Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Slutmålet för DR och liknande organisationer är att vi inte ska ha djurslavar = tamdjur. Jo, det är väldigt mycket förmänskligande av djuren i sådana kretsar. Eftersom de inte kan tänka sig att det skulle vara ett nöje att springa fort med en liten vagn bakom sig utgår de från att inga hästar heller tycker om det utan måste tvingas. Samma gäller då för alla hästtävlingar och i förlängningen hästhållning över huvud taget.

det roliga ar att DRH sager att man inte skall formanskliga hastar. Sa lange de har mat behover de inget skydd, hastars pals skyddar utmarkt fran regn och vind.

i ovrigt vill jag informera folket i traden, att nagot gott har kommit ur sakfelens papekande och flera av DRHs uttalanden - de har forlorat medlemmar. Dar deras medlemmar i protest mot felaktigheter har lamnat forbundet. Det tycker jag ar valdigt modigt gjort!

Sa genom varat babbel har och pa FB har flera blivit upplysta och informerade, har tagit sig till den fakta ni sa talmodigt och ordentligt framstallt och forklarat, tagit sig till det och fran det fattat upplysta beslut. Det tycker jag ni aktiva har i traden och pa facebook skall veta. Dar till har "vi" natt ut till flera djurratts intresserade individer som inget kan om hastar och startat en tankekedja dar de lar sig om hastar, deras behov, varfor och hur saker ar. Varfor vi gor de val vi gor och varfor det ar skillnad pa hast och hast. Det, om nagot, tycker jag ar ett bevis pa att "hastsverige" ar oppet, informativt och faktiskt garna forklarar och informerar nar vi far chansen.

(..det ar ocksa nagot jag tycker DRH skall vara medvetna om eftersom de regelbundet laser den har traden. :) Information, kunskap och utbildning spelar roll for att fatta upplysta beslut, och vidtaga korrekta atgarder. Det ar Darfor utbildning ar sa viktig for ett fortsatt arbete for hastarnas val och ve - argumentationsteknik har inget med det att gora.)

Undrar om drh har kameror uppmonterade överallt i travstallarna? De kräver nämligen nu att folk ska ha varit närvarande och kunna styrka att det inte är som drh säger.

DR kanske ska börja med att styrka sina påståenden och visa material annat än hörsägner.

Det är en hopplös kamp, hur väl tävlingshästar/travhästar har så kommer man alltid kunna hitta sjuka och skadade hästar och oegentligheter, det är farligt att leva och det finns även de som är hänsynslösa mot djuren och beter sig illa mot dem.

Vi diskuterar i vanliga fall inte här på FB, men ett klargörande är på sin plats:

Det ligger inte mycket sanning bakom något av det som skrivs i denna tråd, varesig hur vi arbetar eller vilka mål vi arbetar mot. Om ni på allvar är intresserade av vad Djurens Rätts Hästgrupp står för så rekommenderar vi att ni köper senaste numret av Hippson där det finns ett reportage om hästgruppen.

Det är också värt att påpeka att signaturen "Shaggy" ägnar sig åt att hänga på vår FB-sida och sedan springer hon bakvägen hit till Buke och rapporterar det hon tycker är anmärkningsvärt. Det vore väl frid och fröjd så länge hon återberättade sanningsenligt det som vi säger, men problemet är att hon inte gör det utan förvanskar det vi skriver för att passa sina egna syften - precis det som hon anklagar oss för att göra.

Är ni intresserade av att möta oss i en saklig debatt så är ni varmt välkomna att besöka vår FB-sida. Vi svarar på alla frågor och vi är varken fanatiker, okunniga eller dumma i huvudet.

Lollo, Djurens Rätts Hästgrupp

Det är också värt att påpeka att signaturen "Shaggy" ägnar sig åt att hänga på vår FB-sida och sedan springer hon bakvägen hit till Buke och rapporterar det hon tycker är anmärkningsvärt. Det vore väl frid och fröjd så länge hon återberättade sanningsenligt det som vi säger, men problemet är att hon inte gör det utan förvanskar det vi skriver för att passa sina egna syften - precis det som hon anklagar oss för att göra.

Men snälla springa bakvägen hit :confused: när jag skriver samma sak här som på fb. Jag är inte direkt ilojal iom att jag varken är medlem i er organisation eller på fb påstått att jag är imponerad av er. Vad är det jag inte återgett korrket? Jag har tolkat det ni skrivit på exakt det sättet jag återgett det här. Det kan vara feltolkningar som kanske är lite grova ibland men med tanke på de (ursäkta) dumheter ni kläckt ur er på fb så får ni nog ta det.
Listan kan göras lång, bla:
Försvar av barfotatalibanism.
Extremt ensidig rapportering.
Tvivelaktiga källor som upphöjs till enda sanningen.
Länkning till "feel good" video som är rent livsfarlig för det inblandade djuret.
Påstående om att inga hästar tycker det är roligt att tävla

Senast ändrad:

Shaggy: Du är inte öppen med i forum 1 (FB) att du återrapporterar i forum 2 (Buke), och dessutom inte att du i forum 2 baktalar och pratar skit om det som försiggår i forum 1. Barfotadiskussionen var till exempel inte initierad av oss utan av några av dem som diskuterar på sidan. Det kanske hade varit mer respektfullt mot dem att vara tydlig med att du talar bredvid mun på dem i ett annat forum när du ger dig in i diskussionen?

Din lista är för övrigt baserad på din egen subjektiva uppfattning om vad som är fel. Ser du inte det själv? Den är full med subjektiva ord (här fetmarkerade):
Listan kan göras lång, bla:
Försvar av barfotatalibanism.
Extremt ensidig rapportering.
Tvivelaktiga källor som upphöjs till enda sanningen.
<--- vilket för övrigt inte är sant. Vi utger oss aldrig för att sitta på någon "sanning".
Länkning till "feel good" video som är rent livsfarlig för det inblandade djuret.

Detta har vi dessutom aldrig påstått:
Påstående om att inga hästar tycker det är roligt att tävla

Återkom gärna till FB-sidan när du kan lägga dina egna subjektiva känslor åt sidan och diskutera fakta utifrån ett sakligt perspektiv. Vi säger inte att vi sitter på sanningen, vi vill problematisera det som hästsporten anser är "sanningar".

Shaggy: Du är inte öppen med i forum 1 (FB) att du återrapporterar i forum 2 (Buke), och dessutom inte att du i forum 2 baktalar och pratar skit om det som försiggår i forum 1. Barfotadiskussionen var till exempel inte initierad av oss utan av några av dem som diskuterar på sidan. Det kanske hade varit mer respektfullt mot dem att vara tydlig med att du talar bredvid mun på dem i ett annat forum när du ger dig in i diskussionen?

Brevid mun??? Återrapporterar ?? Vad fan är detta? Vad har Shaggy för skyldigheter att överhuvudtaget tala om för någon var, vad eller varför hon skriver något?

Sverige är ett fritt land och har yttrandefrihet men det kanske man glömmer bort när man är medlem i sekter och sån skit.

Jag är fan helt chockad över hur du/ni uttrycker er :eek::eek:

Eller varför ens bli förvånad...

Personligen är jag måttligt intresserad av vad ni i en intervju talar om att ni står för. Det är mycket intressantare att med egna ögon se vad ni gör utifrån att läsa vad ni skriver till exempel på Facebook och era rapporter. Jag har inte läst så mycket rörande andra delar än hästgruppens arbete, men era arbeten om hästar lämnar många frågetecken och en förundran av avsaknad av objektivitet och saklighet och Facegbooksidan frossar mest i artiklar i aftonbladet mm och då endast det urval som stödjer era åsikter.

Beträffande bakvägen, inte visste jag om att man endast får lov att delta i diskussioner på ett forum och att man måste upplysa om att man deltar i diskussioner på annat håll.

Nej den var inte initierad av er men ni godkände dumheterna ganska rejält genom att påpeka att det finns faktiskt boots. Ni motsa tex inte påståendet att 70% av blodflödet i hoven skulle strypas av en sko, vilket defacto inte är sant.
I övrigt anser jag att fio svarat på ett sätt som även kan stå för mig.

Senast ändrad:

Är väl bra med organisationer som driver frågor till sin spets, väger upp för de idioter som inte bryr sig om djurs välbefinnande överhuvudtaget. Sen kanske man enligt mitt tycke missar målet lite.

