Dräktiga ston 2014/2015.

@Görel..Jo, lite stressande är det :(, men dom flesta verkar ju snarare gå längre än 335 åtm i den här tråden än så länge? Ja, ja..Vi får väl först och främst se om hon behåller sitt föl. Gör ingenting om den kommer lite innan midsommar istället i sådana fall..

Hua, hua..orolig som fasen, jag som varit ganska cool för att vara mig hitills. Hoppas att allt ska gå vägen..
förstår att du är orolig. mitt sto fick ett kolikanfall 2 mån. innan hon skulle föla. dv kom ut snabbt som tur var hon fick dropp och kramplösande och som tur var så kvicknade hon till snabbt. hon var lite uttorkad,annars hade vi fått åka till helsingborg,men vi slapp som tur var.
hon följde på dygn 336 i torsdags och allt gick bra.hoppas verkligen att allt går bra för er.
 
Kotten på dygn 326 idag. Hon har bytt hage och därmed rört sig mycket mer än på länge de sista dagarna. Sedan dess har juvret minskat rejält, tänk från D-kupa till A. Jag kopplar ihop det med ökad motion men vet egentligen inte om det är en trolig förklaring?

I övrigt är hon fortfarande hård i bäckenbanden men svullen i vulvan. Har stått med bakbenen långt bakom sig flera gånger idag, och ser väldigt trött ut.
 
Min är på 311 idag. Hon börjar sätta lite juver nu, sådär så att spenarna går emot varandra för att det bullar ut på sidorna när det är som mest :heart
Är lite lagom nervös för henne då jag ska vara borta 3 dagar om 1,5 vecka, får be grannen kolla av henne dagligen så jag kan hålla mig lugn.
Mor hennes går alltid närmare året men det vet jag ju inte om denna gör. Hoppas inte...
 
Min kom ut på bete i lördags och hoppas hon kan gå ute ett par veckor i alla fall innan det är dags att börja vaka. Bädden är urmockad och boxen skrubbad med virkon i alla fall, nu ska bara kameran upp också. Min har haft ett ganska ordentligt juver, speciellt på morgonen, ett bra tag nu (dock ingen mjölk) men det har gått ner en hel del sen hon fick möjlighet att röra på sig hela dygnet. Känns som hon tycker det är rätt skönt.
Hon har mått jättebra hela dräktigheten hittills, inga tjocka ben eller kolikanfall men märks att hon tycker att hon är lite för stor för att röra sig fort i onödan. Vaggar mest fram med spetsade öron :heart
 
Min ponny har gått 330 dagar idag. Fortfarande inga tecken på nära förestående fölning.
Jag tror att jag kommer få en juni-bebis
 
Min går över till 350 dygn på onsdag :( e så trött... Och även orolig. Tänk om det inte finns något föl. Så sjukt jobbig väntan.
 
En vecka kvar till BF och inatt hade jag kamera för första gången. Kollade fram till ca 23 och sen runt 02, 05 och strax före morgonfodring. Hon stod upp hela natten så då kan jag börja ha på gjorden också. När jag kom ner för att fodra såg hon dock nyrullad ut med halm i både man och svans :D

Jobbar idag och imorgon samt på fredag, sen semester. Så hon får gärna knipa tills helgen. Genomskinlig vätska i juvret, men klibbigare än innan.
 
Mitt sto som har två veckor kvar till beräknad fölning har gjort juver och har mjölken börjar bli vit! Hon har inte släppt bäckenbanden helt men det är nog snart på gång! Igår kväll fick hon flytta till fölningshagen (en torrare hage precis utanför mitt fönster!), nu ska jag montera kameran också så jag kan ha koll på henne i mobilen också!
 
Min går över till 350 dygn på onsdag :( e så trött... Och även orolig. Tänk om det inte finns något föl. Så sjukt jobbig väntan.

Den jag hjälper mina vänner att vaka på har gått 349 idag - så ni verkar ligga lika.
Hittills har fölungarna där kommit på 350 och 347.
Min ponny som är dräktig och ska ha den 15/5 har knappt börjat sätta juver
 
Dygn 340 i dag och fortfarande inte fullt utfylld juver, går ej hellre att få ut någon vätska från juvret...

Jag är så trött nu, sover alldeles för lite och har jättemycket att göra på dagarna... Och så har jag total panik för att missa fölningen och att nånting ska gå snett....! :crazy:

Hoppast verkligen fölis kommer inom denna vecka...
 
Hur går det för alla?

Kotten är på dygn 330 idag. Börjat släppa i bäckenbanden men fortfarande genomskinlig vätska i juvret. Tog nyss in henne då hon betedde sig lite märkligt i hagen, vankade och piskade med svansen. Tror ju inte att det är dags än men hon höll sig i delar av hagen som inte syns från huset och följde med mig frivilligt till grinden så hon får stå inne med kameran på nu.
 
Här är det nära nu!! Vit mjölk och har släppt mycket i bäckenbanden bara i dag! Men det fattas ännu lite, i fjol var hon helt slapp och det är hon inte än! Är glad att jag har ett coolt sto eftersom grannarna skjuter luftpistol och hon går i hagen närmast, men hon står och äter för fullt!
 
Nu har det äntligen börjat komma lite genomskinlig vätska när jag klämmar på spenarna! Så det går åtminstonde åt rätt håll... :grin:

Hur ofta tvättar ni juvret innan fölningen? Måste man göra det dagligen??
 
Nu har det äntligen börjat komma lite genomskinlig vätska när jag klämmar på spenarna! Så det går åtminstonde åt rätt håll... :grin:

Hur ofta tvättar ni juvret innan fölningen? Måste man göra det dagligen??
Jag tvättar enbart innan fölet diar första gången. har iaf lärt mig att mjölka ur så lite som möjligt för att inte stimulera så att mjölken rinner bort.
 
Jahopp, mitt ena sto lämnade ju tråden tidigare i veckan efter att hon fick ett hingstföl på dygn 333. Nu är det mitt andra sto kvar och jag funderar lite på om hon verkligen är dräktig?

01-1501.jpg


11-1511.jpg



Näädå, jag är rätt säker. :D Är på dygn 319, har börjat sätta lite juver men är inte klar ännu. Har tidigare fölat på dygn 332 och 338.
 
Jag blir galen....Indra satte liiite juver för ett tag sen men nu är de helt borta igen. Hon var beräknad förra torsdagen! Suck.Dygn 344 idag och inte tillstymmelse till något föl.
 
Stina är på dygn 336 - inte tillstymmelse till något föl där heller.
Jag räknar knappt med att den kommer i maj.
 
äntligen börjar det röra på sig för min gula ponny. Hon är ju på dygn 347 och har inte visat några som helst tecken på fölning, men nu har juvret blivit rejält spänt, hon har vaxproppar och jag tror ( hoppas) att det är dags inatt.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 411
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 900
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp