Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Nej Lobelia, du har hästen för din egen skull, men den går i hagen för sin egen skull. Annars kunde du ha den inne i en madrasserad cell.

Så länge hästen inte får bestämma själv vilken form av uppstallning eller ens om den ska vara i vår ägo eller inte så gör den allt för vår skull, möjligen med undantag om de rymmer. Hade hästen fått bestämma så hade den knappast valt en hage före att beta var den så önskar.

jag var vegetarian mellan 1991 och 2006, ett par år vegan till och med, och jag fick utstå en hel del spott, spe och hätska utfall från köttätare trots att jag inte på något sätt marknadsförde mina matvanor eller sa till någon annan hur de borde äta. Det var som om min blotta existens som grönsaksätare provocerade vissa personer å det grövsta. Så sådana människor finns överallt, inte bara i "djurrättsläger" och det bästa man kan göra är att se till att inte bli sådan. Tycker jag, alltså :D

Jag var vegetarian under några år, jag tror inte jag fick några direkta kommentarer över huvud taget.

Okej, jag ger mig, du vet tydligen bäst in i minsta detalj om vad hästar vill och tycker och dessutom har du lyckats vara vegetarian i flera år utan en enda kommentar medan jag fick ta flera stycken diskussioner, en del av dem med riktigt otrevliga människor, under mina femton år! :D

:bow: Jag bugar mig inför din överlägsna kunskap och din enorma ödmjukhet. Förlåt att jag är en så dålig människa. Du vinner.

Kl

Jag var vegetarian i nästan 15 år och jag fick faktiskt inte heller några kommentarer om det. Frågan varför av ren nyfikenhet ibland men i övrigt jaha, okej.

Då har jag fått betydligt ner kommentarer och hamnat i mer diskussioner för att jag varken tycker om smaken av vin eller öl och alltså inte dricker det (jag dricker alkohol dock), eller vilken läsksort jag tycker om eller vilket bilmärke jag valt.

Folk skiter ganska hårt i vad man äter eller inte äter, sålänge man äter nåt, är min upplevelse?

Nu är du bra larvig, eller anser du att man kan ha ensamrätt på tyckande och åsikter här på Buke så om du inte kan få medhåll från mig så försöker du med härskar tekniken "okej du har rätt i allt men underförstått att jag har rätt men du är en idiot som inte ser det och dessutom understår att framföra din åsikt".

Ungefär som jag då jag då, frågor kan man få om alla typer av val om kost, men få höjer ens ett ögonbryn för att man vill ha vegetarisk mat ens om man går in på ett typiskt "köttställe". Whopper extra allt minus kött levererades helt utan kommentarer.

Bifogar en länk till en film på en person som jag verkligen beundrar, och många som sett henne tillsammans med sin häst går nog hem med en viss avundsjuka i hjärtat.
Ja är man ARfrälst o vill rida hästen .. inte under dess naturliga förutsättningar utan för sin egen bekvämlighet samt NH träning för att bevisa för övriga att man har en "god kontakt" inte via långt umgänge med sin häst, utan via NH. Man tror att det visar att hästen älskar en o har det så mkt bättre än alla andra.
I AR kretsen får de tidigt lära sig att just denna formen av ren lydnadsdressyr är "så mkt bättre" för hästen o att tävling är ett Djävulens påfund o att alla som tävlar då är onda o bara tänker på hästen som ett redskap. De förstår inte( som så många redan har skrivit) att man måste vara ett med hästen o för det krävs kunskap/ ryttarskicklighet. Så jo. Jag tror att en del av "höjdarna" helt klart kommer från den sekten... till nästa sekt- de som vill frälsa Världen stenhårt. Sprider läran o tar till allsköns knep o knåp.

Jag kan mkt väl föreställa mig att de som är med i DRH o som har en egen häst( som självklart har det bäst av alla de svenska hästarna) inte tycker om att vilja springa fort eller bjuda på en ridbana. när det i själva verket är ryttaren som inte förstår tjusningen att vara ETT med hästen på dess villkor utan att hästen ska lära sig att inte gå en knop fortare än vad matte vill. Varav Astrids stora förtjusning i NHträning med repgrimma- en produkt som JAG anser vara :devil: påfund-tortyrredskap iom att den används av kreti o pleti. ingenstans står det varningstext- do not use this at home!

Det ingår även att VET eller hovis inte kan sina saker, utan självläkning( så det inte kommer med i skadestatistiken) o barfotaverkare. Skor är ju av ondo de med.

Vi har sett många som fått revidera sina kunskaper med tiden. jo med kunskap kommer visdom o ödmjukhet.
Det är ju flera som gått ur DR sen de kan skilja på fakta o fanatism grundat på skrönor.

När det gäller travhästar så får de proffessionell omvårdnad, får röra sig mer än hobbyhästen o har allt tänkbar kontroll runt sig.

Astrid o co anser att hästarna har det bäst hemma hos dem, men tänk om hästar kunde tala.....

Jag anser nog att de flesta här i S. gör sitt yttersta för att hästarna ska ha det bra. Tävling eller inte.
Om vi inte hade travet skulle hästarna få lida då djursjukhusen skulle bli färre, men om man aldrig söker upp dessa så förstår man inte vikten av att ha tillgång till djursjukhusvård ..Ambulanserna skulle inte finnas.....

Håller helt mig dig i ditt inlägg. Jag anser att kvinnan på videon ägnar sig åt cirkuskonster och säkerligen får många uppfattningen om att hästen älskar att vara med sin härskarinna (eller populärt uttryckt på buke hästen ser henne som sin ledare). Det är trevligt att titta på...uppfostrade djur där man ser att "ledaren" lagt ner massor av tid och har en speciell kontakt med djur (vissa har det andra inte) är alltid trevligt att titta på tycker jag.
gulan

*kl*

Men en sak förstår jag, och det är varför de är anonyma. Med tanke på alla hätska utfall och utbrott på facebooksidan skulle jag oroa mig för både mig själv och min familj om jag representerade DRH med mitt eget namn (bara för att förtydliga om någon inte läst mina tidigare inlägg, jag är inte medlem där). Vi har yttrande- och åsiktsfrihet i Sverige så de får faktiskt tycka precis som de gör även om vi inte håller med, och kanske, kanske hjälper deras åsikter till att dra hästhållningen åt ett bättre håll i Sverige genom att diskussionerna förs. Det behöver man inte ha namn på dem för. Varför är vi anonyma här inne? :grin: Det gäller att bemöta dem sakligt och lugnt vilka de än är, och ta till sig av det som faktiskt är sant och rimligt i det de säger.

Det är dock en skillnad att tala för en organisation/ förening och tala för sig själv

Här representerar man sig själv och inte medlemmar i en förening

Nej Lobelia, du har hästen för din egen skull, men den går i hagen för sin egen skull. Annars kunde du ha den inne i en madrasserad cell.

Filosofi är alltid intressant att stöta och blöta tycker jag. Jag har själv funderat mycket över varför vi har våra djur och med vilken rätt. Problemet är att det ofta, när man tycker att man måste ta konsekvensen av sina hypotetiska filosofiska resonemang, blir just så fanatiskt som DR i allmänhet och DRH just nu i synnerhet framstår. Då blir det svårt för de som står långt ifrån att ta dem på allvar.

I mitt fall känner jag att den långtgående konsekvensen av deras resonemang inte är att "hästar ska släppas i skogen" utan att hästar, tillsammans med hundar, katter, alpackor, getter, höns, grisar och vad fasen ni kan komma på ska utplånas (åtminstone i vårt klimat) eftersom deras avel, i vissa fall existens, är ett resultat av mänsklig påverkan och de inte klarar sig utan "bondekontraktet" vi har: Att vi ger dem mat och omvårdnad och får arbete (och så småningom i vissa fall livet) i retur.

Fanatism tycker jag! Ändå tar de inte själva steget utan har ändå husdjur, ungefär som "jag tycker inte man ska döda djur för att få mat, men det är ju så gott med julskinka":d

Jag föredrar bondekontraktet, och i det ingår att jag ska behandla mina djur så väl jag kan utifrån de kunskaper jag har och får. Jag är alltså helt emot djurfabriker och vanvård, men jag anser att mina djur och jag har det hyfsat bra tillsammans :) Och om det i min eller någon annans djurhållning ingår tävling så har jag inget emot det heller, så länge man hela tiden sätter hästens bästa främst.

Mina åsikter är mina och inget jag försöker pracka på någon annan. Var och en gör som den vill med sin häst så länge det inte rör sig om misshandel eller vanvård, är min filosofi, och jag lär mig hela tiden av andra hästägare och förändrar min hästhållning vartefter. För mig är det viktigt att vara ödmjuk mot och runt mina djur.

DRH borde vara offentliga och visa upp sin fantastiska kommunikation med sina djur, som skulle göra att alla bara längtade efter att gå och göra sammalunda ;) Men om det nu (gud förbjude! :o ) är så att deras egen hästhållning stannar vid drömmar och önskningar om den där ultimata relationen, så förstår jag att de hellre håller sig anonyma.

Bifogar en länk till en film på en person som jag verkligen beundrar, och många som sett henne tillsammans med sin häst går nog hem med en viss avundsjuka i hjärtat... http://www.youtube.com/watch?v=BEQAdjQpkXY&feature=player_embedded

Frihetsdressyr ?? Är hon självmordsbenägen människan ???? !!!!!!!

Ligger framför en hingst med rak ribba !!!!!!

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Jag vet inte om jag ens ska bemöta det här över huvud taget. Det är väldigt lite av det du skriver som stämmer överens med verkligheten.

Tyvärr kan jag inte se filmen som länkades :confused:

Frihetsdressyr ?? Är hon självmordsbenägen människan ???? !!!!!!!

Ligger framför en hingst med rak ribba !!!!!!

Precis vad jag tänkte på, han hade ju för böveön skaftat ut..

Dessutom, när hon sprang omkring och han sprang med runt henne, det var banne mig ingen frihetsdressyr, så försöker min hingst göra emot mig också om jag springer i hans hage. Det blir en form av dominanslek för honom och det kan lika gärna smälla som det kan gå bra. Det där är hingstarnas språk helt enkelt och inget att leka med. :crazy:

Ja, det tyder ju mer på dårskap och inget jag är avundsjuk på i allafall...skulle aldrig "leka" med mina hingstar på det viset

Jag fick mig ett gott skratt, bortsett från allt annat som folk skrivit om uppvisningen. Det är väldigt roande att se an "dam" springa omkring i svart långklänning och leka tafatt.

Förutom själva risken att bli nerbrottad och onödigheten i hela upplägget ( trava skitlångsamt helt utan energi) så var min första tanke:

Fy vilka långa kastanjer!! Varför låter man det bli så???

Ser sjukt ovårdat ut :angel:

Då har du sett väldigt lite.
NH träning kan se väldigt trevlig ut men många som utövar det kan inte avgöra när det räcker utan ska verkligen gnida in i hästarna vem det är som bestämmer gång på gång på gång. Om man kör för långt så knäcker man hästen lika effektivt (eller effektivare) med de metoderna som med våld. Psykisk misshandel brukar det kallas när det utövas bland människor.
Jag tycker det är hemskt att se alla dessa knäckta hästar som folk stolt visar upp för de är så lydiga. Tyvärr ser jag inte den lydiga hästen utan den kvästa :(. Om jag lyssnat lite mer nogrannt på vissa personer som skulle lära mig hur min häst skulle hanteras så hade min stolta, smarta och envisa häst bara varit en svag skugga av sin personlighet. Idag har hon istället blommat ut och hon är en individ med massor av personlighet. Ibland blir det nästan lite mycket men när jag tänker på risken att hamna i motpolen så står jag gärna ut med det.

Håller helt mig dig i ditt inlägg. Jag anser att kvinnan på videon ägnar sig åt cirkuskonster och säkerligen får många uppfattningen om att hästen älskar att vara med sin härskarinna (eller populärt uttryckt på buke hästen ser henne som sin ledare). Det är trevligt att titta på...uppfostrade djur där man ser att "ledaren" lagt ner massor av tid och har en speciell kontakt med djur (vissa har det andra inte) är alltid trevligt att titta på tycker jag.
gulan
De äldre inom organisationen är mkt troligt sådana som har provat att tävla o hästen går emot inne på banan o dressyrdomare kan inte "se" skönkonst. Vid ev. hopptävlingar så stannar hästen för att ryttaren tvekar. Då innebär det att hästar inte tycker om att tävla! Man bildar sin uppfattning av sina egna erfarenheter som en sämre ryttare o kan liksom inte lägga ihop ett plus ett.
Man rider hemma utan tränare eller med en tränare som är likasinnad o tycker att man är görbra.
Tänk att folk blir imponerade av uppvisningar där rollspel bjuds:confused:

Det är väl drömmen om att få applåder- en bekräftelse på ngt plan som vi människor som flockdjur behöver. Man söker sig till likasinnade= sekten o skyddar sig bakom att ALLA utomstående gör fel med sina hästar.

Jag anser att det är dubbelmoral att ens använda hästen eller ens hålla den tam. Gränsen går vid vad de själva gör o de tävlar inte.

I AR kretsen får de tidigt lära sig att just denna formen av ren lydnadsdressyr är "så mkt bättre" för hästen o att tävling är ett Djävulens påfund o att alla som tävlar då är onda o bara tänker på hästen som ett redskap. De förstår inte( som så många redan har skrivit) att man måste vara ett med hästen o för det krävs kunskap/ ryttarskicklighet. Så jo. Jag tror att en del av "höjdarna" helt klart kommer från den sekten... till nästa sekt- de som vill frälsa Världen stenhårt. Sprider läran o tar till allsköns knep o knåp.

Allvarligt, axel, hur många AR-kurser har du bevistat? Och när lyssnade du senast på Bent eller någon av de auktoriserade tränarna?

Det du skriver är skitsnack och ren smutsmålning av AR. Det är snart tio år sedan jag gick över till AR och jag har ridit för både Bent själv och sammanlagt fyra av riddarna - här propagerar man inte för lydnadsdressyr eller påstår att tävling är ett Djävulens påfund. God ridning är god ridning vad det än står på etiketten och följdaktligen är dålig ridning också alltid dålig ridning.

Jag skulle nog vilja påstå att AR-folk har betydligt större förståelse än många andra för att det krävs ridskicklighet och kunskap för att bli ett med hästen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka