Djurens Rätt om banveterinärerna

Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

det blir svårt att skylla på en trampskada under värmning om hästen är besiktigas innan den får beträda banan.

I fallet CC var det inte att problemet missades utan att det gjordes en konstig bedömning att hästen kunde starta med motiveringen från veterinären "att skadan inte kunde förvärras".
Det handlade alltså inte om att skadan inte upptäcktes innan, för det gjorde den, utan att den släpptes igenom.
Vad SelfPossessed sa.

Jag är lika "riktigt" som alla dessa ryttarinnor som dyker up här och har åsikter om travsporten, dess veterinärkontroller och djurskydd. Jag kan bara hoppas på att mina åsikter om ridsporten ser lika korkade ut än ryttarinnornas åsikter om travsporten.

Vi håller alla på med hästar, det handlar inte om åsikter om travsporten utan om djurskydd. Spelar det någon roll vem som kommer med kritiken? Är det inte befogat med en översyn när en uppenbart halt häst kommer till start?

Fast då är väl snarare frågan om den veterinären var en lämplig veterinär? Även att veterinären ansåg hästen som halt tyckte alltså vet att det var ok att rida 110 cm? Det är verkligen skrämmande.

Jag hade berättat att hästen känts bra på morgonen och inte uppvisat någon hälta då, och vet visste att hon var gammal och precis åkt transport ett tag, observera att det var innan böjprovet också, hon var inte jättehalt, men "nickig". Efter uppvärming knappt det.
Om jag förstod det rätt då (är inte längre så uppdaterad då jag inte tävlat på 2 år) hade vet inte befogenhet att vägra mig starta i 110, då den klassen inte kräver besiktning. Rent krasst hade jag kunnat rida 110, sen besikta för 120.
Hon var nog också osäker på om det "bara" var stelhet eller regelrätt hälta innan böjprovet, efter böjprovet konstaterade vi båda 2 att hon var halt och jag åkte hem.

Personligen tycker jag besiktning borde vara obligatorisk på alla tävlingar, oavsett höjd, även de lokala.

Fast i just det här fallet kanske det är mer befogat med att fundera över vad banveterinär har för kompetens eftersom den tydligen missade det som alla andra kunde se - att hästen var halt? Ingen veterinärbesiktning i världen hade hjälpt just här - hästen var halt - skulle inte starta - veterinär och måldomarnämnd såg inte det - alla andra såg det. De hade inte sett det på en veterinär besiktning heller...

Att göra en munhålekontroll innebär inte det att hästen behöver få på sig en munstege för att veterinären verkligen ska kunna se in i munnen? Och det är inte alla hästar som accepterar en munstege utan vidare vilket då kräver lugnande för att veterinären ska kunna se någonting överhuvudtaget vilket då gör en tävlingsstart den dagen ganska omöjlig. Jag skulle verkligen inte ha något emot att munhålan kontrollerades innan start men jag tror det är svårt att genomföra det i praktiken på ett noggrant och säkert sätt

Man kan kontrollera allt på olika nivåer, att öppna munnen och se om det är något uppenbart eller det blöder behöver man ingen munstege för. På islandhästtävlingar praktiseras det utan problem. Den framgångsrika kan bli kollad flera gånger på en dag. Det leder också till resultat, godkänns inte kontrollen så får man om möjligt rida bettlöst eller stryka sig från resterande tävling.

Bara för att det är orimligt att göra fullständiga kontroller av allt och allting så behöver man inte strunta i att kontrollera alls.

Fast i just det här fallet kanske det är mer befogat med att fundera över vad banveterinär har för kompetens eftersom den tydligen missade det som alla andra kunde se - att hästen var halt? Ingen veterinärbesiktning i världen hade hjälpt just här - hästen var halt - skulle inte starta - veterinär och måldomarnämnd såg inte det - alla andra såg det. De hade inte sett det på en veterinär besiktning heller...

Nu utgår du från att det var brist på kompetens hos veterinären, du har tydligen inte övervägt möjligheten med påtryckningar, stress, och dåliga rutiner? Enligt uppgifter i pressen så såg de dessutom hältan, nu var jag inte där så jag vet givetvis inte vad som hände.

Ok jag fattade det som att vet tyckte det var helt ok att rida 110? Men jag fattade nog fel. Att vet inte har befogenhet att stoppa ekipaget vet jag men vet borde väl ändå avråda från att starta en hoppklass? Eller det kanske vet inte får yttra sig om eftersom det inte krävs någon vet besiktning inför vissa klasser?

Jag skulle också vilja ha vet besiktningen innan alla tävlingar. Dock så kämpar många småklubbar med ekonomin och risken är att det skulle bli fler småklubbar som lägger ner och då blir det kanske många hobbyryttare som aldrig kommer i kontakt med övriga ridsportsvärlden. Och som aldrig får någon hjälp att utvecklas och lära sig mer om hästen. För veterinären ska ju ha samma timlön oavsett storlek på tävling och storlek på klubb?

Stress?? Hur menar du att banveterinären skulle vara stressad? Påtryckningar? Från vem? Tränare och ägare hade blivit pissed, resten hade troligen tyckt det varit bra gjort. Nä, jag skylle inte på veterinärens kompetens. De såg mycket väl att hästen var halt, liksom ALLA andra.
De kontaktade tränaren och var upp och besiktade hästen i stallet. De hade inte strukit hästen oavsett i vilken form de hade besiktat denna på tävlingsdagen, och det var väl poängen med hela den här tråden... Det har liksom inget med veterinärbesiktningar eller inte att göra. Det hade varit sunt förnuft för alla inblandade att stryka hästen. Stress, påtryckningar, etc etc... De kan inte skylla på NÅGOT av detta, och ingen annan heller.

Innan uppvärmning och böjprov lade hon fram det som ett alternativ, då stelhet fortfarande var en möjlighet.
Efter böjprov diskuterade vi inte saken, jag har inget intresse av att rida en halt häst och det framgick nog ganska tydligt.

Inser att jag i mitt försök att korta ner texten återberättade lite klumpigt, sorry. :eek:

Men att de inte kan ge folk startförbud i alla klasser är ju idioti. "Din häst är halt, så du får bara hoppa 90-110 cm."... Jag hoppas det ändrats sen dess, men låter inte som det? Vet du?

Jo, det blir klart tråkigt för de mindre anläggningarna och hobbyryttarna, och alla andra som får mindre tävlingar att välja mellan i sin planering.
Men jag tycker ändå inte det är en godtagbar anledning till att ha kvar systemet som det är när halta hästar kan starta hej vilt. Iaf min häst hade hoppat varenda hinder jag bett henne om, hälta eller ej.
Det som blivit lite bättre dock är ju att de är snabbare och duktigare på att varna ryttare som missköter sig mot hästen, det är ju nåt iaf.

Bara för att det är orimligt att göra fullständiga kontroller av allt och allting så behöver man inte strunta i att kontrollera alls.

Nej jag tycker verkligen inte man ska strunta i att kontrollera alls det var inte så jag menade. Men går alla hästar verkligen med på att veterinären öppnar munnen, vad händer om en häst tvärvägrar att låta vet kolla i munnen? Och visas hästen upp i grimma eller träns, använder vet munkil? Jag har aldrig varit på en islandshästtävling så jag är nyfiken på hur det funkar i praktiken.

1

2
Nu utgår du från att det var brist på kompetens hos veterinären, du har tydligen inte övervägt möjligheten med påtryckningar, stress, och dåliga rutiner? Enligt uppgifter i pressen så såg de dessutom hältan, nu var jag inte där så jag vet givetvis inte vad som hände.

3
Stress?? Hur menar du att banveterinären skulle vara stressad? Påtryckningar? Från vem? Tränare och ägare hade blivit pissed, resten hade troligen tyckt det varit bra gjort. Nä, jag skylle inte på veterinärens kompetens. De såg mycket väl att hästen var halt, liksom ALLA andra.
De kontaktade tränaren och var upp och besiktade hästen i stallet. De hade inte strukit hästen oavsett i vilken form de hade besiktat denna på tävlingsdagen, och det var väl poängen med hela den här tråden... Det har liksom inget med veterinärbesiktningar eller inte att göra. Det hade varit sunt förnuft för alla inblandade att stryka hästen. Stress, påtryckningar, etc etc... De kan inte skylla på NÅGOT av detta, och ingen annan heller.

Kan du möjligen förklara hur du tänker här? Jag har citerat hela inläggen och i den ordningsföljd de kommer och det är en rak kedja av inlägg, inget i mellan.

I inlägg 1 så sågar du veterinären och menar att de var inkompetenta så det hade inte spelat någon roll under vilka omständigheter hästen besiktigats.

I inlägg 2 ifrågasätter jag att det var kompetensen som fallerade då det framkommit att veterinären faktiskt sett hältan och föreslår andra alternativ

I inlägg 3 menar du på att veterinärbesiktningen i sig är ointressant och att hästen skulle startat oavsett vad en besiktning kommit fram till och alla mina förslag till förklaringar (OBS inte ursäkter) slår du bort.

Kan du möjligen förtydliga vad du egentligen menar? För mig är det milt uttryckt oklart.

Senast ändrad:

Jag var ironisk ang veterinärens kompetens - jag förmodar att alla veterinärer som jordbruksverket anställer har adekvat (heter det så?) utbildning.

Hur menar du nu att en veterinärbesiktning i det här fallet hade hjälpt? Menar du verkligen att veterinären hade strukit hästen om det hade varit en bättre besiktning? När alla (inkl veterinär) med all säkerhet kan se att hästen är halt även i värmning. På vilket sätt menar du att besiktningen skulle göra till eller från? Hästen i det här fallet hade troligen varit lika halt under besiktning som på banan men tilläts ändå starta eftersom veterinären och måldomarnämnden valde att köpa tränarens förklaring (det hade de alltså gjort under en besiktning också då det rör sig om samma människor)?

Nej jag tycker verkligen inte man ska strunta i att kontrollera alls det var inte så jag menade. Men går alla hästar verkligen med på att veterinären öppnar munnen, vad händer om en häst tvärvägrar att låta vet kolla i munnen? Och visas hästen upp i grimma eller träns, använder vet munkil? Jag har aldrig varit på en islandshästtävling så jag är nyfiken på hur det funkar i praktiken.

Hästen visas i träns, inga hjälpmedel hästen känns igenom, man öppnar munnen (drar undan tungan) och kollar efter skador och att slemhinnorna är utan anmärkning sedan springer man med hästen. Ingen aning om vad som händer om hästen vägrar öppna munnen, det är i så fall ovanligt. Jag har inte sett det misslyckats men jag antar att det hänt någon gång. Om en häst inte vill så är det bra att träna i förväg. Det vanligast problemet är förmodligen att vissa hästar inte förstår poängen med att trava inför veterinären och går i tölt eller grisepass som inte direkt underlättar att se om hästen går rent.

Under tävlingarna gör stickprov med hovbeslagskontroll (som även innefattar kontroll av munhålan och utrustningen) dessa kontroller görs av domarna. Man väger bots, kontrollerar hovar och hovbeslag samt att man har godkänd utrustning.

Är det någon som inte blir godkänd under kontrollen så offentliggörs resultatet det är inget som smygs undan.

KL
Lika fascinerad över veterinärens beslut är jag över hästägarens och kuskens inställning till det hela. Det är för mig helt sjukt hur man kan bry sig så mycket om ett enda lopp och pengar, att man inte ser till djurets bästa utan fullt medvetet anser att den gott kan springa på sitt halta ben.

sen är jag även fascinerad över hur det inom travet är så att om hästen rör sig "bättre" uppe i tempo så godkänns den, även om den helt klart och tydligt är halt i en lägre gångart/tempo. Vilket jäkla resonemang.

KL
Lika fascinerad över veterinärens beslut är jag över hästägarens och kuskens inställning till det hela. Det är för mig helt sjukt hur man kan bry sig så mycket om ett enda lopp och pengar, att man inte ser till djurets bästa utan fullt medvetet anser att den gott kan springa på sitt halta ben.

Jag håller med. Och jag förstår inte heller grejen. Pengar tvivlar jag dock starkt på att det är det som är anledningen. Ägaren är mångmiljonär och hade definitivt haft råd att stryka... Tränaren är väl visserligen känd för att vara en riktig tjurskalle, det får stå för honom dock, om tränaren och kusken inte tar det ansvar det åligger dem att göra enligt reglementet (vilket de allra flesta tack och lov gör) MÅSTE dock veterinär och måldomare ta det ansvaret för hästarnas skull...

Mom 175 Startförbud häst
Överdomaren kan meddela startförbud för häst vars prestationsförmåga, kondition eller allmäntillstånd bedöms göra tävlingsdeltagande olämpligt eller stötande för allmänna opinionen. Om veterinär finns på tävlingsplatsen ska överdomaren samråda med denne.

http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_22264/cf_559/TR%20I%202012_Klar.PDF

Hur ofta det verkligen görs vet jag inte. Och jag håller med om att vet besiktning skulle finnas på alla nivåer sen är frågan om det på något vis går att hjälpa små föreningar/ små tävlingar ekonomiskt för att ha dessa kvar men hur för att det ska bli rättvist ja det har jag inget bra svar på

Men om vi nu återgår till CC så hjälpte ju inte alla reglementen i världen tydligen trots att publiken buade åt ekipaget, flera experter ansåg att hästen travade orent, CC fick ju starta i alla fall. Och banvet begärde väl en extra provstart men kusken gjorde aldrig någon är inte det ett brott mot reglementet också? Sen var det ju incidenten i höstas då CC blev belagd med startförbud även då blev ju tränaren mycket upprörd och anmälde väl den veterinären för tjänstefel? Men svensk travsport ställde sig bakom veterinärens beslut? Med den historian i minne så får i alla fall jag känslan av att tränaren och/eller ägaren inte sätter hästen hälsa i första hand. Vilket borde vara ytterligare en anledning för vet att inte tillåta hästen att starta när den nu var halt. Det var väl inte många inom travet som missade den historien?

Var veterinären under elitloppshelgen rädd för att bli anmäld av CCs tränare om vet gav hästen startförbud? Men hela Sverige i stort sett hade förmodligen hyllat veterinären om vet hade givit CC startförbud? Så det är en märklig historia tycker i alla fall jag för det spelar väl egentligen ingen roll varför hästen är halt, är den halt ska den inte tävla. Vad tränaren än har för förklaring till hältan så kan man väl aldrig vara säker på att det inte är något allvarligare eller att det kanske förvärras genom att springa i full fart 1600 meter?

Hästen visas i träns, inga hjälpmedel hästen känns igenom, man öppnar munnen (drar undan tungan) och kollar efter skador och att slemhinnorna är utan anmärkning sedan springer man med hästen. Ingen aning om vad som händer om hästen vägrar öppna munnen, det är i så fall ovanligt. Jag har inte sett det misslyckats men jag antar att det hänt någon gång. Om en häst inte vill så är det bra att träna i förväg. Det vanligast problemet är förmodligen att vissa hästar inte förstår poängen med att trava inför veterinären och går i tölt eller grisepass som inte direkt underlättar att se om hästen går rent.

Under tävlingarna gör stickprov med hovbeslagskontroll (som även innefattar kontroll av munhålan och utrustningen) dessa kontroller görs av domarna. Man väger bots, kontrollerar hovar och hovbeslag samt att man har godkänd utrustning.

Är det någon som inte blir godkänd under kontrollen så offentliggörs resultatet det är inget som smygs undan.

Just stickprovskontroller har jag råkat ut för en del på tävlingar, så det görs även inom travsporten. Oftast är det personal på banan som gör det och för mig har de kollat både vad jag har för utrustning, skick på denna, hovbeslagskontroll och till och med transportkontroll. Har varit lite olika kontroller men skulle tro att det inte varit så ovanligt och skulle också tro att dessa rapporterar om de ser något "fuffens" då det är det som är meningen med kontrollerna. Ofta är det ekipagekontrollanten som kan ta en runda på stallbacken.

Men som sagt, hur skulle en sådan här veterinärbesiktning hjälpa menar du om veterinären ändå står och köper tränarens förklaring och låter den halta hästen starta ändå? Det spelar ju liksom ingen roll vilka veterinärbesiktningar det finns om veterinären ändå låter halta hästar starta...

Jag var ironisk ang veterinärens kompetens - jag förmodar att alla veterinärer som jordbruksverket anställer har adekvat (heter det så?) utbildning.
Det är väldigt svårt med ironi i test, i synnerhet om man inte förstärker den med smilys eller man känner den som skriver väl. Det borde åtminstone varit uppenbart av mitt svar att ironi inte gick hem och du kunde förtydligat.

Hur menar du nu att en veterinärbesiktning i det här fallet hade hjälpt? Menar du verkligen att veterinären hade strukit hästen om det hade varit en bättre besiktning? När alla (inkl veterinär) med all säkerhet kan se att hästen är halt även i värmning. På vilket sätt menar du att besiktningen skulle göra till eller från? Hästen i det här fallet hade troligen varit lika halt under besiktning som på banan men tilläts ändå starta eftersom veterinären och måldomarnämnden valde att köpa tränarens förklaring (det hade de alltså gjort under en besiktning också då det rör sig om samma människor)?

Det går givetvis inte att veta vad som hänt men minns jag inte fel så påstods problemet vara en trampskada under värmningen. Det blir väldigt svårt att påstå att en häst blivit halt vid värmning innan den skett så hade hästen varit halt även vid besiktningen hade de fått komma på en annan förklaring. Man får också större spelrum när det gäller att göra uppföljande kontroller, är det en misstänkt skada får man då chansen att se hästen både före och efter värmning. Det blir lättare att göra en korrekt bedömning av bortförklaringar som precis trampad- det är bara tillfälligt om det är uppenbart att det tillfälliga inte blir bättre.

Släpps en häst genom en besiktning trots att veterinären är medveten om att det är problem så finns det rimligen en orsak, stress och press ligger väldigt nära till hands alternativt kan det vara något fel i systemet med icke fungerande rutiner.

På ett sätt så tycker jag det är tragiskt att det blir så mycket fokus som det blivit på en enda (elit) häst som nu med CC. Det är faktiskt INTE sällsynt att ofräscha hästar startar trots att de är just det - inte riktigt fräscha.

för mig känns det som rubrikerna som blir i såna här enstaka fall, faktiskt tar fokus från att problemet faktiskt inte är engångsförteelse. Känns lite som att man addresserar bara för att det blivit rubriker och reaktioner, inte för saken i sig... det tycker jag är fruktansvärt.

Jag hade berättat att hästen känts bra på morgonen och inte uppvisat någon hälta då, och vet visste att hon var gammal och precis åkt transport ett tag, observera att det var innan böjprovet också, hon var inte jättehalt, men "nickig". Efter uppvärming knappt det.
Om jag förstod det rätt då (är inte längre så uppdaterad då jag inte tävlat på 2 år) hade vet inte befogenhet att vägra mig starta i 110, då den klassen inte kräver besiktning. Rent krasst hade jag kunnat rida 110, sen besikta för 120.
Hon var nog också osäker på om det "bara" var stelhet eller regelrätt hälta innan böjprovet, efter böjprovet konstaterade vi båda 2 att hon var halt och jag åkte hem.

Personligen tycker jag besiktning borde vara obligatorisk på alla tävlingar, oavsett höjd, även de lokala.

Det stämmer inte.. både vet och överdomare har befogenhet att stoppa dig från start oavsett om klassen är vet.besiktnings skyldig eller ej.. dessutom får man aldrig enligt TR tillbaka anmälningsavgiften på det sättet du beskriver.

Skillnaden mellan dig och CC´s tränare är ju att du hade vett i huvudet att dra tillbaka din häst..

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 419
Senast: monster1
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·
  • Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 577
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka