Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jag räknar på 330, men är mer eller mindre beredd redan. Nu hoppas jag för allt i världen att fölet inte föds än, men min vet sa att han varit med om föl som överlevt att födas ända ner till 1,5 månad före dygn 320. Dvs runt dygn 278!! Sånt gör ju inte att man blir mer avslappnad precis! Mitt sto är iaf på dygn 289. Och visar inga tecken på att det är dags än, tack och lov :)
Och eftersom jag är typ nervösast av alla här inne, så kommer hon säkert att föla på 365 :p

Jag vet förresten en som gick över1,51,5 månader!

Senast ändrad:

Skriver från telefonen, som vägrar lyssna på mig :p
Jag vet en som gick ÖVER 1,5 månader ska det stå!!

Tingeling: du får ringa mig om du behöver stöttning :-) Du kan säkert hålla dig lugn en månad till, men visst är det viktigt att ha koll. Hur ser juvret ut? Bäckenbanden?

Åh, Tack Warg!!! Jag kommer säkert ringa smått hysterisk någon dag :)
Juvret är inte fyllt än och bäckenbanden har inte "släppt"
Det ska ju vara 41 dagar kvar till 330, men som sagt, måste vara förberedd :crazy:
Hur nära inpå brukar bäckenbanden släppa?

På våra ston tycker jag de börjar släppa lite ca 3-4 v innan men inte vara helt släppta förrän bara precis någon dag innan fölning. Men detta är ju himla olika. En del har ju helt slappa bäckenband flera v innan...

Håller med Festina.. en del går med slappa bäckenband flera veckor innan, tycker dock det är en tydlig skillnad dagen/arna innan när dom är släppta.

Såhär såg mitt sto ut dagen hon fölade, lite svårt att se kanske, men magen har flyttats bakåt och kantigt kors, rumpa.

1800864_10151962160776344_1568301872_n.jpg

Malmir ja det är min och tack snälla! :)
Härlig gammal svensk stam, Sack-Flamingo, är idag utlånad till avel och väntar sin tredje unge.

Kl
Pratade med vet. idag igen och på måndag kommer han ut med en ultraljudsapparat o kollar henne med den.
Tills dess fick hon gå ute på hårt underlag vilket är lite knepigt med tanke på att tjälen släppt så skulle ut o gå med henne 10min/2ggr om dagen.
Passar på att ge henne sin vaccination innan fölningen med då!
Suck... Vill bara att dräktigheten ska vara slut snart, hade vart så skönt att bara myst o haft det lugnt nu sista tiden men istället är det bara massa oro över mammahäst :-(

Min brukade börja släppa ungefär en månad innan beräknad fölning och de var helt släppta några dagar innan.

Jag räknar 330. Mitt sto har bara gått över det första gången.

Vad har ni haft för fölningsecken? Sist vi fick föl (enda fölet) så vakade vi dygnet runt i 3 veckor och det kände jag var lite länge och har inte samma möjlighet nu... när börjar ni vaka och efter vilka tecken?

Jag har köpt en refraktometer och kommer att använda den tillsammans med koll på juver och bäckenband.

När det verkligen är dags så har jag sett det på alla ston (utom ett)jag har vakat över. De vandrar på ett alldeles speciellt sätt.

Görel! Tror du att antal dygn kan ha att göra
när på året fölen beräknas? Att de tenderar till
att gå över längre om det är kallt?

Cirkus! Var köpte du den och i vilket utförande?
Hittade massa olika men vilken fungerar för modersmjölk
eller gör alla det?! Tack för att ni delar med er!

Kl
Tänkte jag skulle köpa hem ett täcke o ha i back up om fölet skulle vara lite klent nu när det föds så tidigt.
Kikat runt lite på föl täcken men det borde väl funka med ett vanlig med men i en liten storlek?
Vilken storlek skulle man behöva till en relativt nyfött halvblod.
Usch den här senskada gör att jag ligger vaken o tankarna maler :-(
Fasen med att jag kunde bli så hemmablind att jag inte såg att hon var så felverkad! Så fort vet. påpekade det så var det ju hur tydligt som helst!
Grämer mig över hur framtiden kommer bli men ett sto som ska stå stilla o ett föl som behöver vara ute o springa :-(

Nä kände att dom kostade lite väl mycket med tanke på hur lite man kommer använda dom, om man ens gör det!
Va därför jag funderade på om man kunde hittat nåt billigt shettis täcke eller nåt o funderade på storleken?
Hmm tror jag kan ha nåt hundtäcke liggandes...

Jag har i år (eller förra året blir det ju) haft ett sto med fång och vi löste det som så att vi gjorde en liten sjukruta i ett hörn i hagen, med endast två slanor in mot hagen. Stoet stod i sjukrutan på mjuk sand och fölungen kunde springa in och ut under slanan. Bifogar en liten film på första gången dom var ute i den lilla hagen, så ser du hur vi gjorde. Funkade utmärkt!

http://www.youtube.com/watch?v=ErtVfoN7TBM&feature=share&list=UU5cjfCDwMC_2HDKaG9EobzQ&index=5

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka