Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Jag är övertygad om att hästen lider av att bli klädd som en julgran på grund av husses eller mattes dåliga självkänsla. Det är inte god hästhållning någonstans. Detta är högst subjektivt, precis som din åsikt är högst subjektiv.

:rofl:

vilket sätt lider hästen av tingeltangel?

Om jag deltar i en maskerad-ritt eller ett riddarspel så är det dålig hästhållning?!

Nu tror jag nog att du får ta av dig nattmössan :angel:

Ööööööööh. Jag vet faktiskt inte hur jag ska bemöta det här, men jag ska försöka. Jag ser hästar i det fria varje dag som rör sig som i den form som är målet med dressyr i allmänhet (tyvärr inte all dressyr). I balans och med lätthet och vikten huvudsakligen på bakbenen, stolt krökt nacke med nosryggen något framför lod. Formen travarna går i är inte naturlig någonstans i de hastigheterna. Vart har du fått det ifrån? Vilken häst rör sig så i hagen? :confused:

Du har uppenbarligen inte sett en travare rejsa järnet i hagen! :devil:

En sak till, det kan ju vara så att viss hästsport inte är bra för att den generellt har vissa problem, vi kan ta dressyr och den omdebatterade rollkuren som exempel. Jag skulle om jag var i Djurens Rätts ställe angripa just detta fenomen, ifrågasätta hästarnas välfärd och tycka på att det behövs en omfattande oberoende undersökning för att utreda påverkan både fysiskt och psykiskt om det behövs ett förbud eller ändrade regler kring detta och dessutom utmana etablissemanget genom att avsätta en del av budgeten, kanske 100.000-1.000.000 och utmana andra föreningar och Ridsportförbundet/FEI att komma med bidrag och komma överens om undersökningens inriktning och mål och ge full insyn och sedan accepterat resultatet.

Det är ingen som förnekar att det finns hästar som far illa, som har för mycket utrustning, fel utrustning och behandlas fel i största allmänhet.

Problemen blir när man väljer ut problemen och menar att detta är normen och eftersom hästar far illa på det här viset så utnyttjas alla. Den logiska kedjan, eller bristen på logik gör det jobbigt. Som i ditt exempel så gör det sig inte särskilt väl om man sätter stora rubriker i stil med "48 välhanterade/välskötta hästar och ett vanvårdsfall på utställning - vi kräver att utställningar förbjudes.

Nej, då skulle man antagligen skriva "mer än 2 % av hästarna är vanvårdade" vilket är ganska mycket ;)

Vårt samhälle ser faktiskt ut så idag att väldigt mycket är bra. Nyheter är i regel av negativ karaktär, det som är hemskt och fel avviker från normen (ofta) vilket är väldigt skönt. Sedan finns det ju andra anledningar till det, tex. är det negativa som behöver förändras och uppmärksammas osv.

Man berättar inte på rapport om alla fosterbarn som har blivit väl behandlade i sina nya hem, man gör inte värsta caset om alla flyktingar som får asyl i Sverige. Man berättar inte om alla män som inte slår sina fruar.

Är ni med på hur jag menar? När man ville avskaffa slaveriet tror jag inte man sa att "ja men för att ge en rättvis bild av det hela så var faktiskt "ägaren" ganska hygglig ibland!!". Självklart visar man på nackdelarna.

Att visa på fördelarna och alla hästarna som mår bra, samt se till att de blir fler - det är upp till er :)

Ä
Det här är väl ungefär precis det jag har skrivit hela tiden? :p

Har du använt osynlig skrift eller någon slags kod à la när jag håller med DR så menar jag egentligen att de är ute och cyklar och borde ändra strategi totalt. Ärligt talat det fungerar inte riktigt med din total dyrkan och försvar av DR (jo jag vet att du skriver att du inre är med och inte håller med om allt men i ord så visar du endast blind dyrkan) och medhåll i allt och så återvänder du och menar att du skrivit något helt annat hela tiden. Det jag föreslår år helt i strid med DR som inte vill ha tävlingar alls.

Nej, då skulle man antagligen skriva "mer än 2 % av hästarna är vanvårdade" vilket är ganska mycket ;)
I praktiken så skriver DR (visat gång på gång) om skandalen på utställningen såsom hälften av hästarna vore döende och döljer efter bästa förmåga att det mesta var okej och att de behövde bevaka 15 utställningar och 700 hästar för att hitta ett enda fall av vanvård.

Djurens rätt har, efter att jag läst denna tråd + deras sida på FB helt fått en annan innebörd för mig. Jag trodde det var en organisation som arbetade för att utsatta djur skulle få ett bättre liv. Bilden jag har nu är att det är ett gäng "militanta" personer som gett sig fan för att förstöra för andra som faktiskt i mångt och mycket försöker utöva bra hästhållning (alt. djurhållning.) Det är som att springa in i en vägg, en urbota korkad vägg.

Jag hade gärna sett djurens rätt och deras ekonomi under lupp i uppdrag granskning...

Djurens rätt har, efter att jag läst denna tråd + deras sida på FB helt fått en annan innebörd för mig. Jag trodde det var en organisation som arbetade för att utsatta djur skulle få ett bättre liv. Bilden jag har nu är att det är ett gäng "militanta" personer som gett sig fan för att förstöra för andra som faktiskt i mångt och mycket försöker utöva bra hästhållning (alt. djurhållning.) Det är som att springa in i en vägg, en urbota korkad vägg.

Jag hade gärna sett djurens rätt och deras ekonomi under lupp i uppdrag granskning...

Ja och tyvärr är det ju så de flesta uppfattar DR .....skulle också tycka det var intressant att kolla upp deras ekonomi, ska ta o maila uppdrag granskning om detta...eller kanske bewildered kan göra det och påvisa vad som skall granskas...:idea:

dessvarre sa tror jag inte att det skulle bli effektivt om jag mailar eftersom jag inte ar i sverige. Nar jag har lite mer tid, nasta vecka, sa kan jag sammanstalla bade citat, screenshots och lankar och ev skicka till dig om du vill sa far du lite kott pa benen utan att behova lagga ner en massa timmar?

Jag skulle hemskt garna se att DR blir granskade, for de ar i dagslaget inte riktigt granskade eller "big brothered" utav nagot organ utan kan i stort sett "harja fritt" vilket ar ratt skrammande tycker jag.

Ööööööööh. Jag vet faktiskt inte hur jag ska bemöta det här, men jag ska försöka. Jag ser hästar i det fria varje dag som rör sig som i den form som är målet med dressyr i allmänhet (tyvärr inte all dressyr). I balans och med lätthet och vikten huvudsakligen på bakbenen, stolt krökt nacke med nosryggen något framför lod. Formen travarna går i är inte naturlig någonstans i de hastigheterna. Vart har du fått det ifrån? Vilken häst rör sig så i hagen? :confused:

http://www.youtube.com/watch?v=0zlmtbosk1I
1:15 in en STOR flock vilda hästar som förvisso galopperar men inte en ENDA är i närheten av den formen du beskriver, skulle jag jämföra så blir denna form definitivt mer lik travarnas ...

Vad vill du att jag ska länka? Vad har jag påstått som kräver källa förutom det jag skrev till Lobelia om att "det finns gott om forskning idag"?

Däremot har NI i princip anklagat DR för att inte ha en enda seriös källa till någonting vilket ju är ganska lätt att slänga ur sig, och jag har bett om ett konkret exempel. Kan ni ta ett konkret exempel från FB-sidan och klistra in eller länka här i stället för att bara håna mig när jag frågar?

Tack.

VILKEN FORSKNING ??? Det var den vi ifrågasatte... Vi har inte fått nån forskning förklarad för oss...

dessvarre sa tror jag inte att det skulle bli effektivt om jag mailar eftersom jag inte ar i sverige. Nar jag har lite mer tid, nasta vecka, sa kan jag sammanstalla bade citat, screenshots och lankar och ev skicka till dig om du vill sa far du lite kott pa benen utan att behova lagga ner en massa timmar?

Jag skulle hemskt garna se att DR blir granskade, for de ar i dagslaget inte riktigt granskade eller "big brothered" utav nagot organ utan kan i stort sett "harja fritt" vilket ar ratt skrammande tycker jag.

Go go go!!! :bow: :bow: :bow: :bump:

Formen travarna går i är inte naturlig någonstans i de hastigheterna. Vart har du fått det ifrån? Vilken häst rör sig så i hagen? :confused:

Naturligt och fritt i hagen, 16-årig travarhingst som inte tävlat på många år.
https://www.facebook.com/photo.php?...67637833720.2117192.1326163458&type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?...67637833720.2117192.1326163458&type=3&theater

Om man går in och tittar på deras nyckeltal på insamlingkontroll (altså 90 konto orgnisationen) så ser man att det är ett rikt förbund. De hade efter år 2010 ett kapital på 41.449.000:-
Lite fler siffror där jag tagit deras siffror rakt av och sen räknat ut hur mycket som gått till ändamålet i antal kronor. Alla siffror är i tkr
........... Insamlat........... Utbetalt till ändamålet i %........i kr............Kapital
År 2006.....30 062.....................50...........................15 031..........30 865
År 2007.....16 311.....................96...........................15 658..........28 697
År 2008.....16 499.....................105.........................17 323...........17 171
År 2009.....32 078......................47..........................15 076...........34 091
År 2010.....25 634......................58..........................14 867...........41 449

Tack shaggy!

vill minnas att 75% av intackterna SKALL ga till andamalet for att de ska fa fortsatta... ska se om jag kan hitta den formuleringen igen.

Jag har också för mig att det är så. De år de har låga siffror finns det en fotnot om att de fått in arv eller liknande. Man kan dock notera att medlen inte används året efter utan läggs på hög. Deras administrationskostnader ligger dock under 25% hela vägen. Fast med tanke på att nästan allt deras arbete är administration så måste det vara svårt att särskilja det hela.

Senast ändrad:

Ja och jag undrar hur jag drar upp huvudet i den position min häst har på användarbilden med hjälp av en sidepull och hängande tyglar.
Om man ser den bilden i större format och bättre upplösnig så syns det att hon är i en utmärkt balans på bakdelen. Den forma astrid_n talar om är lämplig på en dressyrbana samt när de leker i en mycket samlad form ute i hagen (enligt mig oftast utbrott av överskottsenergi eller rangdiskussioner) den är dock katastrofal vid förflyttning längre sträckor. Formen ska inte anpassas efter den rådande dressyrnormen utan efter arbetet hästen utför.

Jo det vet du väl, astrid_n pekade på undersökningen om rollkur, det är den som är gott om forsknign förstår du väl ;)

Och astrid_n det är ingen vits att länka till något som jag anser oseriöst, när i stort sett allt på hästgruppens hemsida (som inte är information om artiklar/kurser) är oseriöst, starkt vinklat och eller saknar vetenskaplig grund. Givetvis finns det ett korn av sanning i det mesta, man rapporterar om händelser som är verkliga, men för dens skull innebär det inte att informationen är saklig/objektiv. Nu började den här delen av diskussionen att du påstod att allt DR skriver om har vetenskaplig grund, lyckligtvis backade du här och lade till källor (tydligen duger Buke och aftonbladet som bra källor) och rapporter om händelser.

Jag ska försöka förklara.

Ex. Källa är Djurens Rätts hästgrupps hemsida.

Djurens Rätts Hästgrupp delade en länk.
den 14 september
upphör aldrig att förvånas av människans påhittighet för att få tävla till varje pris. Tidigare klassades det som dopning att sätta in en kula i livmodern på ston, men det är tillåtet igen sedan 2008. Anledningen till att man gör det är att
komma till rätta med "hormonproblem" som stör tävlingssäsongen. Man simulerar en dräktighet för att stoets hormoner ska lugna ner sig. Nedan kan man läsa en tråd på Bukefalos om ett sto som är en "superpuppa" och som inte vill vinna. Trådstartaren får rådet att prova med en kula i livmodern.

Problem

1. Anonym skribent som uttalar sig som officiell representant för en organisation. Det är kutym att man skriver under med sitt namn för att visa att man står för åsikterna.
2. Man leds att tro det är en metod som uppfunnits för att kunna tävla till varje pris och inte som är fallet att der är en metod som använts i långa tider, den används idag på alla typer av hästar och det finns ingen som helst begränsning till enbart tävlingshästar.
3. "upphör aldrig att förvånas av människans påhittighet för att få tävla till varje pris." Här påstås det, helt utan någon källa, att "människan" vill tävla till varje pris. Inte vissa människor, inte ens många människor utan mänskan som ras/grupp. Det finns ingen källa som styrker att "människan" till varje pris vill tävla, det är ett löst ogrundat påstående. Väldigt allmänt hållet.

I sak har man rätt, man kan använda kulor i livmodern för att minska hormonella brunstproblem, resten är tyckande som saknar saklig grund (alternativt källor).
----
Hela sidan är full av liknade skrivningar, sanning mixat med mer eller vilda påståenden.

Senast ändrad:

Av den % som sägs gå till ändamålet, hur mycket går dit och hur mycket går till exempelvis fotografer, mat till aktivister och andra utgifter som snarare är indirekta direkt till huvudsyftet?

Ja och i exemplet ovan så kan man fortsätta med.
Hur är det elakt. Gör kulan ont (ja jag vet att de påstod att insättnignen gör ont men finns det belägg för det?), mår stoet sämre av att ha kulan där? Mår stoet verkligen bättre av att ha den typen av brunstproblem som denna behandling används mot? Jag vet hur pissigt jag kan må när hormonerna spelar mig spratt. Ska vi då hålla dessa ston konstant dräktiga eftersom de inte mår bra vare sig med eller utan kula? osv

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat