Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Jag vet inte riktigt om jag skulle säga att DR:s åsikter saknar folklig förankring eftersom de har ca 35.000 medlemmar..

Frågan är vilka som är deras medlemmar. Jag gissar att det till stor del är folk från Stockholmsinnerstad som inte kan se skillnad på en ko och en häst och ännu mindre en get och ett får. Folk som lever så långt från naturen så de mer eller mindre tror att köttet växer i frysdisken på Ica. Många av dem är nog dessutom väldigt unga som lever i en idialiserad värld där det naturliga är fint och rent. Att naturen är oerhört grym har de nog ingen möjlighet att förstå då de aldrig fått chansen att se plågan hos en rävskadad höna som långsamt förblöder då räven bär hem hennes döda kompisar till lyan (ja jag tog fram yxan).

Jag är uppvuxen på landet och har sett såväl rävskadade hönor och katter som leker med möss, som plågade kossor, tävlingshästar, ""frigående"" hönor inomhus och en massa naturligt smuts..

Nu är jag i och för sig inte medlem i DR :D Men jag sympatiserar med mycket av det dom står för, och att en räv som inte har något val och inte förstår bättre dödar hönor tycker inte jag ger oss människor rätt att behandla djur illa. Det är för mig ett ganska konstigt resonemang. För 100 år sedan hade det kanske funkat, men nu har vi ett val. Och vi bör undvika att utsätta andra för lidande så långt det är möjligt.

Men jag förstår hur du menar och jag känner lite samma sak ibland, dock får man respektera att vi lever i en demokrati och alla har lika stor rätt till att ha en åsikt. Det finns inga krav på utbildning och kunskap för att få rösta.
Dock så är ju detta bara rena spekulationer, vi har ju egentligen ingen aning om vilka dessa människor är.

:)

Det håller jag med dig om. Detta är dock mycket mer radikalt än att kritisera tävling och viss utrustning ;)
Nej, att kritisera tävling i klump vissar mest på stor okunnighet och är inte ett dyft radikalt. Tävling kan vara allt ifrån en improviserad kapplöpning via rykttävling till Grand National och OS.

NGO:s som DR sysslar med opinionsbildning. De är inga poliser eller djurskyddskontrollanter - det är upp till myndigheter att sköta sådana frågor och politiker att besluta om hur mycket resurser som ska läggas på det. Jag vet att betydligt värre saker sker utanför tävlingsbanan, men samma sak gäller här. Sker det på tävlingsbanan utan påföljder är det ett SYSTEMFEL. Sker det hemma på gården är det ett brott mot djurskyddslagen vilket ska hanteras av länsstyrelsen eller polisen.

Men likväl vill du (eller i vart fall DR) förbjuda tävlingar istället för att försöka bilda opinion mot felaktigheterna. Ska man förbjuda allt där det förekommer oegentligheter istället för att försöka korrigera blir det inget kvar som är tillåtet liksom. Folk plankar på tågen, förbjud tåg, folk blir misshandalde på tunnelbanan - förbjud tunnelbanor, folk dör i trafiken - förbjud bilar. Folk skadas i höjdhoppstävlingar - förbjud dem.

Förbud är helt enkelt sällan lösning på något, skärpta regler, förbättrad/säkrare utrustning och ändrade bedömningsgrunder är däremot något som är både möjligt och effektivt.

Jag vet att de hade blivit diskade i Sverige, men jag tog fruktansvärt illa vid mig av den händelsen och kan inte förstå att man som representant för SvRF och FEI inte ställer högre krav på regelverken. Det var såpass grovt att jag är chockad övar att SvRF inte har agerat, de är ju en del av det hela. Du får gärna tycka att jag är omogen och går igenom en "fas" i livet, men om eller när jag slutar bli tokig på sådant här kommer jag att bli rädd för mig själv. Jag tycker att det är otroligt fegt och lamt av alla som inte bryr sig och fortsätter som om inget hänt utan att ifrågasätta.

Jämförde de precis Green Peace med Hells Angels och Black army? :confused:
Det finns en fas i livet som infaller någonstans mellan puberteten och kanske 25 upp till 30 års ålder (ja för ett fåtal varar den livet ut) då man tänjer gränser och går till ytterligheter. Man gör uppror mot samhället, mot föräldrar med mera vissa får mer eller mindre extrema åsikter. Beroende på intresse, uppfostran och livets orättvisor så går man olika vägar en del nöjer sig med att göra uppror mot föräldrarna och jobba ett år på kibutz andra är lite mer extrema och vill rädda eller möjligen förstöra världen.

Jag vet inte riktigt om jag skulle säga att DR:s åsikter saknar folklig förankring eftersom de har ca 35.000 medlemmar..

35.000 av 9.000.0000 är inte så värst många och liksom en talare innan är jag benägen att tro att många medlemmar är unga och inte har direkt koll på vad för organisation det är. Den dag de X.000 ridskoleungarna inser att DR egentligen vill stänga ner deras ridskola så går de ur. Och likaså de X.000 som inser att får DR som de vill så är det veggo burgare och quorn pizza som gäller.

Inte sjutton anser folk här på Buke att man har rätt att behandla djur illa, det är det få som anser över lag.

Har svarat i en tråd på deras sida angående den där mindre lyckade artikeln om ryttaren som alltid rider på graman. Det kom upp att någon var så stolt så hon inte använde någon metall til sina hästar. Varken bett, sporrar eller skor. Givetivs kliade det för mycket i fingrarna så jag kunde inte låta bli att fråga om detta med skorna. Svaret (från en annan person) gör mig mörkrädd. Jag trodde de värsta avarterna med barfotatalibanism hade försvunnit nu. Vår "kära" vän Ove på svenska hovskolan påstår nu att en sko stryper 70% av blodcirkulatonen i hovarna. Förutom de orimliga i påståendet så borde inte hovarna dö i typ kallbrand då? Jag undrar om DR kommer låta den lögnen och uppmaningen till djurplågeri stå kvar på sidan? Om så sker så tappar de verkligen allt existensberättigande.

Vet du att den människan verkligen verkar ha tomtar på loftet?!

Det är en smådjursveterinär som dessutom anser sig vara någon slags verklighetens Doktor Doolittle! :angel:

*kl*

Jag blir ju helt mörkrädd:

Länk

Banveterinärer får icke ifrågasättas! :crazy:

För den som inte orkar läsa runt lite så är det ok att ifrågasätta alla andra utifrån inlägg i media/blogg/twitter med en veterinär kan tydligen inte göra fel och kan inte ifrågasättas ohörd eller spekuleras runt....

Dom klagar på att vi (travfolket) bara tänker på pengar. Men när vi tycker att vet har agerat dåligt då e det också fel. Hur tänker dom där?

Nej, att kritisera tävling i klump vissar mest på stor okunnighet och är inte ett dyft radikalt. Tävling kan vara allt ifrån en improviserad kapplöpning via rykttävling till Grand National och OS.

Jag tror du förstår att det inte är "rykttävlingar" som åsyftas. Problemet är tävlingar där vinstintressen riskerar att strida mot hästens bästa. Där tävlingsmomentet i sig, även om det inte vore en tävling, faktiskt innebär stora risker för hästen. Det ÄR större risk att hästen skadar sig under ett lopp än när den går i hagen eller rids i skogen/ på ridbanan.

Sedan har jag läst på facebook-sidan flera gånger på sista tiden att förbud av tävlingar i allmänhet inte är en fråga DRH driver. Det är en svår och intressant diskussion dock, väldigt knepigt ur ett djurrättsperspektiv och svårt att få att gå ihop med synen på djur som individer med ett egenvärde.

Men likväl vill du (eller i vart fall DR) förbjuda tävlingar istället för att försöka bilda opinion mot felaktigheterna. Ska man förbjuda allt där det förekommer oegentligheter istället för att försöka korrigera blir det inget kvar som är tillåtet liksom. Folk plankar på tågen, förbjud tåg, folk blir misshandalde på tunnelbanan - förbjud tunnelbanor, folk dör i trafiken - förbjud bilar. Folk skadas i höjdhoppstävlingar - förbjud dem.

Förbud är helt enkelt sällan lösning på något, skärpta regler, förbättrad/säkrare utrustning och ändrade bedömningsgrunder är däremot något som är både möjligt och effektivt.

Jag förstår hur du menar. Men nu pratar vi om hästar som är levande varelser, inte tåg. DjurensRÄTT menar ju att djur ska ha RÄTTIGHETER och ser på saken utifrån ett djurrättsperspektiv. Att tävla i höjdhopp är helt och hållet självvalt och att skada sig är en risk man har valt att ta.

Sedan verkar de ju inte vilja förbjuda alla tävlingar om jag har förstått saken rätt? De är dock öppna med att det är problematiskt.

Min åsikt är att det nog är svårt att göra banhoppning, fälttävlan, trav och galopp helt bra ur ett djurskyddsperspektiv. Stora risker, hög belastning på hästarna. Krävs ofta överdrivna hjälper då hästarna är uppe i den stressnivån. (finns såklart undantag)

Det finns en fas i livet som infaller någonstans mellan puberteten och kanske 25 upp till 30 års ålder (ja för ett fåtal varar den livet ut) då man tänjer gränser och går till ytterligheter. Man gör uppror mot samhället, mot föräldrar med mera vissa får mer eller mindre extrema åsikter. Beroende på intresse, uppfostran och livets orättvisor så går man olika vägar en del nöjer sig med att göra uppror mot föräldrarna och jobba ett år på kibutz andra är lite mer extrema och vill rädda eller möjligen förstöra världen.

Ärligt talat så är det här inte speciellt genomtänkt och jag vet inte ens om jag ska svara på detta då vi verkar stå VÄLDIGT långt ifrån varandra här. Jag tycker det är fantastiskt med människor som engagerar sig för det de tror på. Green Peace är en organisation som har all min respekt, det finns otroligt många sakkunniga och professionella som jobbar med miljö och rättvisefrågor på hög nivå. Är du en sådan som förnekar klimatförändringarna eller bryr du dig bara inte?

Vad gäller Hells Angels och människor som vill förstöra världen så handlar det om kriminologi och det är ett ämne som är lite mer komplext och avancerat än en "fas i livet mellan puberteten och 25".

35.000 av 9.000.0000 är inte så värst många och liksom en talare innan är jag benägen att tro att många medlemmar är unga och inte har direkt koll på vad för organisation det är. Den dag de X.000 ridskoleungarna inser att DR egentligen vill stänga ner deras ridskola så går de ur. Och likaså de X.000 som inser att får DR som de vill så är det veggo burgare och quorn pizza som gäller.

Det där är bara spekulationer. Som jag har uppfattat är det väldigt populärt att hänvisa till alla hemska ridskolor där hästarna är deprimerade och blir dragna i munnen från både rid-, trav- och galoppsportens sida när man får kritik -ridskolehästarna har det alltid sämre rent generellt. Mycket möjligt att det stämmer.

För övrigt så får djur allt högre status i vårt samhälle, jag tror inte att de flesta främst går ur DR utan att ridskolorna får högre krav på sig - BRA.

Det finns väääldigt många vegetarianer i sverige idag. DR är väldigt öppna med att de förespråkar veggo-mat.

Ursäkta långt, flummigt och taskigt formulerat inlägg!

Senast ändrad:

KL
Hästar som svälter ihjäl och får avlivas pga vanvård är uppenbarligen inte lika intressant för dem som att klanka på travet. På deras Facebooksida finns inget om den löjliga domen i målet om de vanskötta islandshästarna. De har dock lagt ut ytterligare en nyhet (för 2 timmar sedan altså efter aktuell dom) om att en travhäst av okänd anledning dött efter ett lopp.

Detta har vi diskuterat ca tio gånger bara i den här tråden. DR jobbar med opinionsbildning. I Sverige har vi myndigheter och polis som sköter vanvårdsfall och lagbrott. Vad ska DR göra där? Alla tycker ju att det är fel och hemskt så det blir inte mycket till diskussion. Vill man att mer resurser ska satsas på djurskydd så får man helt enkelt påverka det genom att rösta fram politiker som driver frågan i nästa val.

Jag tror du förstår att det inte är "rykttävlingar" som åsyftas. Problemet är tävlingar där vinstintressen riskerar att strida mot hästens bästa.

Okej Har du hört talas om rasen American Tennessee Walking Horse ? Fullblods araber ? De tävlas i utställningssyfte = hårt dragen rykttävling MED VINSTINTRESSE !!! Så jo nog kommer de hoppa på rykttävlingar MED om trav/galopp (nu inte troligt) försvinner...

Sedan har jag läst på facebook-sidan flera gånger på sista tiden att förbud av tävlingar i allmänhet inte är en fråga DRH driver. Det är en svår och intressant diskussion dock, väldigt knepigt ur ett djurrättsperspektiv och svårt att få att gå ihop med synen på djur som individer med ett egenvärde.
..............
Sedan verkar de ju inte vilja förbjuda alla tävlingar om jag har förstått saken rätt? De är dock öppna med att det är problematiskt.

:confused: Man försöker bilda opinion mot tävling men det är inte tävling de vill förbjuda ??? :confused:

Min åsikt är att det nog är svårt att göra banhoppning, fälttävlan, trav och galopp helt bra ur ett djurskyddsperspektiv. Stora risker, hög belastning på hästarna. Krävs ofta överdrivna hjälper då hästarna är uppe i den stressnivån. (finns såklart undantag)

Jag vill nog påstå att det hör till undantag att man använder överdrivna hjälper inte tvärtom... MÅNGA hästar i World cupen ser inte speciellt stressade ut, kan på rak arm inte säga nån häst som sett stressad ut under tävlingar på den nivån.

Är du en sådan som förnekar klimatförändringarna eller bryr du dig bara inte?
1 Bryr mej inte spec
2 klimatet förändras på jorden HELA TIDEN, på vikingatiden hade de jordbruk på grönland sen kom det kärva tider och de va tvugna att flytta därifrån för att det blev för kallt (och är fortfarande) vem säger att DAGENS klimat är rätt, vem säger att det klimatet som va då är fel ?

Vad gäller Hells Angels och människor som vill förstöra världen så handlar det om kriminologi och det är ett ämne som är lite mer komplext och avancerat än en "fas i livet mellan puberteten och 25".

Nä same shit different name, radikala åsikter är radikala åsikter oavsett om de är "negativa" eller "positiva", för samma sak där, det vi tycker är radikalt åt ett håll tycker andra är helt normalt och vice versa...

(mina fingrar domnade med... Gav upp ;) )

Är det någon som kan svara varför DR lägger ner tid och energi på ett hopplöst värv istället för att satsa de resurserna på saker som kan göra skillnad?

Pengar.

Genom opinionsbildning far de medlemmar "nejmenguuudsahemskt, det maste jag hjalpa till att stoppa" - med minimala kostnader for DR/DRH.

Dvs att slass mot "Spoken" kostar inte lika mycket som att t.ex. gora en serios fristaende studie, eller donera pengar sa att en hast nanstans har mat for ett ar, eller stodja ett shelter eller...

Det ar helt enkelt rokridaer. De kanner att de gor nagot, de drar in pengar - med minimala utgifter och utan dagliga "arbetssysslor" i stil med skitmockning...

Jag kan bara hålla med.

Litet tillägg, improviserade tävlingar kan vara allt från rykttävlingar (där man klipper känselhår mm) och "FÖRSTEN HEM " ( Vild galopp hem bland ponnybarnen) till vem kan piska sin häst över högst hinder och en blåbärshoppning på 20 cm med ledare. En del oskyldiga och snälla, andra i det närmaste livsfarliga. Jag håller benhårt på att hästarna ska ha det bra det är det primära, allt tjafs om syftet är rent ut sagt "bullshit" hästen vet inget av syftet men märker mer än väl hur den behandlas. Farliga hemmatävlingar är lika illa som farliga proffstävlingar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 737
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 889
Senast: ameo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 765
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"