Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Håller med och man blir mörkrädd ibland när man ser hur en del hobbyhästar har de.

astrid_n: Är de någon som har djur som inte har dom pga som nöje eller yrke? Jag har i alla fall aldrig träffat någon.

Jag har numera ingen tävlingshästar och fått byta ras till islänningar pga sjukdom. Jag har hästen för mitt egna nöje och som världens bästa sjukgymnastik. Hon hatar dressyrpassen i paddocken men de får hon stå ut med så får hon göra som hon vill andra dagar med full fräs i skogen :love: eller ut och dra vagn

Måste säga att jag är grymt imponerad av Oskar Svanberg som tar sig tid att lugnt och sakligt bemöta alla möjliga och omöjliga påståenden både på DRHs facebooksida och i Aftonbladets kommentarsfält gång efter gång.

Var frågan till mig eller? Jag är av den åsikten att man får göra vad man vill med hästarna så länge alla parter trivs och man håller sig inom ramarna för djurskyddslagen.

Hade hästen fått välja fritt hade den varit vildhäst och haft så lite som möjligt att göra med människan. Steg ett är att avgöra om det är okej att ha hästar i fångenskap. Nu är det det i hela världen då kommer vi till steg två och det är vad vi får göra med hästar. I Sverige får vi göra det mesta inklusive att äta upp dem så länge vi följer djurskyddslagen

Här skiljer vi oss ganska mycket åt helt enkelt, för jag är snarare lagd så att om jag tycker att något är fel - då försöker jag ändra på det. Oavsett om det gäller destruktiva könsroller, migrationspolitik, rasism eller vad jag anser vara bristande djurskydd och regler kring djurhållning.

Nu missförstår du mig grovt och läser in en roman mellan raderna. Jag konstaterar bara att allt vi gör med hästarna är utnyttjande, det är människans val inte hästens. Detta innebär knappast att jag vill släppa lös hästarna i skogen (och du hästen är ett stäppdjur) utan jag vill bara belysa att DR inte är ute efter hästens rätt utan bara ute efter att andra ska följa deras gissningar vad hästar vill och inte vill göra.

Jag förstår att det inte är din åsikt och det var heller inte riktat endast till dig, vad jag menade var att DR inte förespråkar att hästarna ska släppas lösa eller totalt djurförbud, som folk tycks tro.

tiotiio :)

Här skiljer vi oss ganska mycket åt helt enkelt, för jag är snarare lagd så att om jag tycker att något är fel - då försöker jag ändra på det. Oavsett om det gäller destruktiva könsroller, migrationspolitik, rasism eller vad jag anser vara bristande djurskydd och regler kring djurhållning.

Vad får dig att tro att jag inte försöker ändra på det jag tycker är fel?

Det är dock en stor skillnad mellan att jobba för att djur får det bättre och att de lagar som finns efterföljs och förbättras och att försöka att pådyvla någon sin åsikt. Djurskyddslagen gäller alla djur och någonstans blir det smått absurt att kämpa mot att folk tävlar med sina hästar (och inte för att de gör det på ett etiskt riktigt vis) när samma samhälle tillåter att vi föder upp slaktdjur.

Vill man göra något för djuren och för hästarna så försök påverka lagstiftarna att hästarna ska ha rätt till 6 timmars utevistelse om dagen (gärna mer), släng gärna in kor och grisar i samma deal. Gör gärna något åt hagstorlekarna också och att så många hästar går ensamma i sina små rutor och ett annat område är att se över hur man kan hjälpa ridskolor med dålig ekonomi. Dålig ekonomi går alltid ut över hästarna på ett eller annat vis.

Börjar du kämpa för att förbättra djurens villkor i vardagsmiljön så har du mitt stöd, men knappast för dåligt underbyggda hatkampanjer mot exempelvis travet.

Jag tror faktiskt att det är PRECIS vad DR gör :) De jobber för att förändra lagstiftningen genom demokratiska metoder - för dialog med politiker, sitter i olika råd osv.

PLUS att de skriver om travet. Hästgruppen är en väldigt liten del av DR, resten jobbar med köttindustrin, pälsindustrin, djurparker, cirkus osvosvosv.

Och min uppfattning om DR är att de är en bunke okunniga människor med extrema åsikter de försöker pådyvla andra och som silar mygg och sväljer kameler. Jag kanske har fel och hoppas egentligen att jag har det men det är så DR framstår för mig i diskussion efter diskussion. Använder man den demokratiska metoden att gå ut att debattera travets vara eller icke vara och där man endast kommer med svävande anklagelser utan substans såsom att många travhästar dör i samband med tävlingar och citat från den stora auktoriteten Bukefalos (där de själv kan gå in anonymt och skriva vilka tokigheter som helst och sedan citera det för att på något vis "bevisa vad folk tycker).

Man kommer knappast få en förändring i lagstiftningen utan en seriös debatt och välgrundade argument.

Jag håller med Lobelia.

De anser inte att hästar kan gilla att tävla, men är däremot övertygade om att hästar kan gilla att träna. Vid frågan om varför de inte skulle kunna gilla att tävla får man svar i stil med att om man kan BEVISA att hästar gillar att tävla ska de gärna ändra åsikt. Haken är att inget duger som bevis, att hästen glatt presterar är nämligen inte ett tecken på att de gillar att tävla.

Sen anser de i nästa andetag att människan minsann kan vara en så stor resurs för hästen att hästen även om den lever såsom i det fria (200 ha hage, storflock, bete i överflöd osv) skulle komma till människan för att få 'bättre kli och gos' än kompisarna kan erbjuda, godare mat än gräs, och mer aktiviteter än flocklivet erbjuder'.
Så där är hästar så förtjusta i träning att de minsann söker upp människan för det (jag hävdar att FÅ hästar med alla behov uppfyllda skulle söka sig till människan i det beskrivna läget, just för alla deras behov ÄR uppfyllda) - men de kan absolut inte gilla att tävla. För tävla är bara för människans skull och av ondo och hästen kan inte välja - däremot är tydligen inte träna bara för människans skull utan för hästens och av godo.

Beats me HELT vari skillnaden är, och de tar helt enkelt ett argument en gång och använder det EMOT något (tävling), men eftersom de inte är emot att ha häst för nöjes skull, inkl ridning, så låter de samma argument där falla till marken och ignorerar det. Det gör att allt de säger blir extremt icke-trovärdigt.

Men snälla om de ska skriva om travet, ridskolor, arabhästutställningar eller vad som helst varför kan de då inte hålla sig till fakta. De intervjuar folk och använder sedan citat tagna helt ur sitt sammanhang för att bevisa sin tes. Jag minns att jag läste lite ur en rapport om ridskolor häromåret. Vissa citat var så tydligt klippta i att man med bara ett litet uns fantasi kunde inse vad som troligen sagts/menats. De var dessutom på arabhästutställning i sommras och klankade ner kraftigt på arrangemanget. De visade många bilder för att visa att de hade rätt men nästan alla var på samma häst. Jag undrar verkligen om de talade med arrangörerna om hanteringen av denna enda häst eller om de endast stod och dokumenterade för att kunna visa att deras tes var korrekt. Många bilder som visades var på saker det i sig inte var något fel på men då de med sina bildtexter på bilderna runtomkring skapat en negativ stämmning så tog folk som inget kan om hästar hela serien av foton som att allt gick ut på att skrämma och plåga hästarna.
Problemet med DR är att de har en tes och gör allt för att bevisa att deras tes är korrekt. Kan man inte göra det med korrekta medel så kipper man lite (troligen omedvetet) för att få fram det önskade slutresultatet.

Jag tror faktiskt att det är PRECIS vad DR gör :) De jobber för att förändra lagstiftningen genom demokratiska metoder - för dialog med politiker, sitter i olika råd osv.

PLUS att de skriver om travet. Hästgruppen är en väldigt liten del av DR, resten jobbar med köttindustrin, pälsindustrin, djurparker, cirkus osvosvosv.

Men jag kan tycka att de bör vara lite mer källkritiska om de vill se seriösa ut. Och inte använda ett diskussionforum som källa på hur saker och ting är, samt efter vilka riktlinjer lagar bör efterföljas. Det är ju ungefär lika seriöst som att använda wikipedia, där vem som helst kan gå in och skriva om sin syn på vad som är sant eller inte. Jag är ledsen, men min tilltro till DR är slut för länge sen.

Den dagen DR, väljer att UTIBILDA sig inom djurkunskap och sådant som verkligen behövs, för att få en rejäl bakgrund till vad man vill förändra. DÅ kan jag KANSKE ta dem på allvar. Men bara kanske, då jag anser att det har hoppat lite för många grodor därifrån.

Mvh

Privatpersonen IngelaH, som inte kunde sitta på händerna längre, fingrarna domnade... :angel:

Senast ändrad:

Ja precis.
Det mer vetenskapliga angreppssättet att först sätt upp en hypotes såsom att hästar inte gillar och tävla och därefter så undersöker man om man kan förkasta eller anta hypotesen.

DR verkar bestämma sig för en hypotes hoppar över förfarandet att undersöka om den är korrekt eller inte, därefter hoppar man över faktainsamlingen för att bevisa att hypotesen stämmer och går igång med jobbet att samma in alla typer av information/citat/bilder som stödjer det man beslutat är riktigt. Hu man får fram dem är mindre viktigt då ända målet helgar medlen.

Givetvis prickar man rätt ibland, men det hjälps inte då man hoppar över all faktainsamling till förmån för argumentsinsamlingen så debatten blir tidvis smått vansinnig tidvis även där man faktiskt har rätt.

:bow:
Huvudet på den berömda spiken.

DR sprider fördomar, smutskastar, vinklar och förvränger utifrån vad som passar dem bäst och hukar sig sedan bakom sin ideologi som uppenbarligen gör dem oantastliga då de inte kan anklagas för sakfel eftersom den i deras värld är rätt och riktig.:crazy:

DR har beslutat att all tävling/sport missgynnar hästarna.
Själv ser jag DR, om de får som de vill (Gud förbjude!) som ett hot mot hela artens existens.:eek:

En riktigt obehaglig sekt helt enkelt som gör mer skada än nytta:devil:

Corminta, vad menar du med att de behöver tillåtelse att citera? Du skriver ju själv att de som skriver här inne är anonyma - hur ska de då kunna få någon tillåtelse? De har heller inte angett ett enda namn, eller ens nickname på någon här inne, utan BARA tagit citaten. :confused:

Så länge man anger källan så är det fullt tillåtet att citera.

Jag tycker att sammanställningen är SUPER och håller med Humelibumlan om att det är på tok för mycket missbruk av utrustning inom travsporten. Jag är inte aktiv längre, men under de åren jag var det så såg jag mycket skit med sönderdragna munnar osv. - och av vad man kan läsa här inne i vissa trådar ibland så verkar det vara precis lika illa.

(Att travhästar avlats för stora travsteg är väl för övrigt knappast ett faktafel? Det är ju SANT. Sen att inte alla hästar slår på sig är inte detsamma som att inga hästar gör det.)

// W

Vill bara citera detta: Det Djurens Rätt har gjort kan mycket väl vara olagligt. Det här är utdrag ur lagen om upphovrätt:

Det här gäller för texter
Grundregeln är att man inte får kopiera någon annans texter och sprida det utan att först ha fått tillåtelse av den som har upphovsrätten. Man kan kopiera texter om man bara ska använda dem för eget bruk, och man får alltid citera texter om man anger källan, dvs anger vem som har skrivit texten eller i vilken tidning som den har varit publicerad. (här ska det då, om man nu använder sig av Bukefalos som källa även länkas till vilken tråd så folk kan gå in och läsa tråden i sin helhet, det räcker inte med att skriva enligt Bukefalos) Man kan till exempel skriva "Enligt en artikel i Läkartidningen..." eller "Enligt en undersökning från Sifo..." Detta är ett bra sätt att ange varifrån man har fått uppgifterna.

Det finns två sätt att citera texter. Antingen genom direkt citat. Då sätter man citationstecken runt den text man citerar. Inom citationstecknen ska texten vara ordagrant återgiven, precis som i originalet, alltså exakt lika som ursprungstexten. Man kan också citera indirekt, vilket betyder att man skriver om texten med sina egna ord men beskriver andemeningen, eller innehållet i texten, på ett korrekt sätt. Man behöver då inga citationstecken, men måste ändå ange varifrån ursprungstexten kommer eller vem som har skrivit den. Man ska i båda fallen citera på ett sätt som inte är nedvärderande, kränkande eller missvisande för den person som skrivit ursprungstexten.

Med andra ord - är det inte just precis det här DR gör och faktiskt bryter mot lagen, de tar de ord de vill, klipper och klistrar lite och helt plötsligt handlar det om en kränkning som blivit både nedvärderade och missvisande från det sätt som citatet var menat som från början... Nu är inte jag citerad, men hade jag varit det hade jag polisanmält. För sakens skull.

*kl*
Jag står och velar, och läser deras fb-sida med obehag. Det är ett obehag riktat mot i stort sett alla inlägg där inne, både Djurens Rätt och privatpersoner, med få undantag.

En häst vet ju inte vad som är tävling eller träning. Det enda som kan ge min häst obehag vid tävling, tänker jag, är att jag p g a min egen nervositet eller höga krav ger fel signaler eller har för kort tålamod. Där håller jag alltså inte med Djurens Rätt alls. Teoretiskt, eftersom jag inte har tävlat någon av mina hästar än, (de är för unga/för gamla/ för fel ;) ) borde jag kunna göra tävlingar till det roligaste de vet. Om jag har rätt eller fel vet jag inte.

Däremot blir jag sååå trött på alla som läser en mening och sedan börjar skrika om att DRH vill förbjuda hästhållning eller hatar alla travtränare. Det vill de inte, åtminstone har jag inte läst det någonstans.

Om jag höll på med reining skulle jag skrika av lycka när någon försöker sätta åt de som tränar genom att rida i full fart in i en vägg och slita åt sig tyglarna. Tränade jag trav skulle jag jubla åt den som försöker stoppa grisfösare och sjuka hästar som ändå kommer till start. Hoppade jag skulle jag absolut försöka hjälpa till att få bort barrering osv osv. Jag skulle inte ta åt mig om någon inte tycker om rollkur om jag själv inte använt mig av den metoden. Fattar ni grejen?

Häromveckan stoppade jag en tonåring på ridskolan där min dotter går på ridlekis som skulle dra åt en nosgrimma så in i helvete hårt att jag fick ont i magen. När jag frågade varför ryckte hon bara på axlarna. Kanske hade hon sett äldre tuffa flickor göra så, kanske ville hon bara försöka imponera på mig... Hon släppte i alla fall ut den när jag spände ögonen i henne och gav henne en föreläsning.

Detta gör inte att jag tycker att alla ridskolor är bajs eller att ridskoletjejer är onda hästplågare!!!
Men det är mitt ansvar att markera att något inte är okej eftersom det orsakar hästen lidande. Om vi alla såg till att hästsporten blev självsanerande skulle vi slippa Djurens Rätts Hästgrupp.:banana:

Senast ändrad:

Om jag höll på med reining skulle jag skrika av lycka när någon försöker sätta åt de som tränar genom att rida i full fart in i en vägg och slita åt sig tyglarna. Tränade jag trav skulle jag jubla åt den som försöker stoppa grisfösare och sjuka hästar som ändå kommer till start. Hoppade jag skulle jag absolut försöka hjälpa till att få bort barrering osv osv. Jag skulle inte ta åt mig om någon inte tycker om rollkur om jag själv inte använt mig av den metoden. Fattar ni grejen?

:bow::bow:

Problemet är att ska man tas som seriös får man nog göra sig omaket att ta sig lite längre utanför sina egna åsikter, sin egen tro och källor á là bukefalos. Hur det än är börjar deras fina journalistiska arbete som de så fint kallar det i någon diskussion (en journalist skulle inte ta i den typen av subjektiva arbete med tång dock) med ett rent faktafel. Sedan fortsätter det.

Och problemet är att de inte kan erkänna när de har fel. Minns så väl en tidigare post av dem om avelshingsten Laddie som de berättade avlivades under "oklara omständigheter då han på grund av virus inte kunna generera några pengar till ägarna längre", trots att hästen vid den sista provtagningen bevisades vara helt frisk och därmed visst hade kunnat verka i avel och dessutom skadades svårt i hagen, och detta kunde bevisas på mer än ett sätt, ville man ändå inte säga att man hade fel och har vridit och vänt det till sin egen fördel och struntat i vissa väsentliga grejer...

För mig framstår Djurens Rätt som små fjortisar som lever i en rosa fluffvärld med små my little ponnies. Det är ju ingen som vet om det är så eftersom de inte vågar stå för sina åsikter, men jag kan konstatera att de faktiskt inte blir tagna seriöst. Och lär inte göras heller så länge de inte kan föra bra resonemang med bra källor och inte baserar sina funderingar på egna åsikter. Och förövrigt, jag har också erbjudit dem de där besöket, för flera år sedan, jag väntar också fortfarande...:grin:

Du fattar inte va?
Det är inte att DR påtalar fel som upprör utan att de fabriserar fakta för att påtala dessa fel som kanske inte ens existerar.
Vet du vad Epona TV är? De är tuffa som fan mot sporten men inte mot alla utan mot de som gör fel. Jag tycker att mycket av det de gjort varit vettigt. Det DR gör är långt ifrån samma sak. Att ta lösryckta citat bla från ett annonymt forum och publicera som en sanning är LÖGN.

Tro mig, alla seriösa utövare av travsport (dvs den stora majoriteten) är emot grisfösare precis lika mycket som DRH, och ingen normalt funtad person startar medvetet sin häst sjuk. Här finns dock förbättringar att göra för att upptäcka problem innan start.

MEN: DRH har som mål att travet och hästsport öht ska upphöra och jag menar att den dagen (om mot förmodan så skulle ske) kommer det leda till att vi snart inte har några hästar alls.
Möjligtvis några kickertränade barfotahästar i repgrimma då det anses som helt ok.
Antalet hästuppfödare skulle förmodligen minska rätt drastiskt, särskilt som DRH även är emot seminering då de ser detta som våldtäkt.....

Jag kan inte hålla med dig mer. Det är därför jag menar att jag läser deras inlägg med obehag, för jag tycker att de påminner om vissa kristna grupper jag hade kontakt med i min ungdoms Småland;) Ändamålet helgar medlen, liksom.

Så jag skulle gärna vilja slippa dem!:) Och eftersom de tyvärr har rätt på vissa punkter, om än inte alla, vore det bästa sättet att hjälpa dem att åtgärda de missförhållanden som finns.

Jag är själv ridmänniska, men bra hästfolk finns i alla genrer och sporter. Vi (om jag nu är en av dem :o ) borde enas och försöka belysa, upplysa och åtgärda när vi ser dålig behandling av det finaste djuret som finns.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30