Tycker ändå att man ser rätt mkt hästträning runt sig som inte riktigt är ok. Ifrågasätts det så kan man ju med tiden få bort sånt. Men djurslavar skulle jag inte kalla hästar. :p mina hästar motioneras i huvudsak för att hålla sig frisk och avrastad, och vid en bra vikt. I andra hand för att jag tycker det är roligt. Inte ens stort bete i flock eller 12h per dag i stora vinterhagar räcker som stimulans och rastning för många hästar. Inte våra iaf, där är det bara att ge sig ut och rida, annars blir de frustrerade och uttråkade.

Nej jag kan inte se det possitiva i att problematisera saker som egentligen inte är ett problem. Om man porblematiserade problemen så vore det en sak. men just nu driver drh en vendetta mot travsproten på sin fb sida och insinuerar (enligt dem själva omedvetet) att trav alltid är uselt för hästarna och att travfolket bara är ute efter att tjäna snabba pengar på sina hästar.
Nu kommer de anse att jag baktalar dem men jag har fortfarande inte sett ett enda inlägg från dem där de tar upp en enda possitiv aspekt med travet.

Brevid mun??? Återrapporterar ?? Vad fan är detta? Vad har Shaggy för skyldigheter att överhuvudtaget tala om för någon var, vad eller varför hon skriver något?

Sverige är ett fritt land och har yttrandefrihet men det kanske man glömmer bort när man är medlem i sekter och sån skit.

Jag är fan helt chockad över hur du/ni uttrycker er :eek::eek:

Eller varför ens bli förvånad...

:eek: Ja herregud, jag höll på att få hjärtstillestånd !!!!!!!

Är väl bra med organisationer som driver frågor till sin spets, väger upp för de idioter som inte bryr sig om djurs välbefinnande överhuvudtaget. Sen kanske man enligt mitt tycke missar målet lite.

Tycker ändå att man ser rätt mkt hästträning runt sig som inte riktigt är ok. Ifrågasätts det så kan man ju med tiden få bort sånt. Men djurslavar skulle jag inte kalla hästar. :p mina hästar motioneras i huvudsak för att hålla sig frisk och avrastad, och vid en bra vikt. I andra hand för att jag tycker det är roligt. Inte ens stort bete i flock eller 12h per dag i stora vinterhagar räcker som stimulans och rastning för många hästar. Inte våra iaf, där är det bara att ge sig ut och rida, annars blir de frustrerade och uttråkade.

Ja hästar som misshandlas, utnyttjas för att tjäna pengar och/eller vansköts (travhästar som ridhästar) blir säkert jättelyckliga av att DR bedriver en förtalskampanj mot Commander crows ägare och att DR litar blint på ena partens utsaga till den grad att den andra partens inte är värd att nämna.

OBS ironi.

Ingen har hållit Shaggy ansvarig för något. Upplysningsvis talar hon dock inte sanning om det som berättas i FB-forumet, och då reagerar vi - och som ni mycket riktigt påpekar så lever vi i en demokrati vilket gör att vi har rätt att försvara oss mot falskheter.

Man måste inte hålla med om det vi skriver, men man kan givetvis inte påstå att vi säger något ANNAT än det vi gör och få stå oemotsagd. Forumdiskussioner bygger på individens eget ansvar. Varje individ har därför ett ansvar att inte ljuga när de återberättar information som man hämtat någon annanstans ifrån. Det är DET som är problemet, inte att Shaggy är inne på FB-sidan och diskuterar. Det är hon/du - som sagt - varmt välkommen att göra.

Ingen kommer dock att vilja diskutera med en person som man vet förvränger det man säger till något helt annat, i ett annat forum som dessutom ligger utanför diskussionen. Det säger sig självt.

Vi har som sagt inte Buke som diskussionsplattform, men vi omber er alla som har synpunkter på vårt arbete att vända sig till OSS istället för att sitta här och koka ihop osanningar om vad vi arbetar med och vad vi står för. Ni är som sagt helt fel ute och tycks ha missuppfattat Hästgruppens idéer fatalt. När ni är redo för ett djuretiskt resonemang kring hästsporten så finns vi på FB.

// Lollo, DRH :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka