Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Jag upplever det så, är man frälst så kanske man inte ser det.

Och jag upplever det inte så. Den här diskussionen nådde just en ny lägsta-nivå.

I mina ögon är det mest bara naivt att problematisera en företeelse som tävling, var för inte ta de problem som finns istället för att hitta på problem. Det är inget problem att man tävlar hästar, det är däremot ett problem att vissa oavsett inriktning utnyttjar hästar på ett felaktigt sätt.

Naivt att problematisera? Hur då och varför? "Hitta på problem"? Okej vad SKÖNT att du har svaret på den här frågan som så många diskuterar och grubblar över! Det är inget alltså problem egentligen, ok.

Du verkar inte vara förmögen att se dem, som sagt gå bara in på DRH hemsida.

Eller så länkar du bara ett exempel för jag förstår faktiskt inte alls vad du menar. Är det så svårt?

Den här nya forskningen är väldigt smal, dels var det få ekipage och dels rör den en träningsmetod som inte används på tävlingsbanan och knappast inom alla former av häst tävlingar. Det känns lite sisådär att vara emot alla tävlingar inklusive trav baserad på en träningsmetod (som även används för icke tävlingshästar) som inte används i alla grenar. Möjligen kan underökningen användas för att förbjuda rollkur för alla oavsett om man tävlar eller inte.

Det är egentligen ett lysande exempel på hur DR fungerar, de hittar en företeelse de ogillar och kör hårt med den för att förbjuda de de själva anser är fel. Det är givetvis träningsmetoden som man bör rikta in sig på, inte på Tävlingar där den aldrig används oavsett gren.

Öh, läs det jag skrev igen. Du talade om preferenser. Jag svarade att det inte handlar om preferenser. Sedan kom jag på att det finns forskning ny forskning som handlar om det så jag länkade men lade till att det egentligen inte hör till saken. Vad jag vet har ingen använt den här forskningen om rollkur mot något annat än just rollkur, nu är du lite ute och cyklar och verkar göra ditt bästa för att missförstå mig igen.

Jaja men kom till sak, varför kan man inte inrikta sig på det som är fel istället för att generalisera exempel vis försöka förbjuda rollkur istället för alla tävlingar oavsett inriktning t.ex. man kan liksom inte skylla på att djurskyddet är en polissak och DR inte är poliser, det är det oavsett område vilket område man ger sig på. Man vill väl rimligen förbjuda tävling av djurskyddsskäl antar jag eller?

Man försöker inte förbjuda tävlingarna, utan företeelser som tex. rollkur.

Inte i den här tråden nej. Vad skulle jag länka för forskning? Jag har inte kommit med några påståenden som kräver det.

Och till Martha, Astrid och lobelia

for jag har inte tid att skriva till alla separat, forlat om det blir rorigt.

Nagot jag larde mig som valdigt ung var att alltid titta pa ekonomin hos organisationerna, personligen ar jag ganska aktiv gallande att sprida information mot en annan opinionsbildande organisation - mycket storre an djurens ratt. Dar mindre an 1% gar till de shelters som bar deras namn. Resten gar till PR eller loner.

Jag alskar djur, sjalvklart, jag vill att de ska ha det sa bra det bara gar. Hade jag kunnat hade jag latt startat ett shelter eller en hastpensionsgard. Men det kan jag inte, sa i stallet forsoker jag hjalpa genom att se till att jag och andra donerar lokalt, till sma fristaende shelters. Jag vill foda -djuren-, inte en reklamfotograf. Eller en CEO eller... Jag vill inte betala for skojresor, eller stora styrelsemiddagar.

"frivillig organisationer", de ar inte sarskilt hart kollade. Oavsett var de ar, och manga tanker inte till att ekonomibilden Verkligen spelar in.

JAG anser att DRs ekonomi ar vasentlig for en san har diskution, dels for att med 20 mille sa borde de ha mojlighet att referera till battre kallor an "nans inlagg pa bukefalos". Dels for att med 20 mille om aret... TANK vad man hade kunnat gora, for hastarna, for hundarna, for katterna. Tank vilka shelters man kunnat bygga! Helt arligt sa skulle man ha kunnat kopa ut djur, som enligt organisationen har det daligt, gora ett informativt pettingzoo. Sa folk kan mota och relatera till djuren...

och hjalpa.

Men vad gor dom?
De kastar skit runt sig, "opinionsbildning".
De "har inte ungdommar under sexton som malgrupp", likforbannat ar bilderna pa bla. "honrietta" i majoritet med YNGRE tonaringar/barn. 10-14 aringar.

Vad jag forsoker fa fram ar att DR och DRH i mina ogon ar en mangmiljonorganisation som inte ar serios. Det ar ett korstag med tveksamma varderingar, tveksam information och annu tveksammare metoder.

Inte i den här tråden nej. Vad skulle jag länka för forskning? Jag har inte kommit med några påståenden som kräver det.

Hur var det nu, allt som DR skriver bygger på forskning eller var det subjektivt beskrivna händelse också. Du lade visst till det när du kollade på Facebook sidan. Och du kan hänvisa till en studie om rollkur med 10 deltagande ekipage.

DR själv har det väldigt tomt på seriösa hänvisningar så du måtte ha någon annan källa som aldrig redovisats.

Lobelia skrev:

"DR verkar mer ägna sig åt skitsnack och opionionsbildning än att jobba för djurens väl. De bemödar sig inte med att undersöka hur det verkligen är och vad djuren verkligen vill när de sätter upp sina mål, det kan de inte då mest gissar. Ingen vet egentligen vilka hästar som trivs bäst, tävlingshästarna, de som promenadrids, de som NH-tränas eller de som bara går i hagen."

Varpå du svarade:

"Tror du själv att de sitter och gissar? Okej. Du vet att det finns ganska gott om forskning idag va?"

Inlägg #300

Den forskning som visar vilken häst som har det bäst skulle jag gärna ta del av, om det nu var det du avsåg med det svaret :)

*KL

I övrigt håller jag med om att Djurens Rätt ofta missar mål när de väljer formuleringar och källor, vilket gör att åtminstone jag inte kan ta något de gör på allvar. Trav är jag inte alls insatt i, och inte intresserad av heller, så den senaste rapporten kan jag inte säga mycket om (och har bara skummat en väldigt kort bit). Däremot minns jag när det var användningen av brems som var på tapeten och där saknades vetenskaplig grund i bland annat följande påstående (vilket också inledde deras skrivelse till Jordbruksveket) :

"Synen på användning av nosbrems på hästar har förändrats på senare tid. Bremsen är inte längre något som enbart används under veterinäröversyn vid smärtsamma ingrepp där det krävs att hästen står absolut stilla. Den används idag vid allehanda hästvård, framför allt frisering och klippning."

Källa

Nej, det här sättet att formulera sig är inte godkänt på den lägsta nivå av vetenskaplig uppsats man kan skriva på högskolenivå. Däremot finns det flera referenser längre ner i den löpande texten, jag minns dock inte i nuläget vad jag ansåg om dem men det är definitivt en bra idé att göra saker på rätt sätt så att läsarna själva kan ta del av primärkällor.

Men istället känns tråden bara som pajkastning och man är långt från grundproblemet.
Och grundproblemet är.....??
Ni som sysslar med travsport, tycker ni att all utrustning på listan är OK?
Ja om det är godkännt av jordbruksverket och inte strider mot djurskyddet. DRH vet mer om käk en vad jag visste. Hade ingen aning om att det fanns så många olika. En vanlig duger gott.
För det finns en hel del jag tycker känns på gränsen till vad som borde vara tillåtet.
Och det är ju inte en helt okänd problematik inom travsporten att det är svårt att "göra av" alla dessa hästar som helt enkelt är för kassa för att springa lopp. Även min egen sport, dressyren, lider av flera problem där många siktar på snabba resultat, och jag blir alltid illa berörd varje gång man ser en spänd häst stångridas med gnisslande tänder och piskande svans på tävling.
Du ser...du har en hel del skit i din egna sport precis som vi och har utrustning som känns/är på gränsen till vad som borde vara tillåtet.
Men borde vi inte inom Sverige vara STOLTA att mindre utrustning är tillåtet på travet än vad det är på kontinenten? Behöver vi verkligen mer linor, remmar, bettslingar osv?
Jag undrar ju då...vad är det för linor och remmar du tänker på?
För om vi ska argumentera om det ger vi ju DR delvis rätt i sitt vinna-till-varje-pris-mantra.
Nej verkligen inte. Det handlar inte om att "vinna-till varje pris". Jag sticker inte under stol med att pengarna kittlar på samma sätt som rosetter inom ridsporten kittlar. Men först och främst har jag travhästar för jag älskar dem OCH travet som sådant!! (jag talar för majoriteten av travsverige)
gulan

Finns det nån rörelse inom travet som yrkar på att mindre utrustning ska bli tillåten?
Nej bevare mig...inom travet strävar man hela tiden efter att ha så lite utrustning..inom visa hästsporter anses man mer skicklig och kunnig ju mer och dyrare saker man har på sin häst.....
(som i dressyren exempelvis där bara basic basic är tillåtet som tävlingsutrustning).
Så sporrar och kandar räknas som basic basic?
gulan

Och grundproblemet är.....??

Att vi har mycket skit i våra respektive sporter som vi kommer att bli kritiserade för som ser jävla illa ut i media (rollkur och klämda tungor i dressyren, blodiga munnar osv i travet). DRH har inte den bästa argumentationstekniken, och de är väldigt extrema, men jag tror att MÅÅÅÅNGA svenska blir upprörda av det som de visar. Vill vi kunna bedriva våra sporter så krävs det lite självransakan då och då.

Du ser...du har en hel del skit i din egna sport precis som vi och har utrustning som känns/är på gränsen till vad som borde vara tillåtet.

Ja? Bara för att vi också har det så ursäktar ju inte det att det finns inom er sport med? Det var ju jag själv t om som nämde skiten inom dressyren :)

Jag undrar ju då...vad är det för linor och remmar du tänker på?

Mest kombinationerna - springrem + uppkäk lät rätt extremt tyckte jag, där kan jag hålla med DR om att det låter som om hästens huvud blir väldigt låst i en viss position. Men upplys mig gärna om motsatsen om jag har fel, jag är som sagt var inte superinsatt i travet.

Nej verkligen inte. Det handlar inte om att "vinna-till varje pris". Jag sticker inte under stol med att pengarna kittlar på samma sätt som rosetter inom ridsporten kittlar. Men först och främst har jag travhästar för jag älskar dem OCH travet som sådant!! (jag talar för majoriteten av travsverige)
gulan

Självklart :) Det är nog få människor som bara pysslar med häst för att pengarna lockar, då finns det lättare sätt att bli rik som inte innefattar lika mycket mockande av hästskit och mornar där man får ställa klockan på 05.30 :D

Nej bevare mig...inom travet strävar man hela tiden efter att ha så lite utrustning..inom visa hästsporter anses man mer skicklig och kunnig ju mer och dyrare saker man har på sin häst.....
(som i dressyren exempelvis där bara basic basic är tillåtet som tävlingsutrustning).
Så sporrar och kandar räknas som basic basic?

Kandar kommer ju först när du kommit upp en ganska bra bit i klasserna. Tränsbett + sporrar tycker jag är väldigt basic - inga typer av skydd, spön eller hjälptyglar är godkända. mao måste du ha hästen mellan skänkel och hand.

Jaha nu fick DR ut nåt av det hela...

JA vi vet att det finns skit i ALLA hörn..

Och nej Zvea jag som dressyrryttare som jobbat i travstall upplever nog inte lika mkt problem som du gör över "skydd å remmar" liksom jag inte bryr mej så mkt över skydd å remmar på dressyrhästar (på träning) herregud vissa dressyrhästar måste ha ben av bomull med tanke på allt lull-lull de har på sej på framridningarna... Men jag säger inget om de heller... Hästen lider inte av att Matte har för mkt pengar/för lite självkänsla för att stå emot "modet"...

I trav är de flesta "remmar" på g ut, det av EGNA val inte pga opinion utan pga att man märkt att de inte gör varken till eller ifrån. Om jag ska jämföra "remmar" på travsidan så kan jag väl jämföra det med våra hjälptyglar, vissa är för dem vissa är emot dem...

Själv anser jag att att gramanen är en BRA hjälptygel (japp fortfarande dressyrryttare) så jag kan förstå att vissa hästar inom travet behöver mer stöd för vart huvvet ska va SOM I dressyren.. Vi "lär" dem att vi vill ha huvvet på ett visst sätt... Inte många hästar som springer naturligt på "tygeln" i de fria men vääääääldigt många som springer med huvvet som travarna gör i de fria..

Till att gå från detta till att använda BUKE som källa i hur okunniga rid/travfolket är är ju bara skrattretande...

Så nej jag anser fortfarande att det är sorgligt att det uppenbarligen är så att DR har sånt "inflytande" att de kan förvrida andra okunniga att tro på vad det nu är de faktiskt tror på... Enligt Astrid-n så vacklar ju tom h*n i tron från att ha vart bergsäker på att ALLA TÄVLINGAR ska förbjudas till nej inte det och inte den men kanske de vinstdrivna men när man påpekar att det finns fler vinstintressen även (som sagt i "rykttävlingar/utställningar") ja då blev de ju jobbigt att argumentera mot "tävlingar"

Så nu är vi bara okunniga men det finns inga länkar som Astrid-n kan länka till för de är ju inte H*N som behöver bevisa nåt men vi ska länka allt som vi ska kunna bevisa...

SANDLÅDA nästa ?

*poppar popcorn*

DRH har inte den bästa argumentationstekniken, och de är väldigt extrema, men jag tror att MÅÅÅÅNGA svenska blir upprörda av det som de visar. Vill vi kunna bedriva våra sporter så krävs det lite självransakan då och då.
Är det det som är grundproblemet? Att vi inte har tillräckligt med självransakan?
Det spelar ingen roll...en bild behöver verkligen inte illustrera verkligheten.
Mest kombinationerna - springrem + uppkäk lät rätt extremt tyckte jag, där kan jag hålla med DR om att det låter som om hästens huvud blir väldigt låst i en viss position.
Låter som...men hur är det egentligen? Om jag får dra en liknelse...varför rida med skarpt bett (kandar) och sporrar samtidigt? Det låter som om hästen får förmycket i båda ändar så att säga. (men vad vet jag om dressyr, vad för utrustning som krävs och inte....jag håller ju på med trav)
En häst som har både käk och springrem är inte låst i sitt huvud. Men bara för jag VET att det är så, så är det inte säkert att utomstående tror mig.
Kandar kommer ju först när du kommit upp en ganska bra bit i klasserna. Tränsbett + sporrar tinga typer av skydd, spön eller hjälptyglar är godkända.mao måste du ha hästen mellan skänkel och hand.
Käk och/eller eventull springrem (långt ifrån många hästar har detta. det är antingen eller) kommer i högre farter och högre farter har man i travlopp (som varar i ca 2 min) och i princip aldrig (i vart fall sällan) i träning. I träning körs hästarna mycket mycket basic. Sele, huvudlag och vagn. (benskydd bara under fortk
Tränsbett + sporrar tinga typer av skydd, spön eller hjälptyglar är godkända.
Fast i träning är väl dessa saker rätt vanligt förekommande? Och i träning kan en ryttare sitta och hacka med sporren, hålla igen i munnen OCH smiska på lite på arslet hur länge som helst? Medans på tävlingsbanan där detta inte är tillåtet så är det bara ett pass på högst 15 minuter.....?
gulan

Är det det som är grundproblemet? Att vi inte har tillräckligt med självransakan?
Det spelar ingen roll...en bild behöver verkligen inte illustrera verkligheten.

Låter som...men hur är det egentligen? Om jag får dra en liknelse...varför rida med skarpt bett (kandar) och sporrar samtidigt? Det låter som om hästen får förmycket i båda ändar så att säga. (men vad vet jag om dressyr, vad för utrustning som krävs och inte....jag håller ju på med trav)
En häst som har både käk och springrem är inte låst i sitt huvud. Men bara för jag VET att det är så, så är det inte säkert att utomstående tror mig.

Käk och/eller eventull springrem (långt ifrån många hästar har detta. det är antingen eller) kommer i högre farter och högre farter har man i travlopp (som varar i ca 2 min) och i princip aldrig (i vart fall sällan) i träning. I träning körs hästarna mycket mycket basic. Sele, huvudlag och vagn. (benskydd bara under fortk

Fast i träning är väl dessa saker rätt vanligt förekommande? Och i träning kan en ryttare sitta och hacka med sporren, hålla igen i munnen OCH smiska på lite på arslet hur länge som helst? Medans på tävlingsbanan där detta inte är tillåtet så är det bara ett pass på högst 15 minuter.....?
gulan

Svarar både dig och Corzette lite i samma svar här, hoppas det är OK :)

Du kommer inte höra mig säga emot dig om nåt av ovanstående Gulan, jag håller ju med dig om att dressyren har många problem, som du kan se av mina inlägg så listar jag ju samma problem som du gör. Dressyrens problem är välkända, och hamnade i skottgluggen under OS (rollkur igen). Dock vet vi förhoppningsvis alla här att långt ifrån alla dressyrryttare rider rollkur, rider på stången, hackar med sporrarna osv. Det finns helt enkelt rötägg i ALLA läger.

MEN - nu till min poäng - det är så otroligt jäkla viktigt hur vi väljer att framställa oss själva och vår sport. Vi sitter i en position där det är viktigt med bidrag från kommunalt håll för att bedriva mycket ridverksamhet, och allt som görs inom ridning/körning speglas på sporten som helhet. Därför gör vi oss själva en otjänst när vi bara slår bort DR:s travkritik med bukecitat som löjlig och ovidkommande. Jag har massa fördomar om trav, däför att jag helt enkelt inte vet bättre. Detsamma stämmer för merparten av sveriges journalistkår och kommunalpolitiker. Bättre då att svara som gulan gjort och förklara att man utgår från att använda så lite utrustning som möjligt och att hästarna sällan tränas med "the whole shebang" på. :banana:

Vi får inte bara gå in i försvarsställning och kritisera kritikerna, för att sammanfatta vad jag ville få sagt :)

Jaha nu fick DR ut nåt av det hela...

JA vi vet att det finns skit i ALLA hörn..

Och nej Zvea jag som dressyrryttare som jobbat i travstall upplever nog inte lika mkt problem som du gör över "skydd å remmar" liksom jag inte bryr mej så mkt över skydd å remmar på dressyrhästar (på träning) herregud vissa dressyrhästar måste ha ben av bomull med tanke på allt lull-lull de har på sej på framridningarna... Men jag säger inget om de heller... Hästen lider inte av att Matte har för mkt pengar/för lite självkänsla för att stå emot "modet"...

Jag är övertygad om att hästen lider av att bli klädd som en julgran på grund av husses eller mattes dåliga självkänsla. Det är inte god hästhållning någonstans. Detta är högst subjektivt, precis som din åsikt är högst subjektiv.

I trav är de flesta "remmar" på g ut, det av EGNA val inte pga opinion utan pga att man märkt att de inte gör varken till eller ifrån. Om jag ska jämföra "remmar" på travsidan så kan jag väl jämföra det med våra hjälptyglar, vissa är för dem vissa är emot dem...

Själv anser jag att att gramanen är en BRA hjälptygel (japp fortfarande dressyrryttare) så jag kan förstå att vissa hästar inom travet behöver mer stöd för vart huvvet ska va SOM I dressyren.. Vi "lär" dem att vi vill ha huvvet på ett visst sätt... Inte många hästar som springer naturligt på "tygeln" i de fria men vääääääldigt många som springer med huvvet som travarna gör i de fria..

Ööööööööh. Jag vet faktiskt inte hur jag ska bemöta det här, men jag ska försöka. Jag ser hästar i det fria varje dag som rör sig som i den form som är målet med dressyr i allmänhet (tyvärr inte all dressyr). I balans och med lätthet och vikten huvudsakligen på bakbenen, stolt krökt nacke med nosryggen något framför lod. Formen travarna går i är inte naturlig någonstans i de hastigheterna. Vart har du fått det ifrån? Vilken häst rör sig så i hagen? :confused:

Angående gramanen kan jag bara beklaga.

Så nej jag anser fortfarande att det är sorgligt att det uppenbarligen är så att DR har sånt "inflytande" att de kan förvrida andra okunniga att tro på vad det nu är de faktiskt tror på... Enligt Astrid-n så vacklar ju tom h*n i tron från att ha vart bergsäker på att ALLA TÄVLINGAR ska förbjudas till nej inte det och inte den men kanske de vinstdrivna men när man påpekar att det finns fler vinstintressen även (som sagt i "rykttävlingar/utställningar") ja då blev de ju jobbigt att argumentera mot "tävlingar"

Jag har aldrig varit bergsäker på någonting. Rykttävlingarna och utställningarna ni pratar om är fruktansvärda i många avseenden och där är vi verkligen i behov av bättre djurskydd. Vad är konstigt med det? "Rykttävling" är heller inte ett ord som beskriver TWH-jippot och därför förstod jag först inte vad du menade.

Så nu är vi bara okunniga men det finns inga länkar som Astrid-n kan länka till för de är ju inte H*N som behöver bevisa nåt men vi ska länka allt som vi ska kunna bevisa...

SANDLÅDA nästa ?

*poppar popcorn*

Vad vill du att jag ska länka? Vad har jag påstått som kräver källa förutom det jag skrev till Lobelia om att "det finns gott om forskning idag"?

Däremot har NI i princip anklagat DR för att inte ha en enda seriös källa till någonting vilket ju är ganska lätt att slänga ur sig, och jag har bett om ett konkret exempel. Kan ni ta ett konkret exempel från FB-sidan och klistra in eller länka här i stället för att bara håna mig när jag frågar?

Tack.

Nej senast vi diskuterade i OS-tråden och jag länkade källor dog diskussionen efter lite gnäll. Vad ska jag länka nu? :D Vilket påstående från min sida behöver källa?

Senast ändrad:

Om man tittar på Facebook och vad de bygger sin opinionsbildning på via spydiga kommentarer och länkar till artiklar så verkar Aftonbladet vara en favoritkälla. Jag måste säga att jag anser att en organisation med den budgeten bör kunna leta upp en bättre källa än sagda skvallerblaska.

Så du har också problem att hitta information som bygger på vetenskap på FB sidan? astrid_n menade på att jag skulle länka, medan min uppfattning var att det inte finns något seriöst där, åtminstone så får man leta ordentligt för att hitta det.

Det är himla synd att DR framstår så oseriöst, det behövs folk som värnar om djuren.

Aftonbladet är en helt godkänd källa på sättet den används, inget att klaga på.

Jag förstår om aftonbladet faller DR i smaken, de har ungefär samma intressen i att skapa sensationer och väljer nyheter och sätt att presentera dem utifrån vad som säljer och inte nödvändigtvis utifrån fakta och hur viktig nyheten är. De skriver hellre stora rubriker om hästen som misshandlades eller bröt benet än att rapportera om vardagen i ett stall. Det är helt naturligt för en tidning, men kämpar man för djurens väl är det inte alltid det som skapar stora rubriker som bör vara i fokus utan snarare sanningen bakom rubrikerna.

Nej aftonbladet räknas inte som seriös källa, lika lite som skvallerpressen, de är av samma kaliber. Jag börjar mer och mer förstå varför du anser DR har seriösa och vetenskapliga källor. Anser man Aftonbladet är en bra källa så är förmodligen i stort sett allt godkännt.

Senast ändrad:

Nja den är ju godkänd såtillvida att man ialla fall refererar till sin ursprungkälla iom att man länkar till artikeln. Problemet är väl kanske att Aftonbladet inte är så kända för att förmedla den mest korrekta informationen.
Jag undrar fortfarande varför de vad gäller Commander Crove bara refererar artiklar som säger att ägaren vill misshandla hästen men itne är intreserade av att referera artikeln som säger att veterinären kanske inte uppträdde helt korrekt.
Lobelia
Efter att ha letat runt där ett tag och ha rykt ihop med dem några gånger så, nej jag lyckas inte jag heller och de vill trots upprepade frågor inte komma med mer konkreta svar. Det enda jag lyckades få ur dem var att när de var på arabhästutställning i sommras och tog en hel drös foton som sen lades upp på fb med "titta vad hemskt" kommentarer så hade de inte talat med tävlingsledningen om den enda häst som defacto tydligt blev hanterad på ett icke önskvärt sätt eftersom de ansåg att det var så mycket sådana problem (som uppenbarligen inte gick att få bild på) att det var ettt systemfel. Det är lätt att skrika om hur illa allt är men svårt att göra något åt det. Det hade kanske blivit färre insamlade :- om de gjort så och saken hade lösts på plats?
Hmm nu går jag väl bakom deras rygg igen?

Det är ingen som förnekar att det finns hästar som far illa, som har för mycket utrustning, fel utrustning och behandlas fel i största allmänhet.

Problemen blir när man väljer ut problemen och menar att detta är normen och eftersom hästar far illa på det här viset så utnyttjas alla. Den logiska kedjan, eller bristen på logik gör det jobbigt. Som i ditt exempel så gör det sig inte särskilt väl om man sätter stora rubriker i stil med "48 välhanterade/välskötta hästar och ett vanvårdsfall på utställning - vi kräver att utställningar förbjudes.

Exakt!
Istället för att säga travet är djurplågeri så kan man säga Kalle och Stina har för mycket utrustning på sina hästar.

Föresten astrid_n ja gkom på en sak. Du skrev att det inte finns någon anledning att srkiva om Islandshästgubben som fick ett löjligt milt straff. Varför var det då så viktigt att skriva om att Åke Svanstedt blev frikänd och tala om att det var skandal? De behandlar definitvt inte alla lika.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat