Sv: Dobermann

DET är en riktig fegpropp va(collien)?
Fast smyger vi bakom våran doberman å säjer BU! så kissar hon nästan ner sej:D

Vad jag vill säga är att jag inte är direkt imponerad av mh/korningsreslutatet på majoritetn av dagens svenska dobbisar.
Det är SVÅRT att hitta en riktigt bra doberman.
Ett av problemen är att en del uppfödare inte ens bryr sig om att testa de hundar de inte tror kan klara en korning eftersom det ger sämmre statestik.
Alltså är det oftast de någerlunda bra hundarna som testas - och ändå så är en hel del resultat *inte bra*.

Att påstå att det är den fegaste hundrasen i världen är däremot att ta i.
Jga kan ärligt talat inte begripa hur någon vågar köpa en långhårig collie tex
Rätt skrämmande utveckling med tanke på att collien räknades som brukshund på 50talet.

vet inte om du förstod det men ja menade inget illa med de ja skrev utan ja va bara tvungen att säga ´min personliga åsikt ja menar inte att alla är fega det hela va ganska ironsikt menat men ändå med glimten i ögat ;) du behöver inte ta de personligt.

Informera mig

Jag har en tik på sju månader, och det var inte riktigt meningen att jag skulle skaffa en dobermann. Men jag kan säga att jag inte ångrat mig en sekund!

Jo visst är hon lite "feg", men för att vara sju månader så tycker jag att hon är mindre feg än de flesta andra hundar jag mött. Går självklart inte jämföra med exempelvis ettriga grythundar som inte skyr något.

lättare hund att lära får man leta efter. Arbetsvillig som få och gick på eftersök klockrent redan vid fyra månader. Underbar att leka med, tillgänglig och vänlig mot alla. Även de som kommer oinbjudna till huset och bara klampar in. har hon inte träffat dem innan tar det några sekunder innan hon går fram. Är jämt lös och har aldrig funderat på att inte komma vid inkallning. Med på alla ridturer och lydig som få även därifrån. Underbart!

att hon är vaktig märks främst då det är något hon tycker är "ovanligt" eller "otäckt". Skäller och visar "vakttänderna" (ej att förknippa med aggresivitet) när något rör sig ute i mörkret, när hästarna är på fel sida hagen, när någon smyger kring huset...

En liten agrresiv tendens har hon visat mot stora hundar som är för "på" och vill leka då hon bestämt visar "håll dig på avstånd". tyvärr lite samma tendens då små barnskaror hojtar och leker högljutt runt henne. Men hon har aldrig gått på och bitit eller morrat utan gömmer sig helst bakom trygga ben...

Mejla gärna mig om ni vill diskutera rasen mer. Jag är jättenyfiken på er andra och era Dobermannhundars egenskaper...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Informera mig

Mandie skrev:
att hon är vaktig märks främst då det är något hon tycker är "ovanligt" eller "otäckt". Skäller och visar "vakttänderna" (ej att förknippa med aggresivitet) när något rör sig ute i mörkret
/klara6020@hotmail.com

HAHAHA VAKTTÄNDERNA VART SITTER DOM MÅSTE SE DOM NÅN GÅNG PÅ MIN :devil:

Sv: Informera mig

Jamen vet du itne att dobermans är farligare än andra hundar, de är ju tyyyysta inna de går till anfall för att man inte ska misstänka något.
Dobermans anfaller ALLTID bakifrån.
Dessutom sliter de alltid upp strupen på offret först så att offet inte kan skrika.
En doberman vänder sig ALLTID emot sin förare - förr eller senare.
Det är lätt att se på en doberman om den är falig eller inte - titta bara på svansen och öronen. Är den kuperad så är den en såndär falrig en, är de kvar så är det en snäll hund.

Hmm undrar om jag kan komma på nåt mer av alla dessa märkliga myter jag fått höra om dobermans.

Tack så mycket för alla svar.
Ibland önskar jag att man hade all tid i världen för att ha hundar men tyvärr är det ju inte så. Två stycken får räcka nu när vi bor i lägenhet. Men jag vet helt klart vad jag kommer att rösta på när vi ska skaffa nästa hund... :angel:

Jag kommer dock att använda hunden som en "aktiv sällskapshund" och gärna ställa ut den. I övrigt är jag inte så intresserad av tävlingar av olika slag men gillar att träna. Dels lydnad, men även spår och sök. Min egen lilla dvärgpinscher får gå både personspår och viltspår samt att vi försöker hinna med lydnadspass varje dag. Personsök tycker hon är riktigt roligt. På valpkursen imponerade hon. Till våren blir att agility. Tyvärr får spåret ta lite vila på vintern. Men längtar efter våren så att man kan vara ute och träna ordentligt. Kalla dagar fungerar det utmärkt att köra lite sakletande i lägenheten. Det är full rulle här inne ibland. :angel: Hon kan bli lite väl energisk när hon får söka saker, det är det bästa hon vet. :D

jag och min sambo hadde en brun doberman tik.
men fick lämna tilbax henne pgr av platsbrist eftersom vi hadde en lika gammel bullmastiff.

men jag såg enbart en nackdel med henne och det var vell uthålligheten jämfört med bullen.
annars var det bara positiva saker,kärleken,vännskapen ,tilliten och kommunikasjonen

Jag vet inte hur aveln på Dobermann ser ut idag (psyke) men sammanfattningsvis verkar majoriteten av människor som skaffar Dobermann ha den gemensamma nämnaren "inte tillräckligt kunniga/intresserade av att arbeta med den typen av hund".

Det är väl bara att konstatera att de flesta hundägare är okunniga svenssons som bara vill ha en sällskapshund.
De skaffar sig en hund efter skal dvs en hund som ser tillräckligt söt eller grym ut.

Jag har bara träffat vidriga Dobermanns.
Dvs flaxiga, nervösa, fega.

Å andra sidan träffade jag på en tyskimporterad dobermann hane (stor, vacker, helkuperad) för ca 10 år sedan.
DET är den grymmaste, vassaste, mest väldresserade och coolaste hund jag hittills någonsin träffat.

Jag har haft, en stor tik som blev hela 13 år. Hon var jättesnäll men krävande.

Vad tycker du är för/nackdelarna med rasen?
Vackra, stolta hundar, väldigt lojala mot sin familj, bra vakthund, kelig, stadig, intelligent.
Nackdelar: sjukt mkt energi, väldigt krävande. stark vilja. svårt att vara ensamma/från flocken!! ingen hund man kan lämna ute själv, då ylar dom...

Skulle du rekomendera rasen?
Ja, men rätt stam är verkligen A och O!! Finns mkt dåligt temp., många veka och nervösa hundar. Dessutom ska man veta vad man håller på med.

Varifrån kommer din hund? Kennel/land.
Från Norge, kenneln heter Doberguard.

Jag har en snart 8årig dobbis kille. Han var hemsk när jag fick honom. Förr fick han sitta i en lägenhet hela dagarna, med 2-3 snabba(10min) promenader per dag. Han hade inga regler och det var aldrig någon som sa åt honom. Snarare skällde och skrek på honom. Han drog och slet i kopplet och hoppade när dom skulle gå med honom. Skällde på alla hundar han mötte. Och han kunde absolut inte va lös. När han var riktigt liten fick han sitta i ett element med munkorg när ingen orkade med honom. Det är tredje sommaren som jag har honom nu, och jag ångrar inte en sekund att jag tog honom. Fick honom, annars skulle han i stort sett avlivas. Han var orolig, stressad, aggressiv och försökte till en början köra över mig totalt, kunde inte ens gå i ett koppel! Idags läget är han ett charmtroll som är lös till 85% av all sin utevistelse. Han är med mig i stallet varje dag. Ibland springer han bredvid när jag rider. Vi cyklar, är ute och går, badar och hittar på en massa bus. Och man riktigt märker hur han trivs med livet. Då kan man inte annat än känna sig nöjd :D

Dobermann är en helt underbar ras och jag vet att jag kommer skaffa mig fler sådana. Dock ej nu, då jag bestämt mig för att denna vovve ska få leva sitt liv med all kärlek ifrån mig, inte behöva dela den med någon annan hund, eftersom han aldrig haft någon som brytt sig om honom och visat honom känslor/gett honom kärlek innan.
Dock är min hund ett bra exempel på att man kan "lära gamla hundar sitta". Och att alla hundar borde få en andra chans, för även den som verkar hopplös kan bli ett charmtroll :banana:

http://i189.photobucket.com/albums/z52/TessanSkytt/Bild330.jpg
http://i189.photobucket.com/albums/z52/TessanSkytt/195.jpg
http://i189.photobucket.com/albums/z52/TessanSkytt/148.jpg

Vilka här inne har en i sin ägo?
Jag är sugen på att skaffa en sen när man blivit duktigare och känner att man skulle klara av det. Just nu har jag fullt upp med min dvärgpinscher och greyhounden - men drömma kan man ju få göra. ;)

Vad tycker du är för/nackdelarna med rasen?
Skulle du rekomendera rasen?
Varifrån kommer din hund? Kennel/land.

Jag har dobermann.

+ Positiva. Jobbvilliga. Gosiga. Extremt lättskött päls.
- Impulsiva. Drar lätt till sig "fel" sorts ägare. Finns uppfödare (som inom alla raser) som avlar på utseende och struntar i att hunden har rädslor etc

Rekommendera rasen? Det beror på vem som frågar mig.... Vad det är för människa som ska ha hunden och i vilket syfte?

Mina dobbisar: 1 omplacering ("hemmabygge", ingen kennel), 1 från Twin Q´s och 1 från Grim Keeper´s.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 527
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar