Dra av täcke på Stallhyran??

Haha förlåt men det är löjligt, så mkt tyngre blir det inte. Då är det nog dags att lära sig att lyfta rätt istället för att gnälla på extra vikten för en halsdel.
Hur många tjocka(!) vintertäcken med halsdel har du satt på under en morgon innan utsläpp? Och då inte bara en dag, utan flertalet dagar i rad. Om du vill får du gärna förklara så detaljerat du kan hur ett sådant täcke lyfts rätt så att det inte blir tyngre än ett vanligt täcke. Själv kände jag nämligen en stor skillnad på de med halsdel och de utan halsdel förra vintern. Det hade ju varit skönt om det gick att trolla bort den extra vikten!

Ang antalet spännen så tycker jag att standard verkar vara åtminstone 4-5 spännen, gärna med kardborreknäppning som kan vara lite bökig att knäppa om hästen inte står helt stilla. + sedan ca 3 olika typer av saker som ska knäppas fram på bogen. Det blir mycket att knäppa!

Varför har man egentligen halstäcke? Fryser hästar verkligen om halsen? Jag har alltid tänkt att det var rygg/kors/osv som man behövde skydda med täcke?

Mvh, bettysmatte (som inte har hängt med i vissa nymodigheter :D...)

Bara att hitta en ren häst under täcket gör det helt klart värt det...

Mvh, nejlica (som har en riktig skitgris till häst :D)

Annars upplever jag att min häst blir lite varmare totalt med halstäcke än utan, främst vid blåst och nederbörd.

Haha förlåt men det är löjligt, så mkt tyngre blir det inte. Då är det nog dags att lära sig att lyfta rätt istället för att gnälla på extra vikten för en halsdel.
Men din åsikt om det hör fortfarande inte till den här tråden. Om stallägaren anser att det är jobbigt måste hästägaren anpassa sig, punkt. Det spelar ingen roll hur mycket du tycker om att sätta på halstäcke.

Herregud, min stallägaren gnäller på mina rambotäcken för att de har tre bulgjordar, och det vill jag lova tar inte många sekunder att knäppa. Alla är olika energiska helt enkelt.

Hur många tjocka(!) vintertäcken med halsdel har du satt på under en morgon innan utsläpp? Och då inte bara en dag, utan flertalet dagar i rad. Om du vill får du gärna förklara så detaljerat du kan hur ett sådant täcke lyfts rätt så att det inte blir tyngre än ett vanligt täcke. Själv kände jag nämligen en stor skillnad på de med halsdel och de utan halsdel förra vintern. Det hade ju varit skönt om det gick att trolla bort den extra vikten!

Ang antalet spännen så tycker jag att standard verkar vara åtminstone 4-5 spännen, gärna med kardborreknäppning som kan vara lite bökig att knäppa om hästen inte står helt stilla. + sedan ca 3 olika typer av saker som ska knäppas fram på bogen. Det blir mycket att knäppa!

Haha, väldigt många. Kan återkomma med uträkning om du vill? Jag har haft hästar i 25 år och sätter dagligen på och av täcken.
Jag är inte utbildad i lyftteknik så det är bättre att du vänder dig till en som är om du verkligen vill lära dig.

Men din åsikt om det hör fortfarande inte till den här tråden. Om stallägaren anser att det är jobbigt måste hästägaren anpassa sig, punkt. Det spelar ingen roll hur mycket du tycker om att sätta på halstäcke.

Herregud, min stallägaren gnäller på mina rambotäcken för att de har tre bulgjordar, och det vill jag lova tar inte många sekunder att knäppa. Alla är olika energiska helt enkelt.

Nej det måste ts inte alls det göra. Stallägaren kan inte kräva att hon ska köpa nytt täcke.

Haha, väldigt många. Kan återkomma med uträkning om du vill? Jag har haft hästar i 25 år och sätter dagligen på och av täcken.
Jag är inte utbildad i lyftteknik så det är bättre att du vänder dig till en som är om du verkligen vill lära dig.
Då tycker jag att du ska erbjuda TS stallägare att ta på täcket varje dag innan utsläpp så är problemet löst.

Kanske dags att lära sig hur man sätter på ett täcke med hals då. Med rätt teknik så är det inte alls jobbigare eller tar längre tid än vanliga täcken, och tyngden beror ju helt på vad för typ av täcke det är.

Aldrig vart med om en diskussion angående halstäcken i stall, aldrig varit ett problem.

Har inga som helst problem, jag har jobbat med hästar så pass länge att tids- och kroppsbesparande åtgärder är vardag även efter att ha slutat i tävlingsstall. Icke desto mindre hade jag som stallägare absolut styrt upp halstäcken vid täckesbyte.

Frågan är om det är ett halstäcke som redan är fäst i täcket och ska knäppas runt halsen, eller om halstäcket även ska monteras på täcket.

Lägga på täcke med monterad hals är ju knappt skillnad mot utan, och knäppa spännen under halsen på HW tar just typ 30 sek. Att fästa halsen på själva täcket däremot - det tar lika lång tid som att ta på täcket.

Jag har Rambo med v-knäppning. För de som inte vet är det först en kardborre som ska "passas in" och vikas om. Sen är det en flärp som ska tas igenom en ring och tillbaka. Efter det är det två hakar som ska knäppas i en ring. Jag tänkte senast imorse att "fy för 18 hästar i inackstall som ska ha sånt här täcke på/av". Det är stor skillnad på en/ens egen, och när man gör det som sitt arbete på många.

Har inga som helst problem, jag har jobbat med hästar så pass länge att tids- och kroppsbesparande åtgärder är vardag även efter att ha slutat i tävlingsstall. Icke desto mindre hade jag som stallägare absolut styrt upp halstäcken vid täckesbyte.
Jo du har ju problem med det, du har ju rabblat upp alla dessutom. Tidskrävande, tunga och bökiga täcken som tar dubbelt så lång tid att få på. Då tycker jag att man bör lära sig hur man sätter på ett halstäcke på rätt sätt så det inte tar längre tid än vanliga täcken.

Jo du har ju problem med det, du har ju rabblat upp alla dessutom. Tidskrävande, tunga och bökiga täcken som tar dubbelt så lång tid att få på. Då tycker jag att man bör lära sig hur man sätter på ett halstäcke på rätt sätt så det inte tar längre tid än vanliga täcken.

Det beror ju helt på täcke. Jag har ett par st som kräver ungefär det som Alexandra beskriver. Det är omöjligt att inte få bök och stök med den typen av täcke.

Ergo: stallägaren begär att hästägaren köper ett vettigt täcke om stallägaren ska fortsätta sätta på halstäcke innan utsläpp.

Varför bör man göra det?

Sen är det tekniskt omöjligt att det kan ta samma tid, hur skicklig man än blir så är ett täcke med hals tyngre (än motsvarande utan hals) större och har fler moment.

Jag har aldrig varit med om en stallägare som inte varit villig att sätta på täcke med hals, men jag har självklart inte stått i alla stall. Jag hade inte gått in i en diskussion med stallägaren i tråden här utan jag hade helt enkelt letat efter ett nytt stall. Stallägaren kan inte kräva att man ska köpa nytt täcke liksom att hästägaren inte kan kräva att stallägaren sätter på täcke eftersom det inte finns avtal. Man kan inte heller dra av nytt täcke på stallhyran. Det verkar vara lite moment 22 här.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 829
Senast: cewe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 308
Senast: Snurrfian
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 405
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist