Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Nu skrev jag innan jag läste din ursäkt, du har rätt att det inte är så givande.

PS Du bör nog lära dig att det är skillnad på att förstå och hålla med. Man kan mycket väl ha förstått precis vad motparten menar och ändå inte hålla med. Ett misstag som många fanatiker gör är att de tror att "bara motparten förstår vad jag menar så håller de med, då inser de att jag har rätt". Och när folk sedan inte håller med så är det ett tacken på oschyst debatt och då har man per automatik rätt att gör sådana personliga påhopp som du är expert på.

Absolut, och det är faktiskt precis häri min kritik ligger. Du behöver absolut inte hålla med, men försök förstå vad andra menar och svara på det i stället för att anstränga dig för att missuppfatta allt efter din egen fördel. Finns en risk att diskussionen spårar ur i onödigt tjafs då.

Det var lite det mitt inlägg gick ut på, ledsen om det inte framgick.

Men du jag anstränger mig inte för att missuppfatta, jag skriver det såsom jag uppfattar att du skriver och vad jag förstår är jag knappast ensam utan flertalet här uppfattar dig på precis samma vis utifrån vad jag kan utläsa ur svaren. Om nu folk jämnt missuppfattar dig, kan det inte vara du som kanske ska formulera dig på ett annat vis

Och om du anser att jag inte behöver hålla med, varför skriver du då:
Det finns många människor jag INTE håller med som uttrycker sig nyanserat och diskuterar på en schysst sätt. Det gör inte du. Jag får känslan av att det är en prestigegrej för dig att inte ge efter en millimeter eller ens försöka förstå hur andra tänker - du verkar mest vara ute efter att göra ner andra och kö diskussionen i botten i samma veva. Det är så otroligt ointressant.

Hela citatet ovan så sågar du mig just för att jag inte ger med mig och håller med dig det minsta lilla och vilka konsekvenser det leder till och lägger till att jag inte försöker förstå i samma veva, såsom de hänger ihop. Varför skriver du det om du ändå inte menar det?

Senast ändrad:

Allt vi gör med hästarna är väl i så fall en form av cirkuskonster
Ja det kan man säga. Vi vill alla att hästarna ska göra som vi vill.
eller är trav mer värt för att den som vinner får en summa pengar, hur resonerar ni runt det?
Jag har inte mött någon travis som tycker att travet är värt mer än någon annan hästsport. Möjligtvis blir vi missnöjda eftersom vi står för fiolerna och ska tåla att bli bespottade OCH dessutom bli anklagade för att plåga våra älskade hästar.
gulan

Allvarligt, axel, hur många AR-kurser har du bevistat? Och när lyssnade du senast på Bent eller någon av de auktoriserade tränarna?

Det du skriver är skitsnack och ren smutsmålning av AR. Det är snart tio år sedan jag gick över till AR och jag har ridit för både Bent själv och sammanlagt fyra av riddarna - här propagerar man inte för lydnadsdressyr eller påstår att tävling är ett Djävulens påfund. God ridning är god ridning vad det än står på etiketten och följdaktligen är dålig ridning också alltid dålig ridning.

Jag skulle nog vilja påstå att AR-folk har betydligt större förståelse än många andra för att det krävs ridskicklighet och kunskap för att bli ett med hästen...
Återigen så anser man sig veta bättre än andra.

Jo man propagerar för att den ridningen är bättre- försäljningsPR.
Den går inte att sälja till redan skickliga ryttare.

Om eleverna o även tränarna har attityden att - tävla med hästarna!, med en föraktfull ton så talar det nog för sig själv

Vilka av tränarna propagerar för det, menar du? Jag har iaf aldrig hört någon säga det - och jag har varit på x antal fler AR-kurser än vad du har varit.

Bent säger att AR är en bra grundutbildning inför det man sedan tänker syssla med: tävlingsdressyr, hoppning, körning, travtävling, skogsmulleridning, whatever.

Och ja, jag känner flera som tränar AR och tävlar i dressyr.

Visst finns det säkert en och annan AR-människa ute i landet som uttalar sig föraktfullt om tävlingsdressyr (och jag har träffat några). Likväl som det finns en del tävlingsdressyrmänniskor som spyr galla över akademisk ridkonst. Konstigt vore det annars. Det är dock min bestämda uppfattning att de som envist håller fast vid att deras inriktning är den enda rätta är de som vet minst om den andres.

Jag kan bara hålla med (ja AR har jag begränsad erfarenhet av), fanatiker av alla de slag är besvärliga. Det är lika illa att påstå att alla tävlingar är av godo (har visserligen inte stött på den åsikten) som att påstå att alla är av ondo. Inget av påståendena är korrekta.

On Topic,

Är det någon som kan svara varför DR lägger ner tid och energi på ett hopplöst värv istället för att satsa de resurserna på saker som kan göra skillnad?
Inser man inte att det inte är läge eller ens försvarbart att förbjuda allt vad tävling heter eller alla travtävlingar för den delen, åtminstone inte om man inte har väldigt bra på fötterna med vetenskapliga undersökningar och entydig statistik som klart stödjer olämpligheten att tävla, dåligt underbyggda påstående om många döda hästar mm?

Jag tror, men vet givetvis inte, att det finns två olika inriktningar.
Den första är fanatikern som tror att de måste få alla andra att se ljuset så kommer de att hålla med. Precis som fanatiker brukar tro.
Den andra är de som ser det hela mer långsiktigt. De vill få gemene man att se tävlingar som något negativt och grymmt mot djuren så att det blir en folkopinion bland de som inte håller på med hästar mot tävlingarna. Grymmhet mot djur och barn slår ju ann en sträng hos de flesta.
Problemet är att gemene man inte kan se skillnad på tävling och träning utan kommer se all ridning/körning som djurplågeri.

Jag har noterat att de är mycket nogranna med att påpeka att de inte anklagar någon för att vara djurplågare eftersom de inte använder ordet djurplågeri. De verkar därmed inte fatta att det är samma sak att säga att folk sätter på sina hästar utrustning som endast är till för att det ska göra ont. Ordet spelar ganska liten roll vad gäller innebörden.

Är det någon som kan svara varför DR lägger ner tid och energi på ett hopplöst värv istället för att satsa de resurserna på saker som kan göra skillnad?
Nej jag förstår inte det. Det liknar killen som slogs mot väderkvarnar.
Inser man inte att det inte är läge eller ens försvarbart att förbjuda allt vad tävling heter eller alla travtävlingar för den delen,
Jo de inser och deras mål är att få bort spelet på hästar. Eftersom de inser att målet är utom räckhåll.....för alltid...... så kan de riskfritt skriva dåligt undergrävda rapporter och debattartiklar. Alltid är det någon som tror på det och sprider vidare lögner och den snevridna informationen. O m deras arbete var seriöst menat och de aktivt strävade efter att avveckla spelet på hästar skulle de jobba mer på bred front och försöka påverka även de klubbar och organisationer som är beroende av spelpengarna. Men då börjar det osa hett om örona. För tänker man lite längre (?) så inser även DRH att det blir det noll pengar åt alla...inkl. de själva. Därför....låter dom bli att propagera mot ett ekonomiskt beroende av spelpengar. Ett spel för galleriet helt enkelt!!
gulan

Det blir ett moment 22 här eller snarare två.

Om man är noga att påpeka att det inte är djurplågeri vad har man då för motivering till att all tävling ska förbjudas? Antingen håller folk på med oegentligheter och beter sig illa mot djur och då är det en indirekt anklagelse eller så är det okej och då saknas for för kritiken.

Och så är det många tävlingsformer då det inte är någon direkt skillnad på det man gör i en tävling och i träning (att folk ser på gör knappast någon skillnad för djurvänligheten, åtminstone inte i negativ bemärkelse), om man nu behöver ha förmågan att tala med hästar för att upplysa hästen om att det är tävling så att hästen inser att nu är det frågan om oegentligheter och att den ska börja "lida" så behöver man mest bara hålla tyst och så är det inte frågan om lidande längre.

Vilka av tränarna propagerar för det, menar du? Jag har iaf aldrig hört någon säga det - och jag har varit på x antal fler AR-kurser än vad du har varit.

Bent säger att AR är en bra grundutbildning inför det man sedan tänker syssla med: tävlingsdressyr, hoppning, körning, travtävling, skogsmulleridning, whatever.

Och ja, jag känner flera som tränar AR och tävlar i dressyr.

Visst finns det säkert en och annan AR-människa ute i landet som uttalar sig föraktfullt om tävlingsdressyr (och jag har träffat några). Likväl som det finns en del tävlingsdressyrmänniskor som spyr galla över akademisk ridkonst. Konstigt vore det annars. Det är dock min bestämda uppfattning att de som envist håller fast vid att deras inriktning är den enda rätta är de som vet minst om den andres.

Jag kan namnge en hel del AR-tränare som sagt det under åren då jag vart på rätt många kurser, både till fots och uppsuttet. Det kan väl hända att dom ändrat inställningen under åren, men det var rätt välkända begrepp att allt som hade med tävlingsdressyren att göra var kasst och man la gärna in i hela undervisningen kängor mot tävlingsdressyren.

Nu handlar ju inte just denna tråden om detta men det finns fler med samma erfarenheter som jag på just AR-forumet så om du letar upp gamla trådar där hittar du säkert en hel del om just detta.

Jag tror inte att alla hästar som tävlas lider. Jag tror att många tävlingshästar inom diverse grenar lever väldigt bra liv, och filmen någon länkade om travhästen var jättefin.

Om man i stället ser det från andra hållet, rent sportsligt - vi ÄR ju inte säkra på att hästarna alltid tycker att det vi utsätter dem för är jättekul. Varken när vi tränar eller tävlar. Då hästsport är något som delvis finansieras av staten (som också ansvarar för djurskyddet och samtidigt tjänar pengar på spel) blir det här en djupare etisk fråga. Det handlar inte om djurplågeri utan om huruvida det är korrekt att i någon officiell sport ha deltagande som inte är där av fri vilja.

Det problematiska med ridsporten är också att det alltid kommer att finnas tillfällen då vinstintressena strider mot hästens bästa. Det är ofrånkomligt, hur välfungerande djurskyddet än är.
Och även om utvecklingen går framåt vad gäller djurskydd så får vi inte glömma att senast i somras spöade en man sin häst på hoppbanan då den stod passiv inför flera miljoner tittare helt utan påföljder eller kommentarer från varken domare eller kommentatorer. Vi har lång väg kvar.

DR ÄR radikala. Jag förstår att ni lackar. Jag förstår att det känns fruktansvärt att känna sig anklagad för djurplågeri. Det tycker jag också, som rider med "metallbett", skor min häst och har henne i en box på nätterna.

Men det är inte oproblematiskt med tävlingar där djur är inblandade, och jag tycker att DR behövs. Om man går ut med att tävlingar borde förbjudas skapar man reaktioner och en debatt, och kanske kommer man i alla fall halvvägs. Hur som helst ser jag inte att deras ståndpunkt på något sätt skulle kunna missgynna hästarna. Det är ju fritt fram för alla att starta en liknande, bättre grupp om man inte tycker att de sköter sitt jobb.

Senast ändrad:

Jag tror inte att alla hästar som tävlas lider. Jag tror att många tävlingshästar inom diverse grenar lever väldigt bra liv, och filmen någon länkade om travhästen var jättefin.

Om man i stället ser det från andra hållet, rent sportsligt - vi ÄR ju inte säkra på att hästarna alltid tycker att det vi utsätter dem för är jättekul. Varken när vi tränar eller tävlar. Då hästsport är något som delvis finansieras av staten (som också ansvarar för djurskyddet och samtidigt tjänar pengar på spel) blir det här en djupare etisk fråga. Det handlar inte om djurplågeri utan om huruvida det är korrekt att i någon officiell sport ha deltagande som inte är där av fri vilja.

Jag är fullt på det klara att alla hästar inte älskar att tävla, men det samma gäller nästan allt vi gör med hästarna, tvärt om vi kan utgå från att mycket vi gör med dem inte är särskilt muntert i deras ögon. Jag kan inte se logiken i att det är värre att utsätta hästar för vissa saker än för andra så länge det är okej ur djurskyddssynpunkt. För mig är det hästens hälsa, säkerhet och givetvis glädje/trivsel som är det väsentliga inte valet av aktivitet.

Den djupare etiska frågan kommer för mig långt tidigare än tävling eller inte tävling, för mig handlar den om att överhuvudtaget ha hästar och djur i fångenskap. Har vi överhuvudtaget rätt att ha djur i fångenskap för nöjes skull, för kött mjölk, ägg, päls mm?

Det problematiska med ridsporten är också att det alltid kommer att finnas tillfällen då vinstintressena strider mot hästens bästa. Det är ofrånkomligt, hur välfungerande djurskyddet än är.
Och även om utvecklingen går framåt vad gäller djurskydd så får vi inte glömma att senast i somras spöade en man sin häst på hoppbanan då den stod passiv inför flera miljoner tittare helt utan påföljder eller kommentarer från varken domare eller kommentatorer. Vi har lång väg kvar.
Även här är det så att oavsett vad vi gör med hästarna så kommer andra saker att komma i konflikt förutom pengar och ära, exempelvis så är det många ägare som till varje pris vill rädda livet på sin häst/djur, det finns många hästar som fått lida svårt helt i onödan för att matte/husse inte kan släppa taget. Spöa upp hästar är något som sker långt oftare och betydlig hårdare utanför tävlingsbanan än på, just för att folk har ögonen på sig. Undan för undan har också reglerna skärpts. I Sverige hade situationen troligen lett till diskning.

För att stoppa våldet mot hästar/djur så finns det troligen bara en lösning och det är att sluta hålla djur i fångenskap.

DR ÄR radikala. Jag förstår att ni lackar. Jag förstår att det känns fruktansvärt att känna sig anklagad för djurplågeri. Det tycker jag också, som rider med "metallbett", skor min häst och har henne i en box på nätterna.
Jag känner mig då inte anklagad för djurplågeri, visst de försöker, men jag ser dem mer som folk som har problem med sig själv (det behöver inte alls vara allvarliga problem men vi går igenom olika faser i livet) och som kanaliserar dem i smått fanatiska åsikter. Det är nog mer omständigheterna som styr vilken organisation/grupp de väljer, om det blir Green Peace, Hells Angels, trädkramare, junkies, Black army, någon hjälp organisation eller groupys. De flesta växer upp och mognar och söker sig till lite mindre radikala metoder även om intresset kan finnas kvar.

Men det är inte oproblematiskt med tävlingar där djur är inblandade, och jag tycker att DR behövs. Om man går ut med att tävlingar borde förbjudas skapar man reaktioner och en debatt, och kanske kommer man i alla fall halvvägs. Hur som helst ser jag inte att deras ståndpunkt på något sätt skulle kunna missgynna hästarna. Det är ju fritt fram för alla att starta en liknande, bättre grupp om man inte tycker att de sköter sitt jobb.

Jag tycker inte heller det är helt oproblematiskt med tävlingar varken när det gäller djur eller barn (ungefär samma problem där), det finns en hel del att göra för att förbättra. Till skillnad från dig så ser jag mest bara nackdelar med folk som är väl extrema, folk tröttnar och tar dem mer som ett skämt eller som "ohyra". Det behövs folk som ruskar om, men när åsikterna mest är provocerande och orealistiska och helt saknar folklig förankring så blir det mest kontraproduktivt och tar uppmärksamhet och resurser från de verkliga problemen.

Som exempel, skulle folk börja protestmatcher mot lite mer extrema löpningar som "Grand National" eller sporter som rävjakt (nu är jag totalt ouppdaterad så jag vet inte vad/om det gjorts något mer än det varit protester/diskussioner) och börjar dra upp statistik på dödsfall bland hästar och ryttare och grymheten mot de stackars rävarna, så är det bra mycket större chans att lyckas än att få till stånd förbud mot all galopp eller jaktridning i alla former.

Har svarat i en tråd på deras sida angående den där mindre lyckade artikeln om ryttaren som alltid rider på graman. Det kom upp att någon var så stolt så hon inte använde någon metall til sina hästar. Varken bett, sporrar eller skor. Givetivs kliade det för mycket i fingrarna så jag kunde inte låta bli att fråga om detta med skorna. Svaret (från en annan person) gör mig mörkrädd. Jag trodde de värsta avarterna med barfotatalibanism hade försvunnit nu. Vår "kära" vän Ove på svenska hovskolan påstår nu att en sko stryper 70% av blodcirkulatonen i hovarna. Förutom de orimliga i påståendet så borde inte hovarna dö i typ kallbrand då? Jag undrar om DR kommer låta den lögnen och uppmaningen till djurplågeri stå kvar på sidan? Om så sker så tappar de verkligen allt existensberättigande.

Ja man kan bli galen på all ensidighet, åt båda hållen. Mina hästar går barfota nu. Behöver de skos så ska de skos. Det är inte konstigare än så. Jag fattar inte varför folk måste krångla till allt så mycket jämt?:crazy:

Men precis en häst som kan gå barfota och mår bra av det ska givetvis gå barfota. Min hovslagare och alla andra hovslagare jag talat med är helt överens på den punkten. Jag förstår däremot inte varför vissa envisas med att på principens altare plåga djur som bevisligen behöver sina skor för att få ett fullgott liv.

Jag är fullt på det klara att alla hästar inte älskar att tävla, men det samma gäller nästan allt vi gör med hästarna, tvärt om vi kan utgå från att mycket vi gör med dem inte är särskilt muntert i deras ögon. Jag kan inte se logiken i att det är värre att utsätta hästar för vissa saker än för andra så länge det är okej ur djurskyddssynpunkt. För mig är det hästens hälsa, säkerhet och givetvis glädje/trivsel som är det väsentliga inte valet av aktivitet.

Den djupare etiska frågan kommer för mig långt tidigare än tävling eller inte tävling, för mig handlar den om att överhuvudtaget ha hästar och djur i fångenskap. Har vi överhuvudtaget rätt att ha djur i fångenskap för nöjes skull, för kött mjölk, ägg, päls mm?

Det håller jag med dig om. Detta är dock mycket mer radikalt än att kritisera tävling och viss utrustning ;)

Även här är det så att oavsett vad vi gör med hästarna så kommer andra saker att komma i konflikt förutom pengar och ära, exempelvis så är det många ägare som till varje pris vill rädda livet på sin häst/djur, det finns många hästar som fått lida svårt helt i onödan för att matte/husse inte kan släppa taget. Spöa upp hästar är något som sker långt oftare och betydlig hårdare utanför tävlingsbanan än på, just för att folk har ögonen på sig. Undan för undan har också reglerna skärpts. I Sverige hade situationen troligen lett till diskning.

För att stoppa våldet mot hästar/djur så finns det troligen bara en lösning och det är att sluta hålla djur i fångenskap.

Jag håller med dig om det du skriver men jag tycker inte att ditt argument är helt relevant. Folk som till varje pris ska hålla sina djur vid liv (har sett fruktansvärda exempel på detta) är fall för rättsväsende och myndigheter.

NGO:s som DR sysslar med opinionsbildning. De är inga poliser eller djurskyddskontrollanter - det är upp till myndigheter att sköta sådana frågor och politiker att besluta om hur mycket resurser som ska läggas på det. Jag vet att betydligt värre saker sker utanför tävlingsbanan, men samma sak gäller här. Sker det på tävlingsbanan utan påföljder är det ett SYSTEMFEL. Sker det hemma på gården är det ett brott mot djurskyddslagen vilket ska hanteras av länsstyrelsen eller polisen.

Jag vet att de hade blivit diskade i Sverige, men jag tog fruktansvärt illa vid mig av den händelsen och kan inte förstå att man som representant för SvRF och FEI inte ställer högre krav på regelverken. Det var såpass grovt att jag är chockad övar att SvRF inte har agerat, de är ju en del av det hela. Du får gärna tycka att jag är omogen och går igenom en "fas" i livet, men om eller när jag slutar bli tokig på sådant här kommer jag att bli rädd för mig själv. Jag tycker att det är otroligt fegt och lamt av alla som inte bryr sig och fortsätter som om inget hänt utan att ifrågasätta.

Jag känner mig då inte anklagad för djurplågeri, visst de försöker, men jag ser dem mer som folk som har problem med sig själv (det behöver inte alls vara allvarliga problem men vi går igenom olika faser i livet) och som kanaliserar dem i smått fanatiska åsikter. Det är nog mer omständigheterna som styr vilken organisation/grupp de väljer, om det blir Green Peace, Hells Angels, trädkramare, junkies, Black army, någon hjälp organisation eller groupys. De flesta växer upp och mognar och söker sig till lite mindre radikala metoder även om intresset kan finnas kvar.

Jämförde de precis Green Peace med Hells Angels och Black army? :confused:

Jag tycker inte heller det är helt oproblematiskt med tävlingar varken när det gäller djur eller barn (ungefär samma problem där), det finns en hel del att göra för att förbättra. Till skillnad från dig så ser jag mest bara nackdelar med folk som är väl extrema, folk tröttnar och tar dem mer som ett skämt eller som "ohyra". Det behövs folk som ruskar om, men när åsikterna mest är provocerande och orealistiska och helt saknar folklig förankring så blir det mest kontraproduktivt och tar uppmärksamhet och resurser från de verkliga problemen.

Som exempel, skulle folk börja protestmatcher mot lite mer extrema löpningar som "Grand National" eller sporter som rävjakt (nu är jag totalt ouppdaterad så jag vet inte vad/om det gjorts något mer än det varit protester/diskussioner) och börjar dra upp statistik på dödsfall bland hästar och ryttare och grymheten mot de stackars rävarna, så är det bra mycket större chans att lyckas än att få till stånd förbud mot all galopp eller jaktridning i alla former.

Jag vet inte riktigt om jag skulle säga att DR:s åsikter saknar folklig förankring eftersom de har ca 35.000 medlemmar..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat