Dräktiga ston 2014/2015.

Vi är på dygn 324..drygt. Ganska mjuk i bäckenbanden sedan en tid tillbaka men inte fyllt ut i juver så mycket. Man undrar så när det blir och börjar oroa sig såklart! Var riktigt arg häromdagen och sparkade bakåt och tittade på magen..undras om det är lite förvärkar på g..?

11038470_954012501286936_3238245686477777132_n.jpg
 
Nu .., dag 335 har det ändrat sig mycket , bäckenbanden släppta , och små vaxproppar som är mjuka och vaxliknande , dock inte helt vitfärgade . Jag tror inte den kommer inatt , men hoppas innan 3 dygn ? Vad tror ni ?

Vid halv tolv kom det en ljuvlig kille efter Luxus ! Allt har gått bra förutom att stoet ännu inte släppt efterbörden . Ringer vet imorgon bitti om inget hänt då ....
 
Åh, grattis cusan och Habina!
Min hade lättmjölk i juvret när jag släppte ut henne i hagen i kväll och hon var rejält slapp i bäckenbanden så det blir nog föl här också denna vecka. Hon är på 342 dagar idag men med en mor som utan regel gått 3 v över tiden känns det här som normaltid :-)
Var hemma idag men i morgon är det skolavslutningar o massor med möten så jag hoppas hon kniper en dag till.
 
Här blev också stoföl, kl. 3.30 i natt kom det en liten tösabit så oerhört feminin att det syntes med en gång jag tog bort fostersäcken.
Allt gick helt enligt skolboken, lätt och snabbt både med föl och efterbörd. Lillskruttan åt så fort hon kom på benen. Går lite på kotorna och är lite windswept men det börjar rätta till sig redan nu. Född i hagen men då mamman var lite väl omhändertagande så behövde båda få komma in och vila i natt så nu sussar de gott i halmbädden :love:
 
Hur har era ston varit dagen/dagarna före fölning? Några särskilda tecken (Om vi bortser från vaxproppar, vit mjölk och släppta bäckenband) Hur har juvret/spenar sett ut under sista dygnet? (bild?)

Mitt sto har stått och kliat rumpan/svansen mot väggen ett par kvällar nu, förknippade det inte alls med dräktigheten, men läste sen någon annan som haft sto som gjort så inför fölning. Någon annan som varit med om det?

Hon har redan gått över en hel del (gjort det även de två föregående åren) men tycker inte juvret ser helt fyllt ut. Ska man gå efter hur det ser ut dagtid när hon går i hagen? (För på morgonen i boxen när varit still hela natten ser det ju annorlunda ut)

Hon har också börjat gå ifrån flocken och står gärna och glor vid grinden.
 
åh vad härligt med en massa fölisar... Blir ju helt fölsjuk så det står härliga till :D

Vårt enda föl än så länge är ju en riktig fröjd. Men man börjar ju ändå längta efter föl 2 och 3 nu... men SNART bör det ju vara dags...
Det känns inte som om dessa två kommer att gå över något. Juvrena är stora på dem bägge på den som är uträknad som nr 2 så är juvret jätte hårt, men ej ner i spenarna samt att vätskan är genomskinligt mot det gulare hållet samt klibbigt som snor. Sto nr 2 har släppt bäckenbanden så jag hoppas och ber innerligt att de inte går över tiden...
Måndagen den 6 juli skulle sitta såååå fint :) Tror ni stona lyssnar om jag berättar vilka datum som är okej? ;)

Provinz E: Quaterback- Lord sinclair dr med Benetton Dream är på dygn 312
Primadonna E: Don Schufro- Pik Bube I dr med Ampère är på dygn 306

Längtar så efter våra fölisar.
Verkligen stort grattis till alla som fått :)
 
Å, vad svårt att veta när jag ska börja vaka..Hon är på dygn 333 idag. Javisst, jag kollar henne nattetid och så men hon har liksom inte ett enda tecken mer än lite geleig i bäckenbandet och att juvret långsamt växer. Kollade på paddan vid fem och då låg hon vilket hon kan få göra och jag vill inte rusa ut bara för det. Sen dog internet och jag gick ut "in case of". Då stod hon upp och var som vanligt:crazy:..
Men just som jag gör..lite halv-vaka, det är väl ok? Kan ju inte liksom gå en gång i timman nu när jag ändå inte ser några tecken om damen behagar vänta flera veckor?. Förstagångare är vi båda:)..

11270095_959995984021921_159983035_n.jpg

Tycker nog hon fyllt på ytterligare. Har lite tuttkoll. Men jag vet ju att ibland fölar dom utan minsta tecken..Hmm..
 
Dygn 324 här och ödemet växer under magen, detär som en platta som går under magen från frambenen och bakåt... Något juver är det nog inte direkt tal om. Är bekymrad då hon samlat på sig så mycket vätska men hon är ändå vid rätt gott mod så det är bara att fortsätta hålla koll.

I övrigt ser jag inga tydliga tecken att det är på g. Hagkompisen däremot är beräknad två dagar före oss och hon börjar bli rätt färdig.
 
Idag är vi på 320 dygn. Hon har inte legat ner på ett par nätter. Gnuggar rumpan ordentligt, ibland så pass att hon nästan sätter sig ner.
Bäckenbanden slappa, juvret fyllt ända ut i spenarna, nu på morgonen fanns det små kristaller.
Hon har vankat runt hela natten tittat mot magen och sett rätt irriterad ut, grävt och slängt runt med halmen. Tror inte att hon kommer att gå lika länge som sist.
 
Dygn 324 här och ödemet växer under magen, detär som en platta som går under magen från frambenen och bakåt... Något juver är det nog inte direkt tal om. Är bekymrad då hon samlat på sig så mycket vätska men hon är ändå vid rätt gott mod så det är bara att fortsätta hålla koll.

I övrigt ser jag inga tydliga tecken att det är på g. Hagkompisen däremot är beräknad två dagar före oss och hon börjar bli rätt färdig.
Precis så hade mitt sto men det försvann för 2 v sedan och hon är i dag på dygn 321. Det var inget att bekymra sig för sa min vet helt normalt om inte allmäntillståndet skulle försämras vill säga. Men man blir ju nojjig, googlar och läser om allt. Både om det som slutar bra och det som slutar dåligt. Vill nu bara att allt ska vara över och att jag hann med!
 
Gnuggar rumpan ordentligt, ibland så pass att hon nästan sätter sig ner.

Bäckenbanden slappa, juvret fyllt ända ut i spenarna, nu på morgonen fanns det små kristaller.


Det gör min med! Någon som vet varför (om?) det har ett samband med dräktigheten? Varför de gör så?

Kristaller, är det när det är små vita prickar på juvret eller vad ?
 
Haft en underbar midsommar..Jaa, nog en av de bättre:)! Kom ut i stallet och inventerar Loppans tuttar efter vaknatt nummer tre. Är ju iof jus D-day, dvs den 19/6 för bf men blev positivt överasskad då hon hade vaxproppar/vit mjölk! Uuuut ville hon så att ha kvar på box ville damen inte höra talas om!

Donade sedan med lite bestyr inför kvällen, dottern gjorde rice`n crisp tårta:d, å jag fixade mig och drog i hårfärg, gyllen brun för att dölja de grå..
Ser Loppis stå och kissa..Hon börjar lägga sig men kissar ändå..
Eller hoppsan det var visst vattnet, kom som en flod..
Strax efter ser jag från köksfönstret hur fosterblåsan kommer..
Ropar på maken och min dotter. Han ringer vår eminenta hovslagare ( skulle kört dit och hämtat söm..) Jag kömmer, säger hovis!

Jag, maken och dottern går ut till hagen och beskådar andäktigt min älskade Loppans förlossning!
Vi var helt euforiska alla tre men utgjorde nog en lustig syn;). Maken i pyamasbyxor, dotter i för kort onepice och jag med håret fullt av hårfärgningsmedel..
Men ut kom lilla Rut:love:!

Hovis dök upp lagom till allt var över. Dock var han ett fantastiskt stöd för oss noviser i allt med efterbörd och di och att fösa in föl och sto sedan på torr box!

Lycka!!!
10495033_962663540421832_8342855915320019043_o.jpg
10869687_962663867088466_7066530366314962972_o.jpg
 
Haft en underbar midsommar..Jaa, nog en av de bättre:)! Kom ut i stallet och inventerar Loppans tuttar efter vaknatt nummer tre. Är ju iof jus D-day, dvs den 19/6 för bf men blev positivt överasskad då hon hade vaxproppar/vit mjölk! Uuuut ville hon så att ha kvar på box ville damen inte höra talas om!

Donade sedan med lite bestyr inför kvällen, dottern gjorde rice`n crisp tårta:d, å jag fixade mig och drog i hårfärg, gyllen brun för att dölja de grå..
Ser Loppis stå och kissa..Hon börjar lägga sig men kissar ändå..
Eller hoppsan det var visst vattnet, kom som en flod..
Strax efter ser jag från köksfönstret hur fosterblåsan kommer..
Ropar på maken och min dotter. Han ringer vår eminenta hovslagare ( skulle kört dit och hämtat söm..) Jag kömmer, säger hovis!

Jag, maken och dottern går ut till hagen och beskådar andäktigt min älskade Loppans förlossning!
Vi var helt euforiska alla tre men utgjorde nog en lustig syn;). Maken i pyamasbyxor, dotter i för kort onepice och jag med håret fullt av hårfärgningsmedel..
Men ut kom lilla Rut:love:!

Hovis dök upp lagom till allt var över. Dock var han ett fantastiskt stöd för oss noviser i allt med efterbörd och di och att fösa in föl och sto sedan på torr box!

Lycka!!!
10495033_962663540421832_8342855915320019043_o.jpg
10869687_962663867088466_7066530366314962972_o.jpg

Grattis! Kommer ihåg när vi ledde Bergamotte till fölvisningen, tiden går fort ibland.
Kul att det blir fler hästar i "B-stammen" :) Nya fölis ser fin ut!
 
328 här. Jag råkade komma ut när vattnet gick för hagkompisen i lördags kväll. Världens smidigaste fölning med ett väldigt piggt föl blev resultatet där. Hoppas det går lika smidigt för Ebbas del. Hon har satt juver men tror det dröjer lite ändå.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 411
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 900
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp