Jag tycker att det blandas två olika typer av "fantasier" som inte går att klumpas ihop när det gäller diskussionen om just sexköp.
Sexuella fantasier är ju vanligen något som är upphetsande för en att tänka på, och det är verkligen inget konstigt att ha fantasier som man spelar upp i sitt inre, där man lägger till och drar ifrån som man själv önskar i sitt scenario, trots att man absolut inte skulle vilja iscensätta det i verkligheten. Inget konstigt eller onormalt och jag ser inte något konstigt i att man skriver att "jag blir upphetsad av att tänka på det här scenariot". Där skulle man t ex kunna skriva att man har en fantasi som går ut på att man betalat för sex, och att ditten och datten händer, eller att det är makten som gör en upphetsad osv. Jag tycker fortfarande att det är lämpligt att man tydliggör att det bara är en fantasi som man förstår inte skulle utspela sig så i verkligheten, eftersom just sexköp är så laddat och det inte finns konsensus om huruvida det är okej eller inte.
Det är en helt annan sak att resonera om sexköp som lösning på ett problem man har. Att man tycker situationen där man känner personen är jobbig, att man inte vill hitta någon ONS på krogen eller annat ställe, att man är missnöjd med sexet i sin relation och det då är smidigt och enkelt sätt, att man har ett funktionshinder som gör det svårt att delta i en sexuell aktivitet på vanligt sätt osv. Allt detta är en "fantasi" som pågår i en persons tankevärld, fram till att handlingen genomförts. När detta resonerande delas med andra, så blir det en helt annan sak än att berätta om en fantasi i betydelsen "vad som gör en upphetsad". Oavsett om personen som skrivit det aktuella aldrig kommer att genomföra det pga olika skäl, så har själva resonemanget om att handlingen är rimligt att genomföra fått "ett eget liv" genom att det oundvikligen blir en del av samtidsdebatten som pågår om huruvida sex borde ses som en handelsvara och huruvida man borde få göra vad man vill med sin kropp, inklusive att sälja sex. När man väljer att skriva ut sina tankar som innehåller argument för eller emot kontroversiella samhällsfenomen så kan man inte välja att ställa sig utanför den allmänna diskussion om normer och lagar som pågår. Då får man välja att tala med sina vänner i ett slutet sällskap eller skriva i en låst blogg, men inte på ett öppet forum. Inte för att man inte får skriva om det öppet, men man kan inte förvänta sig att inte få några reaktioner som tar upp andra aspekter på det man skrivit.
Det känns som att en del här tror att det bara är skumma, ondsinta, egoistiska män som är för möjligheten att köpa sex, men det är inte så. En del verkar ju också tro att det är religion som står för allt dåligt, och bekämpar man den så blir allt bra. Men en falang som propagerar för att riva upp sexköpslagen kommer från liberalt, ateistisk håll, just utifrån att man borde få göra vad man vill, ta bort lagar kring droger och sexköp, staten ska inte lägga sig i affärstransaktioner som båda parter är med på osv. Det är verkligen helt vanliga människor som tycker så, och OM man tänker att sex ska betraktas som vilken handelsvara som helst så finns det heller inga moraliska betänkligheter kring att köpa sex (förutom att gå till någon man inte tror är utsatt för trafficking eller annat tvång), dvs man behöver inte vara ett dugg skum, egoistisk eller ha en dålig kvinnosyn för att köpa sex.
Och just därför är det viktigt för mig att reagera när resonemang som normaliserar sexköp skrivs ut i offentliga forum, jag vill inte ha ett helt normfritt samhälle utan kämpar för de normer jag vill behålla.