Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Sist jag tog upp detta fick jag på fingrarna eftersom fostret är så litet, så jag vågar knappt skriva något.. men jag har ändå fött upp 10 föl och jag tycker nog att på vissa ston syns det tidigare, sen vad det är som syns låter jag vara osagt ;)

Jag kan bara hålla med... Tekniskt sett så skall det ju inte vara möjligt att de skall få bebis mage nu...
Men förra året när vårt sto väntade sitt första föl så syntes det tydligt på hennes mage att hon var dräktig... (runt 90 dygns kollen )

Likaså syns det väldigt tydligt på vårt sto vi har dräktigt i år...

Det är ju inte själva fostret som gör att magen ser ut så, men däremot tror jag att det är något hormonellt som gör det.
Något med själva dräktigheten som orsakar att magen får en viss form.

Jag tycker att magen är toppigare neråt längre bak än någonsin förr.

Det syns även mer på vä. sida.
Ska fråga Vet. om storleken o kanske könet :D på 90 dagars UL

Titta på hormonlänken o se när värsta PMS yttrar sig...Min vill inte ens bli borstad.

Senast ändrad:

Jag tycker att magen är toppigare neråt längre bak än någonsin förr.

Det syns även mer på vä. sida.
Ska fråga Vet. om storleken o kanske könet :D på 90 dagars UL

Titta på hormonlänken o se när värsta PMS yttrar sig...Min vill inte ens bli borstad.

På 90 dygns dräktigheten kan du bara se fosterblåsan... (Kan ju vara bra att veta så du ite får en chock när du inte ser fostret)
Däremot sa de på vår station för något år sedan att man kan se könet på fölet mellan 50 och 70 dygn. Fråga mig inte hur. Men det var så han sa iallafall.

Vårt sto som är dräktig i år har typ lite spetsig mage under till... Har haft ett sto som haft den formen på magen tidigare och då var det en hingst... Skall bli spännande och se om detta stämmer denna gången också.

På 90 dygns dräktigheten kan du bara se fosterblåsan... (Kan ju vara bra att veta så du ite får en chock när du inte ser fostret)
Däremot sa de på vår station för något år sedan att man kan se könet på fölet mellan 50 och 70 dygn. Fråga mig inte hur. Men det var så han sa iallafall.

Vårt sto som är dräktig i år har typ lite spetsig mage under till... Har haft ett sto som haft den formen på magen tidigare och då var det en hingst... Skall bli spännande och se om detta stämmer denna gången också.
Va? men... jag har ju en bild på räkan på 35 dagar.

det fanns ju vävnad i blåsan redan på 17 dagar eller så låg det en cysta bakom eller framför varvid den mkt rutinerade vet gjorde om UL på 35 dagar.
hon hade aldrig sett ngt dylikt.
Det tog tid att hitta blåsan på 17 iom att -"stoets livmoder var som ett hav" o Vets arm var för kort. Hö. äggstock låg mkt längre fram än vä= problem att nå.

Senast ändrad:

Va? men... jag har ju en bild på räkan på 35 dagar.

det fanns ju vävnad i blåsan redan på 17 dagar eller så låg det en cysta bakom eller framför varvid den mkt rutinerade vet gjorde om UL på 35 dagar.
hon hade aldrig sett ngt dylikt.
Det tog tid att hitta blåsan på 17 iom att -"stoets livmoder var som ett hav" o Vets arm var för kort.

fram till 70 dygn kan du se fostret... Efter 90 dygns så har det krupit för långt bak så man inte kan se det...

Min ändrade inte magform så fort, däremot såg jag rörelser tidigt och det fick jag på fingrarna för.
Så se det ni ser men säg det för guds skull inte ;)

Men det har ju provats en ny variant av ultraljud, har dock inte läst något alls om detta. Men där skall man tydligen kunna göra ultraljud utvändigt och kunna se könet...
Hur tillförlitligt det är vet jag inte, vet ej heller från vilket dygn det har provats på detta viset... Detta är inte heller något jag vet om alla veterinär kliniker gör/kan göra...

Men tjusningen med att avla är ju att inte veta... På så sätt blir du ju mindre besviken om det visar sig att de sett "fel" och du gått och förberett dig för en viss typ av kön

Min ändrade inte magform så fort, däremot såg jag rörelser tidigt och det fick jag på fingrarna för.
Så se det ni ser men säg det för guds skull inte ;)

Nä, sånt får man inte... Det sticker ju ut från "ramarna" och så får det ju inte gå till ;) hi hi...

Nä fy nu var jag stygg. (Men man måste väl få lov att skoja lite? )

Haha, känner igen det där... "Det är inte fosterrörelser, det är tarmrörelser. Punkt." eh va? Jag har ägt stoet odräktigt i 4 år, ALDRIG sett några "tarmrörelser", men när hon var högdräktig och magen studsade så hela hästen gungade med (ja, det hände, stoet stod och halvsov, väldigt nöjd med tillvaron) då var det minsann tarmrörelser jag såg, inget annat!

Jag funderar mest på vad för konstiga tarmrörelser de tycker är normalt på en häst? Att en tarmbit plötsligt sticker ut i sidan på hästen och liksom "dras" en bit innan den försvinner in igen? Eller när det liksom "sparkar" i olika frekvenser, bubblig mage? Jag hade iaf blivit ganska orolig för mitt sto om hon inte varit dräktig när jag bevittnade ovanstående... :angel:

hmm... Jag har ju själv sett med egna ögon (senast nu i våras) när Dittrich var dräktig med Blizzard... Då var det kraftiga sparkar ut i sidan... Så magen blev typ 1 dm längre... Är inte detta fosterrörelser så vet jag inte vad det kan vara...
Men jag tror ju inte man kan se fosterrörelser förrän typ möjligtvis de sista månaderna...

Nu kan jag omöjligt tänka mig att det skulle gå o se något, även om fostret rörde sig aldrig så mycket :D

Haha, nja, om en hamster rör sig inne i magen på en häst tror jag inte heller det syns så mycket. ;)

Tarmrörelserna jag såg/kände var inte förren efter i alla fall 6 månader tror jag. Då kunde jag om jag placerade handen mellan juvret och naveln och väääänta känna nåt studsa till mot handen ibland. Men riktiga sparkar var inte förren i slutet av dräktigheten. Den studsande magen var max en vecka innan hon fölade också, så fullt möjligt ungen vände sig rätt då. :)

Jag tror som du - det går att se rörelser på slutet, men inte tidigt.
jag begriper inte hur det ska kunna synas rörelser på utsidan av en häst om fostret är stort som en hamster eller ekorre.

Visst ska dom ha kul våra fölisar nästa sommar! :) . Apropå att kunna se på stoet att det är dräktigt får jag väl säga att mina hästar, även vallacker ser ju styvärr dräktiga ut året om, alltid..... :o. Men om jag ska vara lite mer seriös nu så måste jag säga att se fosterrörelser gör jag inte förrän ganska sent på dräktigheterna men däremot känner första fosterrörelser gör jag alltid strax före dygn 170-180 första gångerna. Gissa om jag längtar dit!!!! =):D

Haha, ja ibland får man vara lite försiktig med att yttra sig :D

Tycker det här forumet är kul för det mesta, man lär sig massor hela tiden !!

lite kl

VH testade utvändingt ultraljud, tror det var 15% korrekt.
så bättre chans att gissa.

Nej du ser ju nu att det jag helt plötsligt såg efter att ha ägt hästen i tio år var hittepå. Trots att tom veterinären hajjade till i månad 5 när magen bonkade runt och tyckte det var märkligt.

Jag vet inte om det var fölis jag såg men helt klart var det rörelser pga fölet.
Sista månaderna var helt ett helt tivoli i magen. Här från månaden 6
http://youtu.be/hWD-KlwYBUQ

När vi var inne på dräktighetskoll på dygn 111 kunde man se fostret. :) Hela fick såklart inte plats på en och samma bild, men man kunde klart och väl se att det var en minihäst som låg i mammahästs mage! Fick en bild utskriven på ryggkotorna, skulle ha fått en bild på fostrets huvud men hen bestämde sig för att krönka på nacken när det var fotodags, eller ''gick på tygeln'' som veterinären sa. ;) Men bättre det än ingenting alls! :D

bacd3d0c261411e38b9a22000a1f9d42_7_zpsb27f2f78.jpg

Men ser inte djurmammor ut som människor på ett ungefär?
att tarmpaketet kläms ihop uppåt o att det är fostret som ligger ytligast.

annars skulle man väl inte kunna göra kejsarsnitt?

Nu vet jag inte om det har hänt på häst?

Någonstans läste jag att på slutet har stoet inte lika mkt plats för stor mängd grovfoder o kan behöva en ansenlig mängd kraftfoder.

Jag ser inget på bilden ovan- som en limerickbild....

I min länk stog det att de vid 80 dagar rätar ut rygg o nacke vid storlek av en chipmunk- vad nu det är för djur?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka