Detta med korsningsavel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 169
  • Visningar Visningar 11 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Detta med korsningsavel...

Hur kan du ens jämföra en 2-åring med en 16-åring? Det krävs många år av visdom innan en del hästar lär sig vad som är farligt och vad som är ofarligt, dom måste helt enkelt lära sig genom erfarenhet.

/ Fredrik

Om du läser lite noggrannare så ser du att det är 16-åringen som var den hispigaste, 2-åringen är som en filbunke i jämförelse.

Kan ju bara tänka mig hur travaren var som 2-åring.. :smirk:

Jag har betäckt mitt varmblodssto med en arab, så det kommer alltså att bli en korsning. Jag utgår från att fölet ska bli någotsånär lyckat annars hade jag inte valt att betäcka, men låt säga att det nu skulle bli ett sk "misslyckat" föl så kommer jag oavsett att behålla det. Jag har enda sedan jag var liten haft en massa djur, katter, hundar, hästar och ingen av dessa har jag sålt, utan alla har slutat sina dagar här. För mig är det så att har man skaffat ett djur har man det tills det dör. Tror att det finns fler som tänker som jag, alla är inte bara intresserade av tävlingar, utställningar och tjäna pengar. Många avgudar sina djur som om de vore deras barn och man säljer ju inte sina barn för att de inte blev som man tänkt sig?
Så länge man har djurens bästa för sina ögon och tar ansvar för det som kommer ut är det ok tycker jag, därmed inte sagt att du ska avla på sjuka, felaktiga hästar, utan naturligtvis ska det va sunda individer.....

Hej! Läste dina inlägg alldeles efter att jag skrev svar på ett annat inlägg och vet du, jag känner precis som du, mina djur är en del av min familj. Jag har inga barn utan jag har bara dom och värdesätter dom på ett helt annat sätt än vad många andra gör, de djur som hamnar hos mig stannar här för gott och om jag nu "inte kan ha kvar dem" som alla tjatar om skulle jag fixa hem åt dem i min närhet eller hellre "ta bort" dem än att sälja dem till ett ovisst hem. Pengar är INTE viktigt i min värld när det gäller deras välbefinnande.....

Jag ser mina djur som en del av min familj också, tycker nog att kommentaren om att jämföra med barn visst kan vara relevant, jag tycker att skaffa djur, precis som barn är ett ansvar och det ansvaret får man ta hur det än blir, men sen kan man givetvis inte behandla ett föl och ett barn på samma sätt av självklara skäl, men som sagt hur mycket man älskar avgörs nog inte av om det är människa eller djur, vissa människor har inte förmågan att älska vare sig sina djur eller barn tyvärr......

Jag har betäckt mitt varmblodssto med en arab, så det kommer alltså att bli en korsning. Jag utgår från att fölet ska bli någotsånär lyckat annars hade jag inte valt att betäcka, men låt säga att det nu skulle bli ett sk "misslyckat" föl så kommer jag oavsett att behålla det. Jag har enda sedan jag var liten haft en massa djur, katter, hundar, hästar och ingen av dessa har jag sålt, utan alla har slutat sina dagar här. För mig är det så att har man skaffat ett djur har man det tills det dör. Tror att det finns fler som tänker som jag, alla är inte bara intresserade av tävlingar, utställningar och tjäna pengar. Många avgudar sina djur som om de vore deras barn och man säljer ju inte sina barn för att de inte blev som man tänkt sig?
Så länge man har djurens bästa för sina ögon och tar ansvar för det som kommer ut är det ok tycker jag, därmed inte sagt att du ska avla på sjuka, felaktiga hästar, utan naturligtvis ska det va sunda individer.....

Jag har aldrig sålt ett djur heller (eller jo okej, kaninungar när jag sysslade med kaninavel), och jag har inte tävling etc som absolut mål. Tänker inte ge mig in på någon lång utläggning, de som känner mig vet att jag hellre skulle sälja min egen kropp än ett djur.

MEN, jag är realist nog att inse att min VILJA förvisso räcker LÅNGT, men den räcker inte för allt. Om jag hamnar i rullstol imorgon kan jag VILJA ha hästarna kvar hur mkt som helst. Jag kommer inte kunna det i alla fall. (Apropå rullstol så har jag alltid rösttränat de av mina hästar soms kulle kunna vara lämpade som handikapphästar, OM utifall att). Men det finns inte en chans att ha hästarna kvar hemma om jag hamnar i rullstol, och det finns inte en susning att jag skulle kunna ha råd att inackordera tre hästar heller. Så, EN av FLERA saker som skulle TVINGA mig att göra mig av med en eller flera hästar är t ex om jag hamnar i rullstol.

Så, återigen, det finns saker som kan ske alldeles oförutsett, och som all VILJA i världen, hur mycket man än älskar sina hästar och hur mycket man än är beredd att göra för dem, inte kan påverka. Och som gör att man sitter i en sits man aldrig skulle kunna hamna i - den där man måste göra sig av med hästarna.

Jag har offrat otroligt mycket för mina hästar mer än en gång, jag skulle göra det igen, och igen och igen om det krävs. Men det finns saker inte ens jag kan påverka, hur mycket jag än vill. Och jag är realist nog att inse att de finns och inte lalla FÖR långt in i 'de ska stanna hos mig livet ut'-dimman... Utan i den mån det går se till att mina hästar ÄR säljbara OM det skulle behövas. (Och de som inte är det, de kommer jag med tungt hjärta låta somna in, men jag vill helst slippa det om jag har ett val, därför t ex när det gäller föda upp, så föredrar jag att minska risken så långt det går, t ex genom klart avelsmål och krav på hingsten)

Då, så då är vi överens :-)
Tycker självklart att man ska fundera över varför man vill ha föl och varför man vill ha det från just DET stoet och DEN hingsten, men sen om man anser att det finns mycket positivt att föra vidare och att det bör bli ett bra resultat så är det ganska oviktigt om det är en korsning eller ej. Jag tor att det som gör folk arga (och ledsna) är att det har varit lite attityd här om att korsningar och isynnerhet travare säljs runt. Det är klart att en del gör det men så sker i alla raser. Är ny här och måste säga att jag blivit en del förvånad över folks kommentarer överlag och då menar jag från "båda" hållen......

Jag må vara kallhjärtad. Men för dom runt omkring skull. Jag håller på med ardenner och lite avel. Även om ett sto skulle få ett föl som inte alltid är hundra, så skulle jag iaf hellre ta bort den än att sälja den eller låta någon annan hålla på med den. Det är starka och kvicka djur.. Mina ligger på mellan 7-800kg och det är krafter som man inte vill ha mot sig. Dessa hästar MÅSTE vara ok annars är det förenat med livsfara. Även en mindre häst, till vikten iaf, kan vara precis lika farlig eftersom dom är många gånger kvickare.

Jag trodde itne heller att jag skulle sälja min NF, men det blev så att när han blev attans opålitlig pga sin roterande testikel, så kände jag att mitt förtroende för honom var borta likaså intresset för honom. Jag sålde honom iaf och han har det jättebra. Hade han inte blivit så snäll av kastreringen hade jag mer än gärna tagit bort honom. Inte bara för min skull utan för hans och ffa omgivningens skull.

Fölen jag har på jäsning nu ska säljas, eftersom jag har 2st mycket bra ston. En med 40p (88798)och en med 41p(99788), skulle jag inte sälja dom så skulle jag inte kunna ta några föl och då skulle alltså dessa bra ston gå till "spillo". MEN visar det sig att någon av dessa ston inte ger tillräckligt bra avkommor så ska dom bort från aveln.

Men OM du nu absolut inte någonsin på några premisser alls tänker sälja din korsning så är ju det jättebra, men dom som avlar på korsningar MÅSTE vara på det klara att det kan gå snett eftersom man aldrig vet vad för raser och egenskaper som slår igenom kos en korsning. En renrasig kan man ju spåra sedan flera generationer och då blir ju inte avvikleserna så stora. MEN man måste alltid tänka efter före!!

Hoppas att din fölunge har ordnat till sig i bakkärran till premieringen. En 6:a och 36p är tyvärr inte nåt toppresultat. En 7:a och iaf 37p, då börjar det likna nåt. :-)

Det är ju som sagt lite skillnad att hålla på med avel, och att ta ett eget föl för sin egen skull.. För det första fäster man sig nog inte på samma sätt vid hästarna..

En roterad kastrering är väl ett sjukdomstillstånd och kan man inte bota det kan det ju vara bättre för alla inblandade att hästen får gå till det eviga betet...

Jag tycker iaf att 36p är väldigt bra, om vi gissningsvis säger att hon även fått en 7a på galoppen om jag hade fått visa henne lös som dom visar halvbloden, hade hon ju landat på 43p, och det hade varit bättre än flera av dom "renrasiga" halvbloden som visades på premieringen.. Hon bedömdes ju enligt samma standard som dom och att en korsning sen får så bra resultat tycker jag är skitkul.. :D
6an på ben(gracila ben) behöver inte vara dåligt, det har med hållbarheten att göra säger dom som "kan", men jag kommer å andra sidan inte att rida henne 6 dagar i veckan i 60-minuterspass, eller hoppa med henne, annat än någon liten 30cm bom för skojs skull nån gång.. Så jag är inte alls orolig att hon inte kommer "hålla".. Man får ju tänka på att den bedömingen kommer ju från halvblodsvärlden och allt som har med deras prestationer att göra..

Sen växer ju småungar ojämt och hon hade ju långa ben när hon var 2-3 månader, såg ju ut som en liten älgkalv, dessutom hade ju domaren suttit och tittat på kallblod halva dan dessförinnan.. Så kanske i år eller nästa år att hon har grövre ben i proportion och får högre poäng.. :D Men rätt vad det är så får hon sämre poäng i år för unghästar kan ju se väldigt fula och oproportionerliga ut under sin tillväxt.. :p

Men som sagt jag gör det bara för skojs skull, vi är ju inte med i någon rankning heller och vi får ju inte ens någon rosett..

/ Fredrik

Om du läser lite noggrannare så ser du att det är 16-åringen som var den hispigaste, 2-åringen är som en filbunke i jämförelse.

Kan ju bara tänka mig hur travaren var som 2-åring.. :smirk:

Oj vad fel det kan bli...(skyller på influensan och febern) :D

Men iaf, det går inte att jämföra två hästar med så skilda åldrar, som förmodligen inte ens haft i närheten samma uppväxt...

/ Fredrik

Då, så då är vi överens :-)
Tycker självklart att man ska fundera över varför man vill ha föl och varför man vill ha det från just DET stoet och DEN hingsten, men sen om man anser att det finns mycket positivt att föra vidare och att det bör bli ett bra resultat så är det ganska oviktigt om det är en korsning eller ej. Jag tor att det som gör folk arga (och ledsna) är att det har varit lite attityd här om att korsningar och isynnerhet travare säljs runt. Det är klart att en del gör det men så sker i alla raser. Är ny här och måste säga att jag blivit en del förvånad över folks kommentarer överlag och då menar jag från "båda" hållen......

Du har så rätt i att det pågår i all avel, och enl. min egen erfarenhet så är nog nästan shettisar och en del andra ponnyer mer utsatta än varmblodstravare om jag ska vara ärlig..

Men då har ju en ponny begränsad användbarhetstid, barn växer ju upp och blir för stora för ponnyn och då byter man upp sig till en större..

Du har även rätt i att folk blir arga och besvikna när travare anfalls i forum och överallt, det har pågått så länge jag har hållt på med hästar(bara 6 år iofs) men nu hoppas jag faktiskt ridtravare börjar få lite mera upprättelse, nu finns ju t.ex. svenska ridtravarföreningen.. Det finns dock kvar mycket fördomar om just travare vilket jag tycker är synd, dom är ju inte sämre hästar än andra..

Det som gör det hela lite konstigt är ju att en travare som går på travet har ingen något emot, men rids den då jävlar är den inte värt ett jota och då ser folk ner på den.. Helt ologiskt... :p

Kanske travarfolket skulle reagera likadant om någon satte Briar för en sulky och körde runt på travbanan ett par varv? :p

Det är väl en av anledningarna att jag inte tycker så värst mycket om den "traditionella" engelska ridningen som ridskolorna håller på med.. Det får ju bara vara enligt deras regler annars gills det ju inte.. Säg om Alexander Nevzorov skulle ställa upp i VM i dressyr och vinna küren utan att rida i vare sig sadel eller träns(vet inte om det skulle vara tillåtet nu?) men jag är 99% säker på att om han gjorde det, så tamigfan att en vecka senare skulle reglementet skrivas om så man MÅSTE rida i sadel och träns..(nu finns det ju iofs redan regler om vad för utrustning man måste/får använda men det var bara hypotetiskt).. Det hade iofs varit jävligt skoj se den mannen tävla emot världens elit i en kür.. Även om han inte skulle vinna hade nog väldigt många fått sig en rejäl funderare på vad dom egentligen håller på med.. :p

Attans nu drog jag iväg off-topic IGEN haha...

/ Fredrik

Hej!
Antar att ditt sto är en travare? Vad är pappan till fölet för ras?
Jag har två travare och en fjording, alltså inga "korsningar" :-)
Men nu har jag betäckt det ena stoet med en arabhingst, vet ej ännu om det blev nått, ska göra U-L 20 augusti så det är himla spännande!

Hej!
Antar att ditt sto är en travare? Vad är pappan till fölet för ras?
Jag har två travare och en fjording, alltså inga "korsningar" :-)
Men nu har jag betäckt det ena stoet med en arabhingst, vet ej ännu om det blev nått, ska göra U-L 20 augusti så det är himla spännande!

Är det mig du frågar? Ja stoet är en 14-årig fd. travare.. Hingsten är PRE och fölet som nu är dryga 1 år således en Part-bred PRE..
Rulla upp några sidor så hittar du ett gäng bilder på henne med en del mer info.. :)

/ Fredrik

Varför kan man inte spåra en korsning då? Tex. commenara/arab?

Spåra till så vidare att du vet hur föräldrarna ser ut och vad dom har gjort, vilka förtjänster som dom ger osv.

Många korsningar är importer och då är det klippt omöjligt att kunna veta vad och hur det blir. Inte så lätt om stoet har okänd stam. Eller vildfångade.

De flesta korsningar jag känner (ponnyer) är antingen importerade eller oklart vilken stam dom har.

Jag tar återigen min gammelponny som exempel.. Mor: korsning russ/halvblod, ingen vet vem varken far eller mor är. Det lär ska vara en nyimporterad halvblodshingst som inte gick genom här och ett vitt gotlandsruss(då gissningsvis welsh i) Pappan är Källstorps Curry 6-s, Alltså NF. Av detta är det klippt omöjligt att säga vad det skulle blivit och det är klippt omöjligt att spåra.

Bellatrix här på buke hade en ponny en "connemara" från irland. Ingen ordentlig ålder, vildfångad så det är även där klippt omöjligt att veta vad det är i och vad det blir.

Om man korsar en connemara med arab, hur vet du vad som är dominant av det?

Har du en renrasig häst med flera av förfäderna lite korta i ryggen, exepelvis, då är chansen/risken ganska stor att även avkomman blir det, eller det samma med höjd. Små hästar i stammen så blir det gärna en mindre modell, men ju mer man exprementerar, ju mindre förutsägbart blir det..

Om ni fattar vad jag menar.. Har jobbat hela veckan från morgon till kväll, med 5timmars sömn varje natt.. Är lite smått virrig..

Det är ju som sagt lite skillnad att hålla på med avel, och att ta ett eget föl för sin egen skull.. För det första fäster man sig nog inte på samma sätt vid hästarna..

En roterad kastrering är väl ett sjukdomstillstånd och kan man inte bota det kan det ju vara bättre för alla inblandade att hästen får gå till det eviga betet...

Jag tycker iaf att 36p är väldigt bra, om vi gissningsvis säger att hon även fått en 7a på galoppen om jag hade fått visa henne lös som dom visar halvbloden, hade hon ju landat på 43p, och det hade varit bättre än flera av dom "renrasiga" halvbloden som visades på premieringen.. Hon bedömdes ju enligt samma standard som dom och att en korsning sen får så bra resultat tycker jag är skitkul.. :D
6an på ben(gracila ben) behöver inte vara dåligt, det har med hållbarheten att göra säger dom som "kan", men jag kommer å andra sidan inte att rida henne 6 dagar i veckan i 60-minuterspass, eller hoppa med henne, annat än någon liten 30cm bom för skojs skull nån gång.. Så jag är inte alls orolig att hon inte kommer "hålla".. Man får ju tänka på att den bedömingen kommer ju från halvblodsvärlden och allt som har med deras prestationer att göra..

Sen växer ju småungar ojämt och hon hade ju långa ben när hon var 2-3 månader, såg ju ut som en liten älgkalv, dessutom hade ju domaren suttit och tittat på kallblod halva dan dessförinnan.. Så kanske i år eller nästa år att hon har grövre ben i proportion och får högre poäng.. :D Men rätt vad det är så får hon sämre poäng i år för unghästar kan ju se väldigt fula och oproportionerliga ut under sin tillväxt.. :p

Men som sagt jag gör det bara för skojs skull, vi är ju inte med i någon rankning heller och vi får ju inte ens någon rosett..

/ Fredrik

Det är väl klart att man fäster sig vid alla hästar man har, men man måste hela tiden tänka ett steg längre, JAG skulle inte tycka att det känns rätt att ta fram ett föl med sämre förutsättningar än andra föl. Det känns inte rätt mot hästen.

Men även om hon fått en 7:a på galoppen så räknas det ju inte på 50p skalan utan på en 60p skala.

Är dom gracila så brukar det kunna vara svårt att få det att växa bort. Även en ardenner kan se ut som en älg, med domaren brukar veta vad det handlar om, dom har nog sett flera älgar förut. Min ena har fått som 1åring 39p, som 2åring 39p, som 3åring 41p, så hon har ju varit ganska jämn, enda skillnaden som det varit är att skritten och traven utvecklats, annars så kan det gå att se redan som föl om dom har några avvikelser. Den andra såg ut som en åsna som 2,5åring när jag köpte henne och hon fick 40p i år. Hon hade en fot i varje socken, åt varsitt håll.. Det håller vi på att ordna, men det är inte exteriört fel utan att hon inte blivit verkad under 2,5år, sina första 2,5år..

Hmm, visades hon på samma rasstandard som halvbloden? Det blir ju som att visa en korsningponny mot en NF rasstandard eller en connemara rasstandard.. Dom får inte gå i samma ring mot varann, utan dom får gå separat som korsningsponny och då mäts dom i en rasstandard som en korsningsponny..

Hmm, visades hon på samma rasstandard som halvbloden? Det blir ju som att visa en korsningponny mot en NF rasstandard eller en connemara rasstandard.. Dom får inte gå i samma ring mot varann, utan dom får gå separat som korsningsponny och då mäts dom i en rasstandard som en korsningsponny..

Eftersom jag var där när fölet visades så tar jag mig friheten att svara...

Hon visades som korsninghäst, typen bedömdes väl som ridhästtyp.
Och hon bedömde faktis ponnyerna efter nordsvenskarna, och korsningarna sist, eller hästarna registrerade utan stam... :D

Spåra till så vidare att du vet hur föräldrarna ser ut och vad dom har gjort, vilka förtjänster som dom ger osv.

Många korsningar är importer och då är det klippt omöjligt att kunna veta vad och hur det blir. Inte så lätt om stoet har okänd stam. Eller vildfångade.

De flesta korsningar jag känner (ponnyer) är antingen importerade eller oklart vilken stam dom har.

Jag tar återigen min gammelponny som exempel.. Mor: korsning russ/halvblod, ingen vet vem varken far eller mor är. Det lär ska vara en nyimporterad halvblodshingst som inte gick genom här och ett vitt gotlandsruss(då gissningsvis welsh i) Pappan är Källstorps Curry 6-s, Alltså NF. Av detta är det klippt omöjligt att säga vad det skulle blivit och det är klippt omöjligt att spåra.

Bellatrix här på buke hade en ponny en "connemara" från irland. Ingen ordentlig ålder, vildfångad så det är även där klippt omöjligt att veta vad det är i och vad det blir.

Om man korsar en connemara med arab, hur vet du vad som är dominant av det?

Har du en renrasig häst med flera av förfäderna lite korta i ryggen, exepelvis, då är chansen/risken ganska stor att även avkomman blir det, eller det samma med höjd. Små hästar i stammen så blir det gärna en mindre modell, men ju mer man exprementerar, ju mindre förutsägbart blir det..

Om ni fattar vad jag menar.. Har jobbat hela veckan från morgon till kväll, med 5timmars sömn varje natt.. Är lite smått virrig..
Så du menar på fullaste allvar att dina ardenner kommer att lämna mycket bättre avkommer dels för att stammen är hotad och för att dom på en enda visning har fått höga poäng?

Angående att visa korsningarna så visade jag min på den vanliga fölmönstringen för halvblod, och han fick 43 poäng.

Trots att han var yngst av alla, född i juli, samt att domaren ville se dem lösa i trav, vilket leder till att stoet drar iväg i 1,10 tempo i ridhuset, och fölis får galoppera som en galning för att hänga med. Tror han visade två travsteg sammanlagt. :angel:

Kan ju passa på att visa mamman, som jag (helt opartiskt:angel:) tycker var av väldigt god ridmodell. Hade hon varit den klassiska travartypen, 150 cm hög, och tre meter lång hade jag aldrig betäckt henne.

Hon var över 160 cm hög, och mer hög än lång. Inga problem med samling eller galopp.

kalabuke.jpg

September06032buke.jpg

Alioth, f.05, efter Cathageno:
aliothen.jpg

aliuppstlld112.jpg

Som tvååring
Alioth21.jpg

Både jag och nya ägarna är väldigt nöjda med resultatet, och hade jag haft stoet kvar hade jag inte tvekat på att göra om det.

Jag är inte emot visningar av korsningar, eftersom man korsar varmblod med ridhästar så vill man väl få fram en fin ridtyp, varför ska man inte visa då liksom? :D

Men om man får kritiken instabil bak och en 6:a på benen av en domare som var rätt så generös med benpoäng så borde vissa klockor ringa, även om man inte tänkt tävla med hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 112
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: ginnies
·
Äldre Jag funderar på vad man kan göra med en släkting som mår riktigt dåligt psykiskt. Jag är en total lekman men det känns verkligen som hen...
Svar
17
· Visningar
1 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka