Detta med pengar och tonåringar

cirkus

Trådstartare
Idag hade vi en inte jättekul diskussion om vem som skall betala deras mat när de är ute och reser (utan mig). För mig är det självklart att det betalar de själva. Jag står för mat och husrum hemma eller på de resor där jag är med, men om de skall göra ngt utanför familjesfären så får de betala själva.

Det blev nästan skrik och gråt, för de har inte råd att göra nånting om de skall betala mat också. Och jag är minsanna skyldig att försrja dem. Och jag har minsann mycket mer pengar än vad de har. Och kan jag verkligen vara så taskig så att de inte kan åka på en resa bara för att jag vägrar betala...

SUCK.

Jag tycker naturligtvis lite synd om dem, men de får skaffa sig ett jobb. Vilket de försöker att göra men det är inte så lätt. Och de har inte tid att jobba.... typ.

Dessa barn är 17 år. 18 iår.

Hur gör ni med era äldre tonåringar ?
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Så länge jag bodde hemma och gick i skolan så betalade mina föräldrar mat/resor och så fick jag stå för nöjesbiten själv.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Alltså om du åkte på en egen nöjesresa, tex till fjällen utan dina föräldrar så betalade dom både mat och husrum ?
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

*knapplån*

Nu har jag inte fått mitt barn än och det känns som en avlägsen tid att hon ska bli 17, 18 år.. Men när jag var 17,18 (känns närmre i tid :P) så fick jag hjälp till både reskostnad och mat av mamma, så länge jag inte har någon egen inkomst så kändes det.. självklart på något sätt. (Och jag är väldigt tacksam över hur mycket hon hjälpt mig i allt jag fått uppleva). Förutsatt om det var något hon samtyckte till att jag gjorde, annars var det ju tvärnej.

Jag förmodar att jag kommer resonera likadant för framtida barn, att om det är något denne ska åka iväg på som jag tycker det är okej att de åker på så kommer jag gärna (förutsatt att ekonomin tillåter) "sponsra" matkostnaden, säkert en del av resan också om det skulle behövas. Eftersom jag själv är uppfostrad så. Så länge de bor hemma och går i skolan tänker jag inte kräva att de skaffar jobb för att kunna åka iväg utanför familjen.. och studiebidraget är ju ingen stor summa, även om man försöker spara.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Ja dom stod för både mat och resa och så stod jag för övriga nöjen.

Så länge jag gick i skolan så sponsrade mina föräldrar mig med sådant :)
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Mina föräldrar skulle aldrig ha betalat min mat och dylikt när jag åkte på en nöjestripp när jag var 17/18! Då är man ju för tusan vuxen, då ska man veta att det kostar att leva (och att man behöver äta när man är på semester). Har de inte råd med detta så har de inte råd att åka, tråkigt - men så är livet ibland.

Visst, jag tycker inte det är fel att ge ett bidrag, men jag skulle aldrig stå för hela kostnaden om mina (framtida?) barn åkte på semster utan mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Nu är inte vi där åldersmässigt ännu, men när jag själv var 17-18 år hade jag egna pengar som jag sparat ihop med sommar/extrajobb. Så när jag åkte iväg utomlands betalade mina föräldrar en del av resan, resten fick jag stå för själv.

Jag förundras lite över att ungdomar idag inte har tid att jobba extra. Jag hade häst och lade tid på skolan, men jag jobbade extra på alla lov och vissa kvällar/månad. Varför hann man mer förr?
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Ja vi ser olika på det där tydligen och jag kan inte minnas att jag skrivit nedsättande om ditt sätt eller hur ?

Mina föräldrar sponsrade så länge jag gick i skolan och nej jag hade inte tiden över att jobba vid sidan av.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Oj, vilka generösa föräldrar.

Å andra sidan så står jag ju för hästar. Men just idag så är de nog hellre utan hästar bara de får åka iväg...

Jag tycker att tonåringarna måste lära känna värdet av pengar och skaffa sig ett "driv" att tjäna sina egna. Det kostar att ligga på topp så att säga. Man uppskattar inte saker och ting på samma sätt om man åkt räkmacka dit. (som hästarna just idag då).

Jag är faktiskt förundrad att de ens kommer på tanken att jag skall betala. När jag var nästen vuxen var det liksom inte aktuellt.

Det största problemet är nog faktiskt att få ett jobb för dem som funkar med deras tider, typ nån helg i månaden och kanske nån kväll i veckan.

Man kan konstatera att det är väldigt olika.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag hoppas att du klickade på Svara-knappen på fel person nu. För jag svarade på Cirkus fråga, inte på ditt inlägg.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag tycker att tonåringarna måste lära känna värdet av pengar och skaffa sig ett "driv" att tjäna sina egna. Det kostar att ligga på topp så att säga. Man uppskattar inte saker och ting på samma sätt om man åkt räkmacka dit. (som hästarna just idag då).

Okej, ja jag kan ju inte tala för andra men jag har definitivt lärt mig värdet av pengar även om jag fått resa/mat under skoltiden.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Nja jag tyckte du hade en tråkig syn på cirkus problem och jag svarade utefter det :)

Alltså att om man inte ha råd att betala sin resa själv när man gå i skolan så ska man inte få resa ..
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag är äldre tonåring själv och ska jag iväg så får jag en summa pengar till ev. mat och dylikt.
Mamma är så orolig för hon tror att jag enbart komma leva på nudlar och knäckebröd...

Jag kan ju lägga till att jag i princip betalar allt själv med mitt studiebidrag. Ibland jobbar jag extra på några ställen men det sker inte så ofta.
Mina föräldrar betalar mina ridlektioner åt mig och så maten här hemma.
Ibland kan jag få någonting (kläder, mobil etc) men det sker inte så ofta.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Ja vi ser olika på det där tydligen och jag kan inte minnas att jag skrivit nedsättande om ditt sätt eller hur ?

En sak att du tycker att min åsikt är fel, men anklaga mig inte för att vara nedsättande mot dig för det var jag verkligen inte.

Det är ju tur att vi alla är olika, men min personliga åsikt är att jag är hellre lite för sträng mot mina barn än curlar dem. Jag är uppväxt med stränga men rättvisa föräldrar medans min sambo har en curlingmorsa. Och jag ser ju bara vem av oss som har mest problem här i livet med pengars värde, hur saker fungerar, att man måste arbeta för att få något osv.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag kan inte tala för hur andra har blivit, men jag och min bror vet då värde av pengar, mina föräldrar var rättvisa och jag har inga problem idag.

Tycker det är lite tråkigt att så fort man får något gratis ( eller hur man nu ska kalla det ) i livet av sina föräldrar så ska man alltid få höra att man är bortskämd, curlad etc.

Hur du uppfostrar dina barn är upp till dig, du betalar inte för mat/resa och jag tycker inte att det är fel sätt heller, men jag har inte uppfostras så och jag blev då en ansvarsfull vuxen jag med .
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Jag säger absolut inte att du är curlad eller bortskämd. Herregud, jag är verkligen den sista som ska kalla någon för bortskämd. Det enda jag säger är att jag har blivit påverkad över hur skillnaden är mellan mig och min sambo och jag är hellre lite för hård är curlingmorsa.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

har ju inga tonårsbarn direkt ( min första har ju inte ens kommit ut än).. Men kan svara för hur mina föräldrar gjorde.

De bjöd på allt sålänge de var med, de är otroligt generösa och jag får nästan pinsamt mkt av dem fortfarande :o. Men skulle man åka utan dem fick man betala själv för allt. Så ville jag åka på semester med kompisarna var det till att spara födelsedagspengar, jobba extra osv.
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Ah ok ber om ursäkt i sådantfall, jag tolkade ditt sätt att skriva om curlade barn som om du syftade på barn som får resor betalade av sina föräldrar ( dvs sådana som jag )
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Hmm... att inte få resa är ju inte bra.

Sen lägger jag ju lite värderingar i resor och resor. Taskigt kanske....

Men om man jämför tex tonåringarnas garderob eller skohylla med min så kan man ju säga att vi gör olika prioriteringar. De köper kläder/skor/smink/nöjen i stort sett för hela studiebidraget. (mobilsamtal betalar de själva, ca 200 kronor i månaden). Det är väl lite sånt jag vill att de skall tänka på när pengarna bränner i fickan.

Sen följer de ju med oss på resor. Vi var till Kanarieöarna i julas och de fick rubbet betalat (så klart). Vi var till Thailand för ngt år sen. Vi har varit på skidsemester i stort sett varje år. Vi var en helg till London förra våren. Det är just deras egna nöjesresor som jag känner att jag vill att de skall "jobba" för och göra lite andra prioriteringar. Inte komma två dagar innan och tycka att jag skall beställa och betala...
 
Sv: Detta med pengar och tonåringar

Hm då blev det lite klurigare.

Jag har alltid varit hyffsat sparsam, kanske därför mina föräldrar kände att det kunde sponsra extra då det såg att jag kunde "hålla i" mina pengar ?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 864
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 069
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 832
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Ber om ursäkt om tråden hamnar fel, detta är min första! Hej! Hamnat i en jobbigt situation. Och jag ville från början skriva avtal...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp