Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Ett shettistäcke kommer fölet att drunka i! Fölungarna består mest av långa ben, kroppen är jättekort. Jag har haft fölning i mars när det var -10 grader, men kände aldrig något behov av att täcka fölet. Så länge inte fölet behöver stå ute hela dagar i snöstorm eller motsvarande klarar det sig bra, fölpälsen är gjord för att klara det mesta. Men om du abslolut vill ha ett täcke så skulle jag också titta på hundtäcken.

Nej egentligen inte. Jag har hört om flera som gått länge med första fölet och fler som gåttlänge vid skitväder men så kommer exemplena som går emot den teorin. Kompisens travarsto fick härom året sitt första och enda föl 24 februari på dygn 330 efter den enda inseminationen.

Mitt eget gick 350 dygn första gången, sen 334, 330 och 333 räknat från sista betäcknings/semineringsdatumet.

mitt sto har gått 330 12/3 och jag tänkte ta ledigt från jobb för att kunna fölvaka men vet inte när jag skall lägga in ledigheten och hur länge, med lite otur missar jag det ändå om hon går över till dygn 350 och över

Det är jättesvårt! Jag "visste" att mitt sto aldrig skulle föla dagtid i hagen, hon är liksom inte den typen. Därför vakade jag natt medan tillsynen dagtid var sporadisk. Och jag hade rätt, hon fölade alla gånger när det var mörkt ute.

I år ska jag betäcka hennes treåriga dotter som är en helt annan personlighetstyp och mycket väl skulle kunna föla i hagen mitt på dagen. Det känns lite stressande.

Hur gör ni med stelkrampvaccinet? Vaccinerar ni varje år om era ston är dräktiga flera år i rad ? Det är väl nya rön om att man INTE ska ge den 1 månad innan BF utan tidigare ? Läste det ngnstans :confused: .

Trodde aldrig mitt sto skulle föla mitt på blanka dag men jovisst, hon ville klämma ur den ute.
Troligen pga flocken var närmre då? eller så styr inte stoet utan det sker när det sker.

Min vill inte ha flocken omkring sig utan på nådigt avstånd, däremot blir hon upprörd om de är för långt ifrån henne. Märrar:D

Jag har lärt mig att de kan styra delvis. Enda gången min fölat före midnatt var 22 april och då var det mörkt redan då vattnet gick vid 21.30. De andra har kommit i maj och den som är född senast på natten är den som föddes 31 maj.

Lustigt nog är alla utom en född på tisdagar.

Vad finns det för olika hjälpmedel som "larmar"?
Är det bara gjord? Och larmar den så fort stoet lägger sig??

Åh nu börjar jag också fundera på vad man ska ha för larm. Jag bor 500 m från stallet. Funderar på kamera som jag haft innan men vet inte om den är i bra skick, kanske dags att kolla det :p

Jag ska ha kamera och stickor som mäter något i mjölken.
Sedan kollar jag såklart juver, bäckenband, vaxproppar osv
Men vill gärna ha ett larm av något slag!!
Kom med förslag :)

KL

Vårt sto har helt egna åsikter om sina utevistelse tider än vi. Hon har ju väldigt långt kvar (111 dygn) till BF (335 dygn), men redan vid 12 tiden på dagen står hon o hänger vid grinden och vill komma in... Känner mig JÄTTE taskig som "tvigar" henne att vara kvar ute...

Hästarna går för övrigt ut vid 7.30-8 och får komma in mellan 19-20 beroende på vädret...
Jag hade gärna haft dem ute längre, men det krockar lite med tiderna för sonens buss på morgnarna så därför blir det inte tidigare ut än så...
När det blir ljusare på morgonen kommer jag ju att kunna släppa ut INNAN man tar iväg sonen till skolbussen...

Vilka stickor ska du köpa?

Tänkte börja tempa stoet några veckor innan fölning för hennes mamma var just det tecknet väldigt tydligt.

Fendi är trött numera, jag vet hur hon känner sig, man är inte jättepigg som höggravid :D Släpar sig ut och in från stallet haha.

Mina går ute på lösdrift, en period fick de vara inne 2 veckor eftersom det var riktigt dåligt väder, men nu är de ute dygnet runt igen.

Passar så himla bra, jag går upp vid 7 och ser till dem, ger vatten och foder, sen gör jag resten på kvällen efter att maken kommit hem.

Jaså Festina hon vill vara inne. Hon kanske är som min; trött?

Time to foal heter de.
Jag kanske ska börja tempa min med.....
Hur många grader brukar det förändras???

En halv grad ner är nog normalt, 0.6 har jag för mig det ändrades på mitt sto. Tempade samma tid varje kväll och helt plötsligt så hade hon lägre än vanligt. Och några timmar senare föddes Fendi. Fast jag ska nog tempa både morgon o kväll den här gången :)

Jaså Festina hon vill vara inne. Hon kanske är som min; trött?

Trött är bara förnamnet ;) stackare... Nej för sjutton. Man är ju låååångt från pigg när man är höggravid...

Jag minns att de dagar jag var ledig från jobb så var jag extremt trött fick sova både en förmiddagslur OCH en eftermiddagslur för att klara mig genom hela dagen...
O de dagar jag jobbade och jag ansvarade för nattningen av den äldre pojken somnade jag samtidigt som honom... dvs kl 19... sambon väckte mig efter en stund så jag kunde fixa stallet...

Idag firar vi 300 dygn! :D :nailbiting:
Det närmar sig med storm steg helt plötsligt!

Filippa som ska ha först gick över 27 dygn med sin första, fölade inne på sen kväll och 21 dygn med sin andra och den fes hon ut i hagen mitt i ensilagelådan när alla andra (inklusive hon själv) stod och åt!
Jag vet att hon är tryggast med flocken men i år har vi 3 st som ska föla här innom loppet av en månad så alla kommer komma in på box på nätterna så jag hoppas att damen kommer vara nöjd med det :)

Förra årets föl var dom första märrarna som jag följde slaviskt med tempen både morgon och kväll i två v innan beräknad BF.
Det skillde inte jätte mycket på dom, typ 3-4 tiondelar lägre, men jag visste precis vilken kväll dom skulle föla.
Både låg temp, vaxproppar och lite "oro" eller rastlöshet tillsammans gjorde att jag vakade på helspänn och jag hade rätt :)

Jag kommer stalla in tanterna om 2-3 v förutsatt att den första inte gör några andra tecken på att hon hade tänkt klämma ut den lilla ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2