Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jag funderar på att regga avkomman som hannoveraner - den får gröna papper i ASVH men mamman är visad i tyskland som treåring och meriterade sig som statspremiesto. Det betyder att hon får tysk elit som utlandsboende om man reggar en avkomma i hannoveranerförbundet förklarade deras representanter för mig.

Bocaccio Arden.
Vi frågade efter hingsten med absolut bäst dräktighetsresultat på stationen i somras när vi var inne i augusti. Brydde oss inte om ras. Bocaccio hade bäst dräktighet så vi tog honom. Hon blev dräktig på andra försöket.
Så nu försöker jag plugga in vad det är för hingst vi väntar föl med, och det blir säkert jättebra i slutändan ändå trots att det inte var förstahandsvalet :)

Kl
Hittade igår en gammal bildtråd tror det var dräktiga ston 2011/2012.
Var kul att följa o jämföra magarna m.m där, kanske hade varit skoj att starta en om våra dräktiga 2013/2014?

När jag kollade med Oldenburgförbundet för några år sedan krävdes fyra led godkända hingstar för motsvarande gröna papper, d v s ett led mer än vad ASVH kräver.

Ja men då kör vi på här, tänkte bara så inte alla frågor försvinner bland bilderna :sneaky:

Här kommer en liten bildbomb på min (skitiga :o ) snäcka på 263 dygn :love:

1620485_10201875949834409_183158630_n.jpg

1545975_10201875950034414_213932986_n.jpg

1601455_10201875950594428_2022372385_n.jpg

1601119_10201875950994438_47541224_n.jpg

1620485_10201875949834409_183158630_n.jpg

kl

Min Diarado-märr är halt :mad:
Ingenting igårkväll men imorse var hon halt. Såg att hon gick stelt liksom försiktigt. Jag ser det tydligt på lina med det halta benet inåt syns knappt när det är utåt. Ingen värme, svullnad, sår eller galla. Ingen reaktion när jag klämmer på rygg, länd, ben.
Gissar att hon halkat och sträckt sig. Det är halt ute och hårt knaggligt i backen och hon har inga skor (brodd) bak.

Tävlat den hästen år ut och år in helg efter annan - har aldrig varit halt - men nu nu under mammaledigheten så

Men är inte det så himla typiskt :cautious:

Min har under våra fyra år aldrig varit skadad. Men lagom till vintern som dräktig och man redan är nojjig som tusan så får hon en sparkskada som tog 100 år att läka. Inget förvånar mig längre O_o Det är som att hon vill vara dryg och oroa mig lite extra! Mer än avd jag redan gör vill säga. :banghead:

Ahh jo visst är det men är ju redan nojig liksom O_o

Men det är i alla fall ingen tävlingssäsong som blir spolierad :p

KL
Har en fråga till er som vet så mycke;)
Har en bekant som har ett dräktigt sto,föl beräknas i maj/juni
detta sto hade för 2 veckor sedan kolik. Veterinären va ut och fixade så gott hen kunde.
detta sto visar nu kolik symtom nästan varje dag. Hon kastar sig mot väggar rullar sig,
blir ofta liggandes helt på sida och ser döende ut
för att i nästa sekund ställa sig upp och bara ruskar på huvudet eller stå blickstilla och bara glo.
Hon äter hö men lämnar minst hälften, dricker inge vatten. får 1 liter betfor och 5 liter vatten som kraftfoder.
Bajjar små hårda kluttar..i bland bara 2 högar på en hel natt mot.
I övrigt så är hon glad och går gärna på promenader eller ut i hagen.

Enligt en veterinär ägaren pratat med så kan ston bli så här om fölet lever rövare i magen..
Så min fråga är har någon varit med om detta????

Jag tycker det låter allvarligt, 5 liter vätska om dagen får hon i sig?

Får se vad andra svarar, jag är ingen expert.

Jag ger alltid varmt linfrövatten vid minusgrader o de älskar det.
Den nya kompisen dricker också mkt mkt bättre. En stor hink på morgonen.

Kallvatten ratas o som folk har beskrivit reagerar även fostret när mamman dricker... kallt troligen.

USCH. Kolik är min värsta mardöm... exkl. dräktighet.

Vid insläppet i dag så fick hon jummen mat och jummet vatten..maten åt hon hälften av..å vattnet lukta hon på.:meh:
I morgon ska vi prova linfrövatten och lägga skivade äpplen i vatten..
Stoet beter sig på detta vis även i hagen..hon har självklart vatten ute också.
Såg i dag att hon slickar mycke snö..kan det va så att hon äter snö och tycker det är godare än vatten..:crazy:
Ägaren skulle prata med veterinären i dag igen..

Jag har ett odräktigt åbäke som slickar mycket snö och som också har en hel del bekymmer med magen. Hon har ofta kolikkännig.
Hon dricker bra inne.
Hon vägrar allt annat än vanligt icke-smaksatt vatten.

Man kan ju inte mer än erbjuda vatten, och sen om dumstrutarna väljer snö ändå är ju inte mycket att göra åt. (eller jo, flytta till varmare breddgrader eller skotta hela hagen)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka