Sv: Dobermann
Är inte så duktig på hund
Men har lite tråkigt å det är ju min favorit ras, är uppvuxen med dobbrar och brukar hjälpa till med kompisens två.
Vad tycker du är för/nackdelarna med rasen? Nackdelar är att de flesta jag stött på vaktat väldigt mycket, vilket jag också ser som en fördel, man vågar ju helt klart gå ut med dem som liten tjej i förorten
Flera av hundarna jag känner har haft små svårt med att vara ute bland mycket folk eller få hem folk, man måste ha lite koll och rejält med uppfostran och träning för att det skall fungera bra känns det som, det har liksom inte fungerat naturligt, utan varit något som man måste jobba rätt hårt på redan ifrån början.
Fördel är så smarta kvicka hundar som är väldigt fästa vid sin familj när man har dem
Gillar att jobba, kräver att få jobba, i perioder då någon inte fått jobba ordentligt märks det på dem.
Skulle du rekomendera rasen? Inte till vem som helst. De kräver ju en hel del av den som har dem, mycket tid, motion och framförallt någon som har koll på uppfostran och är klar med reglerna eftersom det är en stor stark hund.
Varifrån kommer din hund? Kennel/land. Båda vi har haft hemma har varit svenska, den ena ifrån felaktig uppfödare (som jag nog tror inte får ha hund längre) och den andra ifrån privat person. Kompisens har en finsk & en tysk import, vet tyvärr inte närmare än så vilka kennlar de kommer ifrån utantill.