Sv: Detta med korsningsavel...
Tja, vad grundar sig poängbedömningen på? En ridstil där några säger att "så ska det se ut".. Så för mig spelar det ingen roll om hästen har 4 eller 10 poäng när själva bedömningen i det stora hela egentligen är totalt oviktig.. Personligen tycker jag att islandstölt ser skitfult och töntigt ut men det är en annan ridstil med en helt annan poängbedömning.. Ingen kan väl egentligen säga vilken gångart/hur en häst ska röra sig för att det ska vara bäst för hästens välmående. Men OM det gick att kontrollera så är det antagligen det jag skulle vilja gå efter..
/ Fredrik
Fast det FINNS forskning om biomekanik, och det FINNS erfarenhet om vad t ex korta, stumma kotor ger ökad påfrestning, och var långa veka kotor ger ökad påfrestning etc. Dessutom, en häst som får en FYRA på sin skritt t ex, den rör sig långt från ALLA ridgrenars ideal. Det går mode i vissa saker, minns 80-talets 'schwedengang' hos halvbloden t ex. Araberna har det rent gångartsmässigt varit mindre förändringar (enligt mig premierar det 'flash' lite för mycket ibland), och GRUNDEN är inom all bedömning lika. Man vill ha ren, taktmässig gång där hästen rör sig lätt och mjukt och tar för sig och har god mekanik både fram och bak. Sen, en häst kan för den är trött/spänd få sämre gångartsbetyg än den gång den 'egentligen' har, men när vi är nere på fyror, då är det inte bara en dålig dag. Speciellt inte om gångarterna överlag är neddömda.
Sen var det inte bara gången på den hästen, den hade dålig poäng på typ etc. Och om man nu väljer en hingst som ändå är renras, varför vill man ha en som inte uppfyller rasmålen ens?
Nej, det handlar enligt mig mer om 'finns nära' och ofta 'är billig/gratis'. Och så söt och snäll då
Och att det 'skriks' mindre på t ex halvblodskorsningar.. Det är HÖGA krav ställda på hblhingstarna för att bli godkända. Araber te x gör/gjorde ett bruksprov som bara är snäppet över hblens treårstests riddel. De har dessutom ingen poänggräns för godkännande, dvs det ställer högre krav/lägger över större del av ansvaret på stoägaren.
Ta nästan vilken hblhingst som helst som är gdk på 'poäng' (dvs inte prestationshingst) och de är BETYDLIGT bättre än de flesta ston. Dvs om man så kastar pil i hingstkatalogen så har man en hyfsat god chans att det ska bli bra (även om man kan kombinera veka kotor med veka kotor osv, vilket inte är så lyckat. Samtidigt -fördom PÅ - de som söker en 'snäll och söt hingst' vet ofta inte hur veka kotor ser ut). Däremot när 'allt' godkänns om det bara har kulor och inga synbara defekter, ja då kan det bli BETYDLIGT värre att 'kasta pil' i hingstkatalogen.
Men som sagt, närhet och billig/gratis tycks avgöra i alldeles för många fall. Om man tar en halvblodshingst är det betydligt större summor inblandade, vilket gör att det brukar vara mer genomtänkt.
Så det är inte 'rasrasism', utan det är så olika utfall, just pga kraven som ställs på hbl, och de betydligt mindre krav som ställs på många andra raser. Få ägare tilol gdk hblhingst tycker till grannen att 'såg ditt sto brunstar, ska du inte släppa in henne till hingsten och ta ett föl?'..