Det finns en användare här som haft en DDB som de fick ta bort pga smärtor i unga år. Hon hittar nog hit så småningom.
Tyvärr är det inte så kul statistik på dem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns en användare här som haft en DDB som de fick ta bort pga smärtor i unga år. Hon hittar nog hit så småningom.
För att få vara med på rasklubbens uppfödarlista är enda kraven att man är medlem + att man betalar 100 kr/år.Det var inte telefontid nu, så jag skickade från en nyskapad mail i stället.
Tänker att det kan vara bra att kontakta skk också? Vart mailar man då, kennelkonsulent eller klagomål?
@vallhund
Ja, jag var inne och kollade på sidan för kennelkonsulenter, och jag tror att det är rätt instans.
Deras hälsostatistik är verkligen skrämmande. Tiken är alltså helt okej att avla på enligt rasklubben, hon har inte sämre än D och hanen har ett A.
I deras RAS står det så här:
- Rasen skall ha en god hälsostatus som möjliggör ett långt liv. (HUR i hela friden kan man ens följa upp med nedanstående punkter efter det här??)
- Endast individer med officiell HD/AD status ska användas i aveln.
- Att undanta till avel individer med HD status sämre än D, fr.o.m. 2008 01 01
- Att om användande av individ med HD status D inte para med en individ som har sämre än HD status B.
Det är nog mig @lady_vip tänker på
Vi tog över vår Figge som ettåring från uppfödaren. Han blev vanvårdad som valp/unghund och hade kommit tillbaka dit.
En helt fantastisk hund på alla sätt. Snällaste och goaste hund jag träffat.
Efter ett halvår blev han halt på ett bakben. Korsband som var av, vid närmare undersökning visade det sig att även andra korsbandet var påväg att ryka. Röntgden av höfterna visade det värasta veteterinären sett och graderades till E hos SKK.
Vi valde att ta bort honom eftersom prognosen var så dålig. Han blev inte ens två år. Han var av lite mindre och lättare modell.
Pappan hade A höfter och mamman c. Tror inte hans syskon blev röntgade och mamma fick en kull till. Vet att minst ett till syskon fick avlivas vid ung ålder.
Det är underbara hundar men aveln är rent åt helvete.
Nu kommer vi lite OT men SKK har faktiskt agerat i några fall vad gäller osunda hundar. Man hotade med registreringsförbud för den Napolitanska Mastiffen om aveln inte blev bättre. Efter att en länsstyrelse söderöver hotade att åtala uppfödare av Shar Peis om dessa fortsatte avla på hundar som eye-tackats så införde SKK att alla valpar skulle kollas så att de inte var eye-tackade. Trots att rasklubben http://www.sharpeiklubben.se/ säger sig motarbeta att valpar ögonopereras före besiktning så verkar det vara mer vanligt än ovanligt med plastikoperationer på valparnas ögonlock.
En bukefalist har slutat föda upp rasen o är inte längre medlem i rasklubben.
SKK har infört särskilda domaranvisningar för utställningsdomare efter BBC´s dokumentär Pedigree dogs exposed.
Finns alldeles för mycket skit kvar i hörnen fortfarande!
Det är nog mig @lady_vip tänker på
Vi tog över vår Figge som ettåring från uppfödaren. Han blev vanvårdad som valp/unghund och hade kommit tillbaka dit.
En helt fantastisk hund på alla sätt. Snällaste och goaste hund jag träffat.
Efter ett halvår blev han halt på ett bakben. Korsband som var av, vid närmare undersökning visade det sig att även andra korsbandet var påväg att ryka. Röntgden av höfterna visade det värasta veteterinären sett och graderades till E hos SKK.
Vi valde att ta bort honom eftersom prognosen var så dålig. Han blev inte ens två år. Han var av lite mindre och lättare modell.
Pappan hade A höfter och mamman c. Tror inte hans syskon blev röntgade och mamma fick en kull till. Vet att minst ett till syskon fick avlivas vid ung ålder.
Det är underbara hundar men aveln är rent åt helvete.