Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Alltså Djurens Rätt handlar inte om djurens rätt eller ens djurens bästa. Det är någon form av bissart snedvriden vänsterorganisation.

KL Jag vet inte hur det är med DR som organisation, men bland anhängare och sympatisörer finns det några, kanske många, som är emot allt vad tamdjur heter. Alla djur ska leva NATURLIGT i FRIHET och inga otäcka jägare ska få skjuta dem.

Alltså, enligt deras utopi kommer det inte att finnas några husdjur, inte några "produktionsdjur" och definitivt inga nöjesdjur som hästar.

För vilda djur tänker de väl sig att det ska bli balans mellan rovdjur och bytesdjur, men de vill nog inte tänka för mycket på det. Det är ju inte direkt vildmarksromantiskt när en björn slår en älg eller en vargflock attackerar en hjorthjord. För att inte tala om alla djur, främst unga och gamla, som svälter ihjäl. Moder Natur är helt klart inte med i Djurens Rätt.:angel:

Fast... De för ju statistik över dödsfallen så det är inga påståenden tagna ur luften. De länkar artiklar som dokumentation när ett dödsfall inträffar. Den statistiken finns inte tillgänglig och sammanställd någon annanstans vilket jag tycker är konstigt, för informationen finns ju i media.

Nu har jag inte koll på hur många hästar som har dött i tävlingssammanhang i år, men om de uppger ett bestämt antal och tycker att det är många, och du tycker att det är få - då är det ju en tolkningsfråga.

Och skillnaden mellan att en häst skadar sig i hagen - som den går i för sin egen skull (eller ja, vi har ju valt att ha den där men du förstår hur jag menar, förhöjd livskvalitet för hästen) - och att en häst skadar sig i ett lopp - som den springer för vår vinnings och vårt intresses skull trots skaderisk - den skillnaden är enorm. Det går inte att komma ifrån.

Ingen förnekar att hästar dör under tävlingar, men attmånga dör i samband med täling - nej så är det helt enkelt inte. Hästar men de dör i frihet och i hagen också. Procentsatsen eller ska vi säga promillesatsen är presenterad i tråden. Det är försvinnnde få och då är ändå hästar medräknade där tävlingen i sig inte är orsaken.

Hästar går inte i hagar för sin egen skull, utan för människans skull, vi håller dem fågna. För många hästar är det dessutom livskvalité att tävla, de som inte gillar att tävla presterar inte och lär knappast få forsätta, i vart fall inte som elittävlingshästar.

Senast ändrad:

Fast... De för ju statistik över dödsfallen så det är inga påståenden tagna ur luften. De länkar artiklar som dokumentation när ett dödsfall inträffar. Den statistiken finns inte tillgänglig och sammanställd någon annanstans vilket jag tycker är konstigt, för informationen finns ju i media.

Nu har jag inte koll på hur många hästar som har dött i tävlingssammanhang i år, men om de uppger ett bestämt antal och tycker att det är många, och du tycker att det är få - då är det ju en tolkningsfråga.

Och skillnaden mellan att en häst skadar sig i hagen - som den går i för sin egen skull (eller ja, vi har ju valt att ha den där men du förstår hur jag menar, förhöjd livskvalitet för hästen) - och att en häst skadar sig i ett lopp - som den springer för vår vinnings och vårt intresses skull trots skaderisk - den skillnaden är enorm. Det går inte att komma ifrån.

Då tar vi det igen:
" År 2010 startade 11556 travhästar i Sverige, de sprang tillsammans 89057 stycken lopp, och i 6 av dessa tillfällen avled en häst i lopp eller strax efter lopp. Detta ger en dödlighetsprocent på 0.0067% per start. Källa:https://www.travsport.se/polopoly_fs..._tavlingar.pdf "

Om du är uppmärksam så ser du källan, dvs från ST. Söker du där, eller kontaktar dem kan du säkerligen få fram färskare siffror också.

Få organisationer är så kritiska och granskande mot sina egna aktiva som ST. Läser man facktidningar så är det ständigt uppe på tapeten med besök från ovannämnda för att kontrollera hästhållning, eventuellt doping etc. De ville ju till och med förbjuda vårdande produkter för hästar, för att minska risken för att dölja eller försvåra tester för doping. Något som tack och lov ändrades igen, då flertalet aktiva och veterinärer påpekade att dessa är just VÅRDANDE produkter för att djuren ska må bra.

Och precis som det i tråden också nämns, om man förbjuder spel och tävlande, kommer detta ske ändå, men UTAN kontrollorgan, regler och lagar. Det är då djur kan bli lidande..... Finns lysande exempel på det på youtube, gaturace etc.

Där behövs det en djurrättsorganisation som tar tag i eländet! Men dessvärre är vi nog många som INTE kommer bidra eller stötta Djurens rätt, då de är för extrema.

Ärligt talat gör det JÄKLIGT ont i mig, att jag med flera av mina anses utöva en sport som ses som djurplågeri. Jag har alltid värnat för de svaga individerna i samhället, djur som människor. Och nu är man klassad som ett monster?

Ingen förnekar att hästar dör under tävlingar, men attmånga dör i samband med täling - nej så är det helt enkelt inte. Hästar men de dör i frihet och i hagen också. Procentsatsen eller ska vi säga promillesatsen är presenterad i tråden. Det är försvinnnde få och då är ändå hästar medräknade där tävlingen i sig inte är orsaken.

Hästar går inte i hagar för sin egen skull, utan för människans skull, vi håller dem fågna. För många hästar är det dessutom livskvalité att tävla, de som inte gillar att tävla presterar inte och lär knappast få forsätta, i vart fall inte som elittävlingshästar.

Dessutom har travsporten åtminstone vett att ha sina hästar i hagen. Även de allra bästa, högt värderade avelshingstar går i hagen dagligen. Medan ridhästar är för dyrbara för att gå i släta grushagar... Briar t.ex promeneras och motionsrids istället för att gå i hagen... kan de inte lägga ner mer energi på detta också? Hur är det med ridskolorna i stockholmstrakten? Stall iöht i storstäderna där det inte finns mark, utevistelse 2-3 timmar och att man sedan tror att hästen får sin dagliga motion av att ridas i ridhus 1 timme per dag, sorgligt :cry:

*kl*

det har kommer bli ett ganska ratt inlagg

men enligt statistiken i inlagget vars knapp jag lanade var det i sverige 11556 travhästar aktiva pa banan 2010.

Har ingen aning om hur manga tusentals pensionerade, satta i avel, unghastar i traning travisar det finns.

Men betank... ja, bara Tank.. VAR tar dessa 11556+ travhästar vagen utan travet i sverige?

Utomlands. Slakt.

Det finns inte hippiehem till 11556+ travhästar. Skulle travet bli forbjudet, vem ska ta hand om de overblivna hastarna? Vad hander med rasen Svensk Varmblodig Travhast?

bara en tanke... jag vet ett land som pga kortsiktigt tankande helt plotsligt hade 36 000 ston med fol som hamnade pa marknaden samtidigt. Majoriteten av dessa gick, tyvarr, till slakt for det fanns inte hem for dom. Den del av hasteriet de tillhorde flyttades utomlands, Ryssland bla. Hastmarknaden har FORTFARANDE INTE aterhamtat sig, och da ar det runt 10 ar sedan detta hande.

sa snalla, for jag vet att manga laser, tank langsiktigt.

Dessutom har travsporten åtminstone vett att ha sina hästar i hagen. Även de allra bästa, högt värderade avelshingstar går i hagen dagligen. Medan ridhästar är för dyrbara för att gå i släta grushagar... Briar t.ex promeneras och motionsrids istället för att gå i hagen... kan de inte lägga ner mer energi på detta också? Hur är det med ridskolorna i stockholmstrakten? Stall iöht i storstäderna där det inte finns mark, utevistelse 2-3 timmar och att man sedan tror att hästen får sin dagliga motion av att ridas i ridhus 1 timme per dag, sorgligt :cry:

Är det inte dumt att göra det här till en fråga med ridsport mot travsport? Det finns problem inom både och men huvud problemet är inte att enstaka hästar dör under tävlingar och ej heller att man använder benskydd.

Djurrättsorganisationerna är emot både trav och ridsport, just här ger de sig på travsporten nästa gång så är det ridsporten i deras ögon är det djurplågeri att tävla oavsett hur bra hästarna har det och hur bra de trivs. Det är tävlandet i sig de riktar in sig på sedan letar de anledningar och förstorar upp dem och tolkar fakta på sitt eget vis.

Är det inte dumt att göra det här till en fråga med ridsport mot travsport? Det finns problem inom både och men huvud problemet är inte att enstaka hästar dör under tävlingar och ej heller att man använder benskydd.
Du har helt rätt, fast jag tror att många DRH (står det för djurens rätt häst?) rider, har egna ridhästar...därför ser kritiken mot ridsporten helt annan ut. Den är inte alls lika grov och förvriden. (upplever jag) De är medvetna om att det lagliga spelet på hästar aldrig någonsin kommer att upphöra så då är det enkelt att använda sig av en annan metod dvs. svartmåla så mycket man kan (oavsett om det stämmer överrens med verkligheten).
Jag tror de flesta som stödjer DRH är ridfolk (?), och skulle djurensrätt även börja uppmana ridsporten, våra hippologutbildningar och forskningsinstitut att sluta ta emot pengar från travsporten (hela svenska hästnäringen flyter på travsportens pengar) så blir deras arbete dels mer seriöst menat...de visar med andra ord att de verkligen m e n a r att de målmedvetet arbetar för att spelet på hästar ska upphöra och samtidigt kommer de att få svårare att överleva och tolkas som en seriös organisation eftersom som flera börjar förstå att utan trav kommer ingen att kunna äga häst eller ens få chansen att lära sig rida och därmed överge dem.
gulan

Jag tror det är försvinnande få som är aktiva inom ridsporten, de anser det fult att tävla och kämpar mot all tävling. De kanske har hästar och rider/kör men tävlar de så "hädar" de.

Om vi nu ska hålla hästar så är väl det enda vettiga ur ett djurskyddsperspektiv att låta dem gå i hage - eller? För hästarnas skull.

DR har som utgångspunkt att hästar kan ha ett intresse av att umgås, samarbeta och kommunicera med människor. Håller du inte med om detta? Hur försvarar du då hästägande över huvud taget?

Allt snack om att de tycker att hästarna ska springa lösa i skogen, att man inte ska få ha djur osvosv. är bara strunt och sänker nivån på diskussionen då det inte är relevant över huvud taget.

Det är ju precis vad travhästarna gör.Umgås med varandra och kommunicerar med människor.

Vilka former är det som är rätt? En häst som inte trivs med det lär inte springa tillräckligt fort för att det ska gå att starta den i längden (om jag som ridmänniska fattat det hela rätt). Travare är trots allt avlade för att tycka det är kul att springa fort och komma först.
Har DR tolkningföreträde på vad hästar tycker är kul?
Ja som du ser på min avatar så misshandlade även jag min häst med tävling tidigare. Stackarn var tvungen att springa 8 mil. Det måste varit gräsligt synd om henne.

Om vi nu ska hålla hästar så är väl det enda vettiga ur ett djurskyddsperspektiv att låta dem gå i hage - eller? För hästarnas skull.

Var frågan till mig eller? Jag är av den åsikten att man får göra vad man vill med hästarna så länge alla parter trivs och man håller sig inom ramarna för djurskyddslagen.

Hästar har vi av egoistiska skäl och allt vi gör med dem är av egoistiska skäl, möjligen med något enstaka undantag. Den som vill utnyttja hästen till att ägna sig åt trick träning är inte ett dugg mer hästvänlig än den som vill tävla på hög nivå. Det är omständigheterna kring hästen och hur den mår som är det viktiga inte vad det står på etiketten.

DR har som utgångspunkt att hästar kan ha ett intresse av att umgås, samarbeta och kommunicera med människor. Håller du inte med om detta? Hur försvarar du då hästägande över huvud taget?

Hade hästen fått välja fritt hade den varit vildhäst och haft så lite som möjligt att göra med människan. Steg ett är att avgöra om det är okej att ha hästar i fångenskap. Nu är det det i hela världen då kommer vi till steg två och det är vad vi får göra med hästar. I Sverige får vi göra det mesta inklusive att äta upp dem så länge vi följer djurskyddslagen

DR har av någon anledning fått för sig att hästar inte vill tävla, bara det säger en hel del om nivån på kunskapen eller rättare sagt okunskapen i organisationen. För mig är allt okej så länge hästarna trivs och mår bra. Om de sedan går i hagen och skrotar eller tävlar grand National är för mig likgiltigt.

Allt snack om att de tycker att hästarna ska springa lösa i skogen, att man inte ska få ha djur osvosv. är bara strunt och sänker nivån på diskussionen då det inte är relevant över huvud taget.
Nu missförstår du mig grovt och läser in en roman mellan raderna. Jag konstaterar bara att allt vi gör med hästarna är utnyttjande, det är människans val inte hästens. Detta innebär knappast att jag vill släppa lös hästarna i skogen (och du hästen är ett stäppdjur) utan jag vill bara belysa att DR inte är ute efter hästens rätt utan bara ute efter att andra ska följa deras gissningar vad hästar vill och inte vill göra.

Med tanke på den brist på kunskaper om hästar som många i DR uppvisar så är gör de bäst i att lära sig mer om hästen och dess natur innan de försöker förmedla det till andra.

Under vilka omständigheter och former? Det är väl lite det som är frågan.

Har inga bra bilder, men här t ex....

316529_2270207484450_3275009_n.jpg

298573_2270180283770_320387_n.jpg

Dyra unghästar, den som tjänast mest har 1,1 milj på sig ...samtliga ston o här är det kvällsfodring.Hagen är ca 400x 200 m

Valackerna har en likadan hage--

Fotot taget hos proffstränare

Senast ändrad:

Jag tror det är försvinnande få som är aktiva inom ridsporten, de anser det fult att tävla och kämpar mot all tävling. De kanske har hästar och rider/kör men tävlar de så "hädar" de.
Det är många hobbyryttare som tycker att allt elittänk/tävling är plågsamt för hästarna. Många är de tråkiga trådarna här på buke där ryttare visar sin otroligt dåliga hästkunskap via en argumentation som inte är helt olik DHR. Jag kan tänka mig att de mycket väl är medlemmar av organisationen och köper deras material.
Jag är inte mycket för smilisar men jag vill ge dig stor eloge för ditt otroligt proffsiga inlägg ovan. Det var en fröjd att läsa det. Tack!!:bow::bow::bow:
gulan

Jag håller med.

Häromdagen blev jag varm om hjärtat när jag körde förbi en av våra större travanläggningar. I en vidsträckt hage gick över 50 hästar och levde hästliv. Uppdelade i småflockar, spridda över en gigantisk areal (ja, man ser ju så långt här i Skåne ;)). Kuperad hage med dungar, rinnande vatten (bäck) och utrymme att springa hur mycket som helst.

Sedan körde jag förbi ridhästanläggningen, kommunsponsrad, som ligger ett par stenkast därifrån. Där gick hästarna i små steniga hagar på 20*20 meter och där gick de inte heller. De stod och hängde. Apatiska och uttråkade, utan något att göra. Ingen mat, ingen stimulans - som i fängelse.

Jag är från början ridhästmänniska. Och skäms för det när jag ser hur många ridhästmänniskor väljer att hålla sina hästar - för att det är bekvämt för dem (slippa mocka, slippa köra långt, ridhus - eller vad det nu är).

I travet finns pengar och med pengar kommer också möjligheten att göra något verkligt bra. I min bok har de flesta travhästar det VIDA bättre än hobbyridhästar överlag. Det finns inga pengar att tjäna på hästar som mår kass, men det går ändå att rida dem. Bara att åka ut till närmsta ridhästanläggning och konstatera detta faktum.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka