Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Du jag tror du satte den Bulls Eye, givetvis är det pengar som driver DR, just de pengar de kritiserar.

Kanske man kan tillägga känslan av att vara viktig och synas också :)

Dessvarre ar det sa de flesta sadana foreningar funkar.

Se bara pa PETA som har over 97% killrate i de shelters de ager... som de inte ens vill prata om att de har. De ar namligen inte en "radda djuren" organisation - utan arbetar med... *trumvirvel* opinionsbildning!

Vad gäller Hells Angels och människor som vill förstöra världen så handlar det om kriminologi och det är ett ämne som är lite mer komplext och avancerat än en "fas i livet mellan puberteten och 25".

Stämmer inte. Det är förutom att kunna utföra brott, "en fas i livet mellan puberteten och 40". Rekommenderar att läsa Svensk Maffia, mkt intressant.

Och vanhedra de stackars hönsen?

A men typ denna :angel:

http://djurensratt.blogspot.se/2010/08/honrietta-dominerade-midnattsloppet.html

20100821058_104056402.jpg

Okej Har du hört talas om rasen American Tennessee Walking Horse ? Fullblods araber ? De tävlas i utställningssyfte = hårt dragen rykttävling MED VINSTINTRESSE !!! Så jo nog kommer de hoppa på rykttävlingar MED om trav/galopp (nu inte troligt) försvinner...

:confused: Man försöker bilda opinion mot tävling men det är inte tävling de vill förbjuda ??? :confused:

1. Okej, då kanske de behövs där.
2. Nej, man bildar väl opinion mot det man anser vara fel i frågorna man driver?

Jag vill nog påstå att det hör till undantag att man använder överdrivna hjälper inte tvärtom... MÅNGA hästar i World cupen ser inte speciellt stressade ut, kan på rak arm inte säga nån häst som sett stressad ut under tävlingar på den nivån.

Då har vi inte samma syn på vad god ridning är och hur överdrivna hjälper ser ut.

1 Bryr mej inte spec
2 klimatet förändras på jorden HELA TIDEN, på vikingatiden hade de jordbruk på grönland sen kom det kärva tider och de va tvugna att flytta därifrån för att det blev för kallt (och är fortfarande) vem säger att DAGENS klimat är rätt, vem säger att det klimatet som va då är fel ?

Här är det tyvärr du som saknar kunskap. Du är okunnig och har inte koll på ny forskning - fine. Inte historia heller - ok. Du tycker att du vet bättre än forskare, FN, majoriteten av världens länders regeringar, politiker, ekonomer, biologer, alla med eftergymnasial utbildning och de flesta andra också - ok. Du bryr dig inte - inget att stoltsera med kanske men det är helt okej. Eftersom du ändå inte är intresserad (jag antar att hur människor på andra ställen på jorden drabbas av klimatförändringarna inte bekymrar dig nämnvärt heller?) så antar jag att jag helt enkelt kan strunta i att länka källor och fortsätta diskutera det som tråden egentligen handlar om.

Nä same shit different name, radikala åsikter är radikala åsikter oavsett om de är "negativa" eller "positiva", för samma sak där, det vi tycker är radikalt åt ett håll tycker andra är helt normalt och vice versa...

(mina fingrar domnade med... Gav upp ;) )

Vi kanske inte skulle ha avskaffat slaveriet? Lika och allmän rösträtt, HERREGUD vad radikalt!! Kan inte allt bara vara som det alltid har varit :cry::cry:

;)

Vad gör du för att stoppa dessa hemmatävlingar där hästar far illa? Vem bär ansvaret för att göra det i övrigt och hur bör man gå till väga anser du?

Stämmer inte. Det är förutom att kunna utföra brott, "en fas i livet mellan puberteten och 40". Rekommenderar att läsa Svensk Maffia, mkt intressant.

Okej, så att läsa x antal år på universitet för att bli kriminolog är alltså helt överflödigt? Det är alltså en enkel sak att förklara - en helt normal fas? Det skulle ju vara helt revolutionerande. Vad är lösningen då? Låsa in alla män?

Vad gör du för att stoppa dessa hemmatävlingar där hästar far illa? Vem bär ansvaret för att göra det i övrigt och hur bör man gå till väga anser du?

Det enda sättet att stoppa alla oegentligheter när det gäller djur är att inte ha dem i fångenskap, men det gäller för barn och för all del hela mänskligheten. Ska vi utrota grymheter så måste vi förmodligen utrota allt liv. För mig räcker det med djurskyddslagarna men de behöver skärpas på vissa håll och kontrollen behöver utökas/skärpas inom en del områden.

Angående att stoppa hemmatävlingar har jag inte stött på någon som jag anser borde stoppas, du skulle förmodligen vara oenig med tanke på att all form av ridning ökar skaderisken. Jag har exempelvis deltagit i speedtölt, galopp och passlöpp och några agility, gyhmikana, hopp, dressyr, terränghoppning och gångartstävlingar som alla varit inofficiella och i mina ögon ofarliga för hästen men några av dem hade du förmodligen kallat djurplågeri.

Senast ändrad:

Att inte ha djur i fångenskap är ju inte aktuellt. Kan du inte svara på mina frågor utifrån detta?

Jag har ingen aning och jag vet inte hur jag skulle kunna ta ställning till det eller varför, men hade det rört sig om djurplågeri hade det varit ett fall för de som ska upprätthålla våra lagar i det här landet och inte NGO:s. Det hade ju varit fruktansvärt konstigt och ett väldigt osäkert system. Förstår du hur jag menar?

Opinionsbildning - ändra lagarna och systemet. Non Governmental Organizations som tex. DR.

Upprätthålla lagarna - polis, myndigheter. Tex. fall av vanvård.

Så funkar det. Om en massa olika organisationer skulle vara ansvariga för att upprätthålla djurskyddet hade det antagligen slutat i katastrof. Jag vet inte riktigt vart ni har fått det ifrån?

tycker du?

Var ar deras forvaltningsredovisning? Lonespecs?

Anledningen att jag namnde pengar ar for att dels har de en STOR inkomst som inte redovisas oppet till fullo, dels for att de ar skattebefriade. Det ar ALLTID intressant hur en forening forvaltar sina inkomster och utgifter. Och det ar nagot man som upplyst individ som vill stodja nagot skall vara -valdigt- nog med att alltid kolla upp innan man skickar nagra pengar nagonstans.

Nej det är inte aktuellt att inta ha djur i fångenskap, men nu när vi har det så tar sig DR rätten att diktera vad som är rätt och fel och helt utan några studier i vad hästarna verkligen tycker. Hästar struntar i ekonomin, de struntar i sin människas syfte med utnyttjandet. Hästar mår liksom övriga däggdjur däremot bra av att få bra mat, bli väl behandlad, bli uppmuntrad,leva så naturligt som möjligt, få mental stimulans och hålla kroppen i trim.

DR verkar mer ägna sig åt skitsnack och opionionsbildning än att jobba för djurens väl. De bemödar sig inte med att undersöka hur det verkligen är och vad djuren verkligen vill när de sätter upp sina mål, det kan de inte då mest gissar. Ingen vet egentligen vilka hästar som trivs bäst, tävlingshästarna, de som promenadrids, de som NH-tränas eller de som bara går i hagen.

Det går för övrigt alldeles utmärkt, ja kanske bättre, att jobba för att påverka allmänheten att ta väl hand om sina hästar och anmäla oegentligheter eller för att polisen/myndigheterna ska agera hårdare när det gäller djurskyddsfall.

Ditt försvar om att det är polisen som upprätthåller lagarna är direkt missvisande, normer i samhället och folks benägenhet att följa lagar och se till att andra följer dem (eller anmäla) är en viktig del av rättssamhället. Ingen (utom du som tjatar om det) har väl påstått att frivilligorganisationer ska fungera som polis och rättsväsenden eller? För djurens skull så borde DR ägna sig åt att förbättra deras välfärd, inte propagera om att de stackars hästarna känner sig utnyttjade av kapitalismen.

om du laser deras "FRII" rapport, som ar det enda fristaende organet som haller koll pa dom innerhaller det inte heller nagon egentlig information - det mesta ar interna papper som -inte- slapps till allmanheten.

Deras inkomst 2011 var 20 768 084:-

..det ar ratt mycket pengar det handlar om, sa jo, det AR intressant var pengarna gar - och hur de forvarvas.

Om det ar nagon som fortfarande tror att pengar insamlade via opinionsbildning (vilket ar det enda de gor) for mer opinionsbildning inte ar viktiga? 20 mille -skattefritt-. Fundera pa hur viktigt pengar ar...

just sayin.

Nu blir jag -jattejobbig- men ska mala upp lite mer vad jag reagerar pa.

Vi har en organisation som 2011 drog in 20 mille, Minst 75% skall ga "till andamalet"

"Djurens Rätt får inga statliga bidrag och är helt beroende av gåvor och medlemsavgifter. Dessa går till allt som har med verksamheten att göra: informationsmaterial, research, vår medlemstidning, löner till våra anställda, hantering av medlemsregister, informationsspridning, kampanjer osv. Vår verksamhet kontrolleras av Stiftelsen för insamlingskontroll vilket innebär att minst 75 procent av insamlade medel ska gå till ändamålet, alltså vårt arbete för djuren." Dvs att utav de 75%en gar xx% till loner, resor, mat, utbildningar.... och uppenbarligen aven till att citera bukefalos. Vi har ALLTSA en organisation vard 20 mille som... anvander BUKEFALOS som kalla for sin opinionsbildande propaganda.

Jag tycker det ar ratt intressant...

De anvander ord som "Djurfadder" vilket insinuerar att du faktist FADDRAR ett djur - men det ar inte fallet, utan du satter in en manatlig summa som du sjalv valjer.. som gar till opinionsbildande. De har ingen oppen forvaltningsredovisning.

Siffrorna fran FRII och -90 insamlingen stammer -INTE-. (tar en massa googlande, hoppande och sokande for att hitta siffrorna, soker ni pa -90 insamlingen sa hittar ni inte djurens ratt bland registerarde konton btw utan ni maste gora ett frisok sa hittar ni deras uppgifter fram tom. 2010.

Foreningen utbildar sin egen personal (dit gar donationerna) betalar resor och mat for sina aktiva... det ar alltsa en STOR pengaomsattning (som de maste ha for annars maste de namligen betala inkomstskatt) Bara det tycker jag ar intressant, de erbjuder folk att bli "djurfadder" - men har inga djur att faddra (med en bild pa en sot liten goldenvalp forresten ;) ) Sa det ar inhyrda PRnissar, proffs fotografer, anstallda..

finns jattemycket intressant nar man borjar fundera... *vissel*

Nej det är inte aktuellt att inta ha djur i fångenskap, men nu när vi har det så tar sig DR rätten att diktera vad som är rätt och fel och helt utan några studier i vad hästarna verkligen tycker. Hästar struntar i ekonomin, de struntar i sin människas syfte med utnyttjandet. Hästar mår liksom övriga däggdjur däremot bra av att få bra mat, bli väl behandlad, bli uppmuntrad,leva så naturligt som möjligt, få mental stimulans och hålla kroppen i trim.

Självklart är det inte pengarna det handlar om utan konsekvenserna och de motstridiga intressena det medför vilket drabbar hästarna. Stora vinstsummor - viktigare att vinna - större benägenhet att pressa sig och hästen liiite mer, ha liite mer överseende med oegentligheter osv. Den här frågan blir lätt ganska politisk och är absolut ingen icke-fråga som du försöker få det att framstå som. Samma diskussion finns kring mycket annat i vårt samhälle, välfärden, skolan. Just när det gäller hästar dras det hela till sin spets eftersom de är direkt och inte indirekt berörda av ett system som inte tycks fungera.

Ang. studier. Länka något som DR skrivit om vad som är "bäst för hästarna" utan att hänvisa till forskning, statistik eller exempel? Jag hittar nämligen inte det.

DR verkar mer ägna sig åt skitsnack och opionionsbildning än att jobba för djurens väl. De bemödar sig inte med att undersöka hur det verkligen är och vad djuren verkligen vill när de sätter upp sina mål, det kan de inte då mest gissar. Ingen vet egentligen vilka hästar som trivs bäst, tävlingshästarna, de som promenadrids, de som NH-tränas eller de som bara går i hagen.

Tror du själv att de sitter och gissar? Okej. Du vet att det finns ganska gott om forskning idag va?

Det går för övrigt alldeles utmärkt, ja kanske bättre, att jobba för att påverka allmänheten att ta väl hand om sina hästar och anmäla oegentligheter eller för att polisen/myndigheterna ska agera hårdare när det gäller djurskyddsfall.

Ditt försvar om att det är polisen som upprätthåller lagarna är direkt missvisande, normer i samhället och folks benägenhet att följa lagar och se till att andra följer dem (eller anmäla) är en viktig del av rättssamhället. Ingen (utom du som tjatar om det) har väl påstått att frivilligorganisationer ska fungera som polis och rättsväsenden eller? För djurens skull så borde DR ägna sig åt att förbättra deras välfärd, inte propagera om att de stackars hästarna känner sig utnyttjade av kapitalismen.

1. Det håller jag absolut med om. Saken är den att jag tror folk gör så gott de kan, och gör man inte det så hjälper det knappast att någon säger "ta väl hand om din häst!" för då finna andra skäl.
2. Vad tror du att grupper som DR har för inverkan på dessa normer? :confused: Absolut bör man få folk att anmäla missförhållanden i större utsträckning.

Jodå, hela tiden drar folk upp vanvårdsfall, du har flera gånger tagit upp exempel med hästar som svälter och VERKLIGEN har det dåligt och klagat på att DR inte gör något åt detta utan fokuserar på tävlingshästar som ju har det så bra (förhållandevis).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 742
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 892
Senast: ameo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 765
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar