Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Lånar min egen knapp.

Någon nämnde tidigare Epona så jag slänger in ett citat från Hippson :D:

"Epona har sin analys klar och säger: "Skulle vi börja prata om djurskyddsaspekten på riktigt skulle hela tävlingssystemet falla som ett korthus." Det är mycket hårda ord. De innebär att ridsportens tävlingar bygger på att man bortser från djurskyddsaspekterna. Vi som älskar hästar och ridning får alltså höra att det vi älskar är oförenligt med ett gott djurskydd! Epona säger också "De som har makten över ridsporten måste väldigt snart börja ta de här frågorna på allvar. Ett möjligt framtidsscenario är faktiskt att tävling med djur kan förbjudas." "

Källa: http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/djuretikern-filosoferar-kring-epona-tv.htm

(Obs. att detta är inte min personliga åsikt men jag tycker att det är en viktig diskussion och att ni är precis lika fanatiska och generaliserande som ni påstår att DR är :crazy:)

Fast stora problemet är ju att samma problem som tävling skapar, det skapar ju träning. Alltså ur en djurskyddsaspekt/djuretiskt perspektiv.

Det är ju inte mindre etiskt att köra travhästen i si-tempo med den och den utrustningen hemma, jämfört med att köra i samma tempo och utrustning hemma.

Det är inte mindre etiskt att rida rollkur på framridningen jämfört med att göra det hemma på ridbanan.

Det är inte mindre etiskt att rida x mil på y tid på tävling mot att göra det hemma.

Jag tror inte alls att det blir som DRHs vision att försvinner tävlingar slutar folk ställa krav/pressa hästarna i träning. Tvärtom, dessutom kan det göras på ett 'fulare' sätt och med mindre/ingen insyn.

DRH hävdar ju att avarterna inom träning (för det ÄR där de värsta avarterna finns) bara finns när det är träning för tävling. Det tror inte jag, om man är tävlingsmotiverad och fortsätter med hästar trots ett tävlingsförbud kommer tävlandet inom ridgrenar åtminstone, i meningen jämföra sig med de andra bara att flytta till träningen. Dvs om man innan red si och så hemma för att kunna visa upp det och det på tävling, så gör man precis samma sak hemma även med ett tävlingsförbud, för att kunna visa upp det på nästa organiserade träning.

Man kan inte förbjuda en strävan av att försöka bli bättre, man kan heller inte förbjuda en strävan att vara bättre än de andra hos de människor som har en sådan strävan.

Travet försvinner ju pengarna ur så där vet jag inte hur det blir, men ridsporten finns det ju inte förutom på högsta nivån några pengar att hämta ens på tävling. Ändå tävlar folk. Och ett tävlingsförbud kommer inte ändra människors personligheter.

Larvig eller inte, jag blir trött när jag försöker föra ett nyanserat resonemang i hela den här frågan medan du försöker ifrågasätta och säga emot varje punkt jag skriver, som om jag vore din fiende som måste tryckas ner. Jag vet visserligen att Buke inte är känt för nyanser och tolerans, men jag blir ändå less.

Om du tittar på mina årtal ser du att jag slutade äta kött 1991, det är väldigt stor skillnad på attityd till vegetarianer nu och då. Då fanns det ont om vegetariska alternativ på restauranger, (för det mesta tyckte de att baconlindad torsk räckte), och McDonalds hade inte något mer vegetariskt än strips. Det första som kom var McGarden och då hade jag redan varit veggo i flera år. Och ja, i de kretsarna där jag rörde mig var det många som ifrågasatte mitt val eftersom jag, när folk frågade, ärligt sa att det handlade om djurskyddsaspekten för mig. Därmed inte sagt att jag prackade på dem min åsikt eller försökte omvända dem. De upplevde mitt icke-köttätande som ett hot mot dem, precis som många hästfolk upplever DRH som ett hot.

Idag är inställningen till vegetarianer ofta betydligt mer tolerant. Precis som de flesta brukshundsklubbar helt accepterar klickerträning, men inte brutala metoder som var allmänt förekommande på sextiotalet, och barnaga anses som förkastligt idag medan det verkligen inte var oomstritt när det infördes.
Attityder förändras och det gör det också inom hästvärlden. Kunskaper sprider sig också fortare i dag tack vare internet. Ju mer kunskapen om hästar och deras inlärningsförmåga förfinas, desto mer utvecklas vår relation till dem.

Fast jag blev vegetarian 1992 och började äta kött igen 2007. Det fanns inga vegetariska alt då heller. Jag hade inga problem med ifrågasättande.

Däremot problem med att hitta nåt att äta utanför hemmets väggar - och en extremt torftig och ensidig skolmat. Just för det inte alls var så vanligt då och de helt enkelt inte visste många alternativ och det inte fanns.

Så, jag tror inte det var att du var vegetarian som retade, utan i så fall det i kombination med något annat?

Sen skrev ju Lobelia inte att hon beställt veg hamburgare utan problem. Hon skrev att en whopper med extra allt, minus kött inte var problem. Whopper minus kött blir alltså en hamburgare utan hamburgaren, det blir bröd, sallad och dressing.

Vill du inte diskutera och få dina åsikter bemötta så rekommenderar jag att istället skaffa en blogg och ta bort kommentar möjligheterna och du jag upplever inte dina åsikter som direkt nyanserade för övrigt däremot är mina egna åsikter givetvis nyanserade, det är få som anser att de är extrema och onyanserade. Jag förstår mig ärligt talat inte på folk som ger sig in i en infekterad debatt och sedan klagar på att folk inte håller med dem, varför bemöter du inte mina åsikter med sakliga argument om du ogillar dem istället för dessa meningslösa OffTopic angrepp? För övrigt är det väldigt typiskt Buke, helt plötsligt kommer det någon och klagar på att folk diskuterar här.

Och angående vegetarian, jag talade bara om hur jag upplevde det - jag förstår inte alls din reaktion här. Inte börjar jag läsa på om dig som person och kolla upp när du råkade vara vegetarian, gör en analys utifrån det och jämför med perioden jag var det, gör en utvärdering om jag bör svara och om jag möjligen kan såra dig genom att upplysa dig om att jag haft en annan upplevelse.

Sen skrev ju Lobelia inte att hon beställt veg hamburgare utan problem. Hon skrev att en whopper med extra allt, minus kött inte var problem. Whopper minus kött blir alltså en hamburgare utan hamburgaren, det blir bröd, sallad och dressing.

Denna meny testade jag före jag var vegetarian dock, det var kan ha varit runt 1990 eller så, det fanns inga vegetariska alternativ på BK då, det var billigare och godare än whopper, testade det för att en väns flickvän var vegetarian och var nyfiken. Har beställt det då och då utan problem. Jag blev vegetarian 1997 om jag minns rätt och några år framåt. Det var lite bökigt ibland, men mat fick jag alltid.

Det finns antagligen mörkhyade människor som inte upplever sig vara diskriminerade, precis som det finns kvinnor som tycker att vi lever i ett fullständigt jämlikt samhälle.

Trots detta är ALLA mer eller mindre pålästa människor överens om att det faktiskt förekommer diskriminering mot både kvinnor och mörkhyade i vårt samhälle.

Ert sätt att argumentera på är obehagligt, fult och löjligt. Ni har inget tolkningsföreträde i den här frågan och era upplevelser värderas inte högre än Imzevimz.

Påtal om att länka seriösa källor :D: http://www.facebook.com/TheTypicalKottataren?ref=ts

Vilka är ni att bara dementera, förneka, och ogiltigförklara andra människors upplevelser? :crazy:

Stopp nu, vad är det i mitt "sätt att argumentera" som är "obehagligt, fult och löjligt"?

För du menar väl inte att min personliga erfarenhet är det, eller att en fråga är det? I så fall är det en ny bottennivå som skådas i detta nu..

Det finns många människor jag INTE håller med som uttrycker sig nyanserat och diskuterar på en schysst sätt. Det gör inte du. Jag får känslan av att det är en prestigegrej för dig att inte ge efter en millimeter eller ens försöka förstå hur andra tänker - du verkar mest vara ute efter att göra ner andra och kö diskussionen i botten i samma veva. Det är så otroligt ointressant.

Det finns antagligen mörkhyade människor som inte upplever sig vara diskriminerade, precis som det finns kvinnor som tycker att vi lever i ett fullständigt jämlikt samhälle.

Trots detta är ALLA mer eller mindre pålästa människor överens om att det faktiskt förekommer diskriminering mot både kvinnor och mörkhyade i vårt samhälle.

Ert sätt att argumentera på är obehagligt, fult och löjligt. Ni har inget tolkningsföreträde i den här frågan och era upplevelser värderas inte högre än Imzevimz.

Påtal om att länka seriösa källor :D: http://www.facebook.com/TheTypicalKottataren?ref=ts

Vilka är ni att bara dementera, förneka, och ogiltigförklara andra människors upplevelser? :crazy:

Är du inte likadan själv ?

Det finns många människor jag INTE håller med som uttrycker sig nyanserat och diskuterar på en schysst sätt. Det gör inte du. Jag får känslan av att det är en prestigegrej för dig att inte ge efter en millimeter eller ens försöka förstå hur andra tänker - du verkar mest vara ute efter att göra ner andra och kö diskussionen i botten i samma veva. Det är så otroligt ointressant.

Ska vi göra det här till en diskussion vem som är sjystast i diskussionerna? Du skulle inte få högt betyg på min skala. Kasta inte stenbumlingar i ditt glashus. Nyanserat är det sista jag tänker på när jag ser dina inlägg och att ge efter en millimeter i diskussion, ja inte har du gjort det. Du har samma ståndpunkt som du började med, eller ger åtminstone uttryck för den. Du kanske ska acceptera att man inte alltid kan mötas på halva vägen.

PS Du bör nog lära dig att det är skillnad på att förstå och hålla med. Man kan mycket väl ha förstått precis vad motparten menar och ändå inte hålla med. Ett misstag som många fanatiker gör är att de tror att "bara motparten förstår vad jag menar så håller de med, då inser de att jag har rätt". Och när folk sedan inte håller med så är det ett tacken på oschyst debatt och då har man per automatik rätt att gör sådana personliga påhopp som du är expert på.

Senast ändrad:

Det kan nog mycket väl ha varit något annat som retade, jag var inte lika nyanserad på den tiden som jag är nu ;)

*kl*
Jag diskuterar gärna, men vissa människor tror att diskussion är att köra ner sina egna argument i halsen på andra och inte ge vika en millimeter från sin egen redan bestämda åsikt, och då känns det hyfsat meningslöst. Om jag då tröttnar är det dålig argumentationsteknik och även en härskarteknik att ifrågasätta mina erfarenheter och upplevelser och anklaga mig för diverse personlighetsbrister. Jag kan säkert hitta ett dussin vegetarianer som upplevt samma sak som jag men det är ointressant i debatten för jag tog det som ett exempel på attitydförändringar och sedan för att förtydliga tillsammans med ett par andra saker som ni inte kommenterar...

Jag är ständigt beredd att ompröva mina argument, tro det eller ej, men det kräver också att jag känner respekt för den som diskuterar med mig och i det kan det ingå ett "jag förstår vad du menar, men..." eller ett "för mig personligen..." eller ett "du har rätt, fast jag..." Det underlättar, liksom.
Eftersom tråden plötsligt verkar handla om vegetarianer i allmänhet och mig som person i synnerhet snarare än ursprunget vet jag inte hur mycket nytta den gör längre. Gå On Topic eller låt moderator stänga den, är mina två förslag.

Ju mer ödmjuk man är i sitt hästeri, och ju mer öppen för andras tankar och åsikter, desto bättre blir det är min erfarenhet. Därför ska en travtjej och en unghästberidare få hjälpa mig idag :) och i helgen ska jag vara tävlingsfunktionär, för jag är inte mot hästtävlingar, jag bara sätter mig in i andras argument och tankar...;)

Du hela reaktionen i samband med veggo diskussionen kommer från detta inlägget (och det är exakt vad jag skrev och hela inlägget

Jag var vegetarian under några år, jag tror inte jag fick några direkta kommentarer över huvud taget.

Imzevimz nästan flög i taket och svarade:
Okej, jag ger mig, du vet tydligen bäst in i minsta detalj om vad hästar vill och tycker och dessutom har du lyckats vara vegetarian i flera år utan en enda kommentar medan jag fick ta flera stycken diskussioner, en del av dem med riktigt otrevliga människor, under mina femton år!

Jag bugar mig inför din överlägsna kunskap och din enorma ödmjukhet. Förlåt att jag är en så dålig människa. Du vinner.

Menar du att jag "dementera, förneka, och ogiltigförklara andra människors upplevelser" utifrån denna mening eller?

Det var väl inte den isolerade kommentaren, utan dina samlade kommentarer, och jag flög inte i luften utan suckade lite och svarade i mitt tycke lite lagom skämtsamt för att du kanske skulle se själv att du var lite väl rättfärdig, som jag i mitt tidigare inlägg nyss skrev hade det underlättat med ett "Aha, intressant, fick du så mycket kritik för det, jag själv..." osv.

Vilket bara visar på hur lätt det är att missuppfatta varandra på ett internetforum, och jag ber härmed om ursäkt om jag på något sätt missuppfattat dig. Jag flög inte i taket, jag försäkrar. Jag kände bara att diskussionen plötsligt blev väldigt ointressant, vilket var synd eftersom jag tycker att det är ett angeläget ämne.

Och ingen har fortfarande kommenterat mina andra exempel om hundträning och barnaga? Hur ser ni på det, kommer hästeriet att utvecklas åt samma håll, eller har det redan gjort det?

Hej där, jag skulle kunnat skriva något liknande men riktat mot dig. Du kanske ska använda en spegel:angel:

Jag skriver exempelvis en enkel mening om hur jag upplevt det som vegetarian och du försöker trycka upp i skallen att min erfarenhet minsann är fel. Jag talar om min upplevelse och nu kan du hitta ett dussin veggofolk som håller med dig. Är detta inte ett klockrent exempel på att du gör precis det du anklagar mig för. Jag skriver om min upplevelse, jag säger inte ett ljud om att du måste tagit fel, inte om att 15 kompisar upplevt samma sak (ja inte ens en person). Och nu kommer du dragande med att ett dussin personer kan stödja dig i att du har rätt.

Det har inte slagit dig att vi faktiskt kan ha olika upplevelser och levt i olika miljöer och därför har olika upplevelser och att jag delger min som en balans till din och talar om att alla inte upplevt det på samma vis. Det förringar väl inte din upplevelse att andra inte delar den eller?

Ditt och Axels inlägg hade jag inte sett, ursäkta.

Jag har träffat dessa varelser IRL, och jag kan intyga att det är få som har en så fin kontakt med sin häst som hon. Cirkuskonster eller ej.

Allt vi gör med hästarna är väl i så fall en form av cirkuskonster, eller är trav mer värt för att den som vinner får en summa pengar, hur resonerar ni runt det? Vad är mer cirkus än det andra och varför?

Vad är cirkuskonster och vad är inte cirkuskonster, är det cirkus att lära sin häst piaff, eller att gå fint i grimskaft, eller att gå fint utan grimskaft, eller? Jag är nyfiken på hur ni tänker där.

Hahaha det är verkligen svårt att få fram sina åsikter här. Jag skrev ju att jag skulle kunna, men att jag tycker att det är ointressant. Hade det varit viktigt för mig hade jag väl gjort det... Eller?

Vi lägger ner det här och återvänder till sakfrågan tycker jag. Jag har i alla fall bett dig om ursäkt, så då kanske du kan släppa detta för det känns inte så givande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat