Nej Lobelia, du har hästen för din egen skull, men den går i hagen för sin egen skull. Annars kunde du ha den inne i en madrasserad cell.
Filosofi är alltid intressant att stöta och blöta tycker jag. Jag har själv funderat mycket över varför vi har våra djur och med vilken rätt. Problemet är att det ofta, när man tycker att man måste ta konsekvensen av sina hypotetiska filosofiska resonemang, blir just så fanatiskt som DR i allmänhet och DRH just nu i synnerhet framstår. Då blir det svårt för de som står långt ifrån att ta dem på allvar.
I mitt fall känner jag att den långtgående konsekvensen av deras resonemang inte är att "hästar ska släppas i skogen" utan att hästar, tillsammans med hundar, katter, alpackor, getter, höns, grisar och vad fasen ni kan komma på ska utplånas (åtminstone i vårt klimat) eftersom deras avel, i vissa fall existens, är ett resultat av mänsklig påverkan och de inte klarar sig utan "bondekontraktet" vi har: Att vi ger dem mat och omvårdnad och får arbete (och så småningom i vissa fall livet) i retur.
Fanatism tycker jag! Ändå tar de inte själva steget utan har ändå husdjur, ungefär som "jag tycker inte man ska döda djur för att få mat, men det är ju så gott med julskinka"
Jag föredrar bondekontraktet, och i det ingår att jag ska behandla mina djur så väl jag kan utifrån de kunskaper jag har och får. Jag är alltså helt emot djurfabriker och vanvård, men jag anser att mina djur och jag har det hyfsat bra tillsammans
Och om det i min eller någon annans djurhållning ingår tävling så har jag inget emot det heller, så länge man hela tiden sätter hästens bästa främst.
Mina åsikter är mina och inget jag försöker pracka på någon annan. Var och en gör som den vill med sin häst så länge det inte rör sig om misshandel eller vanvård, är min filosofi, och jag lär mig hela tiden av andra hästägare och förändrar min hästhållning vartefter. För mig är det viktigt att vara ödmjuk mot och runt mina djur.
DRH borde vara offentliga och visa upp sin fantastiska kommunikation med sina djur, som skulle göra att alla bara längtade efter att gå och göra sammalunda
Men om det nu (gud förbjude!
) är så att deras egen hästhållning stannar vid drömmar och önskningar om den där ultimata relationen, så förstår jag att de hellre håller sig anonyma.
Bifogar en länk till en film på en person som jag verkligen beundrar, och många som sett henne tillsammans med sin häst går nog hem med en viss avundsjuka i hjärtat...
http://www.youtube.com/watch?v=BEQAdjQpkXY&feature=player_embedded