Detta med korsningsavel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 169
  • Visningar Visningar 11 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Detta med korsningsavel...

Hihi.....då kan ju jag slänga in bilder på min :D.

Min har också visats..dock på en lokal utställning i korsningsklass, men med mycket duktiga domare.Dessa domare är också erkända halvblodsuppfödare..vilket passade mig bra eftersom min har halvblodspappa.
Han fick 38p och vann klassen, enda fölet, alltså yngst. Ett poäng från att komma med i BIS klassen.

Ser idag ut så här
IM000530.jpg
[/IMG]

(tyvärr lite unghästgänlig här pga. växtperiod)
IM000456.jpg
[/IMG]

Så här såg mamman ut innan betäckning
IM0000071.jpg
[/IMG]

Och här här hon idag
IM000606.jpg
[/IMG]

Men om man får kritiken instabil bak och en 6:a på benen av en domare som var rätt så generös med benpoäng så borde vissa klockor ringa, även om man inte tänkt tävla med hästen.

Oj, såg det nu, vilka långa kotor.. :crazy:

Din travmärr har en mycket fin ridhästmodell och även din avkomma. Har sett dom tidigare på bild.
Jag förstår varför du valde att betäcka ditt sto.

Eftersom jag var där när fölet visades så tar jag mig friheten att svara...

Hon visades som korsninghäst, typen bedömdes väl som ridhästtyp.
Och hon bedömde faktis ponnyerna efter nordsvenskarna, och korsningarna sist, eller hästarna registrerade utan stam... :D

Ridhästtyp? Det skulle väl då vara samma kriterier som halvbloden bedömdes efter eller?

Hursomhelst, sånt som instabil bak osv kan variera väldigt mycket iom att fölungar växer väldigt snabbt och ojämnt.. Ibland har dom snabba tillväxtperioder där dom växer flera centimeter på några veckor bara, då hinner deras koordination inte med riktigt.. Så det sätter jag absolut ingen större vikt på.. Vi får väl se vad hon får i år, och senare år.. Jag kommer däremot fråga om jag får visa henne lös i år för jag vet att hon har en mycket finare trav än dom få steg hon hann visa i fjol.. Iom att det egentligen inte spelar någon roll hur hon visas när hon är "utom tävlan" så tror jag nog inte domaren har något emot att se henne fri..? Det var ju någon i ett inlägg innan nu som hade fått visa sin korsning lös dessutom, både trav och galopp?

Och återigen, för mig spelar det ingen roll vad hon får för poäng, vi gör det som sagt bara på skoj.. :)

/ Fredrik

Men även om hon fått en 7:a på galoppen så räknas det ju inte på 50p skalan utan på en 60p skala.

Är dom gracila så brukar det kunna vara svårt att få det att växa bort. Även en ardenner kan se ut som en älg, med domaren brukar veta vad det handlar om, dom har nog sett flera älgar förut. Min ena har fått som 1åring 39p, som 2åring 39p, som 3åring 41p, så hon har ju varit ganska jämn, enda skillnaden som det varit är att skritten och traven utvecklats, annars så kan det gå att se redan som föl om dom har några avvikelser. Den andra såg ut som en åsna som 2,5åring när jag köpte henne och hon fick 40p i år. Hon hade en fot i varje socken, åt varsitt håll.. Det håller vi på att ordna, men det är inte exteriört fel utan att hon inte blivit verkad under 2,5år, sina första 2,5år..

Säger du att 36p är dåligt på 50p skalan? Bedöms dina ardenners efter samma 50p skala och kriterier som en korsningshäst av ridtyp? Jag anser att 36p är åtminstone medelmåttigt, men absolut inte dåligt.. Där visades renrasiga halvblod med sämre poäng(om man drog av galopp poängen) Har inte Briar 7or på sina gångarter t.ex.? Dessa poäng är faktiskt inte allt man ska stirra sig blind på, speciellt om man inte ska använda hästen till den typen av ridning...

Kul grej för oss, väldens viktigaste grej för andra verkar det som.. :p

/ Fredrik

Senast ändrad av en moderator:

Din travmärr har en mycket fin ridhästmodell och även din avkomma. Har sett dom tidigare på bild.
Jag förstår varför du valde att betäcka ditt sto.

Tack, någon som förstår.. Men åsikterna är delade som baken om både märr och avkomma verkar det ju som..

Tur man lyssnar mest på sig själv och skiter i andra så gott det går.. :D

/ Fredrik

Tack, någon som förstår.. Men åsikterna är delade som baken om både märr och avkomma verkar det ju som..

Tur man lyssnar mest på sig själv och skiter i andra så gott det går.. :D

/ Fredrik

Jag kan inte förstå varför det r så himla fel enl. många att betäcka sitt travar sto med en ridhäst? r inte dom flesta fölen välkomna och efterlängtade?

Säger du att 36p är dåligt på 50p skalan? Bedöms dina ardenners efter samma 50p skala och kriterier som en korsningshäst av ridtyp? Jag anser att 36p är åtminstone medelmåttigt, men absolut inte dåligt.. Där visades renrasiga halvblod med sämre poäng(om man drog av galopp poängen) Har inte Briar 7or på sina gångarter t.ex.? Dessa poäng är faktiskt inte allt man ska stirra sig blind på, speciellt om man inte ska använda hästen till den typen av ridning...

Kul grej för oss, väldens viktigaste grej för andra verkar det som.. :p

/ Fredrik
Jag kollar ALDRIG på poängen. Våran hingst tex. blev sågad i sverige men har gått bra utomlands... Sedan så ser jag ju VAD han lämnar med. Det är resultatet som jag vaill åt. Vet ett welch sto som sällan kom över 36 p. Hon är mamma till en godkänd hingst och mormor till 2 godkända hIngstar. På sto sidan ligger dom flesta i KL1.

hästpresentationer hör hemma på avelsgnägg.

och för övrigt anser jag att alla har fått säja sin åsikt i tråden nu, att den lämnat ursprungsämnet för länge sedan, så jag sätter dit hänglåset nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 112
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: ginnies
·
Äldre Jag funderar på vad man kan göra med en släkting som mår riktigt dåligt psykiskt. Jag är en total lekman men det känns verkligen som hen...
Svar
17
· Visningar
1 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka