Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Hon är rund över rygg och rumpa.
Jag trodde jag gjorde rätt, nu börjar jag snart gråta.
Hur sjutton kommer man upp till en kvot på 14????

Är vikten baserat på när fölet föds?
Väger din 800 utan föl i magen?

Var det inte 25-30%?

Du ger ju redan mkt mer o det kanske då räcker med 15:meh:

Grovfoder är kört. Hon äter inte mer än 10kg.
Kraftfoder skulle hon nog kunna leva på om hon fick välja.
Hon äter 4 kg färdigfoder idag (avel)

Hon är rund över rygg och rumpa.
Jag trodde jag gjorde rätt, nu börjar jag snart gråta.
Hur sjutton kommer man upp till en kvot på 14????

Är vikten baserat på när fölet föds?
Väger din 800 utan föl i magen?

Det var ngn rutinerad uppfödare här som gav 4-5 kg havre o sen proteinfoder- typ K. protein pluss.

vi ska nog höra oss för med ngn som har rutin o här blir det 2 nojiga snillen som spekulerar:D

Tja 10% av 800 är... en klump

14 i kvot är egentligen för högt tycker jag, så de är inget att sträva efter, jag försöker få ner kvoten lite och ger därför havre och olja upptill.

Nej men jag tror nog att du har gjort rätt i stora drag, inte ska du börja gråta :p (Om det är någon som ska gråta så är det jag, håller på att sälja en häst som jag inte vill sälja överhuvudtaget)

Månad 8-9 15%
Månad 10 25%
Månad 11 30%

Men har du andra uppgifter?
De där siffrorna eller de flesta tabellerna är jag skeptisk emot. Jag tror på min väninna som har börjat ge mer vid 4-5 mån, då man kan öka sakta successivt. Istället för att brassa på som tusan sista månaderna.
Som när barn skulle ammas exakt var 4- h. förr. Inget däremellan.

Ja, just det! De väckte väl en på bb för att man skulle amma!!!
Jag vet inte vad jag ska tro, hör och läser olika....

Ger man som T. mkt högre av energi blir ju proteinvärdet även mkt högre av en "normal" diet för en högdräktig.

Är det ngt av stona du måste sälja:eek:

Ja, just det! De väckte väl en på bb för att man skulle amma!!!
Jag vet inte vad jag ska tro, hör och läser olika....
Både min mor o hennes mor fnyste åt min storasyster som ammade när barnet ville- för mer än 30 år sedan. OT...

Värderingar o sanningar revideras hela tiden.
Jag lyssnar på erfaret "eget" folk o går på logiskt tänk:o

plus Tingeling, ja det är ett av stona, eftersom jag bara har ston, nej men skämt åsido det är inget av de två dräktiga utan ridhästen, min coola fina frieserkorsning. Jag hinner inte med alla och nu tänkte jag försöka ägna mig lite åt fölen som kommer i vår, jag har tre små barn så jag hinner inte mycket mer just nu.

Axel, du är ju fullärd innan din ska föla.

Vad tråkigt, men å andra sidan så vill man ju ha tid för alla.

Fullärd?
Jo tjena:nailbiting:

KL
Var o tittade i årets föltråd o såg Festinas föl. Förutom att de stammässigt är mkt fina ungar så var de även mkt fina i kroppen- såsom jag anser att de ska se ut. Välmusklade o i så gott hull som det nu går att få dem i.

Den som ansåg att de ska hållas kortare på mat var inte mitt ideal. Tanig.:cautious:

KL,

Nu smockar Räkan i sig runt 23 kg hö =) I loove it! Men jag tror att jag måste börja ge lucern tidigare än vad jag hade trott och kanske något mer kraftfoder än kli.. ska sitta och räkna lite på det.. Nu är hon nämligen precis lagom när man känner över revbenen - lagom för en tävlingshäst. Vill att hon ska få lite mer att ta av sista tiden när kexet tar en massa plats i magen och när den diar.

Appropå plats i magen så varnade Räkan mig för första gången sedan hon kom hem som en liten fölunge. Jag har senaste veckorna stått och myst mot hennes mage och lite fåfängt försökt känna på magen för att se om det kanske är någon liten fosterrörelse där inne. Vet ju att det egentligen är ett tag kvar tills dess att fölungen ligger så långt ned att den ska gå att känna men jag tycker det är mysigt och den dagen det känns någonting så vill jag kunna skilja det från Räkans vanliga rörelser =) Men i torsdags så bara lade jag handen mot undersidan av magen och hon strök öronen bakåt, slängde med huvudet och piskade med svansen. Så stark reaktion och visande av missnöje har hon aldrig visat mot mig. Det var inte poppis att känna på magen :D, så sent som i tisdags hade jag stått och gosat och klappat precis där utan problem.. Så jag misstänker att fostret börjar ta plats och att det spänner en del..

Mina ston är rätt tjocka :crazy:

Fölet och 6-åringen är "lagom", de ser jättefina ut :) Men de moffar inte i sig såna mängder som "stora", dessutom så håller de igång och springer och leker.

*KL*
Tänkte höra om det är någon mer än jag som har ett sto beräknat till slutet av Maj?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka