Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

KL

Får väl slänga mig in här också då! Mitt sto är idag i dygn 124, dräktig med Click and Cash. :) Skulle idag boka in vet. besök för att vaccinera mot abort virus (som jag dessutom velat fram och tillbaka om jag ska vaccinera eller ej innan) men fick då veta att all vaccin var slut på kliniken och att det inte produceras mer i Sverige?! I bästa fall kunde de ha någon spruta kvar någonstans på kliniken, men annars så skulle man själv försöka få tag på vaccinet utomlands eller om inte avstå från att vaccinera alls. Någon som hört något liknande eller om det ens finns att få tag på någonstans? :S

Nää!Vårt sto vaccinerades igår,vetrinären sa inget om att det inte går att få tag på utan att stoet nu ska vaccineras varannan månad fram till en månad innan fölningen

Det är mitt första föl med, så stenkoll har jag inte, men enligt min vetrinär så är det något nytt.

KL
Idag så kollades mitt sto och hon är fortsatt dräktig. Nu på 62 dygn.

Jag har ett dräktigt fjordsto, är på drygt dygn 120. :)
(Mitt föl, men inte min häst)

Hon är tokig. Från att ha varit super trygg och orädd för allt, är hon nipprig och superkänslig. Hon kastar sig för saker och tom stack för mig när jag var ute och tömkörde :cautious:

Hur viktigt är det med vaccineringen? Varför finns det inte vaccin i Sverige? :confused:

Tack.
Det blev ju varken 30 eller 45 d koll eftersom det ändå var försent att börja på ny kula då. Men det är iallafall skönt att veta att hon är dräktig nu

Vill också vara med i denna tråd. Har ett friesersto som är dräktig med en PRE hingst Marinero! Första fölet för både mig och hästen. Idag är hon i dygn 126, så början på Maj ska det väl bli om allt går som det ska. Min häst har alltid varit en tjockis men nu ser man att hon har en annan slags mage, det är mer runt vid flanken. Syns det på era? Min är också extra fjantig och ser vargar överallt, haha. Alltid varit matglad men nu vääldigt matglad.

Grattis till dig med :)
Ang vaccinet så finns det väl både de som säger att man ska vaccinera och de som säger att man inte behöver.
Personligen så har jag valt att göra det eftersom vår ponny tävlar, dvs att han kanske drar med sig något hem. Och jag har precis köpt en ny häst , och ville då vara säker på att han inte kunde smitta henne heller. Nu är ju alla mina hästar såklart vaccinerade mot hästinfluensa och jag är supernoga med att fråga om någon har någon smitta i sitt stall, osv. Klart jag inte springer runt på tävlingar och frågar, men som min dotters kompisar tex när de rider ihop och så.
Men om jag stod här hemma på gården med bara mitt sto och en sällskapshäst, som aldrig åker iväg någonstans, så vet jag inte om jag skulle vaccinera. Jo, kanske, eftersom man åker till klinik. Man får väl helt enkelt göra en övervägande hur läget ser ut just i sitt stall.
Sedan varför det är slut, vet jag inte helt hundra.
Vet bara att min vetrinär muttrade över att de var så dumma som gjorde så här denna delen av säsongen. Vad det nu kan betyda?

Men om jag stod här hemma på gården med bara mitt sto och en sällskapshäst, som aldrig åker iväg någonstans, så vet jag inte om jag skulle vaccinera. Jo, kanske, eftersom man åker till klinik. Man får väl helt enkelt göra en övervägande hur läget ser ut just i sitt stall.
Sedan varför det är slut, vet jag inte helt hundra.
Vet bara att min vetrinär muttrade över att de var så dumma som gjorde så här denna delen av säsongen. Vad det nu kan betyda?

Jag har stall hemma och endast en sällskapshäst. Däremot så har jag en granne där det kommer och åker hästar lite hur som helst. Vi har hagarna brevid varandra. Så min vet. tyckte jag ska vaccinera mitt dräktiga sto. Han sa ingenting om att vaccinet var slut när jag bokade tid igår. På måndag ska han komma för vaccineringen.... Men han kanske har bunkrat upp ett eget lager...

/Lizzie

KL.
Mitt utlånade sto kollades idag på 90 dygn och fortfarande dräktig såklart :D

Luxus cml är fadern.

314737_10150905644706344_1500872818_n.jpg

:)Min vän Annas häst heter Celebration II KLTär dräktig med Al Cendo, föl kommer juni 2014. :)

haha jag kanske kan säga det till Räkan så hon inte skäms :D Hon har ju i och för sig blivit glupsk och hungrig vilket hon inte varit förut så lite har nog dräktigheten påverkat.. :D

Ja det tycker jag absolut du ska göra :D
Är det inte hon som är ganska stor också, växt mycket på höjden?

Båda är iofs däggdjur. Man kanske inte ska se alltför stora skillnader heller...

Tack! Det var lite så jag tänkte...

Jag tror i alla fall att hormoner påverkar även hästar. Jag vet att det påverkar människor och grisar i alla fall.

Sona, vad tråkigt att två av dem inte var dräktiga.

Åh det låter roligt, är lite förtjust i korsningar med frieser då jag själv har en :)

Hur tänkte du när du valde hingst?

Mitt halvblod ska ha i slutet av april (21) och jag tycker (kanske inbillning?) att flanken ändrat form på henne.

Men vad säger du, skulle det vara problem att få tag i vaccin? Jag får ringa veterinären imorgon, hade tänkt vänta till nästa vecka men bäst att vara ute i god tid alltså.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025