Detta med korsningsavel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 169
  • Visningar Visningar 11 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Detta med korsningsavel...

*Lånar knapp*

För det första, jag håller med Via här ang. travaveln.
Har själv en travmärr, men jag är mycket sparsam när det gäller aveln o märren. Hon har ett föl av travarrasen. Kan erkänna här ibörjan hade jag tänkt ta ett föl på märren med en painthingst för att ha en egen avkomma till westernridningen, men eftersom jag märkte på sista tiden att jag inte är så mycket för ridningen.
är lite mer en sån typ som hellre sätter mej i vagnen o kör o filosoferar lite.......Därför blev det ingen "ridhästavel" på märren.

Apropå travaveln, som via sa, det sker en överproduktion av travhästar. O jag som lätt fastnar för hästar som går härhemma är det ingen idé att jag avlar 'hejvilt' på min märr med travhingstar heller.
jag VET att jag inte skulle palla med en massa hästar härhemma, som behöver det ena o det andra t ex pyssel, skötsel, fostran m.m.
Därav sparsamhet av aveln på min märr, o det gäller även unghästköp.

Sen så tror jag att korsningar mellan arab o travare/ eller fullblod o travare är OK. Men korsningen mellan fullblod o travare verkar va trevligare än hbl/travare då det varit ganska vanligt om inte jag är ute o cyklar.

¨

De bra travhingstarna är dessutom dyra, så då står ägaren till ett (förmodligen i travsammanhang) dåligt sto inför valet att betäcka sitt dåliga sto med en billig hingst (Som ändå är dyrare än de flesta ridhingstar), eller att betäcka med en dyrare hingst, och få en avkomma som kanske går att sälja, men som fortfarande kommer att vara en förlustaffär.

Exakt!

Varför använda travarhingstar om man vill ha en ridhäst?

1. Hingstarna är mycket dyrare
2. Avkommorna blir svårare att sälja, och genererar ett lägre pris
3. En travhingst lär i alla fall inte förbättra ridbarheten
4. De travare som går som ridhästar har med största sannolikhet inget att tillföra travaveln ändå, då skulle de inte blivit ridhästar

Sen undrar jag ett par allmäna saker:

Varför förutsätter folk att alla korsningar hamnar i dåliga hem, eller ens att de kommer att säljas? Om någon ber om hingsthjälp så är det genast en massa "ja, men tänk om du måste sälja?". Ja, men så är det för alla.
Och om TS då säger att h*n ska behålla avkomman för eget bruk så är genast en massa där med att "livet är oberäkneligt".

Gäller de bara för de som fött upp en korsning? Hur många halvblodsägare får höra en sån sak när de ska producera en avkomma för, som de säger, eget bruk?

Och för att ännu en gång försöka avsluta diskussionen om att de är svårsålda, jag hade massor av spekulanter på min när han såldes som 8-månaders. Nu i vinter ska han med till mattes utbildning på Flyinge för inridning.
Så nej, det går inte heller illa för alla.

För övrigt citerar jag QuickStars eminenta inlägg:

Sen finns det ju en hög med folk som betäcker sina hbl ston också just för att de är så söta o snälla med de betäcker ju ofta med godkända halvblodshingstar varpå det inte blir sån debatt fastän det stoet knappast har mer än ett travar sto i ridhästavlen att göra

Jag tycker absolut att man kan betäcka sitt travar sto med målet att få fram en schysst och trevlig ridhäst för lätta klasser men då ska stoet faktiskt ha egenskaper som gör henne till en bra ridhäst själv och hingstvalet ska vara genomtänkt och passande inte bara första bästa/billigaste eller närmsta hingsten.

:bow::bow:

jag tycker att det största problemet är alla stoägare som tydligen "måste betäcka" bara för att de råkar vara ägare till ett sto...

OAVSETT vad målet med avkomman är så måste man i större utsträckning fråga sig ifall stoet verkligen lever upp till de önskemål man har på avkomman.
Ett sto där hingsten helst ska förbättra alla hennes egenskaper (utom möjligen att hon är snäll och söt) har inte i avel att göra, oavsett ras!

Och om TS då säger att h*n ska behålla avkomman för eget bruk så är genast en massa där med att "livet är oberäkneligt".

Helt enkelt för att livet ÄR oberäkneligt. Och de flesta så när de står där och av en eller annan anledning inte kan ha hästarna kvar så då annonseas de ut, de tas inte bort.

Och då om du har en korsning med t ex vbl, som inte blev något speciellt med, så är den svårsåld. priset kommer pressas ner, och då ökar risken för att hästen hamnar i ett hem som inte är riktigt lämpat.

Bara läsa Bukeannonserna om hästar säljes så får man en bild.

Gäller de bara för de som fött upp en korsning? Hur många halvblodsägare får höra en sån sak när de ska producera en avkomma för, som de säger, eget bruk?

En halvblodsavkomma är alltid lättare att sälja än motsvarande vblkorsning. Rätt eller fel, så ser det ut. Alltså hamnar halvblodsavkomman inte i 'slaskprisklass' för att bli såld, och risken att det blir 'fel hem' minskar. Det går aldrig att ta bort den risken, men varför öka den?

Alla som inte har råd att köpa en häst för 30 000 kr är inte dåliga ägare, MEN det finns tyvärr en hel del i en gruppen som inte har råd att ge hästen erforderlig vård när/om det krävs, som inte har kunskap nog osv. Ofta sitter det dessutom okunniga föräldrar som tittar på prislappen och bestämmer i andra änden.

Läs trådar på Buke, hur många där dottern skriver om sin halta häst, där föräldrern/föräldrarna tycker det är 'för dyrt' med vetvård, annat foder, ditt eller datt, och hästen hade en prislapp på 30 K? hur många trådar finns det med nämnda innehåll där hästen kostade 5 - 10 K i inköp?

Så, det behöver inte blir ett dåligt hem för det är en väldigt billig häst, men risken ökar. Och ju mer svårsåld hästen är/ju mer övermättad marknaden är/ju mindre tilltalande i allmänhet korsningen är, dessto mer måste du DUMPA priset den dag då du sitter i ett läge där du MÅSTE sälja hästen.

När jag ser en som vill betäcka sitt travarsto av dussinmodell med säg ena rabhingst, tycker 'avkomman är för eget bruk, och OM något skulle hända så jag inte kan behålla den, då tar jag bort den om den inte går att sälja till vettigt pris' DÅ ska jag vara tyst. Samma sak när någon vill använda en 27-poängshingst (av annan ras dessutom), och tycker 'blir det skit av avkomman exteriört, då tar jag bort den' - då ska jag OCKSÅ vara tyst!

Och för att ännu en gång försöka avsluta diskussionen om att de är svårsålda, jag hade massor av spekulanter på min när han såldes som 8-månaders. Nu i vinter ska han med till mattes utbildning på Flyinge för inridning.

Det är helleringen som sagt, i övrigt se ovan.

En halvblodsavkomma är alltid lättare att sälja än motsvarande vblkorsning. Rätt eller fel, så ser det ut.

Vad har du för belägg för det? Lägre pris, möjligen, men inte mer svårsåld.

Angående priset så gick min för samma som jag vet att en uppfödare här får sälja sina renrasiga kl 1 halvblodsföl för.

När jag ser en som vill betäcka sitt travarsto av dussinmodell med säg ena rabhingst, tycker 'avkomman är för eget bruk, och OM något skulle hända så jag inte kan behålla den, då tar jag bort den om den inte går att sälja till vettigt pris' DÅ ska jag vara tyst. Samma sak när någon vill använda en 27-poängshingst (av annan ras dessutom), och tycker 'blir det skit av avkomman exteriört, då tar jag bort den' - då ska jag OCKSÅ vara tyst!

Jag är också emot sån här avel. Det värsta jag vet är när folk ska betäcka sin travare för hon är snäll och söt. Hingsten de valt är grannens, alternativt står max en mil bort. Han är snygg och snäll och gärna skäck.

Korsningavel måste vara lika planerad (om inte mer) som renrasig. Det vill säga att man är objektiv med stoet, hennes för- och nackdelar, vad man vill ha avkomman till, och sist men inte minst välja en hingst som kompletterar henne.

Varför förutsätter folk att alla korsningar hamnar i dåliga hem, eller ens att de kommer att säljas? Om någon ber om hingsthjälp så är det genast en massa "ja, men tänk om du måste sälja?". Ja, men så är det för alla.

Jag vet att livet är oberäkneligt och jag fick efter en del tid hittat en helt underbar familj till mitt halvblodssto. Tror inte det är mycket lättare att hitta kunniga människor till en korsning. Nu var stoet 14 år och hade ett visst avelsvärde i och med sina papper och mycket avelsvärde genom sitt psyke. Jag skulle inte ut och leta en travarkorsning om jag skulle köpa en häst till, och jag vet ingen av mina vänner som skulle göra det. Jag inbillar mig att många som väljer att köpa varmbldiga travare eller korsningar med dessa gör det för att de ligger lägre i pris. Det kostar ju precis samma att föda upp en grönpapprad som en gråpapprad, stoet kan till och med kosta precis sammaom man väljer att köpa ett avelssto och inte en ridhäst. Samtidigt kan jag förstå att det är lockande att ta ett föl på sitt älskade sto.

Som jag skrev tidigare så är det nog lättare att hitta en seriös avkomma till Hip-Hop- Cardento-avkomman än till Hip-Hop - Mr Drew-avkomman. Kan vara att jag har fel. Men jag tror det är absolut svårare att hitta seriös köpare till Grannens hingst Putte - Mr Drew-avkomman..Och jag har inget emot Mr Drew, det var bara den första äldre travhingst jag kom på som jag inbillade mig att jag kunde stava til..

Så nej, det går inte heller illa för alla.:

Klart att det inte går illa för alla. Men jag vill bestämt mena att du hade en plan när du valde hingst, inte bara att han var söt och snäll? I så fall kunde du ju kommit mycket billigare unden..;)
Det jag irriterar mig mest på är när folk anser sig ha ett sto som är värt att avlas på och så åker/skrittar de till någon hingst som inte ens skulle vara i avel´. Himla roligt att dte går bra för avkomman! :)

¨
Utan att i övrigt lägga mig i korsningsdebatten, måste jag bara kommentera detta.
Det sker redan en överproduktion av travhästar. De som i första hand slaktas unga är de som har ett undermåligt möderne. De riktigt bra fölstona, som verkligen har i travaraveln att göra är oftast inte ridhästar, eftersom det är en annan prislapp på dem..
Så sanna ord iofs - men det gäller absolut inte bara travaveln utan de allra flesta raser:angel:

¨Om man ska hålla på med avel som är en förlustaffär, är det förmodligen roligare att göra det med något man är intresserad av, (ridning) än med trav, som de som har ridtravare oftast inte är så intresserade av.

Och då frågar jag mig varför de från början valt en ras som avlats för sina goda travegenskaper? OM man är intresserad av ridning...det förstår jag helt enkelt inte.

¨Jag tror knappast att travarrasen riskerar att utarmas för att ett antal travston per år används i korsningsavel.
Vi skulle till exempel inte få för oss att använda något av våra travston i ridhästavel, för det skulle vara en dålig affär för oss. DE passar bättre i travaraveln.

Precis som mina ston passar bäst i sina egna raser, för att jag valt ut dom med stor noggrannhet för att kunna bedriva en rastypisk avel...

Hmm.. såg märkligt ut, men jag försökte skicka flera gånger och fick veta att jag skrivit för kort.. Så jag försökte ändra en del till fet text men missade visst lite.. ;)
U

Korsningavel måste vara lika planerad (om inte mer) som renrasig. Det vill säga att man är objektiv med stoet, hennes för- och nackdelar, vad man vill ha avkomman till, och sist men inte minst välja en hingst som kompletterar henne.

Exakt, och då har jag INGET emot korsningsavel, vilka korsningar det än må vara. Men t ex den tråden som gav upphov till den här tråden, där har vi ett sto som är 'söt och snäll', som ska betäckas med en 27-poängshingst av annan ras, för hingsten är 'söt och snäll'. Dessutom så av en invigelse betäcks stoet i detta nu med en annan hingst av ytterligare annan ras, för stoet är brunstigt och hingsten 'söt och snäll'.

Det finns ingen objektivitet någonstans, det finns inget avelsmål alls mer än att fölet ska bli 'söt och snäll och få alla mammans OCH pappans goda egenskaper'.

Sen, det är bara läsa annonser för att se vad en arab/travarkosrning har för marknadsvärde. Sen BRA hästar går ALLTID att sälja, oavsett stamtavla eller brist på sådan. Men ett dussinhalvblod är betydligt lättare att sälja än en dussinkorsning vbl/travare eller vbl/knabstruper. Däremot, ett DÅLIGT halvblod är mer svår sålt än en BRA arab/vblkorsning.

Men vilket ger störst chans för bra avkomma - ett renrasigt halvblod framavlat för ridbarhet, med en korrekt mor och en godkänt halvblodshingst som klarat de rasvia kraven? Eller en korsning arab/vbl med en mor som är söt och snäll och - förhoppningsvis - exteriört korrekt, men avlad för trav, och en arabhingst som inte presterat, som är söt och snäll men ett mörker exteriört och gångartsmässigt?

Det KAN blir så att hblungen blir en hej kom och hjälp mig med grava exteriöra avvikelser, taskig temperament och dålig hållbarhet, medan vbl/arabungen blir en exteriört korrekt häst med trevligt temperament och god hållbarhet. Men varför chansa ännu mer än den chansning avel alltid är? För även om du betäcker det bästa med det bästa kan det gå fel, men risken är mycket mindre än om du betäcker halvdant med dåligt t ex.

Och det är t ex anledningen att jag när jag betäckte mitt arabsto. (Välstammat, bra temperament, korrekt exteriört, snygg samt med hög ridbarhet, dock 7-mässiga gångarter.) med halvblodshingst så var jag VÄLDIGT pipig med hingsten. Han skulle ha 9:a eller 10:a på typ, minst 40 p exteriört, bra temperament och korrekta ben samt inte under 7 i gång, helt mer såklart. Och i övrigt en exteriör som 'passade ihop' med stoets. Jag ville dessutom hålla mig till hingstar med ganska liknande exteriör som stoet, för att öka chansen att få en sammanhållen, bra exteriör på avkomman. (Dvs inte ta långryggad hingst, men heller inte väldigt kortryggad iom atts toet hade kort rygg, men ta en med normal rygg, och lika bra hals som stoet osv)

Rent teoretiskt kunde jag kastat pil i hingstkatalogen, SAMTLIGA på poäng godkända hingstar för halvblodsaveln är ju bättre än mitt sto, och chansen är stor att få en avkomma som är bättre än stoet. Men just eftersom jag korsade in arab (avkomman hade ju blivit rent hbl med gröna papper, men 50% arab, vilket inte är det mest eftertraktade direkt), så ville jag verkligen försöka maximera chansen att få en bra, korrekt och trevlig avkomma. (Det var ändå en chansning iom att stoet hade en POF/birkelandsfraktur, avkomman var dock en sådan där 'behålla själv', men jag kan hamna i rullstol imorgon och behöva göra mig av med hästarna liksom)

MÅLET med avkomman var för övrigt att få en häst med trevligt temperament, korrekt exteriör, hög ridbarhet och som dessutom var av typ/modell som jag vill ha. Och gärna modellen större än mamman, och med snäppet bättre gång.

Men sikta mot stjärnorna, så brukar man landa i verkligheten ;)

Har själv en travmärr, men jag är mycket sparsam när det gäller aveln o märren. Hon har ett föl av travarrasen. Kan erkänna här ibörjan hade jag tänkt ta ett föl på märren med en painthingst för att ha en egen avkomma till westernridningen, men eftersom jag märkte på sista tiden att jag inte är så mycket för ridningen.
är lite mer en sån typ som hellre sätter mej i vagnen o kör o filosoferar lite.......Därför blev det ingen "ridhästavel" på märren
.
:bow:Och med de kloka orden så förstår vi alla att du verkligen TÄNKT igenom din avel. Det borde flera göra OAVSETT vilken ras man avlar på!:bow:

Varför förutsätter folk att alla korsningar hamnar i dåliga hem, eller ens att de kommer att säljas?

Om man hållit på länge med hästar, och haft verksamhet inom framför allt tillridningsbranchen så märker man väldigt fort vilka sorters hästar som har hamnat galet. Ofta beror det på kombinationen mkt nerv/billig häst/orutinerat hem-tyvärr.
Men givetvis är det inte bra för någon häst alls att hamna i sådana hem...

det har ingen påstått heller. Och att du hittade ett bra hem till din korsning är ju bara att gratulera. Kanske det berodde på att du uppmärksammat problemet och valde den nya ägaren noga-för där brister det hos många uppfödare oxå- de bara säljer till "vem-som-helst"...OCH ATT TA EN AFFÄR SOM EXEMPEL AV ALLA SOM SÄLJS ...det känns lite fattigt. MEN jag erkänner att jag tyckte att din uppfödning såg trevlig ut på bilderna..

Angående priset så gick min för samma som jag vet att en uppfödare här får sälja sina renrasiga kl 1 halvblodsföl för.
Och om valet hade stått mellan ett renrasigt föl till samma pris, och med samma förutsättningar-är du då säker på att köparen valt din korsning? De flesta halvblodsuppfödare säljer INTE sina föl för 25.000:-
Jag är också emot sån här avel. Det värsta jag vet är när folk ska betäcka sin travare för hon är snäll och söt. Hingsten de valt är grannens, alternativt står max en mil bort. Han är snygg och snäll och gärna skäck.

Bra skrivet- men då förstår jag inte varför du inte skriver och motiverar varför just ditt travarsto var bättre än många andras, för att platsa i ridhästaveln menar jag. Du, jag och en del andra kanske kan förstå det, men många här inne är RENA NYBÖRJARE inom aveln och då måste man ta sitt ansvar och vara ÖVERFÖRTYDLIGANDE i sina åsikter. Det håller du säkert med om:)

jag tycker att det största problemet är alla stoägare som tydligen "måste betäcka" bara för att de råkar vara ägare till ett sto...

OAVSETT vad målet med avkomman är så måste man i större utsträckning fråga sig ifall stoet verkligen lever upp till de önskemål man har på avkomman.
Ett sto där hingsten helst ska förbättra alla hennes egenskaper (utom möjligen att hon är snäll och söt) har inte i avel att göra, oavsett ras!
:bow::bow::bow:

precis ett sådant sto jag vill ha i framtiden (nästan omöjligt att hitta ;)), kan du ordna en som blir över 160 cm så är jag spekulant om något år?
U

Tyvärr, stoet kastade fostret på dygn 99 efter en operation, och 25 april somnade stoet in. (Sen tror jag iofs inte du velat ha en avkomma efter mitt sto, men ;))

Och det är t ex anledningen att jag när jag betäckte mitt arabsto. (Välstammat, bra temperament, korrekt exteriört, snygg samt med hög ridbarhet, dock 7-mässiga gångarter.) med halvblodshingst så var jag VÄLDIGT pipig med hingsten. Han skulle ha 9:a eller 10:a på typ, minst 40 p exteriört, bra temperament och korrekta ben samt inte under 7 i gång, helt mer såklart. Och i övrigt en exteriör som 'passade ihop' med stoets. Jag ville dessutom hålla mig till hingstar med ganska liknande exteriör som stoet, för att öka chansen att få en sammanhållen, bra exteriör på avkomman. (Dvs inte ta långryggad hingst, men heller inte väldigt kortryggad iom atts toet hade kort rygg, men ta en med normal rygg, och lika bra hals som stoet osv)

Men om jag inte minns fel så valde du ändå hingst rätt akut i slutändan och frågade förvirrat här vad folk visste om Akribori, precis när stoet började brunsta?

Var det Akribori som hade den stora äran så hade jag absolut utan tvekan varit mer intresserad av arab-mödernet nästan oansett.. Synd att stoet inte klarade sig!
U

Men om jag inte minns fel så valde du ändå hingst rätt akut i slutändan och frågade förvirrat här vad folk visste om Akribori, precis när stoet började brunsta?

Japps, jag kollade på hingst i god tid, och valde i april hingst, för betäckning i juni. Valet föll på Szkopul. Datum bestämdes, jag kollade damens brunster och hon brunstade som en klocka. När det närmade sig så nästa högbrunst var beräknat till 7 - 8 juni, så vi bestämde att hon skulle anlända till Szkopul 4 juni.

Damen hade tysta brunster, och jag ska erkänna att jag inte kollade så noga där närmsta dagarna innan avfärd, varför skulle hon plötsligt 'byta intervall liksom' *korkad Alex, varför skulle hon INTE *s* och damen är högbrunstig den fjärde. Nåja, bara hoppas hon inte släppt ägget då.

Så hona nlände till S, men Szkopuls ägare avrådde då från att betäcka henne naturligt iom att hon var så liten och nätt (jmf med S) och maidensto. Valet var mitt, men de rekommenderade ett seminföl, och sen S nästa år.

Varvid jag hux flux står med en högbrunstig märr, och utan reservhingstar (skulle jag med sådana till liksom, jag hade ju bestämt mig). Dock ligger en mycket välrenommerad seminstation ett stenkast från S, så S snälla ägare ringde dit och så kikade jag förbi. Ffa för att kika på Looping som ju står där, han strök jag dock ganska omgående. Seminvet tyckte att de kunde ju UL:a stoet och se hur i brunsten hon låg när jag ändå var där, och så gjorde vi. Jag frågade också seminvet om hon hade några tips på hingstar som uppfyllde mina kriterier. (dvs 9 eller 10 på typ, minst 40 p ext totalt, högställda och lätta i typen, inte över 170, inte skimmel samt med gott temperament etc). Varvid seminvet erkände att det första hon tänkt när K klev ur släpet var 'Akribori!'.

Jag kollade på Akribori i hingstkatalogen, och kikade även på resten av Flyingehingstarna. Och hade ju inget att invända mot Akribori poängmässigt, exteriört etc. Även om jag eg gärna hade velat se video. Det som avgjorde var att Akribori stått på station där, och de alltså kunde ge mig förstahandsuppgifter på hur han var att handska med, temperament etc.

Så jag tog en chansning, och vi beställde Akriborisimmare.

Och efter att ha kommit hem och kollat upp herrn mer samt studerat video så var jag fortsatt nöjd med hingstvalet (trots att hans temperament diskuterats). Däremot, om jag hade åkt hem och funderat en brunst till så hade jag valt Laptop, vilket ju också skitit sig i slutändan, men ;) (Att Laptop 'slagit' Akribori satt i två saker - storleken, Laptop var mindre, och färgen - Laptop har fuxanlag, det saknar Akribori).

Så japps, det blev ett blixtsnabbt hingstbyte i siste sakunden och ett väldigt snabbt 'omval'. Men jag släppte inte på kraven, mina krav på hingsten var ju desamma som innan, och avelsmålet detsamma.

Var det Akribori som hade den stora äran så hade jag absolut utan tvekan varit mer intresserad av arab-mödernet nästan oansett.. Synd att stoet inte klarade sig!
U

Japps, det var ett Akriborifoster hon kastade. (men som sagt, jag tror den damens avkommor varit svårsålda ändå..)

På frågan vem som har pratat om att folk inte får göra vad de vill med sina egna pengar och resurser så är det ju just det som är ett av de stora argumenten när man försöker övertala någon att inte betäcka sitt sto.
Jag läser i tråd efter tråd att livet är oberäknerligt och vad som helst kan hända och att det kan vara svårt att sälja hästarna man har om så behövs.
Frågan är varför man bryr sej om andras ekonomi på det viset?

Frågan över huvud taget i denna tråden är varför bryr vi oss om ifall vissa enstaka människor avlar vad man själv kallar för mindre seriöst?
Jag vill att alla djur ska må bra och jag vill inte att djur ska fara illa, men vet vi verkligen att hästar som sålts billigt mår sämre än hästar som sålts dyrt??
Läser vi inte hela tiden här på Buke om människor som rider sönder sina fina ung- eller tävlingshästar? Läser vi inte om hästar som inte får daglig utevistelse, om än bara för ett par timmar?
Vad mår hästarna bäst av egentligen??

Jag läser i tråd efter tråd att livet är oberäknerligt och vad som helst kan hända och att det kan vara svårt att sälja hästarna man har om så behövs.
Frågan är varför man bryr sej om andras ekonomi på det viset?

Skrivit det förr men skriver det igen.

Jag bryr mig om HÄSTEN. Billiga hästar, speciellt av ras som inte står så högt i kurs = större risk för mindre bra hem, vandringspokal etc.

Som sagt så den gång någon ska betäcka sitt vbltravarsto av dussinmodell med en 27poängshingst av annan ras och skriver 'avkomman är för eget bruk, och om jag inte kan ha kvar hästen av någon anledning kommer jag att avliva den', då ska jag hålla käften, för då drabbar det ingen annan än ägaren om det går åt skogen (att bli avlivad är inget en häst lider av, även om det är resursslöseri t ex)

Det viktiga när man håller på med avel över huvud taget är att man vet vad man sysslar med, sen spelar det ingen roll vad för avel man bedriver.

Ja men eftersom de flesta som har en gullig liten snäll ponny/häst som är såå snäll och absolut vill ha föl, har tyvärr inte tillräckligt med kunskap om det.. Utan dessa avlar just för att det skulle vara så kul med ett föl. Eller för att man vill ha en större häst.. Ja men köp en då och sätt inte flera skumma korsningar till livet. Om man inte är beredd att ta bort den om det skulle bli tokigt.

Dessutom kan det första fölet man avlar väcka ett intresse för fortsatt kommersiell avel som kanske är lite mer seriös.

Men är det rätt för fölet att komma till en värld där den inte har ett lika stort värde som en renrasig häst. Inom ponnyer så är ju korsningar mycket vanliga, men så fort man har en stor häst som är korsningar så är inte värdet så stort.

Och sen att avkommorna blir konstiga och man inte vet vad som slår igenom. Så är det väl med all avel oavsett, eller?

Har man snälla hästar i några led så krävs det mycet för att avkomman ska bli tokig.. Om det inte är något fel på den förståss.
Jag fick mina framtänder utsparkade av en connemara-ponny som vägrade att bli klippt. Den ponnyn var dessutom helt omöjlig att sko, man kunde inte leda honom utan bett i munnen etc.
Men jag har tränat en tjej som hade en d-ponny korsning mellan arab och fjordning och det är nog en av de finaste ponnierna jag sett i hela mitt liv. Den hoppade verkligen ALLT, hade superbra temperament och var trevlig på alla sätt och vis.
En kompis till mej hade en korsning mellan shettis och travare när hon var liten. Det var en maxad b-ponny och såg ut som en islänning ungefär. Men också en supertrevlig ponny på alla sätt och vis.

Connemaran hade inte ont eller blivit felbehandlad? Visst KAN korsningar bli bra, men vill uppfödaren ta ansvaret om korsningen inte blir lyckad? Jag är tämligen säker att en tonårstjej/kille inte kan ta bort en häst för att den ex fått för smala ben för sin kropp eller ett russhuvud(psyke) på en maxad ponny. Då blir det ju tråkigt för den som lagt ner pengar och energi på fölet. Det viktiga om man absolut ska ha korsningar är att använda en hingst som är ganska lik det stoet man har, då kan inte avvikelserna bli så enorma. Än om man betäcker en kort häst med en lång eller en stor med en liten osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: ginnies
·
Äldre Jag funderar på vad man kan göra med en släkting som mår riktigt dåligt psykiskt. Jag är en total lekman men det känns verkligen som hen...
Svar
17
· Visningar
1 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka