Djurens Rätt om banveterinärerna

Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Så på en ridtävling är det alltså följande som har hand om djurskyddet:

*Veterinär som gör en hasplig koll i början med löp prov i lugn trav och lyssna på puls vilket inte säger någonting på en tävling om hästens kondition för dagen.
*Överdomare som håller koll på vad som händer på banan - samtidigt som denna ska kolla värmningen, där 20-25 ekipage kan hålla till om det vill sig illa.

Travsporten har:

*Veterinär som har möjlighet att kolla hästen i värmning - defileringsvolt - defilering - enskild provstart - lopp och som faktiskt går till stallet och kollar om denna ser något den inte gillar på banan (det gjordes hos CC och vi har också fått besök efter värmning någon gång).
*Måldomarnämnd som gör detsamma och dessutom ringer upp kusk/tränare efter en prestation de anser vara berättigad till en förklaring.
*Måldomare som gör detsamma.
*Bandomarnämnd som visserligen inte har samma ansvar i den utsträckningen men som lik sjutton även de kollar att allt går till som det ska på banan.
*Bandomare som gör dito.
*Ekipagekontrollant som verkligen kan syna ekipagen i sömmarna i defileringsvolter och provstarter och ofta gör kontroller på stallbacken också.

Jag vet ju vilket system jag anser är det bästa även om det säkert kan bli bättre :crazy:

Det är ju knappast troligt att en veterinär hade gjort annorlunda. Naturligtvis ska en veterinär plocka bort hästen om den är halt på banan också, det mandatet har inte en veterinär inom ridsporten eftersom de sällan ser tävlingarna (åtminstone många tävlingar jag bevistat har besiktningen utförts samtidigt som de första klasserna går) men inom travsporten står veterinärens roll i reglementet klart och tydligt, och där ingår att se loppen och tilldöma straff för de som inte startar hästarna i tävlingsmässigt skick samt ha ansvaret att plocka ur hästarna innan loppet. Jag anser för övrigt att besiktningen på ridhästsidan är ett skämt, det skulle behövas omarbetas där också, så jag anser inte att det är något att ta efter för travsporten då de allra flesta gör den besiktningen hemma i stallet varje morgon på sina travhästar...

Nu gäller frågan här travet, på vilket vis skulle det hjälpa travhästarna att reglementet ändras när det gäller ridhästar (där det för övrigt är olika reglemente beroende på nivå och tävlingsgren)? Skulle det vara något unikt inom travet att man checkar hälsan på sina hästar?

En besiktning är främst avsedd att fånga upp folk som försöker fuska och chansa även om det säkert upptäcks ett eller annat problem i övrigt också, inte för att fånga upp de som inte kan se om hästen är sjuk. Argumentet att besiktning görs hemma håller liksom inte, det finns väl inte en människa som inte kollar sin häst innan man åker iväg, i varje fall är de lätträknade Ju högre nivå och mer tävlingsvana dess mindre blir problemet med okunniga ägare som helt enkelt inte kan se om hästen är halt eller sjuk.

Fast här är det väl meningen att överdomaren ska hålla ett vakande öga på hästarnas välfärd? Och som tidigare nämts överdomaren har rätt att meddela startförbud.

181 Överdomare/Domare
under pågående tävling övervaka tävlingsverksamheten på olika banor, ingripa
mot ryttare som uppträder mot bestämmelserna samt fälla utslag vid överklagande eller protest.
ha ett särskilt ansvar för ordningen på framridnings-och framhoppningsbanorna
Överdomare/domare/banbyggare får inte ha andra arbetsuppgifter på tävling
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_22264/cf_559/TR%20I%202012_Klar.PDF

Sen fungerar det inte perfekt alla gånger heller tyvärr.

Jag läste lite snabbt men jag kan inte se att överdomare/domare skulle kunna ha direkta åsikter hälsan hos andra människornas djur eller stryka p.g.a detta. Den makten har bara veterinär. Överdomarnas/domarnas makt sträcker sig över bara den praktiska, d.v.s tävlingarna utförs på rätt sätt.

Så nu måste antalet veterinär i ridtävlingarna öka kraftigt. Ska vi säga 3-4 veterinärer per tävling där 1-2 ska ha ansvar för dopingtester?

*Veterinär som gör en hasplig koll i början med löp prov i lugn trav och lyssna på puls vilket inte säger någonting på en tävling om hästens kondition för dagen.
*Överdomare som håller koll på vad som händer på banan - samtidigt som denna ska kolla värmningen, där 20-25 ekipage kan hålla till om det vill sig illa.

Travsporten har:

*Veterinär som har möjlighet att kolla hästen i värmning - defileringsvolt - defilering - enskild provstart - lopp och som faktiskt går till stallet och kollar om denna ser något den inte gillar på banan (det gjordes hos CC och vi har också fått besök efter värmning någon gång).
*Måldomarnämnd som gör detsamma och dessutom ringer upp kusk/tränare efter en prestation de anser vara berättigad till en förklaring.
*Bandomarnämnd som visserligen inte har samma ansvar i den utsträckningen men som lik sjutton även de kollar att allt går till som det ska på banan.
*Bandomare som gör dito.
*Ekipagekontrollant som verkligen kan syna ekipagen i sömmarna i defileringsvolter och provstarter och ofta gör kontroller på stallbacken också.

Jag vet ju vilket system jag anser är det bästa även om det säkert kan bli bättre :crazy:

Ja om man det på ditt fördomsfulla vis. Jag kan skriva om det och få det att se lika illa ut åt andra hållet. Det beror mycket hur man väljer att uttrycka sig och viken gren det gäller.

Ju högre nivå och mer tävlingsvana dess mindre blir problemet med okunniga ägare som helt enkelt inte kan se om hästen är halt eller sjuk.

Så varför har ridtävlingarna på lägre nivån inga veterinärkontroller alls eller besiktningar görs ibland av en assistent?

Men hästarna besiktas ju inom travet också? Varför är er sk besiktning så oerhört mycket bättre än travets för? Förklara exakt VARFÖR, för jag fattar verkligen inte?

Och du får gärna tala om vilka mer som jobbar på högsta instans på en ridtävling, jag är inte inne på dessa så ofta så jag vet lika lite om dessa som du gör om trav vad det verkar som.

Stopp nu jag säger inte att ridsporten är perfekt jag ville bara säga att det finns fler personer än bara veterinären som är skyldiga att se till hästens bästa. Och det finns fler funktionärer som i sin tur rapporterar saker till ÖD. Och 20-25 ekipage är det sällan på en framridning, det finns inte plats för alla. På större tävlingar finns det fler framridningar men också fler funktionärer. Och de allra flesta rapporterar både halta hästar och felaktigt uppträdande. Det finns kunniga eldsjälar som tillbringar hela dagen på en tävling och inte gör annat än att titta på hästarna och meddelar ÖD om de ser något. Tyvärr kan inte eldsjälarna vara på precis varje tävling. Och jag är absolut för vetbesiktning på ALLA nivåer i alla discipliner.

Men det brister även här precis som det gjorde när CC startade.

Senast ändrad:

Jag läste lite snabbt men jag kan inte se att överdomare/domare skulle kunna ha direkta åsikter hälsan hos andra människornas djur eller stryka p.g.a detta. Den makten har bara veterinär.

Mom 175 Startförbud häst
Överdomaren kan meddela startförbud för häst vars prestationsförmåga, kondition eller allmäntillstånd bedöms göra tävlingsdeltagande olämpligt eller stötande för allmänna opinionen. Om veterinär finns på tävlingsplatsen ska överdomaren samråda med denne.
Överdomarens utslag kan inte överklagas.

Har skrivit det i ett tidigare inlägg

Ja om man det på ditt fördomsfulla vis. Jag kan skriva om det och få det att se lika illa ut åt andra hållet. Det beror mycket hur man väljer att uttrycka sig och viken gren det gäller.

För att undvika subjektiva bedömningar kan du kanske deklarera hur många dopingtest har gjorts till dina tävlingshästar eller i din tävlingsgren generellt?

Må så vara - precis som i travet då - med andra ord behöver det jobbas inom hästsporten oavsett gren. Men trots det så måste det fungera - det skulle aldrig kunna vara besiktningar på lokala tävlingar till exempel då det kostar MÅÅÅNGA tusenlappar att ha en veterinär en dag (har för mig att ridtravarförbundet betalade runt 25000 förra året för att ha tillgång till veterinär under riks) och det läggs givetvis på tävlingsavgiften och då kommer till slut ingen och tävlar för att det blir för dyrt...

Det funkar kanske inte heller med den formen av besiktning som görs inom ridsporten på en travtävling för där är man mer i behov av att se andra saker än vad man gör i ridsporten (många travhästar kan inte ens trava i de låga farter som krävs i den formen av besiktning, och det känns kanske inte helt relevant för uppgiften de ska utföra heller)?

Så näe, det behövs då kanske förbättringar överallt, och det är inte en fråga som ska drivas här. Jag anser att travsportens besiktningar i de flesta fall är god och att de flesta veterinärer gör vad de ska göra rent yrkesmässigt. De har möjlighet att se hästen både i stall, i värmning, i defilering och i start, de har möjlighet att ta hjälp av framförallt måldomarnämn vad gäller hästarnas skick och ekipagekontrollant som kan kolla på stallbacken om det händer något, och det görs också ganska ofta. Sedan är det människor som dömer subjektivt, så det kommer alltid att trilla igenom hästar oavsett gren.

Må så vara - precis som i travet då - med andra ord behöver det jobbas inom hästsporten oavsett gren. Men trots det så måste det fungera - det skulle aldrig kunna vara besiktningar på lokala tävlingar till exempel då det kostar MÅÅÅNGA tusenlappar att ha en veterinär en dag (har för mig att ridtravarförbundet betalade runt 25000 förra året för att ha tillgång till veterinär under riks) och det läggs givetvis på tävlingsavgiften och då kommer till slut ingen och tävlar för att det blir för dyrt...

Det funkar kanske inte heller med den formen av besiktning som görs inom ridsporten på en travtävling för där är man mer i behov av att se andra saker än vad man gör i ridsporten (många travhästar kan inte ens trava i de låga farter som krävs i den formen av besiktning, och det känns kanske inte helt relevant för uppgiften de ska utföra heller)?

Så näe, det behövs då kanske förbättringar överallt, och det är inte en fråga som ska drivas här. Jag anser att travsportens besiktningar i de flesta fall är god och att de flesta veterinärer gör vad de ska göra rent yrkesmässigt. De har möjlighet att se hästen både i stall, i värmning, i defilering och i start, de har möjlighet att ta hjälp av framförallt måldomarnämn vad gäller hästarnas skick och ekipagekontrollant som kan kolla på stallbacken om det händer något, och det görs också ganska ofta. Sedan är det människor som dömer subjektivt, så det kommer alltid att trilla igenom hästar oavsett gren.

Det är dock viktigt att påpeka för ryttarinnor som gillar att helgonförklara sig själv och sin gren att travsportens djurskydd är helt överlägsen jämfört med ridsportens. Inom ridsporten tävlas det friskt helt utan veterinärkontroller och många gånger besiktningar utförs av en "assistent" samtidigt som antalet dopingkontroller är helt under allt kritik. Det är ju klart att det är inte speciellt svårt att visa upp friska hästar om det inte tas några dopingtester.

Ursprungligen postat av Cambrie
Må så vara - precis som i travet då - med andra ord behöver det jobbas inom hästsporten oavsett gren

Och jag håller med. Och det är väl bra att denna diskussion kom ihåg men det är ingen idé att kasta paj på varandras grenar eller dra alla över en kam.

Senast ändrad:

Mom 175 Startförbud häst
Överdomaren kan meddela startförbud för häst vars prestationsförmåga, kondition eller allmäntillstånd bedöms göra tävlingsdeltagande olämpligt eller stötande för allmänna opinionen. Om veterinär finns på tävlingsplatsen ska överdomaren samråda med denne.
Överdomarens utslag kan inte överklagas.

Har skrivit det i ett tidigare inlägg

Där har travsport något att ta efter, kanske. Jag vet dock inte om det skulle hålla rent juridiskt om någon hästägare skulle få för sig att gå till domstol om hästen har blivit stryken av "felaktiga grunder". Begreppet "allmänna opinionen" är ju ganska flummigt formulering och i varje travtävlingar finns det ju gått om folk som har spelat bort sina pengar och har sin egen "allmänna opinion". ;)

Senast ändrad:

Fast på travtävlingar är väl veterinären på plats hela tiden oavsett nivå och pengar? I ridsportens fall måste ju inte veterinär finnas på plats hela tiden under vissa tävlingar och då ska överdomaren kunna gå in och ge startförbud ifall ÖD eller någon annan, som i sin tur då påkallar ÖDs uppmärksamhet, ser en häst som uppenbarligen inte mår bra. Jag skulle tro att finns veterinär på plats är det vet som får ta beslutet men ÖD har också en del att säga till om i alla fall.

Du kanske har rätt - jag tror dock att de flesta bakom nicken här - är ganska överens om att förbättringar kan göras i alla hästsporter.

Jag har svårt att jämföra hästsporterna då hästarna ska göra helt olika saker i dem, kan dock konstatera att ridsportens bedömningar inte skulle fungera i travsporten av flera anledningar och vice versa...

Att inte lokala tävlingar har veterinär är för att dessa anses som lågrisktävling, vi har haft mååånga diskussioner angående detta med jordbruksverket i ridtravarförbundet eftersom vår rikstävling är ett riks och därför anses vara högrisktävling, att högsta klassen ligger på en meters höjd, lägre än en lokal tävling, tas ingen notis om.

Dock anser jag det ändå lika konstigt som du - en djurtävling är en djurtävling och djurskydd ska naturligtvis alltid kunna hållas så jag tycker inte jordbruksverkets argument är bra heller, men inser ju att vanliga klubbar aldrig skulle ha råd att hålla tävlingar om det måste till veterinär på dessa, lika lite som jag anser att den besiktning som travet har är utarbetad för travet och fungerar för travet, kan säkert bli mycket bättre och det är det väl ingen travmänniska som säger nej till, men att anamma ridsportens besiktningar, som inte heller är mycket att hänga i julgranen, är inte rätt sätt.

För att undvika subjektiva bedömningar kan du kanske deklarera hur många dopingtest har gjorts till dina tävlingshästar eller i din tävlingsgren generellt?

Nu rör tråden veterinärbesiktningar och inte doping, så jag tänker inte fördjupa mig i ämnet men dopingkontrollen inom travet är betydligt viktigare än inom min sport då vi varken har vadslagning eller vinstpengar. Doping handlar i första hand om pengar och bara sekundärt om djurskydd. Jämför med dopingkontrollen på humansidan, det är fusk man vill komma åt primärt.

Som sagt, de tävlingar JAG har bevistat, vilket i sammanhanget inte är så många ridtävlingar som säkert ni andra har, har det varit så att veterinärbesiktningen pågått på ett helt annat ställe där veterinären haft en väldigt liten insikt i hur hästarna ser ut på framridning och på banan.

Det är ju därför överdomarens plats är vid framridning/framhoppning!

Travsporten har:

*Bandomare som gör dito.

Nej fel igen.. du har vet. besiktning/ överdomare på framridning och framhoppning och hoppdomare inne på banan som dömer.

Det är inte så svårt att hålla koll på 20 ekipage som rider runt på en 20x60 bana faktiskt...

Så varför har ridtävlingarna på lägre nivån inga veterinärkontroller alls eller besiktningar görs ibland av en assistent?

Fråga jordbruksverket för det är dom som har bestämt det. Sen gör aldrig några assistenter besiktningar.. där har du fel.

Där har travsport något att ta efter, kanske. Jag vet dock inte om det skulle hålla rent juridiskt om någon hästägare skulle få för sig att gå till domstol om hästen har blivit stryken av "felaktiga grunder". Begreppet "allmänna opinionen" är ju ganska flummigt formulering och i varje travtävlingar finns det ju gått om folk som har spelat bort sina pengar och har sin egen "allmänna opinion". ;)

Ryttarna kan anmäla vidare till disciplinnämnden..där dom till 99.99% aldrig vinner

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 419
Senast: monster1
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·
  • Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 577
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka