Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Idag gick det hur bra som helst att borsta överallt. vilket betyder...:meh:

Men jag tycker i alla fall att hon är alldeles för mkt synbart dräktig.

Måste titta på bilder på ston som är i 5-8 mån.
Eller bjussar ni som kommit dit på några?

Haha det är väl som för gravida kvinnor, massa humörsvängningar! Ena stunden glad, andra studen ragata och nästa lite deppig och trött. Så jag tror hon är dräktig :)

Nu har jag gått igenom hela fjolårets tråd:p

en del som inte hade mage tidigt var ej heller dräktiga- intalar mig att så är bäst.

Sen var det flera som förlorade sina föl genom kastning :( o dramat runt den sista fölungen(LLewlyns) var en gastkramande lång historia.

Bra att det fanns såna som jag som nojade om allt möjligt.

Dunderbra lärdomar:)

21afn6h.jpg

Så här ser min ut.
Jag är också nojig hela tiden.
Är hon snäll, undrar jag varför :crazy:
Äter hon lite mindre ett par dagar, tror jag hon har kastat.
Men idag var hon precis lite grinig som "vanligt" så det är nog lugnt :D

Fin bild:)

Men din ska väl ha 6 mån före min- med viss överdrift:sneaky:

KL
Var idag o köpte bästa tänkbara silage (snordyrt) till den dräktiga Prinsessan- bläää sa båda hästarna. Puttade bort det för att komma åt det andra.

Shit vad kräsna de blivit sen de ätit mkt blötare spätt gräs.
De får som de vill då de äter hur mkt som helst o är i gott hull av bara det. Lite OT men...

Min hjärna började gå på högvarv innan jag läste: med viss överdrift :D
Hon är på 182 nu. Så ja det är väl en viss skillnad kanske.....
Tänkte nog inte hela vägen :D

min är på dygn 130 nu och ser ut såhär:

Magen är nog mest en halmmage faktiskt, fölungen börjar ju inte växa ordentligt och ta plats förrän senare.

Jag vet faktiskt inte.. här är en bild från mitten av september (dygn 80-90 ca):

Då var hon betes-bukig gissar jag, man kände revbenen men magen var ändå som en stor tunna.

p.s. Hon är väldigt nätt över bogarna och magen ser ofta ut som en tunna trädd på ett kvastskaft efter sommaren.. så jag har själv lite svårt att avgöra vad som är en liten fölis och vad som är mat. hon var konstaterad dräktig runt dygn 100.

Senast ändrad:

Vad 17?
Magen ser i den vinkeln större ut.

ska se om jag kan fota min ...tjockis.
Kanske bara luft. Är nu på 80 dagar.

haha jaa... har tänkt försöka ta bilder på ungefär samma vinkel för att kunna jämföra magen... var lite snopen när hon var tjockare i september än nu,,

Kanske är det vinterpälsen som luddar bort kontrasterna nu..

Lite OT, men kände att det inte var lönt att starta en ny tråd för frågan, finns det någon gen eller så hos ston som gör att dom har lättare att får bara stoföl eller bara hingstföl? Nyfiken då jag har ett Sto som fått 3 föl varav alla var ston.. Tacksam för svar:)

Eftersom det är hingstens spermier som bestämmer kön så är det inget som stoet kan påverka

Jag har hört att mäns dvs inte hingstars x kromosomer påverkas av alkohol o simmar långsamt. Blir en flicka:)

Generellt så simmar spermier med y- kromosom snabbare för att de är mindre om jag minns rätt från grundskolans biologi. Så procentuellt är det större chans att det blir en pojke.. Men jag tror även att tiden mellan insemination och ovulering kan påverka - ju längre det dröjer mellan inseminerande och ovulering desto större chans för att spermierna med x- kromosomer hinner fram. Har även för mig att de är mer livskraftiga. Men minnet är inte det bästa så kag kanske svamlar i det blå

KL

Här kommer en bild på min dam från igår, i dygn 146. Hon börjar allt tjocka till sig om magen. :)

Ber nu till gudarna att det ska fungera att ladda upp bilden...
BX75rTrIEAAuc46_zps4d41cb12.jpg

Fin pålla :) vem har du betäckt med? kommer inte ihåg.

Mitt sto är på ca dygn 162, orkar ej räkna exakt, o jag tyckte att jag såg en liten spark :confused: Kan man verkligen göra det så tidigt O_o det var då inga tarmrörelser för hela magen skuttade till. Skulle i så fall vara att stoet spände till så som de gör om de har en insekt på sig, men vi har inga insekter här nu.

haha jaa... har tänkt försöka ta bilder på ungefär samma vinkel för att kunna jämföra magen... var lite snopen när hon var tjockare i september än nu,,

Kanske är det vinterpälsen som luddar bort kontrasterna nu..

Har tänkt samma sak. Min såg tjockare ut i september än nu.
Är på 185 nu. Tror också att pälsen luras lite :)

Ser på mitt stos mage att det rör sig därinne, magen rör sig bakåt flanken :-)
Hon har gått 190 dygn nästa söndag...
Va ett tag sen jag såg det första gången.
Syns bäst när hon kommer in på kvällen o sörplar i sig betforn, hört innan att det brukar bli livat i magen när stona dricker :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur