Don Fredrico vs. Painted black

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Evergreen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 227

Evergreen

Trådstartare
Någon som vet hur de nedärver sig och vad som brukar vara utmärkande för ett Don fredrico / Painted black föl?
Painted black är väl rätt ny i aveln men borde väl ha fått ett par avkommor iaf?

Svagheter, styrkor?
Vem är, enligt er, mest tilltalande?

Sv: Don Fredrico vs. Painted black

Någon som vet hur de nedärver sig och vad som brukar vara utmärkande för ett Don fredrico / Painted black föl?
Painted black är väl rätt ny i aveln men borde väl ha fått ett par avkommor iaf?

Svagheter, styrkor?
Vem är, enligt er, mest tilltalande?

Väldigt stor skillnad på modell på de två hingstarna. PB är visserligen rejäl, men betydligt ädlare än don Frederico. DF ger vad jag har sett MYCKET massa och väldigt rörliga avkommor. PB förväntar jag mig ädlare föl av, så har du inte ett mycket nätt och smäckert sto bör du nog välja Painted Black. Jag tycker också att han rör sig riktigt bra. Jag tror inte PB har fått så många föl, har inte sett några i alla fall.

Tack för ditt svar :bow:

Jag tycker det är dumt att det inte finns någon exteriörbild på DF!
Jag har letat och letat utan att hitta någon...

Vet du vad DF brukar nedärva rent typmässigt? Blir avkommorna tunga eller bara maffiga? Mitt sto är mycket ädelt så det är jag inte speciellt rädd för.

donfred.JPG

Don Frederico

Jag har sett honom flera gånger. En oerhört maffig hingst. Jag tycker dock inte han är "för rejäl".

Don Ricoss (Don Frederico-Weltmeyer- Eiger I) är absolut inte tung på något sätt.

http://www.stallionsdirect.com/stallions/don_ricoss.htm

Håller för övrigt med Sara-Ida om de bägge hingstarna!

Tack för ditt svar :bow:

Jag tycker det är dumt att det inte finns någon exteriörbild på DF!
Jag har letat och letat utan att hitta någon...

Vet du vad DF brukar nedärva rent typmässigt? Blir avkommorna tunga eller bara maffiga? Mitt sto är mycket ädelt så det är jag inte speciellt rädd för.

Vad har ditt sto för stam?

/b

Hon är en korsningsponny, liten häst (ridponny) med 50/50 arab och welsh. Bägge raserna är ju allmänt kända "förädlingsraser" som funkar att korsa med det "mesta"...

Hon är trevligt byggd, något kort rygg och lång länd! Rör sig bra, men med mycket knän. Traven och skritten är hennes bästa gångarter.
Vill ha en hingst som ger en något mer högrest avkomma med mer "luft" i gångarterna, gärna en aning mer bogfri trav.

Jag har inget emot ifall avkomman blir lite maffig, viktigt är dock att hingsten nedärver en bra ridbarhet!

Vilken av hingstarna tror ni passar bäst?

Hon är en korsningsponny, liten häst (ridponny) med 50/50 arab och welsh. Bägge raserna är ju allmänt kända "förädlingsraser" som funkar att korsa med det "mesta"...

Hon är trevligt byggd, något kort rygg och lång länd! Rör sig bra, men med mycket knän. Traven och skritten är hennes bästa gångarter.
Vill ha en hingst som ger en något mer högrest avkomma med mer "luft" i gångarterna, gärna en aning mer bogfri trav.

Jag har inget emot ifall avkomman blir lite maffig, viktigt är dock att hingsten nedärver en bra ridbarhet!

Vilken av hingstarna tror ni passar bäst?

Painted Black har en kort rygg, så då låter det inte som någon bra korsning. Då är nog don frederico bättre. Tänk bara på att DF tjänstgör på fryst, och det blir lätt dyrt. Eftersom hästen inte blir renrasigt SWB, menar jag.

Ajdå, det visste jag inte om. Vad dumt! Då är han utesluten...

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 922
Senast: Otherside
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 806
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag är fd ägare till en hund med grav separationsångest, den blev värre av kastreringen, innan var den mycket mild och märktes inte så... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 178
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024