Douge de Bordeaux?

PrittePuff

Trådstartare
Är det nån som har erfarenhet av den rasen?

Jag kan googla själv, men tänkte om det är nån på buke som har en sån?
Eller känner nån som har en sån? :D

Jag har känt några, jag tycker de är väldigt trevliga! (Man måste dock gilla den typen av hund, i grunden.) Dock har de alla haft en hel del hälsoproblem, av så allvarlig art (och rasbundna) att jag aldrig kan tänka mig att skaffa en själv... :(

Jag rekommenderar att du läser RAS (länk), och kanske även de Särskilda Domaranvisningarna (länk) - det kanske inte ser mycket ut, texten där, men att rasen alls finns med är ett tecken att ta på allvar! - om du funderar på att skaffa en.

Rent allmänt (vet inte riktigt om du har erfarenhet av molosshundar?) är det tunga hundar, de dreglar och vill sitta i knät (;)), de är förarintresserade men fattar gärna självständiga beslut, de har viss vaktintresse, de mognar rätt sent (ca 4 år kanske) och lever inte så långa liv, de brukar ha rätt högt föremålsintresse och vara lekmotiverade av de jag känt (vilket också betyder att de gärna bär runt på saker i hemmet - det är stora, starka hundar, det mesta kan bli en leksak som inte är fastspikat i golvet ;)), och säkert en massa mer som fallit mig ur huvudet nu.

Som sagt, jag tycker de är trevliga hundar, men hälsan ser jag som minst sagt avskräckande.

Min sambo som inte direkt är en hundmänniska har fastnat för DDB. Nu är jag ju väldigt glad över att han överhuvudtaget har börjat sätta sig in i vad vi ska ha för hund nästa gång, men det var ju inte riktigt den här rasen jag tänkt mig. :angel:

Överlag är jag dock väldigt förtjust i molosser eftersom jag tidigare haft boxer. Men precis som
@Monstermom skriver är det ju det där med hälsan... och jag har förstått att det är lite si och så med HD i aveln pga för snävt avelsutbud. Å andra sidan är ju knappast boxer en av de friskaste hundraserna. Man får nog vara väldigt noga vid val av uppfödare och avelsdjur.

Jag är med i en DDB-grupp på Facebook för att jag ville kolla hur DDB-folket var och kika lite närmre på hundarna. Verkar vara väldigt härliga!

#3 Det går att hitta friska Boxrar, men det går inte att hitta DDB i Skandinavien där föräldradjuren är HD/ED fria o med tanke på deras vikt o konstitution så är AD ett betydligt större problem än HD.
Sen var det ju det där med exem o andra hudproblem som hänger ihop med den för myckna huden o hudveck.

Finns friskare raser om man gillar Molosser.

#4 Tråkigt, då är det ju bara att slå ut den rasen ur tankarna helt enkelt.

#3 Det går att hitta friska Boxrar, men det går inte att hitta DDB i Skandinavien där föräldradjuren är HD/ED fria o med tanke på deras vikt o konstitution så är AD ett betydligt större problem än HD.
Sen var det ju det där med exem o andra hudproblem som hänger ihop med den för myckna huden o hudveck.

Finns friskare raser om man gillar Molosser.
En bekant till mig har viss uppfödning av DDB, så när jag såg tråden gick jag av ren nyfikenhet in och kollade avelsdata. Hennes tik har ED grad 3 och HD D.
Får man ens avla på en sådan tik? :(

#6 Men fyfan. :( Borde inte det falla under Jordbruksverkets regler att inte avla på sjuka hundar?

@FrauleinLeo Visst borde det göra det? :( Tiken är dessutom den enda i sin kull som är röntgad, och i hennes mammas kull hade 5 st D höfter.
Jag vet flera som anmärkt på deras avel osv, men att det skulle vara så illa trodde jag aldrig.
Hon har haft en kull på tiken i somras.

@AraSlei Jag fattar inte hur man medvetet kan utsätta sina hundar och kommande valpar för smärta. D-höfter till en 60 kilo tung kropp måste ju kännas? Läste om en valp i Facebook-gruppen jag nämnde som blivit avlivad vid sju månaders ålder pga extremt dåliga höfter... :( stackars liten.

Om det bara är en bekant kanske en anmälan vore på plats? Hon avlar ju medvetet på sjuka höfter.

Det är fruktansvärt :(

Ja, det är nog så. Det där kan ju bara inte få fortgå. Visst kan man anmäla anonymt?

@FrauleinLeo Visst borde det göra det? :( Tiken är dessutom den enda i sin kull som är röntgad, och i hennes mammas kull hade 5 st D höfter.
Jag vet flera som anmärkt på deras avel osv, men att det skulle vara så illa trodde jag aldrig.
Hon har haft en kull på tiken i somras.
:wtf::banghead::wtf:

På framtunga raser är AD (fd ED) viktigare än HD, men HD D borde ingen få avla på öht.
Inom vissa raser framtunga raser kan man avla på HD C, under förutsättning att hunden/kombinationen är något alldeles enastående som behövs i rasen.

Det är fruktansvärt :(

Ja, det är nog så. Det där kan ju bara inte få fortgå. Visst kan man anmäla anonymt?
Ja du kan anmäla anonymt till Länsstyrelsen. Tänk på att alla deras handlingar är officiella så om du vill vara anonym räcker det inte med att du säger det, du måste ringa från hemligt nummer eller maila från en adress som inte kan spåras till dig!

:wtf::banghead::wtf:

På framtunga raser är AD (fd ED) viktigare än HD, men HD D borde ingen få avla på öht.
Inom vissa raser framtunga raser kan man avla på HD C, under förutsättning att hunden/kombinationen är något alldeles enastående som behövs i rasen.
Tiken har även AD grad 3, utöver HD D :(

Senast ändrad:
Ja du kan anmäla anonymt till Länsstyrelsen. Tänk på att alla deras handlingar är officiella så om du vill vara anonym räcker det inte med att du säger det, du måste ringa från hemligt nummer eller maila från en adress som inte kan spåras till dig!

Då ska jag ringa dem från hemligt nummer i eftermiddag.
Jag blev verkligen illa berörd av det här, jag trodde bättre om den här personen.

Då ska jag ringa dem från hemligt nummer i eftermiddag.
Jag blev verkligen illa berörd av det här, jag trodde bättre om den här personen.

empty.gif
:bow::bow:
empty.gif

empty.gif

Det finns en användare här som haft en DDB som de fick ta bort pga smärtor i unga år. Hon hittar nog hit så småningom.

Tyvärr är det inte så kul statistik på dem.

Det var inte telefontid nu, så jag skickade från en nyskapad mail i stället.
Tänker att det kan vara bra att kontakta skk också? Vart mailar man då, kennelkonsulent eller klagomål?
@vallhund har du koll?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 450
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 006
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 619
Senast: ildiko
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka