Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
PS Du bör nog lära dig att det är skillnad på att förstå och hålla med. Man kan mycket väl ha förstått precis vad motparten menar och ändå inte hålla med. Ett misstag som många fanatiker gör är att de tror att "bara motparten förstår vad jag menar så håller de med, då inser de att jag har rätt". Och när folk sedan inte håller med så är det ett tacken på oschyst debatt och då har man per automatik rätt att gör sådana personliga påhopp som du är expert på.
Det finns många människor jag INTE håller med som uttrycker sig nyanserat och diskuterar på en schysst sätt. Det gör inte du. Jag får känslan av att det är en prestigegrej för dig att inte ge efter en millimeter eller ens försöka förstå hur andra tänker - du verkar mest vara ute efter att göra ner andra och kö diskussionen i botten i samma veva. Det är så otroligt ointressant.
Ja det kan man säga. Vi vill alla att hästarna ska göra som vi vill.Allt vi gör med hästarna är väl i så fall en form av cirkuskonster
Jag har inte mött någon travis som tycker att travet är värt mer än någon annan hästsport. Möjligtvis blir vi missnöjda eftersom vi står för fiolerna och ska tåla att bli bespottade OCH dessutom bli anklagade för att plåga våra älskade hästar.eller är trav mer värt för att den som vinner får en summa pengar, hur resonerar ni runt det?
Återigen så anser man sig veta bättre än andra.Allvarligt, axel, hur många AR-kurser har du bevistat? Och när lyssnade du senast på Bent eller någon av de auktoriserade tränarna?
Det du skriver är skitsnack och ren smutsmålning av AR. Det är snart tio år sedan jag gick över till AR och jag har ridit för både Bent själv och sammanlagt fyra av riddarna - här propagerar man inte för lydnadsdressyr eller påstår att tävling är ett Djävulens påfund. God ridning är god ridning vad det än står på etiketten och följdaktligen är dålig ridning också alltid dålig ridning.
Jag skulle nog vilja påstå att AR-folk har betydligt större förståelse än många andra för att det krävs ridskicklighet och kunskap för att bli ett med hästen...
Nej jag förstår inte det. Det liknar killen som slogs mot väderkvarnar.Är det någon som kan svara varför DR lägger ner tid och energi på ett hopplöst värv istället för att satsa de resurserna på saker som kan göra skillnad?
Jo de inser och deras mål är att få bort spelet på hästar. Eftersom de inser att målet är utom räckhåll.....för alltid...... så kan de riskfritt skriva dåligt undergrävda rapporter och debattartiklar. Alltid är det någon som tror på det och sprider vidare lögner och den snevridna informationen. O m deras arbete var seriöst menat och de aktivt strävade efter att avveckla spelet på hästar skulle de jobba mer på bred front och försöka påverka även de klubbar och organisationer som är beroende av spelpengarna. Men då börjar det osa hett om örona. För tänker man lite längre (?) så inser även DRH att det blir det noll pengar åt alla...inkl. de själva. Därför....låter dom bli att propagera mot ett ekonomiskt beroende av spelpengar. Ett spel för galleriet helt enkelt!!Inser man inte att det inte är läge eller ens försvarbart att förbjuda allt vad tävling heter eller alla travtävlingar för den delen,
Vilka av tränarna propagerar för det, menar du? Jag har iaf aldrig hört någon säga det - och jag har varit på x antal fler AR-kurser än vad du har varit.
Bent säger att AR är en bra grundutbildning inför det man sedan tänker syssla med: tävlingsdressyr, hoppning, körning, travtävling, skogsmulleridning, whatever.
Och ja, jag känner flera som tränar AR och tävlar i dressyr.
Visst finns det säkert en och annan AR-människa ute i landet som uttalar sig föraktfullt om tävlingsdressyr (och jag har träffat några). Likväl som det finns en del tävlingsdressyrmänniskor som spyr galla över akademisk ridkonst. Konstigt vore det annars. Det är dock min bestämda uppfattning att de som envist håller fast vid att deras inriktning är den enda rätta är de som vet minst om den andres.
Jag tror inte att alla hästar som tävlas lider. Jag tror att många tävlingshästar inom diverse grenar lever väldigt bra liv, och filmen någon länkade om travhästen var jättefin.
Om man i stället ser det från andra hållet, rent sportsligt - vi ÄR ju inte säkra på att hästarna alltid tycker att det vi utsätter dem för är jättekul. Varken när vi tränar eller tävlar. Då hästsport är något som delvis finansieras av staten (som också ansvarar för djurskyddet och samtidigt tjänar pengar på spel) blir det här en djupare etisk fråga. Det handlar inte om djurplågeri utan om huruvida det är korrekt att i någon officiell sport ha deltagande som inte är där av fri vilja.
Även här är det så att oavsett vad vi gör med hästarna så kommer andra saker att komma i konflikt förutom pengar och ära, exempelvis så är det många ägare som till varje pris vill rädda livet på sin häst/djur, det finns många hästar som fått lida svårt helt i onödan för att matte/husse inte kan släppa taget. Spöa upp hästar är något som sker långt oftare och betydlig hårdare utanför tävlingsbanan än på, just för att folk har ögonen på sig. Undan för undan har också reglerna skärpts. I Sverige hade situationen troligen lett till diskning.Det problematiska med ridsporten är också att det alltid kommer att finnas tillfällen då vinstintressena strider mot hästens bästa. Det är ofrånkomligt, hur välfungerande djurskyddet än är.
Och även om utvecklingen går framåt vad gäller djurskydd så får vi inte glömma att senast i somras spöade en man sin häst på hoppbanan då den stod passiv inför flera miljoner tittare helt utan påföljder eller kommentarer från varken domare eller kommentatorer. Vi har lång väg kvar.
Jag känner mig då inte anklagad för djurplågeri, visst de försöker, men jag ser dem mer som folk som har problem med sig själv (det behöver inte alls vara allvarliga problem men vi går igenom olika faser i livet) och som kanaliserar dem i smått fanatiska åsikter. Det är nog mer omständigheterna som styr vilken organisation/grupp de väljer, om det blir Green Peace, Hells Angels, trädkramare, junkies, Black army, någon hjälp organisation eller groupys. De flesta växer upp och mognar och söker sig till lite mindre radikala metoder även om intresset kan finnas kvar.DR ÄR radikala. Jag förstår att ni lackar. Jag förstår att det känns fruktansvärt att känna sig anklagad för djurplågeri. Det tycker jag också, som rider med "metallbett", skor min häst och har henne i en box på nätterna.
Men det är inte oproblematiskt med tävlingar där djur är inblandade, och jag tycker att DR behövs. Om man går ut med att tävlingar borde förbjudas skapar man reaktioner och en debatt, och kanske kommer man i alla fall halvvägs. Hur som helst ser jag inte att deras ståndpunkt på något sätt skulle kunna missgynna hästarna. Det är ju fritt fram för alla att starta en liknande, bättre grupp om man inte tycker att de sköter sitt jobb.
Jag är fullt på det klara att alla hästar inte älskar att tävla, men det samma gäller nästan allt vi gör med hästarna, tvärt om vi kan utgå från att mycket vi gör med dem inte är särskilt muntert i deras ögon. Jag kan inte se logiken i att det är värre att utsätta hästar för vissa saker än för andra så länge det är okej ur djurskyddssynpunkt. För mig är det hästens hälsa, säkerhet och givetvis glädje/trivsel som är det väsentliga inte valet av aktivitet.
Den djupare etiska frågan kommer för mig långt tidigare än tävling eller inte tävling, för mig handlar den om att överhuvudtaget ha hästar och djur i fångenskap. Har vi överhuvudtaget rätt att ha djur i fångenskap för nöjes skull, för kött mjölk, ägg, päls mm?
Även här är det så att oavsett vad vi gör med hästarna så kommer andra saker att komma i konflikt förutom pengar och ära, exempelvis så är det många ägare som till varje pris vill rädda livet på sin häst/djur, det finns många hästar som fått lida svårt helt i onödan för att matte/husse inte kan släppa taget. Spöa upp hästar är något som sker långt oftare och betydlig hårdare utanför tävlingsbanan än på, just för att folk har ögonen på sig. Undan för undan har också reglerna skärpts. I Sverige hade situationen troligen lett till diskning.
För att stoppa våldet mot hästar/djur så finns det troligen bara en lösning och det är att sluta hålla djur i fångenskap.
Jag känner mig då inte anklagad för djurplågeri, visst de försöker, men jag ser dem mer som folk som har problem med sig själv (det behöver inte alls vara allvarliga problem men vi går igenom olika faser i livet) och som kanaliserar dem i smått fanatiska åsikter. Det är nog mer omständigheterna som styr vilken organisation/grupp de väljer, om det blir Green Peace, Hells Angels, trädkramare, junkies, Black army, någon hjälp organisation eller groupys. De flesta växer upp och mognar och söker sig till lite mindre radikala metoder även om intresset kan finnas kvar.
Jag tycker inte heller det är helt oproblematiskt med tävlingar varken när det gäller djur eller barn (ungefär samma problem där), det finns en hel del att göra för att förbättra. Till skillnad från dig så ser jag mest bara nackdelar med folk som är väl extrema, folk tröttnar och tar dem mer som ett skämt eller som "ohyra". Det behövs folk som ruskar om, men när åsikterna mest är provocerande och orealistiska och helt saknar folklig förankring så blir det mest kontraproduktivt och tar uppmärksamhet och resurser från de verkliga problemen.
Som exempel, skulle folk börja protestmatcher mot lite mer extrema löpningar som "Grand National" eller sporter som rävjakt (nu är jag totalt ouppdaterad så jag vet inte vad/om det gjorts något mer än det varit protester/diskussioner) och börjar dra upp statistik på dödsfall bland hästar och ryttare och grymheten mot de stackars rävarna, så är det bra mycket större chans att lyckas än att få till stånd förbud mot all galopp eller jaktridning i alla former.