Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Vi har ju haft roligare avelsår om man säger så.... Jag hoppas att aldrig behöva ta hand om så många hemska fölningar igen... :(
Jag grämer mig fortfarande... Kunde jag gjort något annorlunda? Min fina Nova <3

Men det är ju ytterst få som det h'änder... tack o lov...
Men när man är ovan tycker jag man gör helt rätt som du gör Lizzie...

Det är några som reagerat på att jag inte kommer ha fölisen hemma och gulla med. Men jag har så himla dåligt med mark, så den lilla hagen jag har är absolut INGET för ett föl eller unghäst att knalla runt på. Mycket bättre att lämna iväg till ett ställe där det är ENORMA kuperade hagar. Framför allt kommer det där finna andra fölston. Lekkompisar till fölisen och stoet får en stoflock att tillhöra. Det tycker jag känns viktigare än att jag ska kunna gosa med fölisen hemma ;)

Dessutom har jag möjlighet att lämna kvar fölisen när den är avvand och då får den gå på lösdrift i en flock med andra åringar tills den är 1,5 år. Sedan är jag redo att få hem underverket :D

/Lizzie

jag är i liknande situation. Min fölunge kommer att födas 65 mil från mig, men hellre det och att jag vet att den får en bra uppväxt med kompisar i flock än att bo ensam utan lekkamrater

Kl
Kan uppdatera med att wayana är dräktig, trots tidigare kollar då hon varit tom... Jag trodde veterinären drev med mig när hon sa att hon var dräktig... Så i början av juli kommer det ett zuidenwind-walt Disney föl igen :)

Grattis!
Då kommer vi att vänta tillsammans, min är planerad till första veckan i juli! (också i Skåne förresten)

Vad roligt! :D Har ju ett sto till som ska föla, en månad tidigare dock så jag hinner förhoppningsvis få lite sömn mellan fölningarna! vem är din dräktig med?

Grattis! Vad skönt! :D

Det där är typ min värsta mardröm nu, att hon skulle vara dräktig trots att hon ul:ats tom (varslad och ska studera istället till hösten), men då en skicklig seminvet kände på hennes livmoder runt 90 dar efter insemination (av annan anledning) och bara konstaterade att hon kändes fin är jag inte speciellt orolig. ;)

kl
Tack allihop!
Blev väldigt paff, trodde ju inte att hon tagit sig alls. Dock är hon svår att se dräktighet på iom att hon har en del cystor. Tack o lov att veterinären kom ut en sista gång, jag skulle boka tid för att ta bort henne nästa vecka... Har ju ett sto till som var dräktig men resorberade, hon var tom även denna gång tyvärr.. Hoppades lite i smyg på att hon inte skulle vara det... Detta sto däremot var jag hundra på att hon inte var dräktig. Men det blev ju en trevlig överaskning! :D Har ju ett helsyskon som ser ut så här, har inget emot att få en likadan ;)

Men åh, stort Grattis, en sådan överraskning!

Lizzie, jag tycker du tänker helt rätt. Jag funderade också lite i dina banor eftersom jag hittills haft 10 (var det väl..) fölningar som gått bra och tänker att nä nu kanske det händer något den här gången.

Men hagar och bete har jag som är perfekt för småttingar så jag hoppas att jag ska reda ut fölningarna också... betäckte ju även ponnyn så att det ska bli två så de kan leka ihop.

Tingeling, det låter så spännande att verkligen känna en spark, det vill jag också göra :love:

kl

Hm ni vet för ett par veckor sedan var jag på G att sälja min ridhäst, men klarade inte av det. Jag vet inte om det är åldern eller vad men jag har fått extremt svårt för att sälja en häst.

Det här kommande fölen har jag ju planerat att sälja men just nu känner jag inte alls för det.

KL
Nu har jag en del frågor.
Hur mkt lägger ni er i en "normal" fölning?

Jag så nämligen en video där mannen hjälpte till att dra ut ungen o sen var snabb att troligen hälla ngt över navelsträngen eller om den gick av.
Sen lade han ungen på filtar. jo det fanns fräsch halm o han torkade av den. stoet låg liggande utan att se till ungen.

Ser stoet ut att ha det jobbigt kan man ju hjälpa till att dra lite försiktigt, men sen har jag låtit stoet själv snusa lite på fölet och låta dem bekanta sig med varandra ifred. Man vill ju inte störa och det är bra om mamman ligger kvar en stund så att inte navelsträngen går av för tidigt, fölet får fortfarande blod genom den när det ligger ute.

Nu har jag alltid fått sena föl maj- juli och det är då varmt ute, nu väntas ett föl i april och då kanske jag vill vara med och torka det torrt beroende på hur varmt det är.

Sist mjölkade jag ur och gav lite råmjölk i flaska, ca 2 dl tror jag, bara för att var helt säker på att den lilla fått i sig. Det tipset tog jag till mig härifrån :)

Vi brukar vara utanför boxen och endast gå in om stoet lagt sig tokigt eller om det behövs draghjälp. Håller koll på klockan och ser till att fosterblåsan kommer som den ska, att det kommer en hov, två hovar och en mule.
Mitt sto hade lite jobbigt att få ut fölis så vi hjälpte till att dra i krystvärkarna.
Sen kollar vi bara att fölet andas och lever men låter de ligga själva och bonda.
Navelsträngen ska helst sitta en stund och går ofta när stoet reser sig.
Då fäster vi navelsträngen i svansen så efterbörden får lite tyngd nedåt.

Sen hjälper vi fölen att hitta juvret, vissa fattar direkt andra tar mer tid (ofta hingstarna).
Sen låter vi de vara men håller de under uppsikt så vi ser första kiss och bajset.

*slaffs slaffs* det som hänger ut, blir ju som en lång "sena" gör man en knut med långt ner på svansen. Kladdigt som sjutton men då riskerar de inte att trampa av navelsträngen så att efterbörden åker tillbaka in liksom.

Jag använder vanliga balsnören som jag binder upp med, gör det för att de inte ska trampa sönder. Såg nu att ponte svarat och ja det är slaffsigt värre!

Vi gör i övrigt som ponte men jag håller koll med nya reffen på mjölken samt mjölkar ur direkt och ger på flaska, de föl födda här har druckit utan problem och har inte haft ngr problem med att hitta baren. Vi torkar också av mule och näsborrar på liten med ren handduk.

Vårt sto har varit lite seg på att släppa efterbörden så henne har vi fått ta ut själv ett tag efter fölning för att hjälpa henne genom att hon då blir lite orolig samt får röra sig så livmodern drar sig samman.

Senast ändrad:

Tack för infon:)

vill ha MER- allt möjligt man kan behöva tänka på.

Inte för att det snart är dags. 150 dagar IDAG:meh:

nu ingår handskar, handsprit samt balsnören i fölningsresväskan;)

Jag har stått bredvid och tittat på alla gångerna men har inte behövt gripa in. Fölningarna har gått på tjugo minuteroch ungarna har stått på benen en kvart efter de fötts. Varannan gång har efterbörden kommit på en gång och varannan gång tog det flera timmar, de fölen är helsyskon men jag kan inte tänka mig att det har något samband.
För den förste tog det kanske en halvtimme innan han hittade juvret, de andra har i princip gått rakt på.

Jag gör ingenting med navelsträngen utan ser bara till att den går av på rätt ställe och att den inte blir infekterad. Jag är rädd för att peta dit en infektion och hittills har jag klarat mig från sådana.

Mitt sto har fått fyra föl och alla har varit mönsterexempel på hur det ska gå till. Jag har varit lyckligt lottad.

Det jag råder dig att göra är att plugga in hur det ska se ut normalt när en fölning börja och vad som kan vara ett felläge. Har du koll på sånt vet du vad du kan fixa själv och vad du måste ringa efter hjälp för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka