Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Ja, mitt sto ska egentligen inte vaccineras förrän i november men ville boka in datum redan nu då min veterinär förvarnade lite vid dräktighetskoll på dygn 111 om att vaccinet måste beställas in innan. Ska själv ringa till min klinik imorgon och höra om de kan lösa det på något sätt eller om man måste vända sig någon annanstans...

KL
Mitt sto är idag i dygn 126 och hon har rundat på sig runt flankerna. Hon har också en stooor mage men det beror enbart på att hon är ett matvrak, folk i stallet tror dock att det är bebismagen som putar fram på henne och gratulerar hejvilt. :P Har blivit lite less nu på att förklara och bara nickar (stort stall, många människor). ;) Det är ju roligare att säga att hästen är dräktig än bara tjock.

Tack för grattisar!
jag valde en PRE hingst till min då jag vill ha en häst som är lite smäckrare och har lite mer motor än vad min häst har. Kollade och funderade på olika raser som kunde passa till mitt sto. Sen så när jag så när jag var inne och kollade på PRE hingstar så såg jag Marinero och mitt hjärta började banka, han är sååå fin. Sen rör han sig trevligt och har ett bra temperament. Det är också en korsning som de försöker få till en egen ras, dom kallar den warlander.

Låter spännande!! Ska bli kul att se resultatet här sen :)

Ringde min vet och hans vaccin var slut men han skulle få hem nästa vecka...

Äntligen vågar jag också lägga mig till skaran Dräktiga ston 2013/2014! Efter en sommar av många besvikelser,och att jag nästan gav upp, så är det äntligen konstaterat att mitt sto är på dygn 88 =) . Hingst jag har använt är Luxus CML och mitt sto är efter Rambo-Illusion-Niachos. Ska bli roligt att följa er alla! :)

Låter spännande!! Ska bli kul att se resultatet här sen :)

Ringde min vet och hans vaccin var slut men han skulle få hem nästa vecka...

Min vette var ute idag och vaccinerade mitt sto. Vetten hade köpt på sig ett lager i våras för att ha hemma. Tydligen inte helt ovanligt att vaccinet tar slut så här på hösten.

/Lizzie

Äntligen vågar jag också lägga mig till skaran Dräktiga ston 2013/2014! Efter en sommar av många besvikelser,och att jag nästan gav upp, så är det äntligen konstaterat att mitt sto är på dygn 88 =) . Hingst jag har använt är Luxus CML och mitt sto är efter Rambo-Illusion-Niachos. Ska bli roligt att följa er alla! :)

Stort grattis och fortsatt lycka till :)

/Lizzie

Jag tror att jag är absolut sist ut här. Har efter många vedermödor och mycket tårar idag för en gångs skull gråta glädjetårar. Mitt sto är dräktigt på dygn 43. Det blir alltså en beräknad fölning till 2 augusti nästa år.
Stoet är en welsh cob, har avelsdiplom, är e: Tyrrestrups Highlight RWD 19 - Derwen tennessee Express RWD 3.
Hon är nu dräktig med Bocaccio Arden RP 149. Det blev ett hingstbyte sent i säsongen till den hingst på stationen som hade bäst dräktighet i år. Sänder mitt största tack till stationen för att de kämpade med henne och lyckades få henne dräktig till slut!

34307092-1U8oc.jpg

Vad roligt att du hittat hit också :) sa ju att hon skulle vara dräktig ;)

Jag tror att jag är absolut sist ut här. Har efter många vedermödor och mycket tårar idag för en gångs skull gråta glädjetårar. Mitt sto är dräktigt på dygn 43. Det blir alltså en beräknad fölning till 2 augusti nästa år.
Stoet är en welsh cob, har avelsdiplom, är e: Tyrrestrups Highlight RWD 19 - Derwen tennessee Express RWD 3.
Hon är nu dräktig med Bocaccio Arden RP 149. Det blev ett hingstbyte sent i säsongen till den hingst på stationen som hade bäst dräktighet i år. Sänder mitt största tack till stationen för att de kämpade med henne och lyckades få henne dräktig till slut

Gör inget om du är sist :) du är lika välkommen ändå!

Grattis till att det äntligen blev dräktigt

Vårt sto är som en drake i hagen speciellt mot sitt föl... Jag kan förstå att hon vaktar sin mat mot de andra. Men hon sparkar mot honom också om han kommer i närheten... (O blödig som man är tycker man sååååå synd om honom)
Detta är vårt andra föl vi väntar med detta stoet och första dräktigheten var hon lugnet själv... Mild tillbakadragen. Känner inte alls igen henne faktiskt... Men hon har samma goda aptit denna dräktigheten och bor med mulen i hösilaget... (Detta kan hon ibland dela med sig av)

Tack o lov får årets föl äta tillsammans med ponnyn och det andra sto med föl de går ihop med...
I magen ligger ett helsyskon till årets snygging. Men hoppas på en frisk och fin lillasyster juni 2014

Tack för alla grattisar! =). Ja, Festina_Lente, du brukar ju ha rätt ju! Och det är jag tacksam för! ;)

Grattis o sen är jag inte sist ut längre;)
Tottinonna. Luxus är verkligen fin. Hoppas att fölet blir lika.
Kl
Hur tidigt brukar man se på stoets mage om hon är dräktig?
Min är ju bara på drygt 60 o ser dräktig ut. Om de har haft föl tidigare så är det väl annat?
Har också fått svullna vita ben o sen mugg värre än förut.:(
Hormonellt?

Hon känns också varmare av sig än normalt o kan inte ha täcke ännu.
Har normaltemp.

Det kan synas redan på 60 dygn, men det är individuellt. Jag vet inte om det är ämnesomsättningen som gör att de dräktiga håller sig lite varmare men jag har också upplevt det med dräktiga ston.

Mina två kommer jag att vänta med att täcka, kanske behövs det inte alls, jag har så att de kan gå in om det blir busväder.

Det syns först på att flanken blir uttryckt eftersom fostret ligger däruppe i början.

När mitt sto var dräktig första gången syntes det inte förrän hon var omkring 6-7 månader in i dräktigheten. Hon var väldigt liten hela tiden.

Tack ni båda för svar.

Jag tycker att det verkar ngt besynnerligt. Nog för att stoet är megastort, men fostret borde vara lika som alla andra i det här läget i allafall. Som en hamster eller hur var det?

Hon har fritt hösilage o lite lucern än sålänge bara o är i gott hull, men inte fet.

hittade en bättre länk än den förra på miniatyrhästar

http://www.avenir-farm.com/#/fetal-development/4538605999

En om hormonerna som kan rimma med värmealstringen.

http://www.vetmed.lsu.edu/eiltslotus/theriogenology-5361/equine11.jpg

Ha!. man kan se könet på 90 dagar- ev. pung....

Senast ändrad:

Sist jag tog upp detta fick jag på fingrarna eftersom fostret är så litet, så jag vågar knappt skriva något.. men jag har ändå fött upp 10 föl och jag tycker nog att på vissa ston syns det tidigare, sen vad det är som syns låter jag vara osagt ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30