Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast... De för ju statistik över dödsfallen så det är inga påståenden tagna ur luften. De länkar artiklar som dokumentation när ett dödsfall inträffar. Den statistiken finns inte tillgänglig och sammanställd någon annanstans vilket jag tycker är konstigt, för informationen finns ju i media.
Nu har jag inte koll på hur många hästar som har dött i tävlingssammanhang i år, men om de uppger ett bestämt antal och tycker att det är många, och du tycker att det är få - då är det ju en tolkningsfråga.
Och skillnaden mellan att en häst skadar sig i hagen - som den går i för sin egen skull (eller ja, vi har ju valt att ha den där men du förstår hur jag menar, förhöjd livskvalitet för hästen) - och att en häst skadar sig i ett lopp - som den springer för vår vinnings och vårt intresses skull trots skaderisk - den skillnaden är enorm. Det går inte att komma ifrån.
Fast... De för ju statistik över dödsfallen så det är inga påståenden tagna ur luften. De länkar artiklar som dokumentation när ett dödsfall inträffar. Den statistiken finns inte tillgänglig och sammanställd någon annanstans vilket jag tycker är konstigt, för informationen finns ju i media.
Nu har jag inte koll på hur många hästar som har dött i tävlingssammanhang i år, men om de uppger ett bestämt antal och tycker att det är många, och du tycker att det är få - då är det ju en tolkningsfråga.
Och skillnaden mellan att en häst skadar sig i hagen - som den går i för sin egen skull (eller ja, vi har ju valt att ha den där men du förstår hur jag menar, förhöjd livskvalitet för hästen) - och att en häst skadar sig i ett lopp - som den springer för vår vinnings och vårt intresses skull trots skaderisk - den skillnaden är enorm. Det går inte att komma ifrån.
Ingen förnekar att hästar dör under tävlingar, men attmånga dör i samband med täling - nej så är det helt enkelt inte. Hästar men de dör i frihet och i hagen också. Procentsatsen eller ska vi säga promillesatsen är presenterad i tråden. Det är försvinnnde få och då är ändå hästar medräknade där tävlingen i sig inte är orsaken.
Hästar går inte i hagar för sin egen skull, utan för människans skull, vi håller dem fågna. För många hästar är det dessutom livskvalité att tävla, de som inte gillar att tävla presterar inte och lär knappast få forsätta, i vart fall inte som elittävlingshästar.
Dessutom har travsporten åtminstone vett att ha sina hästar i hagen. Även de allra bästa, högt värderade avelshingstar går i hagen dagligen. Medan ridhästar är för dyrbara för att gå i släta grushagar... Briar t.ex promeneras och motionsrids istället för att gå i hagen... kan de inte lägga ner mer energi på detta också? Hur är det med ridskolorna i stockholmstrakten? Stall iöht i storstäderna där det inte finns mark, utevistelse 2-3 timmar och att man sedan tror att hästen får sin dagliga motion av att ridas i ridhus 1 timme per dag, sorgligt
Du har helt rätt, fast jag tror att många DRH (står det för djurens rätt häst?) rider, har egna ridhästar...därför ser kritiken mot ridsporten helt annan ut. Den är inte alls lika grov och förvriden. (upplever jag) De är medvetna om att det lagliga spelet på hästar aldrig någonsin kommer att upphöra så då är det enkelt att använda sig av en annan metod dvs. svartmåla så mycket man kan (oavsett om det stämmer överrens med verkligheten).Är det inte dumt att göra det här till en fråga med ridsport mot travsport? Det finns problem inom både och men huvud problemet är inte att enstaka hästar dör under tävlingar och ej heller att man använder benskydd.
Ingen förnekar att hästar dör under tävlingar, men attmånga dör i samband med täling - nej så är det helt enkelt inte. Hästar men de dör i frihet och i hagen också. Procentsatsen eller ska vi säga promillesatsen är presenterad i tråden. Det är försvinnnde få och då är ändå hästar medräknade där tävlingen i sig inte är orsaken.
Hästar går inte i hagar för sin egen skull, utan för människans skull, vi håller dem fågna. För många hästar är det dessutom livskvalité att tävla, de som inte gillar att tävla presterar inte och lär knappast få forsätta, i vart fall inte som elittävlingshästar.
Om vi nu ska hålla hästar så är väl det enda vettiga ur ett djurskyddsperspektiv att låta dem gå i hage - eller? För hästarnas skull.
DR har som utgångspunkt att hästar kan ha ett intresse av att umgås, samarbeta och kommunicera med människor. Håller du inte med om detta? Hur försvarar du då hästägande över huvud taget?
Nu missförstår du mig grovt och läser in en roman mellan raderna. Jag konstaterar bara att allt vi gör med hästarna är utnyttjande, det är människans val inte hästens. Detta innebär knappast att jag vill släppa lös hästarna i skogen (och du hästen är ett stäppdjur) utan jag vill bara belysa att DR inte är ute efter hästens rätt utan bara ute efter att andra ska följa deras gissningar vad hästar vill och inte vill göra.Allt snack om att de tycker att hästarna ska springa lösa i skogen, att man inte ska få ha djur osvosv. är bara strunt och sänker nivån på diskussionen då det inte är relevant över huvud taget.
Travet skulle i så fall avvecklas på längre sikt och inte över en dag.
Under vilka omständigheter och former? Det är väl lite det som är frågan.
Travet skulle i så fall avvecklas på längre sikt och inte över en dag.
Det är många hobbyryttare som tycker att allt elittänk/tävling är plågsamt för hästarna. Många är de tråkiga trådarna här på buke där ryttare visar sin otroligt dåliga hästkunskap via en argumentation som inte är helt olik DHR. Jag kan tänka mig att de mycket väl är medlemmar av organisationen och köper deras material.Jag tror det är försvinnande få som är aktiva inom ridsporten, de anser det fult att tävla och kämpar mot all tävling. De kanske har hästar och rider/kör men tävlar de så "hädar" de.