Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Ang chevinalen så bytte jag ett år till ngt annat tyskt vitamin/ mineralfoder o båda hästarna fick skav för första o enda gången så jag gick tillbaka.

inte heller equion passade

Ok.

Jätteintressant att ta del av hur andra gör och tänker, jag har ju även haft ett dräktigt fullblodssto och där var det ju inte tal om att inte ge kraftfoder utöver hösilage, hon var typen som gav allt till fölet som såg ut som en bodybuilder.

Men sista halvblodet jag hade dräktigt såg själv ut som en bodybuilder i bulkningsfas och fölungen blev som sagt liten och lite tunn. Så det är väl olika.

Alltså, det är ju inte tal om någon form av överfodring med kraftfodret.
Max vid högdräktighet är 1 kg krafft pluss protein och 3 kg havre. En del behöver ju mycket mindre.
Våra hästar är inte feta... väldigt runda och fina, men inte feta... Vi fick i år väldigt stora fina välutvecklade föl. så jag är väldigt nöjd med vårt tillvägagångssätt. Det funkar jätte bra för våra hästar.

Sen är det ju självklart olika från sto till sto och ägare till ägare hur man väljer att göra. Man känner ju sina hästar bäst själv och skall därför göra det som passar ens egna sto... (och en själva)

Håller med Festina_Lente. Era hästar, både stona och fölen var ju kanonfina i hullet! Jag gav mitt fullblodssto rejält med kraftfoder i senvintras/ våras då hon är rejält smal. Mitt föl föddes mkt välutvecklad och stor. Är mycket nöjd med mitt tillvägagångssätt denna vintern och kommer nog att göra liknande i år, fast något mindre mängd eftersom detta halvblodsstoet som är dräktigt nu är väldigt lättfödd. Sedan beror det självklart mest på höanalysen som jag hoppas få svar på nu i veckan hur mycket mängder kraftfoder jag kommer att ge.

Ok, men var hon rejält smal då förstår jag verkligen att du fodrar på :)

Mina andra föl har också fötts stora och välutvecklade men just den här var liten... hon som är dräktig nu alltså.

Festina, tycker också dina fölungar och ston ser väldigt fina och välskötta ut, absolut :) Runda och fina men inte feta, det är ju så man vill ha dem.

Att ge kraftfoder om det behövs är väl ingen som säger emot?
mitt fblsto åt också rikligt med mat i slutet.

Festinas är jättefina. Men nu pratade vi om hästar som kanske inte behöver utan är snudd på tjocka. Då är det dumt om man drar ned stråfodret til förmån för kraft.

Axel, bara du ser till att kvoterna och alla behov är uppfyllda ska du nog se att det blir bra :)

Nej precis, jag menade först o främst om man redan har ston i närmre överhull, men vi får se framöver hur det utvecklar sig. Foderfrågor är alltid intressant :)

Mina pållar är nu flyttade till vinterhagen och de får hö, fortfarande mycket gräs ute. Snart ska jag börja utfodra med hösilage och då på fri tillgång. Har ju inte sett analysen ännu men när jag fått den så ser man ju lite mer svart på vitt vad som verkligen behövs. Det brukar vara ganska lika värde år från år.

Ni med erfarenhet av dräktiga fullblod.
Hur mycket grovfoder har de ätit?
Mitt sto har fram tills runt dygn 150 bara ätit 8-12 kg ( jag vet inte exakt, då hon har fri tillgång ) TS 66 %
Men nu fullkomligt länsar hon allt hon får. (Är på dygn 170 nu )
Skulle tippa på att hon äter ca 16-18 kg nu.
Hon äter dessutom 4 kg müsli per dag! (Avel)
Kan säkert få i henne mer grovfoder.
Hon är långt ifrån fet, så jag är inte orolig för det, utan funderar mer på om hon behöver mer? Hon lämnar aldrig foder längre.
Ska jag öka tills hon lämnar, eller bör jag vara mer restriktiv?
Alla behov är uppfyllda. Men det var de redan vid 8 kg,
Så bör jag sänka kraftfodret eftersom högivan är större nu?

Senast ändrad:

I ett senare skede av dräktigheten kan de ha svårt att få plats med mycket mat, så vill hon ha mer grovfoder nu så hade jag gett henne det. Kanske ha samma kraftfodergiva tillsvidare?

kl

Min skall kollas på 90 dygn (90 dygnsavgift). Hon skall kollas i morgon och det skulle egentligen ha kollats idag med vet fick förhinder, det enda är att distriktarna slutat göra UL ute på plats på grund av de risker de medför. Vilket jag givetvis inte haft koll på eftersom de inte nämndes att det var något problem med det när jag bokade tiden. Ett blodprov kan göras på plats i morgon (dygn 91), funkar det som koll? Tänker dels på om det är tillförlitligt och dels om det fungerar utifrån 90-dygnsavgiften? Tänkte om någon vet, skulle vara väldigt tacksam.

Jag hade ringt hingstägaren för säkerhets skull. Tänk om hon inte är dräktig på dygn 91 imorgon och hingstägaren ändå vill ha betalt eftersom man faktiskt inte vet om hon var dräktig vid 90?

Precis min tanke, då gör jag det för säkerhetsskull. I värsta fall får man ju ta den smällen när man planerat dåligt!

I ett syfte att "fylla upp" med mat medans det går?
Så om hon inte äter lika mycket senare, så behöver jag inte oroa mig?

Ja på slutet kan vissa ston ha svårt att äta så mycket de verkligen behöver och då kan det vara bra om de har lite reserver i alla fall, menar inte att de ska vara smällfeta, men lite hull är bra.

Ok, tack för bra info :)
Hon är inte typen som lägger på sig övervikt, snarare tvärtom, så jag ökar på med grovfoder så länge som det går ner :)

Tog precis in mitt sto, eftersom det ösregnade.
Skulle lägga på fleecetäcke och hinner inte mer än lägga på det innan hon gör ett utfall mot mig och hugger mig riktigt ordentligt i överarmen.
Jag har aldrig i hela mitt liv blivit biten så hårt av en häst!
Hela armen värker och jag är på gränsen till att gråta. Jävla häst!
Hon har blivit helt personlighetsförändrad den senaste månaden.
Jag kan knappt borsta henne för att hon är så grinig.
Men så här!!!!! Fan vad ont det gör!
Går det här beteendet över, eller ska jag behöva stå ut med apan tills hon fölat?
Förlåt om jag låter elak, men tror jag är lite chockad.

En följdfråga på mitt inlägg ovan.
Om ett sto blir såhär elakt, när det är dräktigt, är det då humant att ta föl på en sådan häst? Hon kan väl inte må bra? Jag tänker att om en kvinna mår fruktansvärt dåligt av att vara gravid, så väljer hon kanske bort ytterligare graviditeter. Eller förmänskligar jag hästen bara?

Din stackare.
Enligt hormonparametrarna skulle det vara värst med PMS till 90- 120 dagar.

Du får väl sätta gräns för hennes überhybris. Antar att du var oförberedd?

Min normalt gudasnälla häst gillar inte om jag nu sätter på täcke o dessutom är så fräck att knäppa framtill..

Jag var totalt oförberedd. Hon anföll mig. På riktigt.
Annars kan hon vara grinig och då hinner jag läsa av henne.
Hon har aldrig gjort så här tidigare !
Värsta PMS:en fram till 120.......vad är då detta :(

Sätt henne på plats ordentligt och se om beteendet fortsätter. Lite sura kan de nog bli vid dräktighet men mina har inte ändrat sig jättemycket och om någon bet skulle jag säg ifrån.

Du får väl försöka läsa av henne ordentligt och kanske hon är typen som helst vill vara ifred :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka