Detta med korsningsavel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 169
  • Visningar Visningar 11 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Detta med korsningsavel...

Men, nu har jag villat bort mej totalt. Var det inte just korsningarna som du ville undvika? Korsningarna hade större risk för att bli både det ena och det andra och sen säger du att det finns vettiga individer med bra temperament, bra steg och hög ridbarhet som är korsningar.

Hur ska du ha det?

Om du någon gång LÄSTE skulle det bli lättare. Jag har på UPPREPADE ställen i tråden sagt att jag INTE alls har någonting emot korsningar som sådana, sålänge det är GENOMTÄNKTA korsningar. Dvs där man har ett klart avelsmål, där man väljer hingst och ras som passar ihop med stoet, osv.

Och för att förtydliga, jag har lika mycket emot oövertänkt avel oavsett ras. Om någon vill betäcka sitt 'söta och snälla arabsto' med en 27 poängs arabhingst för hingsten är 'söt och snäll' så är det lika illa.

Jag har ett korsningssto, fullblod/arab/welsh, hon är c-ponny. hoppar hurhögt som helst och kan skolor. Jag tycker att alla är bra, häst som häst :D

Grejen är den att alla korsningar arab-travare inte blir bra distanshästar. Nu får ni hålla i er för ett långt och svamligt inlägg.

De IMHO bästa traberna i Sverige har haft Eldorado ox i sig - inte grannens kuse, som någon tyckte att det var för dyrt att skära ballarna av. Eldorado finns i fler av de arabhästar som verkligen presterat i Sverige. Alla araber fungerar nämligen inte lika bra till distans. Lika lite som alla halvblod kan gå svårklass hoppning. Alla xx kan inte vinna ett derby. Vissa travaråringar säljs för 10 000 på auktionerna, andra för 1 000 000.

För avel måste man ha en plan. En plan som utgår ifrån individen och inte utifrån rasen. De flesta som frågar om en korsning med sin travarmärr/ponny vill bara höra att t.ex. ta du en arab, så blir det en distanshäst, ta en PRE så kan du rida barockdressyr, ta ett xx aå kan du hoppa... Om någon opponerar sig så finns det alltid någon som känner en sådan korsning och den är minnsann så söt och snäll (och hoppar så bra, har så fina gångarter etc...). Men så enkelt är det inte...

Hyfsat fungerande häst + hyfsat fungerande häst av ungefär samma typ blir ofta ytterligare en hyfsat fungerande häst. De flesta ryttare har inte högre krav. De flesta korsningar blir tillräckligt bra. Många blir bättre än så (de är ridskolorna mycket intresserade av som färdiga, eftersom de är billiga). Några blir riktigt dåliga. Ofta påstår sig trådskapare ha högre ambitioner med sitt föl än en hyfsad häst.

Vad gäller travare finns det vissa saker att ta hänsyn till. De är avlade för att vara elitidrottare - inte för att vara kramdjur. De får se ut och bete sig hur f-n som helst bara de springer. Det finns alltså stor variation på travarsidan.

Jag skulle t.ex. avråda en hobbyryttare från ett föl linjeavlat på Ceylon, Pilot, Baloubet, Hertingen... Den typen av herrar finns på travarsidan också (Wallstreet banker någon??). Det finns också hästar som inte håller mer än några säsonger (men som kanske drar in någon mille under den tiden) och hästar med direkt olämplig exteriör för ridning, med långa ryggar, korta halsar och extrem breddning bak när det är dags att lägga in en växel. Vi har några nick som kan travare (Humlibumlan, Nafayette, Martha...) och som kan berätta vad man mer specifikt bör titta på när man väljer moatjé åt sitt sto. De brukar inte bemötas av ovationer när de försöker dela med sig av sin kunskap.

Låt oss säga att vi har en travarfröken, som fungerar bra som skogsmulle. Vet vi vad hon egentligen har för temparment? Hon kanske är som jag, snäll så länge hon får gå och slöa runt. Hon kanske är snäll för att hon tidigt i sitt liv blivit hanterad av proffs. Hon kanske är den enda mesen i en stam av vildingar (och det kanske är därför hon finns hos oss. Hon kanske är den enda avkomman som saknar vinnarskalle.) Eller så är hon hos oss pga att hon inte höll för banan. Under träning fick hon ont, så hon slutade anstränga sig och blev inte tillräckligt bra. Hos oss arbetar hon inte särskilt hårt och därför håller hon.

Vi kan inte bara lägga arab på henne och tro att en förstklassig distanshäst ploppar ut, bara för att grannens trab är framgångsrik/söt/bra på alla sätt och vis. Även om vi tror på traber måste vi analysera stoet och aktivit välja hingsten... kommer hon ur en familj med sköra ben, kan hon kanske inte bli mor till en distanshäst oavsett hur många km traben Isolde lyckats få ihop. Är hon linjeavlad på Wallstreetbanker kanske man inte ska öka risken för en illbatting genom att välja en arab linjeavlad på Celebes, Witraz...

Kan man tillräckligt om hästar för att kunna bedömma en hästs exteriör? Annars kan man minska riskerna genom att välja en godkänd halvblods. ridponnyhingst, anglo - någon ras med ett nålsöga.

Att många här ser rött i trådar om korsningsavel handlar nog ofta om att trådskaparen och dess tillskyndare är helt ointresserade av avel. De vill bara ha en bekräftelse innan de släpper in sitt sto till grannens hingst som är så söt och snäll.

Vilket strålande inlägg i debatten ! Tack !

Jag skriver under på varenda liten punkt !

Att många här ser rött i trådar om korsningsavel handlar nog ofta om att trådskaparen och dess tillskyndare är helt ointresserade av avel. De vill bara ha en bekräftelse innan de släpper in sitt sto till grannens hingst som är så söt och snäll.
Så du menar att jag inte är ett dugg intresserad av avel och att jag korsar var som helst?
Jag har fött fram ca 40 föl, och alla dem har varit väl genomtänkta och efter meriterade föräldrar. Själv är jag väldigt petig med min avel.

Men, det jag reagerade på som gjorde att jag startade denna tråden är att vissa människor ska vara världspoliser när det kommer till avel. Om någon person frågar en fråga så svarar man inte med ett svar på frågan, utan man rekommenderar personen att inte avla eller berättar skräckhistorier där sto och föl har dött etc.
Människor måste kunna få ta ansvar för sina egna handlingar och se till att det de sätter till världen tas omhand.

Sen är det ju så att många frågar här på Buke, men sen blir det aldrig någonting av någon betäckning eftersom det hela rann ut i sanden. Men istället för att fördöma människor från ett enda inlägg och säga att personens hästar ingenting är värda och att de inte kommer att gå att sälja dem är så fel det bara går att bli.
Visst ska man varna om man vill, men vem är det egentligen som har rätt eller fel. Den som dömer personen innan den ens har sett hästen på bild, vet vad den har för stam etc.....eller den som funderar på att försöka göra en likadan häst till sej själv?

JAG gör mitt allra bästa när det gäller avel. Jag har ganska god ekonomi dessutom, vilket gör att jag kan betäcka med riktigt fina hästar. Men jag får absolut inte döma andra i sin avel.
Någonting jag lärt mej genom livets gång är att ingenting är fel, bara annorlunda. Vi har alla olika syn på livet och vi har alla olika vägar att gå.
Vill någon betäcka sitt sto för att hon är snäll och söt, med en hingst som är snäll och söt.....så kommer det förhoppningsvis ut en avkomma som är snäll och söt. Och en snäll och söt häst går alltid att sälja. Jag skulle inte betäcka ett sto enbart för att hon är snäll och söt då jag tycker att prestation är bland det viktigaste när jag avlar, men jag har ingen rätt att neka andra till att göra vad de vill!

Senast ändrad:

Åjo, nog finns det hästar som föds med horn, trots att det är idel ädel gott temperament i stammen. På samma sätt som stam med tveksamt temperament all over kan ge en guldavkomma med gloria.

Där är ytterligare en sak att tänka på innan man betäcker sitt sto. TA REDA PÅ mer om stammen och hur de blev! Mitt kallblodstravarsto jag hade var god som guld. Genuint genomsnäll, trots ranghögt sto, skulle inte kröka ett hårstrå på en människa, och var lätthanterlig, okomplicerad etc etc. Hennes mamma var mer eller mindre bäng i huvudet, mammans syskon var ganska 'speciella' de med'. Mitt stos enda avkomma blev inte många år, och när jag forksade i vad som hänt kom svaret - den togs bort för den var inte riktigt klok helt enkelt. Trasslade redan som ung, hade som favorithobby att bråka där det gick att bråka (springa åt fel håll i voltstarterna, käka stallpojkar till frukost osv). Och INGET hade 'hänt'. Den togs bort tillslut, då den inte direkt sprang in några pengar ens. En halvbror till mitt sto erbjöds jag 'få på köpet' när jag öpte henne. Efter att ha talat med kusken avstod jag. Halvbrodern var tydligen god som guld för det mesta, men hux flux sa det TILT i skallen på honom och han kunde t ex skena blint, med vagn och allt, genom granplanteringar och vägbommar och genom staket etc. Sen sa det pling igen och han var gudasnäll att köra igen. Det gick dock aldrig att förutse flipparna. Han hade varit likadan redan som föl.

Min K hade en mor snällare än snällast, och en hingst med mkt gott temperament. Hon kom ut illröd och med ett matchande temperament. Nu blev hon kanon tillslut ändå, men inte förrän hon vid ett års ålder anfallit mig men jag vunnit striden..

Dom som jag har träffat som inte är riktigt som dom ska har antingen haft det lite tråkigt under uppväxten, flyttat mycket eller har ont.

Som sagt hade min gammelponny en räv bakom varje öra.. Han var ursöt, men aldrig i livet skulle jag ta fram en avkomma efter honom. Nog för att det var svårt eftersom han var valack. Och visst önskade jag många gåner att han varit ett sto så man skulle kunna tagit ett föl, just för att få ha *honom* kvar. Men det var innan jag förstod bättre. Russ/halvblod/NF är inte någon optimal kombination, mamman var totalt folkilsken, först när hon hade föl vid sidan och även senare utan föl.. Det var en märr som man kunde få springa ganska bra för.. Innan man slängde sig antingen över eller under staketet, annars gjorde det ont. I det fallet vet jag inte om det var ilska, eller om det var smärta eller helt enkelt dåliga erfarenheter. Jag antar att det var en kombination, när man fick höra hennes historia.

Min NF hingst jag hade efter Vernons Peeping Tom, fick stora spelet och blev heltokig efter att ha varit hur snäll som helst under sina 3,5 år. Vid kastreringen visade det sig att han hade en roterande testikel och det var då han blev knäpp. Han är hur snäll som helst nu. Så oftast så beror ilskan på något.

En grej dom kommit på, för att vara ifred, kan det vara med. kanske var så i din hästs fall? Men JAG skulle inte avla på en häst som visar avvikande tendenser.

Dom som jag har träffat som inte är riktigt som dom ska har antingen haft det lite tråkigt under uppväxten, flyttat mycket eller har ont.

Som sagt hade min gammelponny en räv bakom varje öra.. Han var ursöt, men aldrig i livet skulle jag ta fram en avkomma efter honom. Nog för att det var svårt eftersom han var valack. Och visst önskade jag många gåner att han varit ett sto så man skulle kunna tagit ett föl, just för att få ha *honom* kvar. Men det var innan jag förstod bättre. Russ/halvblod/NF är inte någon optimal kombination, mamman var totalt folkilsken, först när hon hade föl vid sidan och även senare utan föl.. Det var en märr som man kunde få springa ganska bra för.. Innan man slängde sig antingen över eller under staketet, annars gjorde det ont. I det fallet vet jag inte om det var ilska, eller om det var smärta eller helt enkelt dåliga erfarenheter. Jag antar att det var en kombination, när man fick höra hennes historia.

Min NF hingst jag hade efter Vernons Peeping Tom, fick stora spelet och blev heltokig efter att ha varit hur snäll som helst under sina 3,5 år. Vid kastreringen visade det sig att han hade en roterande testikel och det var då han blev knäpp. Han är hur snäll som helst nu. Så oftast så beror ilskan på något.

En grej dom kommit på, för att vara ifred, kan det vara med. kanske var så i din hästs fall? Men JAG skulle inte avla på en häst som visar avvikande tendenser.

Fast bara för att d inte träffat någon sån där med 'medfödda horn' så betyder det ju inte att de inte finns..

I min hästs fall, tänker du på K då? Hon föddes som sagt med temperament. Kom ut i den här världen med KAN SJÄLV! som ledord. Väldigt självständig och tuff redan som liten (det här med att följa mamma var helt onödigt även i SPÄD ålder). Hon var dock ett A-barn 99% av tiden, otroligt enkel och okomplicerad, och inkasserade högvis med beröm för hur snäll och trevlig hon var redan i späd ålder. Och det var hon, 99% av tiden - dvs när det 'passade damen'. Oftast passade vad man nu ville henne utmärkt, men jag gick hela hennes första år och bara väntade på att hon skulle tycka NEJ om någonting. Och tillslut gjorde hon det, och när hon då inte fick sin vilja igenom, då blixtrade det till och hon blev FÖRBANNAD in absurdum. När det inte fungerade, det var då hon gick till attack. Det handlade alltså inte om det jag ville göra (tvätta ett sår för övrigt), utan om att JAG skulle BESTÄMMA över henne när hon inte ville.

Jag vann striden, och sen den dagen var hon ett A-barn 100% av tiden. Otroligt lätthanterlig, för allt och alla, i alla lägen. Men jag visste ju vad som funnits därunder. Och det fanns en anledning att jag hade ganska stor vikt vid temperament när hon skulle betäckas.

Hon hade ingen 'anledning' att vara som hon var, utan det var helt enkelt sån hon var född. Men säg jag sålt henne som treåring, då hade köparen haft en GUDASNÄLL häst som kreti och pleti, van som nybörjare, kunde hantera i alla lägen, och som gick genom livet med den vänligaste, soligaste attityd man kunde tänka sig. Dessutom mycket social och trevlig.

Och den dag de skulle betäcka, så inte hade de haft minsta TANKE på att 'passa noga på temperamentet på hingsten'. Tvärtom, de hade nog mkt väl kunnat ta en hingst som var lite skarpare än man önskar, men i övrigt 'a perfect match', just för stoet är så snällt. Och hade de forskat hur mamma och pappa var så hade de hört samma sak. Så stoet hade ju helt klart ärvt denna snällhet och vänlighet *harkel*

Med en skarp hingst kunde det ha blivit ett änglaföl, men det kunde också blivit ett regelrätt MONSTER.

Och om vi ska tillbaka till varmblodsstona som är söta och snälla - oftast har ägarna där NOLL koll på någonting om stoet annat än det man kan surfa fram via www.travsport.se, dvs stam, index och resultat.

Det står ju var och en fritt att avla hur den vill.

Men det är klart att frågar någon på ett forum så ger folk ofta svar efter egen erfarenhet.En korsning kan vara precis lika trevlig som vilken annan renrasig individ som helst.

När det kommer till folk som vill avla på vbl så är det ofta så att de har oerhört höga förväntningar på fölet som ganska ofta i slutenden inte alls lever upp till förväntningarna.De TROR i många fall att fadern skall slå igenom helt..men så funkar ju inte verkligheten...och det kan bli att de står med världens trevligaste (fölet alltså) häst, men som inte alls har den ridbarhet man tänkte sej..

Inget är varken svart el vitt.En av de absolut bästa hästarna jag ridit om jag ska räkna ridbarhet var hbl/vbl...dvs hade hbl mamma och travarpappa.(men det kan vi nog tacka mamman för)

Det jag reagerar på mest gällande korsningar har mer med att göra med att man inte tar hänsyn till viktiga bitar som någorlunda god exteriör och korrekta ben...när man tänker på aspekter som hållbarhet.

Generellt sett när man hör folk prata om vbl/hbl kombinationer är det att folk berättar att fölet inte blev riktigt som de hade förväntat sej dagen D när de väl ska börja rida hästen.

Sen likaväl finns det folk som avlar på ston med fullständiga papper som ALDRIG borde ha betäckts.

Jag säger som så...var och en gör som den vill och var och en får ansvara för sitt val.Om man tänkt igenom sina beslut väl och har ett sto som ser bra ut exteriört och har en bra mentalitet finns väl inget hinder att ta ett föl om man verkligen vill...men man ska inte ha några orealistiska förväntningar.

Men många gånger är det önskan om en ridhäst som kombinationen vbl/hbl görs...och min rekommendation brukar bli att gärna fundera igenom om man inte kan låna ETT BRA hbl sto...till den som frågar.Inte för att jag är emot vbl-utan för att den som skall ta föl ska få ut maximalt för pengarna och kanske få den där ridhästen de drömmer om.Att skapa en ny häst kostar lika mkt oavsett vem som är mamma till fölet.Förutsättningarna för fölet blir helt enkelt så mycket bättre.

:bow::bow::bow:
Mycket bra inlägg.

När det kommer till folk som vill avla på vbl så är det ofta så att de har oerhört höga förväntningar på fölet som ganska ofta i slutenden inte alls lever upp till förväntningarna.
Men det är fortfarande konsekvenser människor måste ta själva. De måste lära sej av sina misstag.

Frågan är hur många renrasuppfödare som upplever att deras föl inte lever upp till förväntningarna?
En av avkommorna till vårat riktigt fina sto blev lite halvdan. Trots superbra mamma och en av Irlands ledande hingstar, så lever han idag som 3-åring inte upp till vad jag hade förväntat mej. Han är stor och reslig, ser helt ok ut på avstånd. Men han är inte korrekt i benen, trots att stoet är jättebra exteriört och hingsten likaså. Han hoppar väldigt medelmåttigt.
Vårat Connemara-sto fick en avkomma med eksem, någonting som hingsten inte heller förvärvde. Då blev vi riktigt besvikna.

Visst, nu snackar jag om 2 föl av ca 40 st som jag fött fram. Men jag är inte alltid nöjd med avkommorna jag heller, trots att jag är väldigt petig med hingstval och hur stona ser ut.

Men det är fortfarande konsekvenser människor måste ta själva. De måste lära sej av sina misstag.
Man hinner inte göra alla misstag själv....
Ibland kan det vara klokt att lära av andras misstag också, så att man slipper göra dem själv.

DU slåss med näbbar och klor just nu för att alla ska få göra sina misstag själva.

ANDRA här på avelsforumet slåss med näbbar och klor för sin rätt att upplysa okunniga stoägare om vad som kan hända och hur det kan bli när man korsar två individer för att få en gullig fölunge, utan att tänka efter, utan att reflektera över att det kan finnas negativa aspekter på aveln

Genomtänkta korsningar finns det nog INGEN som har något emot, men de ogenomtänkta är i många fall väldigt onödiga.

Jag har för övrigt träffat en korsning som i många fall har blivit fina tävlingsponnyer, nämligen russ/arab. Och den :devil: ponnyn hade banne mig fått bägge rasernas allra sämsta egenskaper - kombinerat med att han dessutom var både gammal och ouppfostrad :mad:
Me det vill jag säja att man kan råka ut för just detta också, att man får båda föräldradjurens sämsta egenskaper i avkomman. DET om något kan kanske mana till eftertanke - VILL man ha den avkomman, om det blir så???

Me det vill jag säja att man kan råka ut för just detta också, att man får båda föräldradjurens sämsta egenskaper i avkomman. DET om något kan kanske mana till eftertanke - VILL man ha den avkomman, om det blir så???

Många kloka ord i ditt inlägg:bow:, vill framförallt framhålla de sista raderna som jag citerat ovan. Jag har inte ordnat speciellt många föl till den här jorden, men jag har i alla fallen (förrutom det örsta, när jag inte visste att avel fanns, utan det var min mamma som fixade och donade, bra blev det iallafall ;)) tänkt att: !"OK, men om fölet får alla de svagaste/minst önskvärda egenskaperna från båda föräldrarna, hur blir avkomman då? Vill jag ha den avkomman?"
Oftast har det ju slutat med att det blir stoets exteriör, gångarter och hopp, eftersom de godkända hingstarna trots allt ligger en bit över i nivå. Och så temperamentet, mina hästar/ponnyer har alla haft bra temperament (har väl haft tur?), så jag har hoppats att de skulle prägla, fast jag har aldrig valt en hingst som har dåligt rykte för sitt temperament. Den avkomman hade jag kunnat leva med ;). Och än så länge har alla avkommor blivit bättre än det kunde bli som sämst, men man vet ju aldrig..
U

Jag har betäckt mitt varmblodssto med en halvblodshingst.
Jag gjorde det då jag ville ha en avkomma och en nästa ridhäst.

Vid det tillfället red jag dressyr och avkomman skulle vara till dressyr.....men dock på en "normal" nivå. Jag ville inte ha ett rent halvblod med dess lynne och psyke utan något mitt emellan.
Jag ansåg att mitt sto skulle "åtgärda" detta om det blev "rätt" i genblandningen ;), vilket det hitintills ser ut att ha blivit.

Idag rider jag western och även om han nu är en korsning så kan vi komma mycket bra till här.

DU slåss med näbbar och klor just nu för att alla ska få göra sina misstag själva.

ANDRA här på avelsforumet slåss med näbbar och klor för sin rätt att upplysa okunniga stoägare om vad som kan hända och hur det kan bli när man korsar två individer för att få en gullig fölunge, utan att tänka efter, utan att reflektera över att det kan finnas negativa aspekter på aveln
I see your point!

Vid det tillfället red jag dressyr och avkomman skulle vara till dressyr.....
Idag rider jag western och även om han nu är en korsning så kan vi komma mycket bra till här.

Jag är bara nyfiken (igen:angel:)-varför bytte du gren?
Var det pga av hästen eller pga du ändå intresserade dig av västern?

Nej..det berodde absolut inte på hästen.
Jag fick upp ögonen för westernridningen helt enkelt. Håller mig till ridgrenarna och de innehåller mycket bedömning just på hästen, gång, takt, lydighet osv osv.
Westernridningens dressyr kan man säga ;)

skönt att höra ...
Livet är ju sånt, man går vidare till andra saker så länge nyfikenheten finns kvar

Vill NÅGON ha den avkomman, oavsett hur genomtänkt parningen var och hur bra föräldrarna är? Den perfekta hästen finns inte och kommer aldrig att finnas..

Å andra sidan, avlar man inte för att sälja avkomman, utan som jag för att få en livskamrat, så spelar det ingen roll hur jävla odräglig och värdelös avkomman skulle bli, jag skulle älska hästen iallafall.

Jag tycker hela tankesättet om att avkomman måste vara bra och genomtänkt hör mest hemma inom "professionell" avel.. Vi som "gatu"-avlar och inte har en tanke på att någonsin sälja våra kompisar eller tävla grand prix tänker inte alls på samma sätt och har inte alls samma förväntningar på avkomman, men självklart tänker vi igenom val av hingst och sto efter bästa förmåga. Det är bara tråkigt att varje gång någon ber om råd här så sätter pajkastningen igång.. :(

Jag tycker det är fel att alls försöka jämföra professionell avel med "privat" avel och det är dumt att döma andra som vissa här gör kontinuerligt. Ni verkar utgå från att avkomman ska vara till för att tävla med eller säljas för stora pengar..

Personligen skulle jag inte sälja min 1-åring för alla världens miljoner.. :love:

/ Fredrik

..

Personligen skulle jag inte sälja min 1-åring för alla världens miljoner.. :love:

/ Fredrik

Kruxet är ju, och som flera gånger belysts i tråden, om du någon gång MÅSTE sälja. Finns det då en köpare, eller måste du dumpa priset för att få hästen såld? Nu vet jag inget om din åring, men hur lätt/svårsåld, och hur mkt får man dumpa priset för att bli av med en vbl/arabkorsning med dålig gång och avvikande exteriör t ex?

För, även om man avlar för att behålla, så finns det ju saker som kan göra att man MÅSTE göra sig av med hästen. Och hamnar då hästen för 5000 kr, pris kan diskuteras vid snabb affär, på Bukes radannonser? Eller går den att sälja till ett vettigt pris, som gör att den förhoppningsvis inte blir en vandringspokal?

Och även om man avlar för att behålla, så en inkorrekt häst med dålig hållbarhet, det vill man ju själv inte ha om man kan välja heller..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: ginnies
·
Äldre Jag funderar på vad man kan göra med en släkting som mår riktigt dåligt psykiskt. Jag är en total lekman men det känns verkligen som hen...
Svar
17
· Visningar
1 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka