Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna
Men snälla Gulan... Att avfärda allt som står i artikeln med att "det inte finns några bevis/källor" är väl lite väl billigt?!
Men snälla Working -Jag avfärdar inte att artikeln tar upp banveterinärernas arbete, jag tyckte den var vinklad och uruselt skriven helt enkelt. Och dessutom av några som så tydligt visar har NOLL KOLL!
Dessutom är det fler och fler banor som tillåter uppcheck under defilieringen, det var inte tillåtet förut - så där har de rätt.
Och vad är det med det då? (låt mig förtydliga -mig kvittar det).
Och kom igen, alla vi här inne vet att hästar startar ofräscha ibland
Men kom igen...läs vad jag skriver istället och svara på det. Citera mig i mitt inlägg där jag hävdar att det aldrig startar någon häst som inte borde det!!
Jag förstår inte hur du kan såga artikeln rakt av utan att ens reflektera över vad den försöker belysa.
Jag reflekterar över det jag läser om min sport! Jag sågar artikeln rakt av därför att den är vinklad och inte på något sätt trovärdig. DR vill att trav och galopp ska förbjudas (eller spel på hästar) med det i bakhuvudet när man läser något av dem är det svårt att se något trovärdigt bakom orden....tyvärr.
Att banveterinärerna har en svår/nästintill omöjlig uppgift är väl inte allt för svår att förstå med tanke på antal hästar/tillfälle de ska hinna bedöma.
Jag tycker inte den är omöjlig. Sex Sigma betyder ständiga förbättringar och det ska svensk travsport syssla med. Jag skulle inte tycka det är fel att ha fler veterinärer på plats och ett ännu större kontrollorgan kring tävlingarna -
JAG är ändå övertygad om att man inte skulle hitta
så många fler hästar att ge startförbud (före eller efter lopp) än vad man gör idag. Ja - på allvar tror jag att flesta hästar tävlar friska och haltfria.
Är vi överrens om att 100% friska hästar som tävlar(oavsett hästsport) aldrig kan uppnås? Även om varje häst hade personlig veterinär vid sin sida?
Varför gör man inte som i andra hästsporter och besiktigar hästarna en och en i lugn och ro före tävlingen, kollar efter hältor, sårskador, infektioner, problem i munhålan och att hästen verkar frisk i största allmänhet och sedan har den nuvarnade som komplement? Det tar några minuter per häst.
Därför att det där med att sila mygg och svälja elefanter inte hjälper hästarna ett dugg!!
En travhäst som kommer till tävlingar och är halt "rätt ut" (dvs. haltar/markerar vid trav för hand utan böjprov) är mycket, mycket ovanligt.
Jag tror inte man skulle hitta en enda häst som är så nedgången i en infektion att det skulle synas vid en vanlig snabb okulärbesiktning i munhålan. Det som däremot oroar många travtränare och hästägare är det där som inte syns eller märks. Något förhöjd temp. (de
flesta inom travet och galoppen är noga med att tempa
varje dag) 37,4 är normal temp, tävlingsdagen 37,8 ätit bra och druckit bra, kändes fin sista starten (för 3 veckor sedan) och även i snabbjobben däremellan (de sista kördes några dagar innan tävlingsdagen) Känns dunderfin i värmningen, och när den är mitt i loppet går den genom fältet. Efter loppet blåser hästen ovanligt länge och dagen efter tas ett blodprov som visar förhöjda vita. Inbilla inte mig att en veterinär kunnat se detta innan ett lopp genom att titta på slemhinnorna!
Verkar frisk i största allmänhet låter luddigt och väldigt mycket som individuellt tyckande.
gulan