Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Alltså allvarligt, jag höll på att DÖ igår... bokstavligt talat...

Var ute och rastade hundarna igår och står vid huset... helt plötsligt hör jag att en häst lägger sig ner... Ni vet det där stönande ljudet de gör när de lägger sig... och sedan hörde jag en duns... Skraj som jag blev så sprang jag runt husknuten och ser Primadonna ligga ner i hagen... Värsta paniktankarna börjar ju direkt...
Jävla skit tänkte jag... nu kastar hon... Går sakta fram så jag kommer nära henne, men ändå är utanför hagen... hon viker bak öronen och vårt nyaste sto Provinz går sakta mot henne med spetsande öron... Tänkte shit shit shit i stort sett...

Ppovinz stannar och Primadonna lägger huvudet ner framför sig (alltså hon ligger med benen under sig som hon vilar inte sover)

Rätt var det är så lyfter hon huvudet och börjar rulla sig... Sen reser hon sig upp o jag ar iväg Provinz och börjar bocka i hagen... Sedan går hon lugnt och ställer sig för att äta igen...

Snacka om att jag fick hjärtsnört där ett tag... Busfrö till häst... 3 månader och 3 veckor kvar...

Shit! Jag hade svimmat!
Min lunkar på, tjurar åt de andra, kelar med mig.
Hennes dagar går mest ut på att vila och äta.
Rätt trött är hon nu.
Jag var precis ute i stallet och såg hur ungen höll på där inne.
Jag hade blivit irriterad, men hon bryr sig inte.
Blir nog en bra mamma :)

Vad roligt att läsa om era dräktiga ston.
Jag har ett sto som är seminerad den 28 och ägget hade gått den 30 maj.
Betyder det att det borde komma ut en parvel 28:e april eller hur räknar man.
Vad har ni betäckt med för hingstar? Och hur kommer ni att ha dom när de är födda. Står i ett litet stall utan andra dräktiga ston. Men funderar på att skicka dom på bete tillsammans med andra ston o föl.
Mitt sto är betäckt med Shooting star. för att jag ville ha en stjärna ;)
Och så tänkte jag bifoga en bild men vet inte hur man gör här..;)

Välkommen, kul med en till nervös stoägare, så vi är flera som kan tipsa varandra ;)

Bilder måste du först ha på någon sida exempelvis photobucket, sen klistrar du i länken under en liten bild med ett landskap som finns längst upp i raden när du trycker på en knapp att du vill svara ett inlägg :)

Mitt sto är beräknat till 21 april, betäckte med Sir Oldenburg. Och så väntas ett welsh mountainföl den 25 maj.

vårat ena sto har 44 dagar kvar å e tjock å gomen FY F*N vilket humör hon har (precissom vanligt när hon e dräktig) (3 fölet)

sto nummer 2som e beräknad 2 veckor efter ovanstående e sååålugnt å så gomen JISSESva tjock hon e =) (3 fölet)

Sista stoetska ha 13majå hon e super go som vanligt å jättego.. de e hennes första föl =)

ska försöka ta bilderpå dom i dagarna. domgårpålösdrift allihopamed de 2översta stallas in 1 mars så man kan ha bättre koll=)

haha appropå humörsvängningar.. jag föredrar min häst dräktig! Hon blir jättemysig och mer jämn :D hon kan nämligen vara en riktig pissmärr i vanliga fall...

Fodervärden hälsar att det stämmer bra även denna gång! :o

I sommar blir det att hälsa på för lite fölmys :love:
538451_10151226356771344_1966686628_n.jpg

... lite ot, har fått en galen ide att betäcka om både henne samt dottern (Hollie) 2015, om det finns ett fortsatt intresse för avkommorna då.

Välkommen Cejo!
Vem är ditt sto efter?

Själv väntas bara ett föl hos oss 2014 (men desto fler 2015 om allt går som planerat)
Vårt sto är efter Don Schufro- Pik Bube I- Cardinal xx och väntar föl med Ampère

Kl
Åh va jag är trött på trasiga hästar :-(
Min dam har ju dragit på sig en senskada på ena bakbenet pga felverkning.
Vet. sa inte så mycket om det mer än att hon bör hållas inne alt. sjukhage o får absolut inte busa eller halka.
Så hon har stått inne länge nu stackarn, fått komma ut nån timme på kvällen bara.
Hade henne i en sjukhage tidigare men när hon fick rasp så var det blött ute o då fick hon stå inne för att inte det skulle bli värre :-\
Igår tyckte jag så synd om henne o känner lite smått panik över att hon inte kommer orka med en fölning så släppte ut henne hela dagen för första gången på länge nu.
Hon är jätte lugn ute, står mest o hänger.
Va kallt o när det är det så tyckte Hovslagaren att det bara va bra för henne att vara ute o kyla ner benet.
Men igår när jag tog in henne så satte hon benet konstigt under sig o va öm över senorna :-( så idag fick hon vara inne igen, får komma ut lite ikväll.
Tycker det är konstigt att vet. inte lämnar mer råd är så....
Har aldrig varit med om en senskada så vet inte hur den ska skötas, lindar henne varje kväll för att bakbenen inte ska svullna upp när hon står still så länge men mer än så gör jag inte med henne.
Hovslagaren, en ny, ha vatt här o sa att inom travet är det jätte vanligt o tar tid innan det läker.
Han gjorde vad han kunde med hovarna men de växer ju så sakta vintertid med så dröjer någon vecka till innan han kommer ut en andra gång.
Hur ska man göra när fölet kommer sen då?
Ska dom stå inne hela dagarna?!
Försvinner det utan någon behandling?
Suck....
Tycker så synd om henne nu när hon blir tyngre för var dag :-(

Alltså allvarligt, jag höll på att DÖ igår... bokstavligt talat...

Var ute och rastade hundarna igår och står vid huset... helt plötsligt hör jag att en häst lägger sig ner... Ni vet det där stönande ljudet de gör när de lägger sig... och sedan hörde jag en duns... Skraj som jag blev så sprang jag runt husknuten och ser Primadonna ligga ner i hagen... Värsta paniktankarna börjar ju direkt...
Jävla skit tänkte jag... nu kastar hon... Går sakta fram så jag kommer nära henne, men ändå är utanför hagen... hon viker bak öronen och vårt nyaste sto Provinz går sakta mot henne med spetsande öron... Tänkte shit shit shit i stort sett...

Ppovinz stannar och Primadonna lägger huvudet ner framför sig (alltså hon ligger med benen under sig som hon vilar inte sover)

Rätt var det är så lyfter hon huvudet och börjar rulla sig... Sen reser hon sig upp o jag ar iväg Provinz och börjar bocka i hagen... Sedan går hon lugnt och ställer sig för att äta igen...

Snacka om att jag fick hjärtsnört där ett tag... Busfrö till häst... 3 månader och 3 veckor kvar...

Fy 17 vilken fasa:eek:
Att t o m DU som rutinerad blir så, tänk då på oss noviser;)
Tur att det var falsklarm:)

På senskador brukar man kyla, sätta på zinkaband eller gipsa. Gips är inte kul om det är lerigt o den får mugg o rasp igen.

Hoppas att det vänder o hon blir bra igen:)

haha appropå humörsvängningar.. jag föredrar min häst dräktig! Hon blir jättemysig och mer jämn :D hon kan nämligen vara en riktig pissmärr i vanliga fall...

Fodervärden hälsar att det stämmer bra även denna gång! :o

I sommar blir det att hälsa på för lite fölmys :love:
538451_10151226356771344_1966686628_n.jpg

... lite ot, har fått en galen ide att betäcka om både henne samt dottern (Hollie) 2015, om det finns ett fortsatt intresse för avkommorna då.
Det verkar vara vanligt att man får mersmak när man börjar skaffa föl:D
Samlare.

Jag har inte fått ett enda, men gillar nu att titta på fina hingstar o spekulerar.
Men jag ska bara ha ett för att få en fin häst för eget bruk- är tanken

Låter jättemärkligt, under en senskada så följer man upp med regelbundna ultraljud för att kolla senan och följa läkningen. Mitt sto stod i sjukruta i 3 månader, i början endast skritt till/från hagen och sen byggdes det på. Efter 3 mån kunde hon gå i vanlig hage och skrittas uppsuttet. Skadades i april, i september fick jag börja skritta uppsuttet, i oktober trava och november galoppera.

Ja jag tycker det med :-\
Har oxå läst om ultraljud o vår vet. har en liten de tar med sig ut på undersökningar så möjlighet fanns ju....
Jag ville inte åka in med henne eftersom hon blir så hemskt stressad i släpet när hon inte åkt på länge.
Hon har fått skadan av att hon har för låga trakter, borde man inte kunna byggt upp dom med nåt tills de växt ut?
Aja ska ta ut honom i dagarna för hennes vaccination, får förhöra honom mer då!
Kommer ju inte bli aktuellt att åka in direkt efter fölet fötts heller precis...
Lite orolig hur det kommer bli om hon inte ska röra sig efter fölningen med en pigg unge o en lycklig mamma häst som säkert får massa spring i benen när hon blir av med magen!

Stod o tittade länge på henne när hon åt sin kvällsmat, så fin som hon är nu har hon nog aldrig varit under vintern o fällning :-)
Hon brukar alltid falla ur vintertid o tappar mycket vid fällning/sättning, det enda som skulle saknas är mer muskler.

Nu ska de sista grejorna shoppas inför fölningen.
Jag har i princip bestämt mig för en sådan kamera som du har, D-link.
Jag har en liten fundering. Hur mycket täcker den? Alltså, när hela fölhistorien är över. Kan man då flytta den för att kontrollera hela stallet?
Räkna på 4 boxar iaf. Två på varje sida gången. Skulle vara superbra att ha kamera på alla!
Tänk om någon rullar fast eller får ett kolikanfall eller något annat!
Då är det ju superbra om man kan ha mer koll!

jamenvisst är det så, har man väl fått en är det nära till hands att det blir fler he he :D
Och ännu roligare blir det när man avlar fram flera generationer kan jag tänka mig. Fortsätter på sitt spår.

... jag började ju spekulera på passande hingstar till 12:an redan när hon var fölunge :crazy:

Hur många dygn räknar ni på när ni beräknar fölning? Har hört allt mellan 330-360 dygn?!

Är det din häst Charlotte som florerar på denna sista sidan?! Måste bara säga att hon är väldigt vacker!! Vilka kloka ögon? Vad är det för stam? :-) ursäkta mina nyfikna frågor....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka