Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Jag håller verkligen med om det..det florerar en del youtubeklipp med NH hästar och de se allt annat än glada ut ...:(
Ser man verkligen inte hur hästen mår ?

Det där har jag också reagerat på. Många av de hästarna ser väldigt griniga ut eller så är de helt "lobotomerade" i både blick och rörelsesätt. Jag jobbar endel med "NH" (fast med tanke på vart begreppet NH tagit vägen så vill jag inte bruka mig av det) men min tanke är att få en trevlig häst med ett starkt psyke som är en stor individ mentalt. Det medför vissa nackdelar då de inte accepterar att man kränker dem det minsta lilla, men man får jäkla bra övning i ödmjukhet ;).
Angående ödmjukhet så är jag stenhårt fast vid vad jag tycker tills någon bevisar att jag har fel då släpper jag direkt, ingen jäkla prestige.

Vi spekulerar ju mest i vad DRH egentligen vill och inte vill, för de är ju väldigt luddiga, men min (välvilliga) tolkning av vad de försöker få fram är att tävlingar får finnas förutsatt att hästarna mår bra, inte tvingas eller har tvingats till något med hjälp av brutala och stressande metoder, att pengar och vinning inte ska vara det viktigaste på bekostnad av hästhälsan.

Fast de anser inte att hästar kan njuta av tävling. Att ingen häst skulle välja tävling, att tävling med djur (oavsett sport, oavsett djurslag) inte är nödvändigt och därför enligt dem ska förbjudas.

Det som gör det så skevt. Om de ville få bort avarterna, få ett skarpare reglemente, hårdare straff för ditt och datt (spödrivning etc), få till spöförbud osv - då skulle det vara begripligt. Och jag skulle nog stötta det mesta i det.

Men nu vill de ha ett totalförbud mot all tävling med djur, för de anser att djur inte kan tycka om att tävla. Det är essensen i svamlet :S

Det spelar ingen roll hur tävlingen bedrivs eller vilken gren, eller hur hästen tävlas.

DRH vill ändå förbjuda det - för det är inte NÖDVÄNDIGT. Man kan ju lika gärna göra tävlingsmomenten på träning, alltså tävlar man bara (ja, såklart!) för människans skull och det är inte nödvändigt. Om hästen far bättre eller sämre av det skiter de helt i, de har hakat upp sig på nödvändigheten eller bristen på detsamma.

När någon då tyckte att tävling är träningsmotivation, så ett tävlingsmål gör att hästen kommer ut och motioneras även de där svinkalla, kolsvarta vinterdagarna och de kulna, regniga höstdagarna och det ju gagnar hästen - ja då kom ett vasst svar om hästägaren inte tyckte mer om att träna sin häst än att hon fick tvinga sig till det :crazy:

Jag tror de flesta som svarar på sin höjd har en My Little Pony. Helt seriöst alltså, inte för att vara elak..

Jag har en gång köpt en NH-tränad unghäst. Eller NH-feltränad är väl mer korrekt. Han var så indoktinerad i att någon annan (läs människan) styrde saker och ting, kombinerat med en extrem vilja att göra rätt och vara till lags (hade inget med träningen att göra, han var sån helt enkelt) att om man la höet i 'fel hörn' i boxen så visste han inte hur han skulle bete sig. Fick han äta det, fick han inte äta det - vilket var rätt?? Man såg hur olycklig hela hästen blev bara av att försöka räkna ut hur han skulle bete sig.

Han var helt fel häst att NH-träna, åtminstone så 'hårt' (intensivt). Det var liksom en häst som från dag ett i livet strävade efter att vara till lags och att göra rätt. Man skulle tagit tillvara det och i övrigt uppmuntrat fritänkande. Nu blev det bara fel och det där 'avstängda'. Som en liten robothäst..

Jag ägnade två år åt att dels stärka självförtroendet (som var på minus), och att helt ärligt uppmuntra till närmast anarki. Uppmuntra att han tänkte själv och tog egna initiativ även om de råkade bli rakt emot vad jag tänkt eller för den delen vad jag bett honom om. ALLA egna initiativ uppmuntrades.

Han blev en himla trevlig och ffa rolig häst. Han var hypersmart, och var när det kom till kritan 'full i fan' men på ett mycket vänligt vis - och var otroligt lätthanterlig och lydig (trots att han fick tänka själv).

Men hade han fortsatts att NH-indoktrineras (jag vill inte kalla det NH-tränas för jag är helt säker på att det inte är menat att bli sådär) så tror jag han blivit helt avstängd och apatisk efter några år till.

ALLA träningsmetoder kan missbrukas. Så även för övrigt klickerträning, som DRH tycks ha som ideal..

Sen är det en lastningsfilm som är ute nu och DEN hästen strålar det iallafall glädje av och det är jätteroligt att se ( men då är det ju en travare också :D )

https://www.youtube.com/watch?v=9T78z3Q1FO4&feature=player_embedded
Det där är cirkuskonster, något som människan tycker är kul att hålla på med, inget som hästar i frihet skulle öva....alltså helt på människans villkor.
Men det var trevlig tittning!!
gulan

Hugger sista :)

Visste ni att:

- DR är en av remissinstanserna när det gäller den nya djurskyddslagen. I sin remissinlaga tycker de att inseminering av sto är ett sexuellt övergrepp och därmed bör förbjudas.
Vilken typ av fantasi har man då? :devil:
I diskussionen på DRH:s fb-sida anses det att stoet själv ska få välja. Hur då? Ska man ta med hingstkatalogen ut i hagen och fatta ett gemensamt beslut? :angel:

- De skriker högt om trav- och galoppsporten och härjar om vilket djurplågeri det är, detta samtidigt som deras okunskap lyser igenom. Samtidigt vägrar de att fördöma Strasser och hänvisar till ödmjukhet och att de inte har tillräcklig kunskap för att säga att det alltid är dåligt.
Strasser är ju djurplågeri om något!

- De påstår att en häst inte kan bryta ett ben i hagen av att trampa fel! :rofl:

etc etc

Allt ovanstående finns på deras fb-sida

De påstod även idag att en repgrimma var gjord i tyg :idea:

De hängde även ut en tränare för att han fixat hovböld samma dag den uppstod, det är tydligen bättre de hoppar runt på 3 ben tills bölden kommer ut av sig själv.. :idea:

Och denna film är väldigt fin och gullig varken oansvarigt eller farligt... länk:idea:

Varför försvinner de från trådarna så fort man efterfrågar en källa till deras påståenden?? :confused:

Jag förstår inte heller resonemanget att det värsta som kan hända en häst är att den dör.

Varför det? Hästen är ju död, hur kan den påverkas då? :p

Jag kan även fundera över det seriösa med att de sitter och skriver anonymt på fb det finns ingen presentation (vad jag kan hitta) om vilka som ingår i DRH, varken på Djurens rätts sida eller Facebook?

Är det vanligt att man diskuterar för en organisation anonymt, brukar man inte skriva under med sitt namn?

Nu verkar det ju som flera vet vilka de är och vad de gör till vardags och det kanske är därför de väljer att vara anonyma, pga dubbelmoralen och att inte sopa sin egen trappa först, det skulle väl aldrig fungera om de skrev under med namn antar jag?
Men det blir ju bara ännu mer oseriöst. :grin:

"Vi har aldrig skrivit att hästarna lider av de olika tävlingsgrenarna, utan att hästsporten bygger på gamla maktstrukturer där människan härskar över djuren och tvingar dem att göra som hon vill. En häst som protesterar får lära sig att det inte lönar sig, genom slag, ryck i tygeln och sparkar med sporren - till exempel."

Citerat från Facebook-sidan.:)

Det spelar ingen roll vad man gör med hästen, om man så bara leder den till hagen i en grimma, även här härskar människan över djuret.

Vi spekulerar ju mest i vad DRH egentligen vill och inte vill, för de är ju väldigt luddiga, men min (välvilliga) tolkning av vad de försöker få fram är att tävlingar får finnas förutsatt att hästarna mår bra, inte tvingas eller har tvingats till något med hjälp av brutala och stressande metoder, att pengar och vinning inte ska vara det viktigaste på bekostnad av hästhälsan. Då är ju exempelvis klickerträning, som jag uppfattar att du Lobelia hänvisar till lite spydigt men jag hoppas att jag missuppfattar, ett utmärkt sätt att skapa lust och glädje och få djuret att vilja samma sak som du.

Skapa lust och glädje kan man göra på många sätt inklusive genom att tävla, många hästar älskar och tävla. DR har för övrigt uttryckt vid ett flertaltillfällen att de är emot att tävla med djur.

*
kl*
Jag vill poängtera att jag inte håller med DRH om särskilt mycket de skriver, mer än att det är för djävligt att hästar skadas och dör för att vi ska tjäna pengar eller bli bekräftade. Och det tycker väl nästan alla?
Jag anser att det är förkastligt att klippa och klistra bland citat och att dra upp nästan hundra år gamla händelser för att försöka ge tyngd åt sin argumentation, men att jämföra dödsfall under tävling med en olycka i hagen, eller att hävda att de vill att hästarna ska släppas ut i skogen utan tillsyn är inte så bra debatteknik det heller.
Men du hästar i fångenskap skadas och dör hela tiden och de gör de få som lever i vilt tillstånd också. De hästar som dör under tävlingar gör det vanligen pga olyckor eller för att de har medfödda defekter och ett blodkärl spricker eller liknande. Även människor har dött när det tävlat (eller annan ansträngning) p.g.a. plötslig sjukdom som man inte kunnat förutse. Olyckor kan hända när som helst. Givetvis ska man göra allt för att förhindra sjukdom och skador men så länge inte en tävling (eller annan aktivitet) går ut på att inte göra något i ett madrasserat utrymme så finns det risker liksom själva livet är farligt. Än så länge är det en 100% dödlighet på alla varelser som existerar så väl djur som människor.

Ingen här har föreslagit att man ska släppa ut hästar i skogen (och återigen hästen är ett stäppdjur) bara påpekat att skulle hästen få välja fritt så hade de inte gått i närheten av en människa utan varit vilda.

Senast ändrad:

De påstod även idag att en repgrimma var gjord i tyg :idea:
Jamen de är ju mjuka ;) undrar om de tycker att en sytråd hårt dragen runt ett finger är ok det med? Den är ju mjuk :D. Jag använder repgrimma ibland men man ska göra det med förstånd då det är ett skarpt redskap.

Och denna film är väldigt fin och gullig varken oansvarigt eller farligt... länk:idea:
:eek: fy fan det var många farliga situationer redan under de första 40 s. Klarade inte av att titta längre. De tror verkligen att hästar är människor på 4 ben med päls verkar det som :crazy:
Varför försvinner de från trådarna så fort man efterfrågar en källa till deras påståenden?? :confused:
Ja det kan man ju fråga sig om man vill vara snäll kan man ju tro att det beror på att de inte vill sätta någon på pottkanten om man vill vara elak finns det ett antal alternativa möjligheter :devil:

Har oxå tänkt på det! Hur kan man inte skriva ut sitt namn när man representerar sina medlemmar!

Kanske förbundsordförande kan svara på det..

Jag förstår inte heller resonemanget att det värsta som kan hända en häst är att den dör.

Varför det? Hästen är ju död, hur kan den påverkas då? :p

Men precis.:)

Likaså tycks det näst värsta vara att anstränga sin häst på något sätt.
Det är tydligen livsfarligt och plågsamt, vilket det så klart är om man inte har en bra grund att stå på.

Har även en brukshund och det bästa han vet är att jobba, kämpa och ta i för då är han nöjd.:laugh:
Jag är övertygad om att det samma gäller för en prestationsavlad, vältränad häst.:idea:

En erfaren hästmänniska kan förbereda och träna en häst för tävling utan att passera gränsen för vad hästen orkar och är mogen för, sedan därmed inte sagt att så alltid sker.

*kl*

Det jag personligen menar med att det inte går att jämföra tävlingsskador med en olycka i hagen, är till exempel att på tävling utsätter du medvetet din häst för en risk för din egen skull (det är du som vill tävla), medan du har hästen i hagen för dess egen skull (alla vet att hästar mår bra av och enligt lag ska ha utevistelse varje dag). Så är det och det behöver vi inte diskutera. Det finns andra, bättre exempel att ta till om man vill få dem att förstå att deras hästhållning är omöjlig.

Jag vet faktiskt inte hur man ska bära sig åt för att inte någon gång tvinga sin häst som DRH vill. Ett föl vill inte gå i grimskaft till exempel, men måste lära sig det för sin egen skull. Verka hovar är ett annat bra exempel, hur många hästar ställer sig snällt och lyfter hovarna första gångerna de ska verkas? Ge avmaskningsmedel till en häst som inte vill? Ändå måste det göras.

Men en sak förstår jag, och det är varför de är anonyma. Med tanke på alla hätska utfall och utbrott på facebooksidan skulle jag oroa mig för både mig själv och min familj om jag representerade DRH med mitt eget namn (bara för att förtydliga om någon inte läst mina tidigare inlägg, jag är inte medlem där). Vi har yttrande- och åsiktsfrihet i Sverige så de får faktiskt tycka precis som de gör även om vi inte håller med, och kanske, kanske hjälper deras åsikter till att dra hästhållningen åt ett bättre håll i Sverige genom att diskussionerna förs. Det behöver man inte ha namn på dem för. Varför är vi anonyma här inne? :grin: Det gäller att bemöta dem sakligt och lugnt vilka de än är, och ta till sig av det som faktiskt är sant och rimligt i det de säger.

Du har hästen för din skull, allt hästen gör gör den för din skull även går i hagen. Är det inte lite väl hårda krav, att olyckor abslout inte får inträffa bara för att man tävlar? Kan man överhuvudtaget göra något med sin häst om olyckor är tabu när man gör något med hästen. En olycka kan även ske när man klickertränar eller promenerar med hästen, ska det också vara "förbjudet", eller vad är det som är så speciellt med tävling som gör att just i den situationen så är det mer fel med olyckor än annars.

Som sagt, givetvis ska man förebygga olyckor så långt det går och man kanske måste förbjuda eller göra om vissa grenar. Ta mig som rider islandshäst på hobbynivå, vad är det som gör det mer fel om hästen snubblar och vrickar sig när jag rider på ovalbanan för träning och för tävling?

Vår anonymitet här är fortfarande skenbar...

Åtminstone för de som har någon form av licens epå grund av travets organisation. Det räcker med ett hästnamn så vet alla vem man är.

Inte riktigt samma för de som argumenterar på DRH - facebooksidan.

*kl*

Boll-filmen får en hästmassör att bli väldigt bekymrad. Det är sådana där fall som kan göra att de får stora problem längre fram. :crazy:

Med tanke på hur olika djurrättsorginasationer går på folk som har en avvikande åsikt från dem i verkliga livet så skulle jag på ett sett tycka det var bra att de fick smaka på sin egen medicin. Finns en jägare här som har sitt namn, personnummer och adress utlagd på en sida där de tom. hetsar till att döda jägarnas hundar. Varför? Han har sagt offentligt att han inte tycker länsstyrelsens vargpolitik fungerar. Varken bu eller bä om vargen, bara att politiken inte fungerar. Då ska man få sina hundar dödade tydligen.

Om man inte kan stå för sina åsikter i eget namn offentligt så ska man inte uttrycka dem enligt mig.

Nej, jag kommer nog tyvärr aldrig ta DHR på allvar tyvärr, som någon här inne har sagt innan att om de verkligen gjorde något vettigt för djuren så skulle jag varit mycket mera positiv. Nu känns det mest som de har samlat alla de kan utan kunskap under en bra ledare och hetsat på.

Nej Lobelia, du har hästen för din egen skull, men den går i hagen för sin egen skull. Annars kunde du ha den inne i en madrasserad cell.

Filosofi är alltid intressant att stöta och blöta tycker jag. Jag har själv funderat mycket över varför vi har våra djur och med vilken rätt. Problemet är att det ofta, när man tycker att man måste ta konsekvensen av sina hypotetiska filosofiska resonemang, blir just så fanatiskt som DR i allmänhet och DRH just nu i synnerhet framstår. Då blir det svårt för de som står långt ifrån att ta dem på allvar.

I mitt fall känner jag att den långtgående konsekvensen av deras resonemang inte är att "hästar ska släppas i skogen" utan att hästar, tillsammans med hundar, katter, alpackor, getter, höns, grisar och vad fasen ni kan komma på ska utplånas (åtminstone i vårt klimat) eftersom deras avel, i vissa fall existens, är ett resultat av mänsklig påverkan och de inte klarar sig utan "bondekontraktet" vi har: Att vi ger dem mat och omvårdnad och får arbete (och så småningom i vissa fall livet) i retur.

Fanatism tycker jag! Ändå tar de inte själva steget utan har ändå husdjur, ungefär som "jag tycker inte man ska döda djur för att få mat, men det är ju så gott med julskinka":d

Jag föredrar bondekontraktet, och i det ingår att jag ska behandla mina djur så väl jag kan utifrån de kunskaper jag har och får. Jag är alltså helt emot djurfabriker och vanvård, men jag anser att mina djur och jag har det hyfsat bra tillsammans :) Och om det i min eller någon annans djurhållning ingår tävling så har jag inget emot det heller, så länge man hela tiden sätter hästens bästa främst.

Mina åsikter är mina och inget jag försöker pracka på någon annan. Var och en gör som den vill med sin häst så länge det inte rör sig om misshandel eller vanvård, är min filosofi, och jag lär mig hela tiden av andra hästägare och förändrar min hästhållning vartefter. För mig är det viktigt att vara ödmjuk mot och runt mina djur.

DRH borde vara offentliga och visa upp sin fantastiska kommunikation med sina djur, som skulle göra att alla bara längtade efter att gå och göra sammalunda ;) Men om det nu (gud förbjude! :o ) är så att deras egen hästhållning stannar vid drömmar och önskningar om den där ultimata relationen, så förstår jag att de hellre håller sig anonyma.

Bifogar en länk till en film på en person som jag verkligen beundrar, och många som sett henne tillsammans med sin häst går nog hem med en viss avundsjuka i hjärtat... http://www.youtube.com/watch?v=BEQAdjQpkXY&feature=player_embedded

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka