Dräktiga ston 2014/2015.

Och nu börjar min förstagångare få lite juver också. Hon går på bete sen i torsdags så det juver som är kvar då lär ju vara "på riktigt".
317 dygn för henne idag så jag känner mig lugn ännu så länge.
Men hon ser så rolig ut, knappt ngn fölmage alls från sidan men tittar man framifrån är hon gigantisk.
 
Här kom det ett stoföl strax före klockan 1.00 i natt! En vecka tidigt men jag hade vakat på henne sen i måndags för jag förstod att det var på gång. Efter Luxus och mamman är fullblod. Bilder kommer i föltråden och jag lämnar er i denna tråd och ser fram emot att få sova mer än en timme åt gången!
 
Och nu börjar min förstagångare få lite juver också. Hon går på bete sen i torsdags så det juver som är kvar då lär ju vara "på riktigt".
317 dygn för henne idag så jag känner mig lugn ännu så länge.
Men hon ser så rolig ut, knappt ngn fölmage alls från sidan men tittar man framifrån är hon gigantisk.

Så ser min också ut. Ser lite lite småfet ut från sidan men sen ser hon ut som hon svalt en pilatesboll framifrån. Hade nästan räknat med att hon skulle gå över tiden ordentligt med tanke på att det ser långt ifrån färdigbakat ut men nu har hon faktiskt börjat få vätska i juvret i alla fall. Hon verkar dessutom tycka det är jätteskönt att få komma in när hon blir ompysslad och får kraftfoder. I vanliga fall vill hon inte alls vara inne, och speciellt inte vara inne i stallet ensam. Nu får man i princip dra ut henne till hagen igen när man pysslat klart. Ska byta hage på henne i slutet av veckan till en med kraftigare bete och då får hon nog börja komma in på nätterna igen och jag får börja testa kameran.
 
Såå kul att läsa om alla som fått och är på g:love:!!!

Jag har en månads väntan kvar, den kommer att vara nervös efter det strul som var..Men tack och lov verkar mitt sto må toppen, äter tom bra, började ge betfor också, gjorde susen! Så hon är pigg, tjurig, och helt sitt vanliga gravid-jag. Var hemskt när hon var nedsatt och smärtpåverkad:cry:,,
Fått ordning på övervakning också, dock inte satt ut det än såklart. Inte tänkt börja vaka än på länge..Hoppas bara allt går vägen och hon bär fram ett friskt föl..
 
1510649_1167495493276127_3895033929470744569_n.jpg
Hade du morot, sa du? Dygn 295 idag och juvren har börjat fyllas
 
10430843_946873235334196_7500656219466520440_n.jpg


Jag nojjar..Var någon som sa att hon ser ut att släppt bäcken banden..Har trott att hon bara fallit ur och det är hennes vanliga takiga toppiga kors som träder fram extra tydligt nu när hon inte har muskler och dessutom varit nedsatt..
Kan ju inte göra så mycket om det är så det är heller men:(..Hon har inga juver som sagt och ser inte det minsta "fölningssjuk" ut heller. Känns inte som behov att övervaka heller..? OM det är sjukt eller tom har dött fostret..vad händer då? Stoet stöter ut det då isf? ( Hemska tanke , men..)
 
Indra är på dygn 350 idag och inga tecken på föl....lite släppta bäckenband men inget mer. Litet juver som inte alls ser ut att vilja fyllas på...suck. Stor som ett hus är hon dock.
 
Så ser min också ut. Ser lite lite småfet ut från sidan men sen ser hon ut som hon svalt en pilatesboll framifrån. Hade nästan räknat med att hon skulle gå över tiden ordentligt med tanke på att det ser långt ifrån färdigbakat ut men nu har hon faktiskt börjat få vätska i juvret i alla fall. Hon verkar dessutom tycka det är jätteskönt att få komma in när hon blir ompysslad och får kraftfoder. I vanliga fall vill hon inte alls vara inne, och speciellt inte vara inne i stallet ensam. Nu får man i princip dra ut henne till hagen igen när man pysslat klart. Ska byta hage på henne i slutet av veckan till en med kraftigare bete och då får hon nog börja komma in på nätterna igen och jag får börja testa kameran.
Precis så har min tjej också blivit, kan gärna vara inne en timme längre än sina kompisar på morgonen sen står hon vid ledet och vill in vid tre även om det är fint ute. odräktig har hon tyckt det varit en "näradödenupplevelse" att vara ensam inne. Förmodligen känner hon att hon inte är ensam nu för tiden. :-)
 
Indra är på dygn 350 idag och inga tecken på föl....lite släppta bäckenband men inget mer. Litet juver som inte alls ser ut att vilja fyllas på...suck. Stor som ett hus är hon dock.

Det verkar vara ett sånt år då många går över!
Min är nu på dygn 343. Kompisens är på dygn 354.
 
@polly p Prova att känna på bäckenbanden, är de släppta känns det nästan som gelé och liksom "dallrigt". Du kanske kan bildgoogla om du är osäker på var de sitter. (dock har jag för mig att det är olika från sto till sto hur lätt det är att känna huruvida dem släppt eller inte...)
Skulle fölet inte vara levnadsdugligt/dött är det vanligast att stoet kastar det, så länge stoet inte är allmänpåverkad eller gått långt över tiden är det vad jag vet inget man vanligen kollar upp... Men är du orolig så ring och hör med vet. :)
Sen är det väl olika hur långt innan fölning som ston börjar släppa på bäckenbanden också har jag för mig.
 
Min är på dygn 297 och har börjat sätta juver. Även vulvan börjar ändra sig och bli längre, bäckenbanden har jag inte märkt av dock. Jag inbillar mig att det kommer bebis innan dygn 335 här men det är förhoppningsvis ändå långt kvar än.
 
Tack @CaisaLundblad ! Provade att söka info men hittade inte exakt som ringade in hur bäckenbanden ligger.. Jobbig oro men jag kan bara vänta. Hon är mjuk på båda sidor om svansen. Inga juver. Kan inte hålla ill koll redan heller. Tack och lov är hon som sagt pigg och äter bra och verkar inte påverkad åt något håll! Händer det så händer det men lever på hoppet .
 
@polly p
Jag har läst om ston som börjat släppa bäckenbanden en månad innan de sen fölat, så det varierar nog och behöver inte vara något på tok. Hon är väl på ca dygn 307? 13 dagar till 320 som ändå räknas som inom "normal" tid att föla, även om 330/335 är vanligare om man läser runt. :)
 
jag kom hem efter att ha varit borta 3 dygn och nu börjar det bli lite juver på min. 2 veckor kvar är det men bäckenbanden är som vanligt så jag väntar med spänning på värmen som ska komma nästa vecka.
I natt får de sova inne då det regnar o blåser rätt ordentligt. Inte för att hon frös, för det gjorde hon definitivt inte, utan för att det kändes bättre för mig :-)
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 411
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 900
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp