Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur kan du ens jämföra en 2-åring med en 16-åring? Det krävs många år av visdom innan en del hästar lär sig vad som är farligt och vad som är ofarligt, dom måste helt enkelt lära sig genom erfarenhet.
/ Fredrik
Jag har betäckt mitt varmblodssto med en arab, så det kommer alltså att bli en korsning. Jag utgår från att fölet ska bli någotsånär lyckat annars hade jag inte valt att betäcka, men låt säga att det nu skulle bli ett sk "misslyckat" föl så kommer jag oavsett att behålla det. Jag har enda sedan jag var liten haft en massa djur, katter, hundar, hästar och ingen av dessa har jag sålt, utan alla har slutat sina dagar här. För mig är det så att har man skaffat ett djur har man det tills det dör. Tror att det finns fler som tänker som jag, alla är inte bara intresserade av tävlingar, utställningar och tjäna pengar. Många avgudar sina djur som om de vore deras barn och man säljer ju inte sina barn för att de inte blev som man tänkt sig?
Så länge man har djurens bästa för sina ögon och tar ansvar för det som kommer ut är det ok tycker jag, därmed inte sagt att du ska avla på sjuka, felaktiga hästar, utan naturligtvis ska det va sunda individer.....
Jag må vara kallhjärtad. Men för dom runt omkring skull. Jag håller på med ardenner och lite avel. Även om ett sto skulle få ett föl som inte alltid är hundra, så skulle jag iaf hellre ta bort den än att sälja den eller låta någon annan hålla på med den. Det är starka och kvicka djur.. Mina ligger på mellan 7-800kg och det är krafter som man inte vill ha mot sig. Dessa hästar MÅSTE vara ok annars är det förenat med livsfara. Även en mindre häst, till vikten iaf, kan vara precis lika farlig eftersom dom är många gånger kvickare.
Jag trodde itne heller att jag skulle sälja min NF, men det blev så att när han blev attans opålitlig pga sin roterande testikel, så kände jag att mitt förtroende för honom var borta likaså intresset för honom. Jag sålde honom iaf och han har det jättebra. Hade han inte blivit så snäll av kastreringen hade jag mer än gärna tagit bort honom. Inte bara för min skull utan för hans och ffa omgivningens skull.
Fölen jag har på jäsning nu ska säljas, eftersom jag har 2st mycket bra ston. En med 40p (88798)och en med 41p(99788), skulle jag inte sälja dom så skulle jag inte kunna ta några föl och då skulle alltså dessa bra ston gå till "spillo". MEN visar det sig att någon av dessa ston inte ger tillräckligt bra avkommor så ska dom bort från aveln.
Men OM du nu absolut inte någonsin på några premisser alls tänker sälja din korsning så är ju det jättebra, men dom som avlar på korsningar MÅSTE vara på det klara att det kan gå snett eftersom man aldrig vet vad för raser och egenskaper som slår igenom kos en korsning. En renrasig kan man ju spåra sedan flera generationer och då blir ju inte avvikleserna så stora. MEN man måste alltid tänka efter före!!
Hoppas att din fölunge har ordnat till sig i bakkärran till premieringen. En 6:a och 36p är tyvärr inte nåt toppresultat. En 7:a och iaf 37p, då börjar det likna nåt. :-)
Om du läser lite noggrannare så ser du att det är 16-åringen som var den hispigaste, 2-åringen är som en filbunke i jämförelse.
Kan ju bara tänka mig hur travaren var som 2-åring.. :smirk:
Då, så då är vi överens :-)
Tycker självklart att man ska fundera över varför man vill ha föl och varför man vill ha det från just DET stoet och DEN hingsten, men sen om man anser att det finns mycket positivt att föra vidare och att det bör bli ett bra resultat så är det ganska oviktigt om det är en korsning eller ej. Jag tor att det som gör folk arga (och ledsna) är att det har varit lite attityd här om att korsningar och isynnerhet travare säljs runt. Det är klart att en del gör det men så sker i alla raser. Är ny här och måste säga att jag blivit en del förvånad över folks kommentarer överlag och då menar jag från "båda" hållen......
Hej!
Antar att ditt sto är en travare? Vad är pappan till fölet för ras?
Jag har två travare och en fjording, alltså inga "korsningar" :-)
Men nu har jag betäckt det ena stoet med en arabhingst, vet ej ännu om det blev nått, ska göra U-L 20 augusti så det är himla spännande!
Varför kan man inte spåra en korsning då? Tex. commenara/arab?
Det är ju som sagt lite skillnad att hålla på med avel, och att ta ett eget föl för sin egen skull.. För det första fäster man sig nog inte på samma sätt vid hästarna..
En roterad kastrering är väl ett sjukdomstillstånd och kan man inte bota det kan det ju vara bättre för alla inblandade att hästen får gå till det eviga betet...
Jag tycker iaf att 36p är väldigt bra, om vi gissningsvis säger att hon även fått en 7a på galoppen om jag hade fått visa henne lös som dom visar halvbloden, hade hon ju landat på 43p, och det hade varit bättre än flera av dom "renrasiga" halvbloden som visades på premieringen.. Hon bedömdes ju enligt samma standard som dom och att en korsning sen får så bra resultat tycker jag är skitkul..
6an på ben(gracila ben) behöver inte vara dåligt, det har med hållbarheten att göra säger dom som "kan", men jag kommer å andra sidan inte att rida henne 6 dagar i veckan i 60-minuterspass, eller hoppa med henne, annat än någon liten 30cm bom för skojs skull nån gång.. Så jag är inte alls orolig att hon inte kommer "hålla".. Man får ju tänka på att den bedömingen kommer ju från halvblodsvärlden och allt som har med deras prestationer att göra..
Sen växer ju småungar ojämt och hon hade ju långa ben när hon var 2-3 månader, såg ju ut som en liten älgkalv, dessutom hade ju domaren suttit och tittat på kallblod halva dan dessförinnan.. Så kanske i år eller nästa år att hon har grövre ben i proportion och får högre poäng..Men rätt vad det är så får hon sämre poäng i år för unghästar kan ju se väldigt fula och oproportionerliga ut under sin tillväxt..
Men som sagt jag gör det bara för skojs skull, vi är ju inte med i någon rankning heller och vi får ju inte ens någon rosett..
/ Fredrik
Hmm, visades hon på samma rasstandard som halvbloden? Det blir ju som att visa en korsningponny mot en NF rasstandard eller en connemara rasstandard.. Dom får inte gå i samma ring mot varann, utan dom får gå separat som korsningsponny och då mäts dom i en rasstandard som en korsningsponny..
Så du menar på fullaste allvar att dina ardenner kommer att lämna mycket bättre avkommer dels för att stammen är hotad och för att dom på en enda visning har fått höga poäng?Spåra till så vidare att du vet hur föräldrarna ser ut och vad dom har gjort, vilka förtjänster som dom ger osv.
Många korsningar är importer och då är det klippt omöjligt att kunna veta vad och hur det blir. Inte så lätt om stoet har okänd stam. Eller vildfångade.
De flesta korsningar jag känner (ponnyer) är antingen importerade eller oklart vilken stam dom har.
Jag tar återigen min gammelponny som exempel.. Mor: korsning russ/halvblod, ingen vet vem varken far eller mor är. Det lär ska vara en nyimporterad halvblodshingst som inte gick genom här och ett vitt gotlandsruss(då gissningsvis welsh i) Pappan är Källstorps Curry 6-s, Alltså NF. Av detta är det klippt omöjligt att säga vad det skulle blivit och det är klippt omöjligt att spåra.
Bellatrix här på buke hade en ponny en "connemara" från irland. Ingen ordentlig ålder, vildfångad så det är även där klippt omöjligt att veta vad det är i och vad det blir.
Om man korsar en connemara med arab, hur vet du vad som är dominant av det?
Har du en renrasig häst med flera av förfäderna lite korta i ryggen, exepelvis, då är chansen/risken ganska stor att även avkomman blir det, eller det samma med höjd. Små hästar i stammen så blir det gärna en mindre modell, men ju mer man exprementerar, ju mindre förutsägbart blir det..
Om ni fattar vad jag menar.. Har jobbat hela veckan från morgon till kväll, med 5timmars sömn varje natt.. Är lite smått virrig..