Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.
Fanatisk var ordet
Fanatisk var ordet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller verkligen med om det..det florerar en del youtubeklipp med NH hästar och de se allt annat än glada ut ...
Ser man verkligen inte hur hästen mår ?
Vi spekulerar ju mest i vad DRH egentligen vill och inte vill, för de är ju väldigt luddiga, men min (välvilliga) tolkning av vad de försöker få fram är att tävlingar får finnas förutsatt att hästarna mår bra, inte tvingas eller har tvingats till något med hjälp av brutala och stressande metoder, att pengar och vinning inte ska vara det viktigaste på bekostnad av hästhälsan.
Det där är cirkuskonster, något som människan tycker är kul att hålla på med, inget som hästar i frihet skulle öva....alltså helt på människans villkor.Sen är det en lastningsfilm som är ute nu och DEN hästen strålar det iallafall glädje av och det är jätteroligt att se ( men då är det ju en travare också )
https://www.youtube.com/watch?v=9T78z3Q1FO4&feature=player_embedded
"Vi har aldrig skrivit att hästarna lider av de olika tävlingsgrenarna, utan att hästsporten bygger på gamla maktstrukturer där människan härskar över djuren och tvingar dem att göra som hon vill. En häst som protesterar får lära sig att det inte lönar sig, genom slag, ryck i tygeln och sparkar med sporren - till exempel."
Citerat från Facebook-sidan.
Vi spekulerar ju mest i vad DRH egentligen vill och inte vill, för de är ju väldigt luddiga, men min (välvilliga) tolkning av vad de försöker få fram är att tävlingar får finnas förutsatt att hästarna mår bra, inte tvingas eller har tvingats till något med hjälp av brutala och stressande metoder, att pengar och vinning inte ska vara det viktigaste på bekostnad av hästhälsan. Då är ju exempelvis klickerträning, som jag uppfattar att du Lobelia hänvisar till lite spydigt men jag hoppas att jag missuppfattar, ett utmärkt sätt att skapa lust och glädje och få djuret att vilja samma sak som du.
Men du hästar i fångenskap skadas och dör hela tiden och de gör de få som lever i vilt tillstånd också. De hästar som dör under tävlingar gör det vanligen pga olyckor eller för att de har medfödda defekter och ett blodkärl spricker eller liknande. Även människor har dött när det tävlat (eller annan ansträngning) p.g.a. plötslig sjukdom som man inte kunnat förutse. Olyckor kan hända när som helst. Givetvis ska man göra allt för att förhindra sjukdom och skador men så länge inte en tävling (eller annan aktivitet) går ut på att inte göra något i ett madrasserat utrymme så finns det risker liksom själva livet är farligt. Än så länge är det en 100% dödlighet på alla varelser som existerar så väl djur som människor.kl*
Jag vill poängtera att jag inte håller med DRH om särskilt mycket de skriver, mer än att det är för djävligt att hästar skadas och dör för att vi ska tjäna pengar eller bli bekräftade. Och det tycker väl nästan alla?
Jag anser att det är förkastligt att klippa och klistra bland citat och att dra upp nästan hundra år gamla händelser för att försöka ge tyngd åt sin argumentation, men att jämföra dödsfall under tävling med en olycka i hagen, eller att hävda att de vill att hästarna ska släppas ut i skogen utan tillsyn är inte så bra debatteknik det heller.
Jamen de är ju mjuka undrar om de tycker att en sytråd hårt dragen runt ett finger är ok det med? Den är ju mjuk . Jag använder repgrimma ibland men man ska göra det med förstånd då det är ett skarpt redskap.De påstod även idag att en repgrimma var gjord i tyg
fy fan det var många farliga situationer redan under de första 40 s. Klarade inte av att titta längre. De tror verkligen att hästar är människor på 4 ben med päls verkar det somOch denna film är väldigt fin och gullig varken oansvarigt eller farligt... länk
Ja det kan man ju fråga sig om man vill vara snäll kan man ju tro att det beror på att de inte vill sätta någon på pottkanten om man vill vara elak finns det ett antal alternativa möjligheterVarför försvinner de från trådarna så fort man efterfrågar en källa till deras påståenden??
Jag förstår inte heller resonemanget att det värsta som kan hända en häst är att den dör.
Varför det? Hästen är ju död, hur kan den påverkas då?