Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Jag vet inte och jag vill varken spekulera och smutskasta eller försvara. Diskussionen rörde hästgruppens syfte och frågorna de driver, inte organisationens ekonomi, den kan jag ingenting om. Den enda organisationen jag skänker pengar till är Läkare utan gränser.

Det där tycker jag är mycket intressant information. Med de summorna att röra sig med måste det finnas möjlighet att leta upp bättre källor än Bukefalos. Det måste också finnas möjlighet att lägga tid på en anings aning tankearbete över hur man ska kunna fixa till referenser till sina uppgifter/citat. "Bukefalos 2009" är knappast ett korrket sätt och att ha mage att sitta och säga att man ska googla för att hitta korrekt tråd riktigt dåligt.

Självklart är det inte pengarna det handlar om utan konsekvenserna och de motstridiga intressena det medför vilket drabbar hästarna. Stora vinstsummor - viktigare att vinna - större benägenhet att pressa sig och hästen liiite mer, ha liite mer överseende med oegentligheter osv. Den här frågan blir lätt ganska politisk och är absolut ingen icke-fråga som du försöker få det att framstå som. Samma diskussion finns kring mycket annat i vårt samhälle, välfärden, skolan. Just när det gäller hästar dras det hela till sin spets eftersom de är direkt och inte indirekt berörda av ett system som inte tycks fungera.
Var finns forskningen som visar på att tävlingshästar far mer illa av deras hussars och mattars intresse än andra hästar?

Alla hästar kan råka ut för mattar och hussar som inte sätter dem i första rummet. DR och du verkar ha hakat upp er på att de som tävlar är sämre människor än de som använder hästar till annat såsom turridning, ridskola, förvar (där matte/husse tröttnat) status symbol mm. Det tar sig uttryck på olika vis. En del har ekonomiska bekymmer och fodrar inte sin häst, andra har personliga problem och orkar inte med hästen en del får andra intressen och glömmer hästen, en del är aggressiva och klår upp hästen. Jag vill ha bort allt och kan inte fatta varför man snöat in sig på en viss changer, tävling och gjort den till ett problem istället för att inrikta sig på problemen i sig och försöka påverka till en lösning här.

Ang. studier. Länka något som DR skrivit om vad som är "bäst för hästarna" utan att hänvisa till forskning, statistik eller exempel? Jag hittar nämligen inte det.
Jag skulle snarare fråga mig finns det något område de över huvudtaget hänvisar till relevanta studier och fakta. Deras studier, åtminstone hästgruppens, hänvisar exempelvis till den eminenta källan Buke och liknade källor som inte har någon som helst vetenskaplig grund utan mest är tyckande.

Tror du själv att de sitter och gissar? Okej. Du vet att det finns ganska gott om forskning idag va?
Visa på forskning om tamhästens preferenser när det gäller aktiviteter. Jag inte bara tror att du och DR gissar när det gäller vad hästar gillar att göra, jag vet att de gör det.

1. Det håller jag absolut med om. Saken är den att jag tror folk gör så gott de kan, och gör man inte det så hjälper det knappast att någon säger "ta väl hand om din häst!" för då finna andra skäl.
2. Vad tror du att grupper som DR har för inverkan på dessa normer? :confused: Absolut bör man få folk att anmäla missförhållanden i större utsträckning.

Och det är mer effektivt att försöka förbjuda tävling menar du?

Jodå, hela tiden drar folk upp vanvårdsfall, du har flera gånger tagit upp exempel med hästar som svälter och VERKLIGEN har det dåligt och klagat på att DR inte gör något åt detta utan fokuserar på tävlingshästar som ju har det så bra (förhållandevis).
Så du sätter ett likhetstecken mellan att göra något och agera polis? DR förväntas väl knappast agera polis varken i djurskyddsärenden eller när det gäller att stoppa tävlingar. Även i djurskyddsärenden så kan man sprida information och propaganda försöka påverka myndigheter och privatpersoner. Folkbildning är en annan bra aktivitet. Det är samma verktyg som är rimliga att använda i båda fallen.

Jag vet inte och jag vill varken spekulera och smutskasta eller försvara. Diskussionen rörde hästgruppens syfte och frågorna de driver, inte organisationens ekonomi, den kan jag ingenting om. Den enda organisationen jag skänker pengar till är Läkare utan gränser.

fast gruppens syfte är väldigt relevant när det gäller ekonomin, är syftet att mjölka pengar och stoppa i vissa personers fickor eller är det att hjälpa djuren. Ser man till det som kommit fram här så är det inte helt klart vad syftet egentligen är.

Ang. studier. Länka något som DR skrivit om vad som är "bäst för hästarna" utan att hänvisa till forskning, statistik eller exempel? Jag hittar nämligen inte det.

Tror du själv att de sitter och gissar? Okej. Du vet att det finns ganska gott om forskning idag va?

Säger som du gör hela tiden ! L Ä N K A denna forskning så kan vi åxå få del av den, vi som lever i "okunskap" och inte kan nåt om hästar...

Det brukar jag väl inte säga? Oftast är det jag som länkar :p

Nu bad jag faktiskt er att göra det eftersom ni klagade. Kom med ett exempel. Ni pratar bara i generella termer vad gäller kritiken mot DRH. Något de skrivit på sidan som är felaktigt och inte stöds av forskning borde inte vara en konst att hitta och klistra in här om man ska tro det som hittills skrivit i tråden?

Vi kan ju inte hitta länkar till forskningen det är det som är problemet. Det finns kanske delar inom DR som är seriösa och baserar sitt agerande på forskning men häst sektionen har i varje fall ont om seriösa referenser om de nu har några alls. De skriver för övrigt jämnt om vad som är bäst för hästarna och helt utan länkar, gå bara in på facebooksidan till exempel.

Var finns forskningen som visar på att tävlingshästar far mer illa av deras hussars och mattars intresse än andra hästar?

Alla hästar kan råka ut för mattar och hussar som inte sätter dem i första rummet. DR och du verkar ha hakat upp er på att de som tävlar är sämre människor än de som använder hästar till annat såsom turridning, ridskola, förvar (där matte/husse tröttnat) status symbol mm.

Nej. Jag har inte läst någonstans att någon från DRH har talat i de termerna eller generaliserat på det viset, och jag har definitivt inte gjort det. Att problematisera tävling och sättet vi använder hästar på ur ett djurrättsperspektiv är en annan sak än att fördöma och tycka att alla som tävlar är sämre människor. Det där stämmer helt enkelt inte, men jag förstår att det hade varit skönt för er om det gjorde det.

Jag skulle snarare fråga mig finns det något område de över huvudtaget hänvisar till relevanta studier och fakta. Deras studier, åtminstone hästgruppens, hänvisar exempelvis till den eminenta källan Buke och liknade källor som inte har någon som helst vetenskaplig grund utan mest är tyckande.

Kan du inte snälla bara komma med ETT enda exempel om det nu kryllar av dem?

Visa på forskning om tamhästens preferenser när det gäller aktiviteter. Jag inte bara tror att du och DR gissar när det gäller vad hästar gillar att göra, jag vet att de gör det.

Det här handlar inte om preferenser. Ny forskning kring rollkur visar i och för sig tydligt på just det, men nu handlar detta inte om rollkur heller.

Så du sätter ett likhetstecken mellan att göra något och agera polis? DR förväntas väl knappast agera polis varken i djurskyddsärenden eller när det gäller att stoppa tävlingar. Även i djurskyddsärenden så kan man sprida information och propaganda försöka påverka myndigheter och privatpersoner. Folkbildning är en annan bra aktivitet. Det är samma verktyg som är rimliga att använda i båda fallen.

Nej det gör jag verkligen inte.
Påverkar myndigheter gör de redan. Folkbildning sysslar det väl också med, men ni håller ju inte med om det som sägs eftersom ni kritiseras och tar illa upp. Man kommer alltid att trampa någon på tårna när man diskuterar vår djurhållning idag, det är oundvikligt. Bilda opinion i djurskyddsärenden? Det gör de väl också, typ tidelag? Det är i och för sig lagligt så du kanske inte tycker att det räknas?
Kanske mink och grisfarmarna? Vanvård/missförhållanden! Nej just det, de får ju sk*t för det också.. Ännu mer till och med.

Senast ändrad:

Vi kan ju inte hitta länkar till forskningen det är det som är problemet. Det finns kanske delar inom DR som är seriösa och baserar sitt agerande på forskning men häst sektionen har i varje fall ont om seriösa referenser om de nu har några alls. De skriver för övrigt jämnt om vad som är bäst för hästarna och helt utan länkar, gå bara in på facebooksidan till exempel.

Kan du se facebook-sidan? :confused: Länka något därifrån som inte är baserat på forskning eller dokumentation av enskild händelse, det var så jag menade!

Nu blir jag -jattejobbig- men ska mala upp lite mer vad jag reagerar pa.

Vi har en organisation som 2011 drog in 20 mille, Minst 75% skall ga "till andamalet"

"Djurens Rätt får inga statliga bidrag och är helt beroende av gåvor och medlemsavgifter. Dessa går till allt som har med verksamheten att göra: informationsmaterial, research, vår medlemstidning, löner till våra anställda, hantering av medlemsregister, informationsspridning, kampanjer osv. Vår verksamhet kontrolleras av Stiftelsen för insamlingskontroll vilket innebär att minst 75 procent av insamlade medel ska gå till ändamålet, alltså vårt arbete för djuren." Dvs att utav de 75%en gar xx% till loner, resor, mat, utbildningar.... och uppenbarligen aven till att citera bukefalos. Vi har ALLTSA en organisation vard 20 mille som... anvander BUKEFALOS som kalla for sin opinionsbildande propaganda.

Jag tycker det ar ratt intressant...

De anvander ord som "Djurfadder" vilket insinuerar att du faktist FADDRAR ett djur - men det ar inte fallet, utan du satter in en manatlig summa som du sjalv valjer.. som gar till opinionsbildande. De har ingen oppen forvaltningsredovisning.

Siffrorna fran FRII och -90 insamlingen stammer -INTE-. (tar en massa googlande, hoppande och sokande for att hitta siffrorna, soker ni pa -90 insamlingen sa hittar ni inte djurens ratt bland registerarde konton btw utan ni maste gora ett frisok sa hittar ni deras uppgifter fram tom. 2010.

Foreningen utbildar sin egen personal (dit gar donationerna) betalar resor och mat for sina aktiva... det ar alltsa en STOR pengaomsattning (som de maste ha for annars maste de namligen betala inkomstskatt) Bara det tycker jag ar intressant, de erbjuder folk att bli "djurfadder" - men har inga djur att faddra (med en bild pa en sot liten goldenvalp forresten ;) ) Sa det ar inhyrda PRnissar, proffs fotografer, anstallda..

finns jattemycket intressant nar man borjar fundera... *vissel*

Ja det är väldigt intressant, kanske även för "Uppdrag Granskning" :idea:

Nej. Jag har inte läst någonstans att någon från DRH har talat i de termerna eller generaliserat på det viset, och jag har definitivt inte gjort det. Att problematisera tävling och sättet vi använder hästar på ur ett djurrättsperspektiv är en annan sak än att fördöma och tycka att alla som tävlar är sämre människor. Det där stämmer helt enkelt inte, men jag förstår att det hade varit skönt för er om det gjorde det.
Jag upplever det så, är man frälst så kanske man inte ser det.

I mina ögon är det mest bara naivt att problematisera en företeelse som tävling, var för inte ta de problem som finns istället för att hitta på problem. Det är inget problem att man tävlar hästar, det är däremot ett problem att vissa oavsett inriktning utnyttjar hästar på ett felaktigt sätt.

Kan du inte snälla bara komma med ETT enda exempel om det nu kryllar av dem?
Du verkar inte vara förmögen att se dem, som sagt gå bara in på DRH hemsida.

Det här handlar inte om preferenser. Ny forskning kring rollkur visar i och för sig tydligt på just det, men nu handlar detta inte om rollkur heller.
Den här nya forskningen är väldigt smal, dels var det få ekipage och dels rör den en träningsmetod som inte används på tävlingsbanan och knappast inom alla former av häst tävlingar. Det känns lite sisådär att vara emot alla tävlingar inklusive trav baserad på en träningsmetod (som även används för icke tävlingshästar) som inte används i alla grenar. Möjligen kan underökningen användas för att förbjuda rollkur för alla oavsett om man tävlar eller inte.

Det är egentligen ett lysande exempel på hur DR fungerar, de hittar en företeelse de ogillar och kör hårt med den för att förbjuda de de själva anser är fel. Det är givetvis träningsmetoden som man bör rikta in sig på, inte på Tävlingar där den aldrig används oavsett gren.

Nej det gör jag verkligen inte.
Påverkar myndigheter gör de redan. Folkbildning sysslar det väl också med, men ni håller ju inte med om det som sägs eftersom ni kritiseras och tar illa upp. Man kommer alltid att trampa någon på tårna när man diskuterar vår djurhållning idag, det är oundvikligt. Bilda opinion i djurskyddsärenden? Det gör de väl också, typ tidelag? Det är i och för sig lagligt så du kanske inte tycker att det räknas?
Kanske mink och grisfarmarna? Helt legal vanvård/missförhållanden! Nej just det, de får ju sk*t för det också.. Ännu mer till och med.

Jaja men kom till sak, varför kan man inte inrikta sig på det som är fel istället för att generalisera exempel vis försöka förbjuda rollkur istället för alla tävlingar oavsett inriktning t.ex. man kan liksom inte skylla på att djurskyddet är en polissak och DR inte är poliser, det är det oavsett område vilket område man ger sig på. Man vill väl rimligen förbjuda tävling av djurskyddsskäl antar jag eller?

Om man nu ska titta på deras Fb sida så tycker jag det är intressant :grin: att de tar upp alla artiklar om travet som visar på något negativt om behandlingen av hästarna. Ett exempel är Commander Crove. De länkar till drivor av artiklar om denna hsät som talar om hur oansvariga ägaren är men de har inte nämnt ett ord om den enligt ägaren tveksamma vetundersökningen som har skett innan anmälningsförbudet. Om den undersökningen ens är i närheten av att vara så bristfällig (bla ska den ena veterinären som skrivit på inte ens tittat på hästen) så är det under all kritik. Glömdes det bort eller är det snarare ett försök att svartmåla utan att ta med all fakta.
Du säger att
Detta har vi diskuterat ca tio gånger bara i den här tråden. DR jobbar med opinionsbildning. I Sverige har vi myndigheter och polis som sköter vanvårdsfall och lagbrott. Vad ska DR göra där? Alla tycker ju att det är fel och hemskt så det blir inte mycket till diskussion. Vill man att mer resurser ska satsas på djurskydd så får man helt enkelt påverka det genom att rösta fram politiker som driver frågan i nästa val.
Kanske skulle de försöka ägna sig åt opinionsbildning för att straffen för djurplågeri ska vara kännbara. De är ju inte ute efter diskussion de är ju bara ute efter att folk ska skrika halleluja och ansluta sig till sekten. Om de var ute efter diskussion så skulle de kunna problematisera sporten på ett konstruktivt sätt (altså både för och nackdelar) utan att försöka svartmåla utövarna som några aliens som gillar att plåga sina djur.

Senast ändrad:

Kan du se facebook-sidan? :confused: Länka något därifrån som inte är baserat på forskning eller dokumentation av enskild händelse, det var så jag menade!

Jag hittar inget som är baserat på forskning, min kritik rör dock det som är baserat på enskilda händelser, att dokumentera enskilda händelser, och knappast objektivt, och sedan generalisera och använda det som fakta är just problemet. Man dokumenterar den ensklda händelsen att en Bukenavändare påstår en sak och sedan är det plötsligt officiell fakta :devil: värdig en rapport från DRH och man använder Buke som bevis på hur folk beter sig eller som ren fakta.

*knapp*

Gud vad ledsen jag blev av den här tråden :( Hade förväntat mig en diskussion om de problem vi faktiskt har i ridsporten/travsporten - det är ju alltid bra att fråga lyfts och att vi vädrar lite smutsig byk tycker jag. Men istället känns tråden bara som pajkastning och man är långt från grundproblemet.

Ni som sysslar med travsport, tycker ni att all utrustning på listan är OK? För det finns en hel del jag tycker känns på gränsen till vad som borde vara tillåtet. Och det är ju inte en helt okänd problematik inom travsporten att det är svårt att "göra av" alla dessa hästar som helt enkelt är för kassa för att springa lopp. Även min egen sport, dressyren, lider av flera problem där många siktar på snabba resultat, och jag blir alltid illa berörd varje gång man ser en spänd häst stångridas med gnisslande tänder och piskande svans på tävling.

Synd av man inte kan vara mer självsanerande än så, DR har ju många problem med sin argumentationsteknik, och jag håller med om att de blir smått maniska i att bevisa att ALL utrustning är av ondo, det köper jag inte. Men borde vi inte inom Sverige vara STOLTA att mindre utrustning är tillåtet på travet än vad det är på kontinenten? Behöver vi verkligen mer linor, remmar, bettslingar osv? För om vi ska argumentera om det ger vi ju DR delvis rätt i sitt vinna-till-varje-pris-mantra.

Nåja, synd på en potentiellt intressant tråd. Nu har jag gnällt färdigt ;)

Men kom igen nu, ser du inte hur utvecklingen går? I alla fall inom travet så går ju aveln fram så mycket att man använder allt mindre hjälpmedel. Många hästar tävlar idag utan skydd,skor och käkrem.

Nej det visste jag inte, men det är väldigt intressant! Precis sånt jag hade hoppats på att den här tråden hade behandlat :) Finns det nån rörelse inom travet som yrkar på att mindre utrustning ska bli tillåten? (som i dressyren exempelvis där bara basic basic är tillåtet som tävlingsutrustning). Många av oss ridmänniskor har självklart väl cementerade fördomar om travet, men jag blir gärna upplyst! :D Det är ju såna argument som behövs för att motbevisa DR, inte att man försöker misskreditera DR som organisation, för det tror jag inte att man har nåt för. Då blir lätt diskussionen som värsta amerikanska presidentvalskampanjen ;)

Inom dressyren är tyvärr utvecklingen till viss del på väg åt andra hållet - hästmaterialet börjar bli så pass bra, men många kan inte hantera stor gång och mycket humör/nerv i sina hästar. Det leder till att de köper en "lovande unghäst" som de inte kan förvalta, och vips är det hjälptyglar och "jag kan inte rida ut får då blir min häst galen". Grovt generaliserat, såklart.

Nja den här tråden handlar inte om att diskutera problem inom travsporten eller andra hästsporter. Den handlar om att djurens rätt skriver en "rapport" som delger en väldigt snedvriden bild av travet. Jag har satt " " runt rapport då jag anser att det inte kan kallas rapport när man använder ett annonymt forum som Bukefalos som källa utan att ens hänvisa till vilket nick som har skrivit citaten eller vilken tråd det gäller.

Nej det visste jag inte, men det är väldigt intressant! Precis sånt jag hade hoppats på att den här tråden hade behandlat :) Finns det nån rörelse inom travet som yrkar på att mindre utrustning ska bli tillåten? (som i dressyren exempelvis där bara basic basic är tillåtet som tävlingsutrustning). Många av oss ridmänniskor har självklart väl cementerade fördomar om travet, men jag blir gärna upplyst! :D Det är ju såna argument som behövs för att motbevisa DR, inte att man försöker misskreditera DR som organisation, för det tror jag inte att man har nåt för. Då blir lätt diskussionen som värsta amerikanska presidentvalskampanjen ;)

Inom dressyren är tyvärr utvecklingen till viss del på väg åt andra hållet - hästmaterialet börjar bli så pass bra, men många kan inte hantera stor gång och mycket humör/nerv i sina hästar. Det leder till att de köper en "lovande unghäst" som de inte kan förvalta, och vips är det hjälptyglar och "jag kan inte rida ut får då blir min häst galen". Grovt generaliserat, såklart.

Här är miljonärskan i vårt stall...bara lindor bak ...inga skor , inge käk

Fly-High-Kemp-heat111029.JPG

Det brukar jag väl inte säga? Oftast är det jag som länkar :p

Nu bad jag faktiskt er att göra det eftersom ni klagade. Kom med ett exempel. Ni pratar bara i generella termer vad gäller kritiken mot DRH. Något de skrivit på sidan som är felaktigt och inte stöds av forskning borde inte vara en konst att hitta och klistra in här om man ska tro det som hittills skrivit i tråden?

Har inte sett en enda länk till forskning från din sida, att hänvisa till en annan hemsida är INTE att länka till forskning. Jag vill veta vilka dina forskningar å statistiker är. Jag har sett andra som skrivit om dödsfallen osv (hur många de är mm) men du vidhåller att DR har rätt i sak men kan inte styrka varför... :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 737
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 889
Senast: ameo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 765
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar