Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Är det samma häst:D

De har olika faser i livet..

Kan vara svårt att tro det men det är faktiskt samma häst ;)

oxer2.jpg

sida5.jpg

mantorpdressyr.jpg

DSC_2575.jpg

Det känns extra kul att få vara med i de olika faserna :) Först har man tävlingsdelen tillsammans och sen få uppleva föl tillsammans. Fördelen med att ha sto :)

Man är en urvattnad disktrasa..

Word! Man är verkligen helt slut :crazy:
Min gick 2.5 vecka över förra året. När det väl var dags så visade hon det tydligt. Hon började vanka fram och tillbaka vid haggrinden och visade att nu vill jag in vid 5-tiden på em och sen kom fölis vid 21.

Nu har jag varit med om en fölomgång med båda mina ston så i år känner jag mig lite tryggare.

Är trött som jag är med småbarn som väcker en på nätterna och ett stressigt heltids jobb på dagarna så att lägga till lite vaken nätter blir tipp topp ;-)

Har inga småbarn som väcker mig på nätterna men däremot katter som väcker mig flera gånger per natt :p
Minns att jag höll en föreläsning för några studenter förra året och jag hade inte sovit ordentligt på flera veckor och jag hade ingen aning om efteråt vad jag hade sagt :crazy:

Bor alla tuffa FT ryttare på västkusten.

Får hästar med starka bukmuskler mindre mage vid dräktighet? Såvida att de motionsrids större delen av tiden?

Tja jag har alltid varit fascinerad över FT hästars uppdragna buk o mycket annat:p

Ja.. När det närmar sig kan man inte åka iväg. Vi har haft fler fölningar kl ett på dagen som skett utan nån tydlig indikation innan.

läckra E! :love: tycker hon är fin som fölmamma också :D
Ska bli spännande att se dorris syskon. vad vill du helst ha?

Avelsnördar/Uppfödare-*hjälp*

Mitt sto, född 2010 väntar föl detta året- sen fölning.
Första fölet för oss så det är mycket och allt är väldigt nytt, spännande etc.
Behöver alla tips, råd och erfarenheter från ER! Nu till mina nybörjar frågor:

Vaccinerar ni mot abortvirus?
-ringde till distriktaren och här är det tydligen inte så vanligt att man vaccinerar mot det så i sådana fall måste köpa hem tio(!!) doser själv för cirkus 3000 kr. Hur gör ni? hur hade ni gjort? Ska jag vaccinera måste jag göra det NU typ!

Har ett eget stall med totalt fyra hästar (stoet inräknat) hennes box är relativt avskild (halvt utebox) men hennes hagkompis är min ena tävlinghäst, dock konvalecent just nu så inga tävlingar/träningar inplanerade på ett bra tag. De andra 2 hästarna åker iväg på träningar och tävlingar.

Vaccinera/inte vaccinera?

Hur håller ni era avelsston, dräktiga ston? Hon kanske inte borde gå med sin hagkompis övht? Vill egentligen inte att hon ska gå ensam, så funderade på att slänga upp ett vindskydd och skaffa ett annat sällskap MEN det är väl också en risk?

Förstår att man inte kan skydda dem mot allt, har läst på om vaccinet också så jag är inte helt lost- även om det verkar så ;)

Lite luddigt inlägg, men jag måste ringa till distriktaren och beställa vaccin IDAG i så fall O_o

Har ni andra tips/råd/ erfarenheter så får ni gärna skriva ner dem.

Ni som haft dräktigt/fått föl tidigare vill ni dela med er av er erfarenhet ?

Har ni fått hjälpa till, har stoet klarat allt själv ,har det varit fellägen? Ja allt möjligt précis innan fölning och under fölning och dagarna efter fölning. Bäckenband,vaxproppar, oroligt sto, råmjölk etc fölat I box fölat ute diat direct,kollat med stickor via juvervätska funkade det osv ,osv :)

Sv: Ni som haft dräktigt/fått föl tidigare vill ni dela med er av er erfarenhet ?

Svarar lite snabbt...

Har fått föl en gång.
Stoet skötte sig självt men tyvärr kom fölet kom ut lite väl snabbt med bakbenen först, snittade upp mamman en del så det blev några turer med veterinär innan allt lugnade ner sig.

Övervakade med webcam dygnen innan. Stoet stod i egen hage med egen lösdriftsbox.

Ja hon är cool på nåt sätt :D

Jag tror att jag vill ha en hingst den här gången för då måste jag göra mig av med den O_o blir det ett sto så kan jag ju behålla den och ahhhhhhh :banghead: jag lovat sälja några kusar under 2014 (för hemfridens skull) :angel:

Sv: Ni som haft dräktigt/fått föl tidigare vill ni dela med er av er erfarenhet ?

Hej!
Har ditt sto fått föl tidigare? Fråga i så fall tidigare ägare. Ofta beter de sig lika..dvs fölar för tidigt/sent...tecken på annalkande fölning är ofta samma. Så har det varit med mina ston i alla fall=). Är det en förstagångsfölerska så är det ibland knivigare...hon vet ju kanske inte ens själv vad som händer. Lycka till!

Hej Trixan! Hon är förstföderka :) och min andra egna fölning :)Tänkte bara att det va intressant att se hur olika det är och hur andra gjort. Tack för att du svarade :)

2 föl har fötts här på gården. Båda fölen hade varit döda idag om vi hade hade varit där, ena stoet hade troligtvis oxå varit dött.

Första fölungen hade jätte tjocka fosterhinnor, jag fick springa in i köket i ilfart och hämta kniv för att få isär dem. Han föddes mitt på gräsmattan så jag hade inte riktigt fölningskittet där ;)

Föl nummer 2 var så stor att stoet inte kunde få ut honom själv. Hon gav upp och bara låg där, min mor chansade och drog för allt hon var värd och fick ut honom. Stoet låg helt stilla i ca 30 min och rörde inte ens öronen, men kom sen på fötter, fick dropp och smärtstillande.
Det stoet är dräktigt igen, vi får väl se hur det går denna gång.

Mitt sto är idag på 252 dygn. Har bild med är tyvärr inlagd så skriver på min iPad. Men i år har jag bestämt mig för att ta mig fan vara ute i det fria när det är dags för den lilla att titta ut. Har inte själv sätt henne sen somras men får bilder med hämna mellan rum :)

kl

Kom precis in från nattmatningen i lösdriften :) min Hip Hop-fölis lekte hoppbana eller nåt i mammas mage :D mammahäst såg lagom road ut :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka