Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

kl

Tänkte visa upp mina Diarado-märr idag :D Hon är inte lika långt gången som hon med Hip Hop men Diaradon är större men hon hade föl förra året och blev liksom aldrig riktigt fit igen :o

IMAG0329_11_zpsead81691.jpg

IMAG03181_zpse23b9dc3.jpg

Aja, så stor är hon väl inte?
Vilket dygn?

Här är första märren på 292 dygn idag och igår var första gången bebis där inne ville ge sig till känna!
Stod och kelade med magen och killade mammahäst på tuttarna i hagen och lutade mig mot flanken och då sparkade den lilla tillbaka därinne :D

Annars en mycket lugn och fin mage ;)

Det finns en skala med, så du kan se hur nära det är - sen finns det naturligtvis individuella skillnader. Jag har börjat med varannan-vartredje dag, och sen tagit varje dag när det närmat sig. Jag har aldrig behövt göra av med ett helt paket.

Om man jämför med hur hon såg ut innan hon gick in i avelsboxen så ;)

sahrendorfcic4abjuly08-1.jpg

Dygn 217 idag :)

Inga sparkar från denna magen men Hip Hop fölet lever rövare i sin mammas mage :D

Haha, ja men det är väl klart att hon var liiite mer slimmad som tävlingshäst ;)

Det var ingen som trodde att mitt sto var en nordsvensk när jag tävlade på henne heller men nu hade man kunnat missta sig alla dar i vecken :D

kl

Har följt den här tråden (och förra årets...) så nu tänkte jag att jag skulle titta in själv då jag numera hjälper till en del med ett dräktigt sto!
stoet är efter Windwurf-Dragon och dräktig med Click and Cash. Ska föla i början av maj är det tänkt!

blondie.jpg

Idag var det lite vårkänslor i stallet tror jag! Den dräktiga är alltså isabellen alldeles i början.

http://www.youtube.com/watch?v=TLv_QS6NRJA&feature=youtu.be

Jo det är rätt stor skillnad på då och nu :D
Dom är ju fina nu med fast på ett annat sätt :love:

Det finns en skala med, så du kan se hur nära det är - sen finns det naturligtvis individuella skillnader. Jag har börjat med varannan-vartredje dag, och sen tagit varje dag när det närmat sig. Jag har aldrig behövt göra av med ett helt paket.

Vad bra! Jag beställer ett paket :)

Man är en urvattnad disktrasa.. Vakade i tre veckor, första tiden vaknade jag tre ggr per natt sen ökade det i intensitet till en gång i halvtimmen sista nätterna. Sen fölade hon kl ett mitt på en lördag.

Usch haha det är ju typiskt!
Känner jag mig själv rätt så kommer jag börja vaka alldeles för tidigt...
Är trött som jag är med småbarn som väcker en på nätterna och ett stressigt heltids jobb på dagarna så att lägga till lite vaken nätter blir tipp topp ;-)
Ordnat så jag får låna en gjord och en övervakningskamera.
Känns skönt att ha gjorden på ute när jag är på jobbet...
Ska be grannen som är pensionär att hålla ett öga på henne och sätta dom i hagen som är jämte deras hus så känns det kanske lite lugnare att vara iväg på dagarna.

Ang. fellägerna, är det alltid så att man behöver trycka in dom för att ha en chans att rätta till dom eller finns det nåt läge där det är bäst att hjälpa till att dra ut dom istället?

Min har fyllt på juvret med, inte ut i spenena men runt omkring, känns som att tiden springer iväg nu!
Måste ta tag i att bygga om lite i stallet så hon får sin fölningbox.

Jag har en refraktometer. Det som är fint med den är ju att man inte bara ser när det börjar närma sig utan man ser ju också hur antikroppshalten ser ut

Är det samma häst:D

De har olika faser i livet..
Kl
Som jag har läst är det konstant övervakning som gäller.
Gjordarna ni pratar om- larmar den?

Det ska bli spännande att få följa era resor:)

Jag har ju ingen egen egen erfarenhet, men som jag uppfattat det så larmar de.
Men är orolig att de larmar så fort som hästen lägger sig.
Har hört det, men vet inte om det stämmer.
Isf blir det ju falsklarm varje natt :crazy:

Googla var man köper dem. Har du tur kan du hitta en begagnad.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V