Douge de Bordeaux?

Det finns en användare här som haft en DDB som de fick ta bort pga smärtor i unga år. Hon hittar nog hit så småningom.

Tyvärr är det inte så kul statistik på dem.
:cry:
Det var inte telefontid nu, så jag skickade från en nyskapad mail i stället.
Tänker att det kan vara bra att kontakta skk också? Vart mailar man då, kennelkonsulent eller klagomål?
För att få vara med på rasklubbens uppfödarlista är enda kraven att man är medlem + att man betalar 100 kr/år.
http://www.sdbk.se/wp/?page_id=25

De flesta rasklubbar med självaktning brukar kräva HD/AD, patella, ev ögonlysning, ev MH/BPH, nån merit utöver ett 2a pris på utställning etc...

Testa här:
http://www.skk.se/sv/uppfodning/SKKs-arbete-for-sund-avel/ kennelkonsulenter kan vara rätt instans.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/registreringsregler_R42.pdf sid.26 framgår att DDB bara behöver ha känd HD status för att få regga avkomma efter sig.

@vallhund
Ja, jag var inne och kollade på sidan för kennelkonsulenter, och jag tror också att det är rätt instans. Har mailat och frågat hur dom ser på saken.

Deras hälsostatistik är verkligen skrämmande. Tiken är alltså helt okej att avla på enligt rasklubben, hon har inte sämre än D och hanen har ett A.

I deras RAS står det så här:

• Rasen skall ha en god hälsostatus som möjliggör ett långt liv. (HUR i hela friden kan man ens följa upp med nedanstående punkter efter det här??)
  • Endast individer med officiell HD/AD status ska användas i aveln.
  • Att undanta till avel individer med HD status sämre än D, fr.o.m. 2008 01 01
  • Att om användande av individ med HD status D inte para med en individ som har sämre än HD status B.

:(

@vallhund
Ja, jag var inne och kollade på sidan för kennelkonsulenter, och jag tror att det är rätt instans.

Deras hälsostatistik är verkligen skrämmande. Tiken är alltså helt okej att avla på enligt rasklubben, hon har inte sämre än D och hanen har ett A.

I deras RAS står det så här:

• Rasen skall ha en god hälsostatus som möjliggör ett långt liv. (HUR i hela friden kan man ens följa upp med nedanstående punkter efter det här??)
  • Endast individer med officiell HD/AD status ska användas i aveln.
  • Att undanta till avel individer med HD status sämre än D, fr.o.m. 2008 01 01
  • Att om användande av individ med HD status D inte para med en individ som har sämre än HD status B.

:(

Tänkte precis posta detsamma, att kontakta SKK har sannolikt inte någon större effekt - men jag tycker det är jättebra att du kontaktar djurskyddet, det behöver helt klart prövas!

I tillägg är det enda de har om armbågarna "Medlem i SDBK rekommenderas att om möjligt endast använda sig av AD-röntgade individer avlästa med sämst LBP" (Jag vet i ärlighetens namn inte vad LBP innebär, är det samma som en etta?) Precis som @vallhund (tror jag?) skrev så är armbågarna ett allvarligare kapitel än höfterna, pga hundarnas konstruktion - men HD D på ett avelsdjur är hur som helst bedrövligt!

Dessutom (och nu tänker jag avslöja hur dömande och småsint jag är, så varsågod att döma mig i sin tur :up:) blir jag enormt irriterad och skeptisk till att rasen beskrivs som "koloss" flera gånger - det framstår rätt tydligt att de egentligen menar "moloss"! :eek:
"Den har en koloss storlek med ett massivt huvud" & "DdB är en atletisk koloss"... (Jag håller heller inte med i sak, jag skulle inte alls beskriva dem som särskilt atletiska, inom molossraserna eller ej.)
Jag tycker ärligt talat att det säger en del om seriositeten, när sådana saker kommer med i ett officiellt dokument... Men, som sagt, säkert småsint av mig - och hur som helst behövde det väl inte hjälp på traven, med tanke på det faktiska innehållet heller.

(Jag har säkert missat en massa inlägg eller nåt, men jag är nu officiellt dödsfiender med mitt nuvarande internet och jag gör så gott jag kan för att tråckla mig igenom nålsögat och ut i stora världen... Sorry om jag verkar ignorera någon, det är inte meningen!)

Det är nog mig @lady_vip tänker på

Vi tog över vår Figge som ettåring från uppfödaren. Han blev vanvårdad som valp/unghund och hade kommit tillbaka dit.

En helt fantastisk hund på alla sätt. Snällaste och goaste hund jag träffat.

Efter ett halvår blev han halt på ett bakben. Korsband som var av, vid närmare undersökning visade det sig att även andra korsbandet var påväg att ryka. Röntgden av höfterna visade det värasta veteterinären sett och graderades till E hos SKK.
Vi valde att ta bort honom eftersom prognosen var så dålig. Han blev inte ens två år. Han var av lite mindre och lättare modell.

Pappan hade A höfter och mamman c. Tror inte hans syskon blev röntgade och mamma fick en kull till. Vet att minst ett till syskon fick avlivas vid ung ålder.
Det är underbara hundar men aveln är rent åt helvete.

Kan inte hjälpa att fråga mig varför man ens avlar på hundar som är så himla kassa i höfterna och armbågarna, är man rädd att rasen ska dö ut? Om så är fallet kan jag nästan tycka att om rasen är så pass plågad av dålig hälsa är det nästan lika bra att låta den gå hän faktiskt.

Är inte alls insatt i denna rasen så vet inte hur pass vanlig/ovanlig den är.

Vi tog över vår Figge som ettåring från uppfödaren. Han blev vanvårdad som valp/unghund och hade kommit tillbaka dit.

Efter ett halvår blev han halt på ett bakben. Korsband som var av, vid närmare undersökning visade det sig att även andra korsbandet var påväg att ryka. Röntgden av höfterna visade det värasta veteterinären sett och graderades till E hos SKK.
Vi valde att ta bort honom eftersom prognosen var så dålig. Han blev inte ens två år. Han var av lite mindre och lättare modell.

Pappan hade A höfter och mamman c. Tror inte hans syskon blev röntgade och mamma fick en kull till. Vet att minst ett till syskon fick avlivas vid ung ålder.

Nu kommer vi lite OT men SKK har faktiskt agerat i några fall vad gäller osunda hundar. Man hotade med registreringsförbud för den Napolitanska Mastiffen om aveln inte blev bättre. Efter att en länsstyrelse söderöver hotade att åtala uppfödare av Shar Peis om dessa fortsatte avla på hundar som eye-tackats så införde SKK att alla valpar skulle kollas så att de inte var eye-tackade. Trots att rasklubben http://www.sharpeiklubben.se/ säger sig motarbeta att valpar ögonopereras före besiktning så verkar det vara mer vanligt än ovanligt med plastikoperationer på valparnas ögonlock.
En bukefalist har slutat föda upp rasen o är inte längre medlem i rasklubben.

SKK har infört särskilda domaranvisningar för utställningsdomare efter BBC´s dokumentär Pedigree dogs exposed.

Finns alldeles för mycket skit kvar i hörnen fortfarande!

Nu kommer vi lite OT men SKK har faktiskt agerat i några fall vad gäller osunda hundar. Man hotade med registreringsförbud för den Napolitanska Mastiffen om aveln inte blev bättre. Efter att en länsstyrelse söderöver hotade att åtala uppfödare av Shar Peis om dessa fortsatte avla på hundar som eye-tackats så införde SKK att alla valpar skulle kollas så att de inte var eye-tackade. Trots att rasklubben http://www.sharpeiklubben.se/ säger sig motarbeta att valpar ögonopereras före besiktning så verkar det vara mer vanligt än ovanligt med plastikoperationer på valparnas ögonlock.
En bukefalist har slutat föda upp rasen o är inte längre medlem i rasklubben.

SKK har infört särskilda domaranvisningar för utställningsdomare efter BBC´s dokumentär Pedigree dogs exposed.

Finns alldeles för mycket skit kvar i hörnen fortfarande!

Vad gäller shar-pei så hände något i våras i och med ett beslut som togs i kammarrätten (åtal gällande avel på osunda hundar - vet inte hela gången där). Från i våras så får ingen hund gå i avel om den blir eye-tackad som valp eller vuxen. Få se vilken typ av kringgående det blir nu...

@Monstermom

Jag tänker att det kanske kan ha en långsiktig effekt att kontakta SKK - att om många ifrågasätter avelsarbetet så ökar chanserna att de sätter ner foten. Som med t ex Napoletanska mastiffen...
Om inte annat kanske de får upp ögonen lite för uppfödaren i fråga, avlar man på en hund med AD grad 3 och HD D så kanske hen har andra saker som borde kollas också.

Eller hur, jag läste det också! Men å andra sidan, hela det där dokumentet är skrämmande sorgligt.

Så trist att det inte gick bättre för Vovve... :( men bra för honom med ansvarstagande ägare i alla fall.

Reflektion:
Jag tycker också mycket om utseendet hos molosser-raserna men inte hittat någon av dem som jag skulle vilja köpa på mig med rent samvete. det finns väldigt mycket problem. Men visst - kanske finns det friskare linjer utomlands. Jag har inte överansträngt mig i letandet, är nöjd med min lilla labbe-fröken än så länge.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 450
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 006
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 619
Senast: ildiko
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka