Aningsfull

Trådstartare
Vilka här inne har en i sin ägo?
Jag är sugen på att skaffa en sen när man blivit duktigare och känner att man skulle klara av det. Just nu har jag fullt upp med min dvärgpinscher och greyhounden - men drömma kan man ju få göra. ;)

Vad tycker du är för/nackdelarna med rasen?
Skulle du rekomendera rasen?
Varifrån kommer din hund? Kennel/land.

Sv: Dobermann

Jag vill också veta!! :bump:
Dobermannen står på min lista över tänkbara framtida hundar, men jag känner att jag kan för lite om rasen trots att jag läst på diverse kennelsidor och dobermannklubbens sida etc.

Jag har haft 2, en hane som blev 3år, fick tas bort pga mentala brister (större delen av kullen lever itne idag) och en tik som dog vid 10 års ålder (kanon hund!)
Jag kan rekommendera rase - OM man vet vad man ger sig in på. Det är ovanligt lätt att misslyckas med en doberman.

Hnaen kom från rockads och tiken från Radizjas

dom flesta doberman brukar vara väldigt reserverade mot främlingar och lite aggresiva.. jag har träffat 3 stycken. den ena var väldigt aggresiv mot främlingar och den morrade hela tiden och följde efter en. pågrund av det så skulle dom avliva den men så köpte uppfödaren tillbaka den.. den anföll då en tant på gatan och hunden avlivades. sen skaffade dom en vuxen tik som var väldigt blyg av sig. hon tittade ilsket när man klappade henne och var ingen hund man kunde lite på. hon fick också senare avlivas för att hon hade huggt ett barn.

men den tredje dobermanen dom skaffade var också en omplaceringshund, en hane på ca: 1 år och han var världens snällaste! hoppade upp och slickade mig, jag hade aldrig träffat honom innan och var väldigt kelig och mysig, en riktig drömhund.

Tyvärr så var dom tvungna att omplacera honom för dom jobbade med omplaceringshundar och letade hem till honom.

Du har träffat 3 hundar av rasen doberman och ändå skriver du fakta om att rasen skulle vara aggressiv..

Märkligt.... mycket märkligt ..

Är inte så duktig på hund :p Men har lite tråkigt å det är ju min favorit ras, är uppvuxen med dobbrar och brukar hjälpa till med kompisens två.

Vad tycker du är för/nackdelarna med rasen? Nackdelar är att de flesta jag stött på vaktat väldigt mycket, vilket jag också ser som en fördel, man vågar ju helt klart gå ut med dem som liten tjej i förorten ;) Flera av hundarna jag känner har haft små svårt med att vara ute bland mycket folk eller få hem folk, man måste ha lite koll och rejält med uppfostran och träning för att det skall fungera bra känns det som, det har liksom inte fungerat naturligt, utan varit något som man måste jobba rätt hårt på redan ifrån början.
Fördel är så smarta kvicka hundar som är väldigt fästa vid sin familj när man har dem :love: Gillar att jobba, kräver att få jobba, i perioder då någon inte fått jobba ordentligt märks det på dem.

Skulle du rekomendera rasen? Inte till vem som helst. De kräver ju en hel del av den som har dem, mycket tid, motion och framförallt någon som har koll på uppfostran och är klar med reglerna eftersom det är en stor stark hund.

Varifrån kommer din hund? Kennel/land. Båda vi har haft hemma har varit svenska, den ena ifrån felaktig uppfödare (som jag nog tror inte får ha hund längre) och den andra ifrån privat person. Kompisens har en finsk & en tysk import, vet tyvärr inte närmare än så vilka kennlar de kommer ifrån utantill.

Mallju skrev:
dom flesta doberman brukar vara väldigt reserverade mot främlingar och lite aggresiva.. jag har träffat 3 stycken. den ena var väldigt aggresiv mot främlingar och den morrade hela tiden och följde efter en. pågrund av det så skulle dom avliva den men så köpte uppfödaren tillbaka den.. den anföll då en tant på gatan och hunden avlivades. sen skaffade dom en vuxen tik som var väldigt blyg av sig. hon tittade ilsket när man klappade henne och var ingen hund man kunde lite på. hon fick också senare avlivas för att hon hade huggt ett barn.

men den tredje dobermanen dom skaffade var också en omplaceringshund, en hane på ca: 1 år och han var världens snällaste! hoppade upp och slickade mig, jag hade aldrig träffat honom innan och var väldigt kelig och mysig, en riktig drömhund.

Tyvärr så var dom tvungna att omplacera honom för dom jobbade med omplaceringshundar och letade hem till honom.
Ska man skrattta eller gråta?
Du grudnar ditt utalande på TRE hundar:crazy:

KL*
Tog över våran dobermanntik efter en ung kille som varken klara upp henne eller skötte henne, kom in påkörd till djursjukhus där min syster arbetade, ena bakbenet krossat, killen haade inte pengar att lösa ut henne efter op o eftersom djuret då tillfaller sjukhuset tog min syster över henne. Var mkt ängslig o rädd när hon kom till oss, men är nu en kanonhund. Ängel med barnen o lydig som få!:love:

Aningsfull skrev:
Vilka här inne har en i sin ägo?
Jag är sugen på att skaffa en sen när man blivit duktigare och känner att man skulle klara av det. Just nu har jag fullt upp med min dvärgpinscher och greyhounden - men drömma kan man ju få göra. ;)

Vad tycker du är för/nackdelarna med rasen?
Skulle du rekomendera rasen?
Varifrån kommer din hund? Kennel/land.

Jag har en, tik 4 år.
Kan rekommendera rasen till någon med fast hand, tålamod, kunskap och kärlek ;)

jag känner också några som har haft dobermans som jag dock inte har träffat som har avlivat dom pågrund av aggresivitet..

med rätt uppfostran så blir det topphundar

Jag har träffat på många dobber. Helt underbar ras enligt mig. Otroligt clowniga och barnsliga, som har en viss charm :D

Men liksom många brukshundar och andra raser kräver dom en fast och konsekvent hand. Samt mycket social- och passivitetsträning då dom lätt kan bli stissiga. Nu är det så att många dobber ser otroligt vilda och jobbiga ut, men dom är så otroligt livsglada och fjantiga!

Jag tycker nog tvärt om ja sällan man ser en Dobermann som är aggressiv i dag. Ofast är det väldigt barnsliga o fladdriga.Men ganska sköna hundar, men som inte funkar till det som de är avlade till från begynnelsen, som den enda renodlade väktarhunden.

Det stod i en bok från 50-talet kommer inte ihåg titlen, att om du ägde en Dobermann skulle man ha en liten pistol så man kunde försvar sig om hunden skulle anfalla en. det är annat än i dag det.
Nu är väl det lite väl drastiskt men kul o läsa såna gammla böcker.

Jag har en dobbe som jag köpte när han var 3 år gammal. Innan dess hade han fått vara måltavla för andra hundars bitlust så han var full av sår på kroppen, med psyket i botten och nerverna utanpå när vi hämtade honom. Nu 2 ½ år senare är han fortfarande inte helt bra men det blir bara bättre och bättre. :)
Efter att jag skaffade mig en dobermann så blev det naturligt att man tog kontakt med andra dobermann ägare och jag blir bara mer och mer förälskad i rasen. Det är absolut inte lätt ras men när man väl har fått ordning på allt och lärt sig sin hund så har man verkligen världens bästa kamrat.
Min dobbe är väldigt lekfull och ibland kan det vara svårt att få honom att koncentrera sig på träning och lite allvar, för han tycker det är mycket roligare att spana in vilt och döda bollar. ;) Men han är också vaksam, skärpt och orädd. Det går absolut inte att smyga sig på oss när vi är ute och nåde den som försöker! Har varit med om att en människa försökte överraska oss genom att hoppa på oss precis när vi hade passerat ett hörn och innan jag ens hade hunnit reagera så hade min hund gett sig på mannen. När vi möter främmande människor på normalt sätt är det aldrig några problem. Han är väldigt förtjust i både barn och vuxna och ju mer klappar och uppmärksamhet han får desto gladare blir han. Att besöka folk är heller inga problem. Det enda han inte gillar är främmande hundar och katter, men det har ju sina orsaker.

Kan absolut rekommendera rasen både som aktiv familjehund eller bruks/tjänstehund.

Ett tips är att besöka dobbeforumet för att få kontakt med dobermannägare. http://dobbeforum.hemsida.net/

om du frågar mig så är dobermannen den absolut fegaste hunden som finns:D

nu har ju inta ja träffat på så där överdrivet många men dom ja har träffar har vart utroligt fega:smirk:

Det beror väl lite på vad du ska ha din hund till och hur mycket tid du kan lägga på motionering, träning och annan aktivering.

Om du bestämmer dig för att skaffa Dobermann, forska ordentligt i uppfödning och olika stamtavlor och be gärna att få träffa tidigare uppfödningar och prata med deras ägare.
Tyvärr kan det vara en ganska vek hund, men med stor skärpa, och därför med "fel" eller otillräcklig träning kan resultatet bli en otrevlig hund.

Personligen tycker jag att det är en arbetshund. inte en renodlad sällskapshund, har sett en hel duktiga brukshundar och var själv inne på Dobermann ett tag. Har tävlat mycket schäfer, men väljer nog en Malinois nästa gång.

Är du inte säker på Dobermann, välj en mer okomplicerad ras (även om alla hundar går att "förstöra")...
Har du funderingar på något annat?

Jag beundrar definitivt er som "räddat" era Dobermannar, en inte helt okomplicerad ras att ta hand om när ngt gått fel.
:)

Du skriver att du inte har träffat många dobbisar, men ändå så konstaterar du att det är den fegaste rasen som finns.

Blir så trött på allt skitsnack om rasen. En dobermann är inte svår att förstöra i fel händer, men skyll då i stället på människan som har skaffat sig en hund som den inte klarar av. Att en hund är feg kan ha många orsaker och även en hund som har mod i grunden kan förstöras och bli "feg". Kan hända inom alla raser! Och feghet är inte rasspecifikt hos en dobermann och skulle det inträffa så är det inget en vettig uppfödare skulle avla vidare på.

Isis skrev:
Att en hund är feg kan ha många orsaker och även en hund som har mod i grunden kan förstöras och bli "feg". Kan hända inom alla raser! Och feghet är inte rasspecifikt hos en dobermann och skulle det inträffa så är det inget en vettig uppfödare skulle avla vidare på.

Nja det är tyvärr en sanning med modifikation, om man tittar på mh och korningprotokoll så ser man ju hur det ser ut.

Tack! Fast jag måste erkänna att vi flera ggr första året undrade vad vi gett oss på, inte enkelt med en stor doberman som gjorde utfall mot alla bilar, rädd efter olyckan, undernärd,ihopskruvat bakben, skiträdd för alla män som liknade gamla ägaren :crazy: men nu är vi jätteglada att vi inte gav upp:bump: min syster hade ett tålamod av guld! :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 527
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18