Djurens Rätt om banveterinärerna

Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Jag håller med fullkomligt att det finns mycket att göra inom hästsporten överlag, jag anser dock att kontrollen i bästa fall är bättre på många typer av ridsporttävlingar än när det gäller travet, detta beror på helt och hållet på typen av tävlingar.

Inom ridsport tävlar man ofta en och en eller i vart fall med ett fåtal på banan och i många grenar så gäller bedömningen gångarter/rörelser (dressyr, ovalbanegrenar (island) och western ( plesure/reining etc)). Det lönar sig sällan att tävla med en häst som inte är fräsch och rör sig bra, det blir dåliga poäng om man nu knte blir diskvalificerad. När man är ensam på banan så syns problem på ett annat sätt än under ett löp med kanske 5- 15 andra hästar.

Inom min sport (Islandshästar) så är det mest en sak jag saknar, jag önskar att domarna hade möjlighet att utesluta ekipage pga att de inte är fräsha, om jag har rätt för mig är det inte möjligt. Det vore också önskvärt att ha veterinär och läkare på plats ( om olyckan skulle vara framme) men det blir för modligen för dyrt på småtävlingar.

Det där med veterinärkontroller har samma nackdelar som på travtävlingar det tar tid och kräver resurser, det är bara oblogatoriskt när det gäller passgrenar på lägre nivå, men de flesta gånger så blir det kontroll för alla då pass i allmänhet finns på programmet och då väljer man vet koll för alla. Vi har alltså kontroll på flertalet tävlingar på alla nivåer med undantag av inoficiella småtävlingar.

Som trådstartare så måste jag bara fråga vilka sakfel ni syftar på när ni dissar DR:s artikel? Jag ser då inga!? Vi vet alla att många hästar startar ofräscha - det är knappast ett sakfel av DR att påstå detta. Sen sitter ju ST och trycker på all statistik och vägrar att offentliggöra den - inte ens för Jordbruksverket - så det går inte att få fram några siffror på skadade hästar som startat (som någon föreslog).

Sen verkar många här väldigt stolta över den besiktning som sker inom vår sport, till skillnad från ridsporten. Men förstår ni inte VARFÖR vi har krav på att ha en veterinär närvarande vid varje enskilt lopp/tävling oavsett nivå? Det är därför att vår tävlingsform är av "särskilt hög djurskyddsrisk" (enligt myndigheten). Ett travlopp är ALLTID klassat som en högrisktävling, vilket en lokal hopptävling knappast är...

DR är varken fåntrattar eller okunniga, det visar denna artikel med all tydlighet! Att man sen inte delar deras strävan efter att lägga ner travsporten, nej det är en helt annan sak. Vi måste skilja på äpplen och päron här om det ska bli någon vettig diskussion. Allt är inte skit som DR skriver, bara för att det råkar stå "Djurens Rätt" i signaturen.

// W

Varför ska man ha fler veterinärer och besiktningar i travtävlingarna när det hela tiden tävlas inom ridsporten helt utan veterinärkontroller alls. Hästar som hästar. Oavsett om det görs ett eller 100 miljoner kontroller är det alltid en bedömningsfråga vem ska tävla och vem ska åka hem.

Gotlänningarna verkar ju vilja bli av veterinärkontroller, har det något att dölja? Varför är det så svart och vitt att inom travsporten finns det inga som helst ursäkter utan det ska finnas en armé veterinärer och kontrollanter men inom ridsporten verkar några enstaka tusenlappar vara tillräckligt stort anledning att knuffa djurskydd åt sidan?

Nu tävlar jag ju i en av de mer kontrollerade grenarna (skulle vilja säga den mest kontrollerade grenen?) och besiktar, på en kort distans, 3 gånger och antalet ökar med antalet mil man rider. På de små tävlingarna jag ridit har det varit åtminstone 3 veterinärer. På större tävlingar kan de bli många fler. Då kan jag säga att inom distansen finns inte några större pengar. Det är ingen publiksport så vi kan inte begära pengar för att folk ska få titta utan veterinärerna finansieras alltså med anmälningsavgifterna och ändå kan man få tävlingen att gå runt.

I travet handlar det ju om betydligt större pengar, är det då så illa att ta in ett par extra veterinärer för att göra sporten mer vattentät och förhindra att det blir sådana onödiga missar som det blev nu? Och framför allt för att bättra på ryktet om att sporten är hemsk mot djuren?

På "våra" kontroller kontrolleras puls, andning, svullnader, ömheter, vätska, tarmljud, rörelse etc för att få en bra bild av hästens tillstånd. Om en häst är snubblig vid upptravningen kommer den med stor sannolikhet inte få starta, är den minsta halt ska den inte heller få fortsätta om veterinären nu gör sitt jobb vilket man får hoppas att den gör. Jag skulle vilja säga att vi har rätt bra kontroller.

Det som DR pekar på är ju en stor miss av veterinären och det ska ju veterinären ha skit för, inte travet. Däremot är jag för ökade kontroller inom såväl trav som ridsport. Att man inte har kontroller i alla tävlingsklasser i hoppning tycker jag är ett rejält steg bakåt. Att vissa vill ta bort kontrollerna kan få mig förbannad. Vi vet ju allihop att det finns de som gör allt för att få starta och vinna oavsett sport. Vet man att hästen har en rörelsestörning, sår, ont någonstans /../ är det inte alltid självklart att man plockar ut hästen då vilket det borde vara. Det är det vi behöver veterinärer till och de ska vara tillräckligt många för att kunna göra en ordentlig bedömning oavsett tävlingsgren. Har man fler veterinärer kan de även luta sig mot varandra i beslut om att ta ut en häst av en eller annan anledning.

Jag är såklart även för fler dopingkontroller inom ridsporten. Det händer säkert regelbundet att folk petar i hästarna saker som inte hör hemma i tävlingssammanhang och jag måste ju säga att om jag tävlar mot någon på min dopingfria häst och en av de som är snabbare och bättre än mig har dopat sin häst vill jag ju naturligtvis att det kommer fram. Jag vill ju inte bli nedpetad av en fuskare.

Lite ot men menar ni verkligen att det bara var en veterinär på Elitloppet? På hur många starter?

Tillägg: vi har klasser vi döpt till clear round (4-5 mil med min och maxtid) samt prova på (under 4 mil med min och maxtid), även då har vi krav på veterinär. Dock har vi inte krav på det när vi ordnar pay and ride vilket vi kan jämföra med träningsritt (precis som att en travare kan köras iväg för att köras på Solvalla som miljöträning en dag utan tävlingar eller en galoppör kan träna startboxar och gå ett varv på Täby) då det inte är någon tävling utan ett sätt att locka nya till sporten genom att prova på en uppmärkt bana.

Nej fel igen.. du har vet. besiktning/ överdomare på framridning och framhoppning och hoppdomare inne på banan som dömer.

Det är inte så svårt att hålla koll på 20 ekipage som rider runt på en 20x60 bana faktiskt...

Överdomare på framridning/hoppning? Aldrig någonsin sett på regionala/lokala här? Inget vi har på våra tävlingar, en ansvarig på framridningen, vet.kontroll och så överdomaren på själva hoppbanan (framridningen syns inte därifrån)

Ingen halt häst i hoppning har jag sett, förutom efter hårt nedslag på hinder. Dressyrhästar däremot har jag sett mycket tydligt halta hästar (hältan har synts i travökningarna) som dessutom har blivit topp-tre placerad på lokal nivå där det inte ens existerar vet.bes :mad:

Tillägg: vi har klasser vi döpt till clear round (4-5 mil med min och maxtid) samt prova på (under 4 mil med min och maxtid), även då har vi krav på veterinär. Dock har vi inte krav på det när vi ordnar pay and ride vilket vi kan jämföra med träningsritt (precis som att en travare kan köras iväg för att köras på Solvalla som miljöträning en dag utan tävlingar eller en galoppör kan träna startboxar och gå ett varv på Täby) då det inte är någon tävling utan ett sätt att locka nya till sporten genom att prova på en uppmärkt bana.

Det är en sak som jag faktiskt tycker är bra inom travsporten, det tas i bland dopingprov även vid provloppsverksamhet.
Men det är inget krav på att ha Jordbruksverkets veterinär på plats vid provloppsverksamhet men dessa lopp genomförs inte i tävlingstempo heller.

Fråga jordbruksverket för det är dom som har bestämt det. Sen gör aldrig några assistenter besiktningar.. där har du fel.

Så du menar att Jordbruksverket förbjuder att ha flera veterinärer i ridtävlingarna? Nu hänger jag inte alls med. Så vitt vad jag har förstått delar Jordbruksverket tävlingarna inom ridsporten i tre olika klasser vad gäller veterinärkontroll/närvaro. Är det förbjudet att ha veterinär på plats även tävlingarna där det är inte obligatoriskt?

Jag håller med fullkomligt att det finns mycket att göra inom hästsporten överlag, jag anser dock att kontrollen i bästa fall är bättre på många typer av ridsporttävlingar än när det gäller travet, detta beror på helt och hållet på typen av tävlingar.

Ja, det beror säkert på vilken typ av tävlingar det är. Tyvärr räcker det inte riktigt eftersom inom ridsporten man har valt att ha tävlingar där det inte behövs något som helst kontroller och det som har kommit fram här visar att inom ridsporten är det tillåtet att tävla med halta hästar.

Hur många dopingkontroller tas det i din gren? Var inte blyg, vilken gissning som helst duger. Har du varit med själv?

Nu vet jag givetvis inte vad du egentligen menade i skrivandets stund, men jag tolkade att din osäkerhet syftade på om en veterinär även tittat på hästen i stallet, inte på om det gjort någon skillnad. Givetvis har din egen tolkning av vad du menade företräde och säger du att du med meningen nedan menar på att du är osäker på om det gjort någon skillnad om man undersökt hästen under andra omständigheter så är det givetvis så. Då borde du också tycka att en obligatorisk individuell besiktning för att kolla att allt är okej kan vara ett alternativ. Syftet ska givetvis inte vara att ersätta den ansvarigas egen genomgång av hästen utan att fånga upp mindre nogräknade personers försök att ignorera hästens bästa och chansa på att det går vägen.

Bifogar även citatet.
Därmed inte sagt att det inte borde förbättras inom travet också. Men i det aktuella fallet hade det inte gjort skillnad då det fanns två veterinärer på plats och den som är mest aktuell även hade tittat på hästen i stallet om jag förstått rätt.

Det är en sak som jag faktiskt tycker är bra inom travsporten, det tas i bland dopingprov även vid provloppsverksamhet.
Men det är inget krav på att ha Jordbruksverkets veterinär på plats vid provloppsverksamhet men dessa lopp genomförs inte i tävlingstempo heller.

Det är väl mest bara passlöp inom islandshästsporten och fälttävlans terräng prov som genomförs i tempo som är jämförbart med travarnas tävlingstempo när det gäller ridsport. Menar du att det alltid är okej att inte ha veterinär på plats om tempot är mer måttligt? Det är trots allt högt tempo och att travhästarna har sulkey efter sig som gör travet riskabelt. Nu har hopphästarna andra risker som kan motivera, men inte de som håller sig på marken i måttligt tempo och utan hinder.

Menar du att det är tillåtet att tävla med halta hästar för att en lekman anser att en häst är halt? I så fall är det tillåtet inom alla grenar inklusive travet. Det finns inte en tävlingsgren som är förskonad från sådant.

DR är varken fåntrattar eller okunniga, det visar denna artikel med all tydlighet! Att man sen inte delar deras strävan efter att lägga ner travsporten, nej det är en helt annan sak. Vi måste skilja på äpplen och päron här om det ska bli någon vettig diskussion. Allt är inte skit som DR skriver, bara för att det råkar stå "Djurens Rätt" i signaturen.

// W

Där har du helt fel.

DR har en grundide som påminner mycket av det som Hitler-Jugend hade på 30-talet: de använder sig av unga, osäkra och lättpåverkade människor för att skaffa makt i samhället. DR ger sina medlemmar gemenskap och känslan att de gör något viktig. Att man dessutom har lyckats att samla ihop en fet kassa från flickornas veckopeng gör inte saken värre.

Hur många dopingkontroller tas det i din gren? Var inte blyg, vilken gissning som helst duger. Har du varit med själv?

Dopingkontroll görs primärt för att stoppa fusk inte av djurskyddsskäl, det är säkerligen därför travsporten satsar hårt liksom elitidrotten. Här är det mycket pengar som står på spel. Den dag det införs vadslagning eller stora priser inom islandshäst sporten kommer det säkerligen göras fler dopingtester, nu görs det bara på elitnivå.

Som det är nu är det ovanligt med dopingtest på alla typer av motions/hobby tävlingar, hästsporten inte undantagen.

För en gångs skull håller jag med dig. DR handlar mer om fanatism än vad fanatismen rör sig om.

Menar du att det är tillåtet att tävla med halta hästar för att en lekman anser att en häst är halt? I så fall är det tillåtet inom alla grenar inklusive travet. Det finns inte en tävlingsgren som är förskonad från sådant.

Eftersom inom ridsporten finns tävlingar utan veterinärkontroller ligger det förstås nära till hands att säga att det är bara veterinär som kan säga att hästen är halt. Då finns det ju inga halta hästar i massor av ridtävlingar eftersom det inte finns veterinärkontroller.

Jag är ingen veterinär, sysslade dock med travsporten på heltid 25 år och om jag säger att ridtävlingarna där jag var tävlades med halta hästar, frågasätter ingen av veterinärer som jag har bekantat mig genom årena mina instinkter eller åsikter. På papperet är jag förstås lika mycket lekman som en ryttarinna som läser aftonbladet och kommer hit för att deklarera sina åsikter om veterinärkontroller inom travsporten.

Senast ändrad:

Eftersom inom ridsporten finns tävlingar utan veterinärkontroller ligger det förstås nära till hands att säga att det är bara veterinär som kan säga att hästen är halt. Då finns det ju inga halta hästar i massor av ridtävlingar eftersom det inte finns veterinärkontroller.

Jag är ingen veterinär, sysslade dock med travsporten på heltid 25 år och om jag säger att ridtävlingarna där jag var tävlades med halta hästar, frågasätter ingen av veterinärer som jag har bekantat mig genom årena mina instikter eller åsikter. På papperet är jag förstås lika mycket lekman som en ryttarinna som läser aftonbladet och kommer hit för att deklarera sina åsikter om veterinärkontroller inom travsporten.

Kan du inte se skilnaden mellan att något är tillåtet som du påstod och att det sker ändå? Eller kan vi komma överens om att det aldrig är tillåtet men det kan ske inom alla sporter?

En tävling i ridsport på låg nivå är sällan mer betungande än ett träningspass, det är säkerligen därför jordbruksverket inte ställer krav på veterinärer annat än på högre nivå. Man får väga riskerna mot varandra. Det är bättre att jämföra tävlingar med liknade press och skade risk när man jämför veterinärbesiktning så man inte jämför päron med solstolar utan med de något mer närbesläktade äpplenas.

Eller menar du att det är jämförbart att tävla i trav och rida en lättklass i dressyr när det gäller fart, redskap och skaderisk? Vad jag vet inträffar det regelbundet dödsfall inom travet, enstaka inom fälttävlan ( som har stor veterinärnärvaro/kontroll) och mig veterligt har dressyren inte drabbats av ett enda över huvudtaget.

Dopingkontroll görs primärt för att stoppa fusk inte av djurskyddsskäl, det är säkerligen därför travsporten satsar hårt liksom elitidrotten. Här är det mycket pengar som står på spel. Den dag det införs vadslagning eller stora priser inom islandshäst sporten kommer det säkerligen göras fler dopingtester, nu görs det bara på elitnivå.

Som det är nu är det ovanligt med dopingtest på alla typer av motions/hobby tävlingar, hästsporten inte undantagen.

Travsporten verkar dock vara en undantag jämfört med alla andra sporter: det är ju bara här motionärer(d.v.s ryttarinnor) kommer och berättar hur djurskydd ska skötas, hur stora brister det finns inom djurskydd och hur enkelt det skulle vara att fixa "om man bara har viljan".

Det finns folk av alla åldrar, alla typer av erfarenhet och båda könen här så skippa kitsnacket om ryttarinnor så kanske du kan upplevas som lite mer seriös.

Men mer seriöst, diskussioner om djurskydd finns inom och mellan alla grenar. Ni är inte unika med att ha problem. Och vet du vad, du är inte ensam om att försvara oegentligheter med näbbar och klor och anse att det bästa sättet att förbättra djurskyddet inom den egna sporten är att spy galla över andra.

Kan du inte se skilnaden mellan att något är tillåtet som du påstod och att det sker ändå? Eller kan vi komma överens om att det aldrig är tillåtet men det kan ske inom alla sporter?

En tävling i ridsport på låg nivå är sällan mer betungande än ett träningspass, det är säkerligen därför jordbruksverket inte ställer krav på veterinärer annat än på högre nivå. Man får väga riskerna mot varandra. Det är bättre att jämföra tävlingar med liknade press och skade risk när man jämför veterinärbesiktning så man inte jämför päron med solstolar utan med de något mer närbesläktade äpplenas.

Eller menar du att det är jämförbart att tävla i trav och rida en lättklass i dressyr när det gäller fart, redskap och skaderisk? Vad jag vet inträffar det regelbundet dödsfall inom travet, enstaka inom fälttävlan ( som har stor veterinärnärvaro/kontroll) och mig veterligt har dressyren inte drabbats av ett enda över huvudtaget.

Jag är inte tillräckligt insatt hur många dödsfall inträffar inom ridsporten och kan inte argumentera. Jag vet dock att det händer, det var inte så länge sen när hoppning hade en dödsfall som fick mycket mediatid.

För mig är alla hästar lika värda, oavsett om dessa tävlar inom travsporten eller någon ridtävling. Du verkar ju inte lägga någon större vikt för utövarnas egen förmåga att bedöma sina hästarnas hälsotillstånd inom travsporten utan förespråkar liknande kontroller som ridsporten har. Så varför skulle jag ha någon större förtroende "motionärernas" förmåga att bedöma sina hästarnas hälsotillstånd inom ridtävlingarna? Då är det ganska naturligt att kräva hårdare kontroller även inom alla grenar av ridsporten och framför allt måste dopingtesterna öka. Så att t.ex. gamla Finadynepåsar hamnar inte i kvällshavren dagarna innan tävlingar...

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 418
Senast: monster1
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·
  • Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 577
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka