Dräktiga ston 2014/2015.

Abbi är på dygn 335 nu, men hon verkar inte helt klar ännu...
Juvret är fylld men inte helt, får inte ut nåt om jag forsöker mjölka, bäckenbanden är liiiite mjukare bara och magen har inte flyttat sig bakåt.

Vi kollar dock kameran vart 30. minut genom natten. Jag måste säga att jag älskar min kamera! :love: Sååå skönt att inte behöva sova ute i stallet för att ha koll!
 
Abbi är på dygn 335 nu, men hon verkar inte helt klar ännu...
Juvret är fylld men inte helt, får inte ut nåt om jag forsöker mjölka, bäckenbanden är liiiite mjukare bara och magen har inte flyttat sig bakåt.

Vi kollar dock kameran vart 30. minut genom natten. Jag måste säga att jag älskar min kamera! :love: Sååå skönt att inte behöva sova ute i stallet för att ha koll!
mitt sto är på dygn 336 i dag, i går började det droppa mjölk,juvrerna är fyllda så det är nog dags när som helst.
hon står hos en vet och har larm på,så jag väntar bara på att hon ska ringa att det är dags.hoppas allt går bra för alla som väntar föl.
 
Hej! Har följt tråden varje dag. Presenterade mig för nån månad sedan. Sto e Maistic dräktig med Sir Oldenburg. Vi hade BF förra tisdagen den 28 april men ännu har inget föl kommit . Mjölken e fortfarande genomskinlig trots att vi nu e på dag 344. Läste om en av er som e på 350. Haha man blir ju galen!
 
Velkommen i "venteklubben", @stallbarwich :)

Mitt sto hadde gått 335 dager 20. april, og ved midnatt i natt går hun inn i døgn 353. Juvret er hardt og spent - kanskje kan det komme føll i helgen!

Hvordan går det for deg, @Grandezza ?
 
Men jag tycker det e så skumt för mitt sto har ett så litet juver jämfört med andra ston. Mitt sto förra året hade världens kospenar. Medans damen nu har hårda små knoppar. Även juvret är hårt. Dock känner man att det går högt upp, har liksom krupit upp. Här knappt någe veck alls. Plus små kuddar framför juvret med genomskinlig vätska. Har typ hänt noll de senaste 7dagarna
 
Flera uppfödare som jag pratat med nu, räknar termindatum på dygn 345-350..... :meh:

Jag är sååå kluven på om jag vill mitt föl ska komma nu, eller vänta lite till!
På ena sidan så vill jag ju att det ska födas tidigast möjligt, och stoet ska ombetäckast så jag vill inte att nästa års föl ska komma särskilt mycket senare än detta.
Å andra sidan så ligger temperaturen hos oss just nu mellan 0-10 grader, och det ska regna hela nästa vecka, så det är ju inte så jättekul för fölisen att komma till ett sånt väder..... :crazy:
 
Og her tror jeg kanskje på føll i helgen, enten i natt eller natt til søndag!

Endelig er det noe på gang. :D

FullSizeRender_zpsv4yi7dzn.jpg
 
Härligt med alla fölningar:)!


Här är det inte så muntert..:(

Fick köra iväg till djursjukhus med mitt sto som står på dropp.
I förrgår när jag tog in henne så gick hon stelt och var svullen och konstig på magen, ödem under på båda sidor. Uppdragen, hög puls mm. Tog ut ds-vetten. Hon misstänkte förgiftning,att hon skulle fått i sig något olämpligt eller förstoppning-kolik...

Slangades hemma och fick lite kramplösande..
Var liite piggare dagen efter (igår) men hade inte ätit så mycket eller druckit.

I samråd med veterinär beslöt vi att köra ner med henne. Just för att bättre kunna ta rätt prover om blodfetter mm.
Samt kunna ev stå på dropp då..

Sent igår kväll ringde veterinären och meddelade att hon ätit hö och druckit vatten och så piggare ut.

Vi får se om vi ska/får hämta idag. Djursjukhuset tror dock mer på att fölis tar plats och tryccker och har gjort att hon inte ätit och druckit tillräckligt..

Än verkar den dock vara vid liv fölungen men jag undrar hur detta ska sluta..
Men det viktigaste är att det går vägen för mitt sto. Stor oro nu..:cry:
 
Härligt med alla fölningar:)!


Här är det inte så muntert..:(

Fick köra iväg till djursjukhus med mitt sto som står på dropp.
I förrgår när jag tog in henne så gick hon stelt och var svullen och konstig på magen, ödem under på båda sidor. Uppdragen, hög puls mm. Tog ut ds-vetten. Hon misstänkte förgiftning,att hon skulle fått i sig något olämpligt eller förstoppning-kolik...

Slangades hemma och fick lite kramplösande..
Var liite piggare dagen efter (igår) men hade inte ätit så mycket eller druckit.

I samråd med veterinär beslöt vi att köra ner med henne. Just för att bättre kunna ta rätt prover om blodfetter mm.
Samt kunna ev stå på dropp då..

Sent igår kväll ringde veterinären och meddelade att hon ätit hö och druckit vatten och så piggare ut.

Vi får se om vi ska/får hämta idag. Djursjukhuset tror dock mer på att fölis tar plats och tryccker och har gjort att hon inte ätit och druckit tillräckligt..

Än verkar den dock vara vid liv fölungen men jag undrar hur detta ska sluta..
Men det viktigaste är att det går vägen för mitt sto. Stor oro nu..:cry:

Vad jobbigt, hoppas att det "bara" är fölis som tar plats. Håller tummarna!
 
Hon är på dygn 295 så minst 40 dygn kvar till bf..

Nu tänker du nog lite snett för att du är stressad. Om 40 dygn är det 335 dygn och det är långt ifrån alla ston som går så länge. Jag kände ett sto som fick alla sina mellan 315 och 320. Mitt eget har bara passerat 335 med första fölet.
 
@Görel..Jo, lite stressande är det :(, men dom flesta verkar ju snarare gå längre än 335 åtm i den här tråden än så länge? Ja, ja..Vi får väl först och främst se om hon behåller sitt föl. Gör ingenting om den kommer lite innan midsommar istället i sådana fall..

Hua, hua..orolig som fasen, jag som varit ganska cool för att vara mig hitills. Hoppas att allt ska gå vägen..
 
@Görel..Jo, lite stressande är det :(, men dom flesta verkar ju snarare gå längre än 335 åtm i den här tråden än så länge? Ja, ja..Vi får väl först och främst se om hon behåller sitt föl. Gör ingenting om den kommer lite innan midsommar istället i sådana fall..

Hua, hua..orolig som fasen, jag som varit ganska cool för att vara mig hitills. Hoppas att allt ska gå vägen..

Oj då, hoppast att allt går bra med ditt sto och fölet! Min kompis' sto fick sitt föl nästan en mnd innan bf förra året, och det var inga problem ändå... Ofta brukar väl de tidiga fölen komma lite "för sent", och de senare fölen ofta "för tidigt"?
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 900
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp