Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Antalet hästuppfödare skulle förmodligen minska rätt drastiskt, särskilt som DRH även är emot seminering då de ser detta som våldtäkt.....

och då har de förmodligen inte sett en hingst som våldför sig på ett sto.. :crazy:
Mig veterligen är det svårt att seminera ett sto som ej är i brunst, men en hingst kan våldföra sig på ett ovilligt sto och skapa enorma skador av den anledningen. Finns ju en anledning till att ston ofta 'kommer i brunst' när de träffar nya hagkamrater, en skyddsmekanism helt enkelt.

Jag har unghästar och när jag har problem eller vill ha tips, för det har man ju alltid behov av, går jag gärna till travfolket för de är så effektiva och jordnära utan att vara på något sätt elaka eller brutala.

All respekt för travfolket! Men hur ska man då bli av med rötäggen? Jag tror inte det hjälper att bli arg på DRH...

Däremot blir jag sååå trött på alla som läser en mening och sedan börjar skrika om att DRH vill förbjuda hästhållning eller hatar alla travtränare. Det vill de inte, åtminstone har jag inte läst det någonstans.

Hatar travtränare vet jag inte riktigt. I praktiken så vill någon förbjuda att man tävlar så är det indirekt så att man vill få bort väldigt stora delar av hästnäringen. Utan tävlingar kollapsar hela nätverk av kunniga personer, lejonparten av det kunniga hästfolket ägnar sig antingen åt tävling, att sköta/träna/vårda/odla mat åt tävlingsekipage.

Blir bara skogsmullarna kvar så är det bara rester kvar av hästnäringen och inga travtränare alls, varken älskade eller hatade.

Jaha... Men så är det ju helt enkelt inte.

Om man hårddrar det hela till sin spets så, men visst är det högst osannolikt.

Någon sorts skogsmulleavel för klapp och kramhästar skulle säkert bedrivas i något hörn.
Frågan är hur många som väljer att köpa en häst för det ändamålet (måste vara billigare att köpa en hund isf) samt vem som ska kontrollera att dessa djur tas om hand på bästa sätt?
Djuren inom sporten är det iaf kontroller på.

Jag funderar även över hur det kan anses vara ok att ens sitta på en häst vilket är helt onaturligt om nu djuren "endast ska finnas för sin egen skull" och "endast utföra det som ligger i djurets egna intresse" som det så fint heter.

Rätt mycket kunskap och forskning kring häst skulle även försvinna om sporthästen försvann.

Jag har unghästar och när jag har problem eller vill ha tips, för det har man ju alltid behov av, går jag gärna till travfolket för de är så effektiva och jordnära utan att vara på något sätt elaka eller brutala.

All respekt för travfolket! Men hur ska man då bli av med rötäggen? Jag tror inte det hjälper att bli arg på DRH...

Nix, men Djurens Rätt gör det inte heller så länge de visar sådan brist på kunskap... Hade de kämpat för att få bort rötäggen inom alla djursporter, då har de även mitt fulla stöd. Tyvärr är det ju inte riktigt det som är målet med deras verksamhet...

Rötägg är ett problem som tyvärr alltid kommer finnas i alla sammanhang i samhället oavsett vad det gäller. Att förbjuda hästsport är ingen lösning på problemet. Ungefär som man skulle förbjuda hundsport för att komma tillrätta med dåliga hundägare......
Har inget bättre svar än att jobba förebyggande, öka kunskapen hos de aktiva samt attackera missförhållanden där de dyker upp.:)

"Vi har aldrig skrivit att hästarna lider av de olika tävlingsgrenarna, utan att hästsporten bygger på gamla maktstrukturer där människan härskar över djuren och tvingar dem att göra som hon vill. En häst som protesterar får lära sig att det inte lönar sig, genom slag, ryck i tygeln och sparkar med sporren - till exempel."

Citerat från Facebook-sidan.:)

Vi spekulerar ju mest i vad DRH egentligen vill och inte vill, för de är ju väldigt luddiga, men min (välvilliga) tolkning av vad de försöker få fram är att tävlingar får finnas förutsatt att hästarna mår bra, inte tvingas eller har tvingats till något med hjälp av brutala och stressande metoder, att pengar och vinning inte ska vara det viktigaste på bekostnad av hästhälsan. Då är ju exempelvis klickerträning, som jag uppfattar att du Lobelia hänvisar till lite spydigt men jag hoppas att jag missuppfattar, ett utmärkt sätt att skapa lust och glädje och få djuret att vilja samma sak som du.

*kl*
Jag vill poängtera att jag inte håller med DRH om särskilt mycket de skriver, mer än att det är för djävligt att hästar skadas och dör för att vi ska tjäna pengar eller bli bekräftade. Och det tycker väl nästan alla?
Jag anser att det är förkastligt att klippa och klistra bland citat och att dra upp nästan hundra år gamla händelser för att försöka ge tyngd åt sin argumentation, men att jämföra dödsfall under tävling med en olycka i hagen, eller att hävda att de vill att hästarna ska släppas ut i skogen utan tillsyn är inte så bra debatteknik det heller.

Men det är klart man blir provocerad... Det är ju det de vill skulle jag kunna tro.

Imzevimz;15368695 Vi spekulerar ju mest i vad DRH egentligen vill och inte vill skrev:
Att de vill förbjuda hästsport är ingen spekulation från min sida.:)
Det står att läsa på deras FB-sida och de jämför det med att det också är förbjudet att köra bil berusad eftersom inte alla kan hantara alkohol och bilkörning:crazy:

Tycker för övrigt att det är bra med deras FB-sida. Många som inte har en aning om vad de egentligen står för kan gå in och läsa och bilda sin egen uppfattning.
Vet några stycken som tänker gå ur DR nu när de verkligen ser hur knasigt de vinklar och resonerar.:)

Det står att läsa på deras FB-sida och de jämför det med att det också är förbjudet att köra bil berusad eftersom inte alla kan hantara alkohol och bilkörning:crazy:

VA det har jag missat. Det vore ju snarare som att förbjuda all bilkörning eftersom vissa inte kan hantera alkohol :crazy:.

Här är föresten ett svar från Djurensrätts Hästgrupp angående citaten härifrån. Svaret går att hitta på FB i deras tråd om denna rapport. Det är postat idag för ungefär 30 minuter sedan.
Ursäkta, men ni verkar vara lite förvirrade kring det här med källhänvisning. Några klargöranden med anledning av det
1) Bukefalos är KÄLLAN varifrån vi har tagit CITATEN, inte faktan till artikeln.
2) Källhänvisning görs på en mängd olika sätt i en mängd olika former. Det finns mallar, det finns riktlinjer, det finns åsikter och det finns praxis. Beroende på om det är en vetenskaplig artikel, ett examensarbete, en tidningsartikel eller en webbsida man skriver på så gör man olika. Det FINNS inga sådana mallar och riktlinjer kring hur man hänvisar till citat i en forumtråd som sedan infogas i en artikel.
3) Ni kan TYCKA att vi borde hänvisa till URL-adressen, men vi väljer att inte göra det därför att det ställer till det i texten. Trådarna är fortfarande sökbara på Bukefalos eller på Google, det är bara att söka. Källan är på så vis spårbar - utan problem.
Deras åsikt om hur spårbar källan är får helt och hållet stå för dem jag ställer mig inte bakom något som sägs i ovanstående citat.

och då har de förmodligen inte sett en hingst som våldför sig på ett sto.. :crazy:
Mig veterligen är det svårt att seminera ett sto som ej är i brunst, men en hingst kan våldföra sig på ett ovilligt sto och skapa enorma skador av den anledningen. Finns ju en anledning till att ston ofta 'kommer i brunst' när de träffar nya hagkamrater, en skyddsmekanism helt enkelt.

Det verkar vara mycket de inte sett eller vet!;)

Rötägg är ett problem som tyvärr alltid kommer finnas i alla sammanhang i samhället oavsett vad det gäller. Att förbjuda hästsport är ingen lösning på problemet. Ungefär som man skulle förbjuda hundsport för att komma tillrätta med dåliga hundägare......
Har inget bättre svar än att jobba förebyggande, öka kunskapen hos de aktiva samt attackera missförhållanden där de dyker upp.:)

Du behöver ju inte ge dem fler idér:mad::p

Känns inte allt för otroligt att de kommer ge sig på det och jakt med hund.

Det citatet har jag missat.

Själv gick jag ur Djurens Rätt på nittiotalet när de sa till mig att man inte fick ha på sig djurmönstrade tröjor eftersom det var att kränka djuren. :o

Det är lätt att bli fanatisk.

Då är ju exempelvis klickerträning, som jag uppfattar att du Lobelia hänvisar till lite spydigt men jag hoppas att jag missuppfattar, ett utmärkt sätt att skapa lust och glädje och få djuret att vilja samma sak som du.

Med glädje.. Hur kommer det sig då att väldigt många utav de hästar som tränas i nån form av frihetsdressyr väldigt ofta ser väldigt griniga ut? :o De använder ju ett kroppspråk som skulle få mig att backa av rätt fort om man inte visste att de faktiskt är tränade för sin uppgift.

Väldigt O.T men jag tror faktiskt DR redan är emot all form av jakt, vilket även innefattar den med hund.
Enligt insatt i DR vill de ha tillbaka den naturliga balansen mellan rovdjur och bytesdjur, om vargarna ska ha något att äta får inte människan ta deras rådjur ungefär.
Obs, vet inte om detta är något de aktivt arbetar för eller bara individuella medlemmars uppfattning, men idén finns nog där redan.

Med glädje.. Hur kommer det sig då att väldigt många utav de hästar som tränas i nån form av frihetsdressyr väldigt ofta ser väldigt griniga ut? :o De använder ju ett kroppspråk som skulle få mig att backa av rätt fort om man inte visste att de faktiskt är tränade för sin uppgift.

Jag håller verkligen med om det..det florerar en del youtubeklipp med NH hästar och de se allt annat än glada ut ...:(
Ser man verkligen inte hur hästen mår ?

Sen är det en lastningsfilm som är ute nu och DEN hästen strålar det iallafall glädje av och det är jätteroligt att se ( men då är det ju en travare också :D )

https://www.youtube.com/watch?v=9T78z3Q1FO4&feature=player_embedded

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30