Detta med korsningsavel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 169
  • Visningar Visningar 11 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Detta med korsningsavel...

Du har fortfarande inte svarat - vad vill du helst rida på, 4 - 5 mässiga gångarter eller 7 - 8? Inget av dem räcker till Grand Prix dressyr, men som hobbyryttare, vad vill du helst ha? :angel: SOm uppfödare, vad vill du avla mot för gång av de två nämnda? :angel: Och som köpare, vad vill du ha?

See my point..

Bara en liten parantes, 7-8 klarar man Grand Prix galant på om resten stämmer. Bobby hade 7-8, Briar hade 7-8, Cairo (går nu ok höga klasser, vet ej hur höga) hade 77 och jag kan fortsätta. Men som sagt, det är mer som ska stämma.. ;)
U

Det är stor skillnad på trådar som handlar om renrasig avel jämfört med trådar som handlar om korsningsavel.. Ska jag generalisera så påstår jag att många är fördomsfulla mot korsningsavel i allmänhet.. Jag har inte anklagat någon personligen men jag reagerar på vilken storm av reaktioner det alltid blir så fort ordet "korsning" finns med i handlingen.. Se bara på hur lång den här tråden har blivit på så kort tid..?

/ Fredrik

Jag har inget emot korsningar, har själv gjort 2 som jag tänkte mycket över innan de gjordes(båda var ponnykorsningar). Så om du missat det så har jag iallafall inget emot korsningar. Men jag tycker att man ska lägga lite krut på val av partner, precis som vid all avel. Nu vet jag att jag skickat mitt sto till hingst illa kvickt, men jag hade ett par väl genomtänkta (enligt mig, säkert att andra hade gjort andra val) i bakfickan om jag skulle behöva..)

Gissar att Electra är genomtänkt? Eller råkade ni rida förbi en hingst när stoet visade sig vara brunstigt, och kom på att det hade varit kul med ett föl? Och så tog ni den där hingsten som ändå stod så nära?
U

27 poäng sa du.. Och vad spelar gångarter och utseende för roll i det stora hela? Jag valde sto och hingst först och främst för att dom var friska och snälla för jag anser det är något otroligt mycket viktigare än att hästen kan hoppa två m rakt upp i luften på ett ben med ögonbindel eller åka konståkning..

Friska och friska, hingsten i fråga har väl någon gammal skada i hasen om jag inte fattat det fel...
Och med tanke på att ditt sto fick en 6:a på ben så skulle klockorna börja ringa hos mig...
Du har ett vackert travarsto, slösa inte bort henne på mediokra hingstar...

Jag tror jag har ett litet annat synsätt än dig tror jag.. Electra ser jag som en del av min familj, lite som mitt eget barn.. Skulle du kunna sälja ditt eget barn om betygen inte duger i skolan t.ex.? Eller väljer du partner åt dig själv på samma sätt som du väljer hingst och sto? Nej jag skulle inte tro det.. Det är där en stor skillnad med varför olika folk avlar fram ett föl och det är samma synsätt som om jag satt och snackade om någon och sa t.ex. "Hur fan kan han skaffa barn med den där kvinnan, hon är ju ful och hennes farsa var ju alkoholist"..

Det är fel att döma andra oavsett vad det handlar om.. Den enda som kan döma någon är personen själv!

/ Fredrik

Jag tycker MKT om mina djur, tar hand om dom, och ser till att de har det bästa. MEN att "förmänskliga" djur är ett av de största fel man kan göra...
Jag tänker inte ens diskutera på den nivån att jämföra med ens barn...

Och jua, det är fel att döma-ingen har mig veterligen dömt här inne, utan talat om sina egna åsikter...

Det är också väldigt fult att ljuga:devil:

Det är stor skillnad på trådar som handlar om renrasig avel jämfört med trådar som handlar om korsningsavel.. Ska jag generalisera så påstår jag att många är fördomsfulla mot korsningsavel i allmänhet.. Jag har inte anklagat någon personligen men jag reagerar på vilken storm av reaktioner det alltid blir så fort ordet "korsning" finns med i handlingen.. Se bara på hur lång den här tråden har blivit på så kort tid..?

/ Fredrik
Men antagligen är detta därför att när det gäller korsningsavel behöver man ofta tänka ytterligare ett steg så att det inte blir som exemplet med araben och kallblodet i mittt förra inlägg.

Har du ett friskt halvblodssto och korsar den med en frisk halvblodshingst är risken mycekt mindre för ett föl som kommer få problem p.g.a. exteriör, för skillnaderna är inte lika stora. Därför kanske man inte reagerar lika mycket. Dessutom har jag inte sett en enda liknande tråd om renrasiga hästar, där nång skrivit att "åh jag har en så söööt welshponny och i hagen hos grannen går en så söööt welshponnyhingst så nu undrar jag om ni tycker jag ska betäcka henne med honom?". I så fall skulle jag reagera på samma sätt där, och fråga om h*n tänkt igenom det ordentligt o.s.v. och det är jag nästan säker på att de allra flesta här skulle göra.

Tja, vad grundar sig poängbedömningen på? En ridstil där några säger att "så ska det se ut".. Så för mig spelar det ingen roll om hästen har 4 eller 10 poäng när själva bedömningen i det stora hela egentligen är totalt oviktig.. Personligen tycker jag att islandstölt ser skitfult och töntigt ut men det är en annan ridstil med en helt annan poängbedömning.. Ingen kan väl egentligen säga vilken gångart/hur en häst ska röra sig för att det ska vara bäst för hästens välmående. Men OM det gick att kontrollera så är det antagligen det jag skulle vilja gå efter..

/ Fredrik

Fast det FINNS forskning om biomekanik, och det FINNS erfarenhet om vad t ex korta, stumma kotor ger ökad påfrestning, och var långa veka kotor ger ökad påfrestning etc. Dessutom, en häst som får en FYRA på sin skritt t ex, den rör sig långt från ALLA ridgrenars ideal. Det går mode i vissa saker, minns 80-talets 'schwedengang' hos halvbloden t ex. Araberna har det rent gångartsmässigt varit mindre förändringar (enligt mig premierar det 'flash' lite för mycket ibland), och GRUNDEN är inom all bedömning lika. Man vill ha ren, taktmässig gång där hästen rör sig lätt och mjukt och tar för sig och har god mekanik både fram och bak. Sen, en häst kan för den är trött/spänd få sämre gångartsbetyg än den gång den 'egentligen' har, men när vi är nere på fyror, då är det inte bara en dålig dag. Speciellt inte om gångarterna överlag är neddömda.

Sen var det inte bara gången på den hästen, den hade dålig poäng på typ etc. Och om man nu väljer en hingst som ändå är renras, varför vill man ha en som inte uppfyller rasmålen ens?

Nej, det handlar enligt mig mer om 'finns nära' och ofta 'är billig/gratis'. Och så söt och snäll då :devil:

Och att det 'skriks' mindre på t ex halvblodskorsningar.. Det är HÖGA krav ställda på hblhingstarna för att bli godkända. Araber te x gör/gjorde ett bruksprov som bara är snäppet över hblens treårstests riddel. De har dessutom ingen poänggräns för godkännande, dvs det ställer högre krav/lägger över större del av ansvaret på stoägaren.

Ta nästan vilken hblhingst som helst som är gdk på 'poäng' (dvs inte prestationshingst) och de är BETYDLIGT bättre än de flesta ston. Dvs om man så kastar pil i hingstkatalogen så har man en hyfsat god chans att det ska bli bra (även om man kan kombinera veka kotor med veka kotor osv, vilket inte är så lyckat. Samtidigt -fördom PÅ - de som söker en 'snäll och söt hingst' vet ofta inte hur veka kotor ser ut). Däremot när 'allt' godkänns om det bara har kulor och inga synbara defekter, ja då kan det bli BETYDLIGT värre att 'kasta pil' i hingstkatalogen.

Men som sagt, närhet och billig/gratis tycks avgöra i alldeles för många fall. Om man tar en halvblodshingst är det betydligt större summor inblandade, vilket gör att det brukar vara mer genomtänkt.

Så det är inte 'rasrasism', utan det är så olika utfall, just pga kraven som ställs på hbl, och de betydligt mindre krav som ställs på många andra raser. Få ägare tilol gdk hblhingst tycker till grannen att 'såg ditt sto brunstar, ska du inte släppa in henne till hingsten och ta ett föl?'..

Alla ni som så självsäkert uttalar er om travarkorsningar, hur många har ni sett? På hur stort underlag bildar ni er negativa uppfattning?
Familjens arabhingst har säkert under årens lopp blivit far till minst 25 avkommor med travarmor, och av dom jag sett har ingen varit så katastrofal som ni självutnämnda experter påpekar. Om ni nu blir så upprörda av denna korsning, varför bry er när halva världen står i krig och halva svälter? Detta verkar lite i mina ögon som ett I-landsproblem........../Madde

De va bra sagt Madde. jag är stålt ägare till en 2 årig arab/travare korsning. helt underbar å inte allt bog låst och tripig som de sägt. hon visades som föl med 888 på gånger bland ridhästar. hade även hennes systen som visades med 898 på gången å blev bäst i klassen, men var tyvärr tvungen att sälja henne så jag ej har tid för 2 unghästar. anledningen till att jag satte en arab på mitt vbl sto på 175 cm var att jag ville ha en mindre och äldlare distans häst. Sen kan man tänka så här.. de e många som säger att travar korsningar inte e pengarna värda mm. men tänkt hur många halvblod man fel avlar på, snea ben, triangel märkta, går sönder vid 3 år mm. e de så mkt bättre?? kollar man procenten så e de många fler korsningar som e bättre i huvet å har bättre hållbarhet än var många ren rasiga hbl är. jag har inget imot hbl men som sagt man ska inte smuts kasta en häst... alla älskade en häst på ridskolan. klart den poppuläraste hästen på dressyr tävlingarna. gick ända upp till L:A å de va en trav häst. inget som varken såg eller kände de. så tänk innan ni skriver massa dumt om travare å korsningar

kollar man procenten så e de många fler korsningar som e bättre i huvet å har bättre hållbarhet än var många ren rasiga hbl är.

Jaha, vad grundar du detta uttalande på ??

Halvblodshästarna passar inte mig.
Jag har träffat ett otal halvblod under mitt hästliv och jag har inte fastnat för ett enda, möjligvis för utseenden men inte för psyket.
Det har varit tävlingshästar, avelston, hobbyhästar..ja i alla genrer.

Jag för min del anser att det är alldeles för prestationsavlat och att man glömmer bort psyket inom halvblodsaveln. Visst...de behöver ha ett vasst huvud för att lyckas och klara av att komma någonstans,,det är detsamma inom travaveln.
Men de travhästar som används idag som ridhästar har tagits ur travet för att de inte har detta. De klarar inte den psykiska påfrestningen i detta virrvarr av hård träning,tävling och allt som det innebär för att komma nån vart.
Visst är det många som tas bort ur travet för att deras exteriör inte stämmer..men vad säger att den för det inte skulle klara av att vara ridhäst? Om det givetvis inte är skaderelaterat, allvarligt.
Om det är misslyckad avel för just travet så är det ju inte sagt att det skulle vara misslyckat för ridning.
Jag valde ändå en halvblodshingst till mitt sto. Varför? Jag ville ha en del av halvblodets huvud..men inte allt. Nej...det var ingen garanti för att det skulle bli så...men chansen att det skulle mittemellan är större än att jag skulle hitta ett rent halvblod med det psyke jag vill ha i mina hästar.

*kl*

Det finns rötägg inom allt...renrasig avel eller korsningsavel..men varför utgå från att alla är rötägg?
Jag skulle absolut inte avla på nåt som är hysteriskt, icke ridbart, bockbent...det är det nog inte så många som gör...oavsett om hästen är "söt".
Bara för att man äger ett travsto...har man sämre omdöme då?
En häst blir vad man gör den till...oftast. Om det är korsning eller inte spelar ingen roll.
Mitt travsto har en helt OK ridbarhet, vi tävlar (om än på låg nivå) och får mycket bra kritik för att hon faktiskt kan.
Denna häst har jag haft i sju år,,tränat, kämpat och svettats med och det har gett resultat.
Men oavsett om hon är duktig så har hon ju ändå travarens exteriör vilket också de mindre bra ridtravarna har. De som kanske hamnat hos dom som inte riktigt vet hur man ska gå till väga. Bara för att just den eller dom människorna inte kan ta fram det bästa hos hästen så finns det ju inget som säger att den är sämre ridhäst. Det är ju människans fel.
Självklart finns de olika utseenden hos travaren..mindre fördelaktig och mer fördelaktig som ridhäst..men det kan jag lova att det finns i alla raser men där avlas det ändå utan så mycket gnäll. Då tittar man i stället på stammen.

Någon skrev att avkomman kanske nedärver båda föräldrarnas sämsta sidor...men är det mer påtagligt inom korsningsaveln?
Det kan ju lika gärna ske inom den rena aveln.
Om man korsar tex en travare med ett halvblod och avkomman får mer av mamman...vad spelar det för roll? Avkomman blir ju knappast sämre än mamman och det finns ju en anledning till varför man tar ett föl av sitt travsto..de är ju någonting man gillar hos henne och vill man ha en ridhäst så har man förhoppningsvis tagit med det i tanken vid aveln. Man skaffade ju sig denna travhäst av en anledning. Antagligen för att man inte vill ha en häst och tävla höga nivåer på.

En travhäst är arbetad tidigt i sin ålder...tidigare än de flesta halvblod (om vi ska jämföra dessa återigen). I längden ger detta oftast en bra häst med stabilt psyke vilket också den för över på sin avkomma.
Jag har sett nervösa mammor skapa nervösa föl och lugna mammor skapa lugna föl...vilket föl skulle ni valt?
Det tycker jag också är en stor del i hur hästen blir när den sedan är fullvuxen...om den kommer i rätta händer vilket vi alla förutsätter och hoppas på.

Jag ångrar inte en sekund mitt val att skapa en korsning som har travare i sig. Ridbarheten kommer inte bli sämre än min travare, denna häst kommer passa ypperligt till någon som är i samma sits som jag (vilket många är) och kommer bli en ypperligt fin allroundhäst OM den dagen kommer då jag måste göra mig av med honom.

Men angående det här med temperament, en del säger att travarna har ett bättre psyke, men glömmer titta på vad det beror på.

Jag tror inte travarna föds med ett enklare temperament, det handlar snarare om att dom är bättre uppfostrade och mer hanterade från början, ofta inkörda som 1,5-åringar av tuffa hästkarlar. Däremot är jag säker på att travarna har mer nerv i grunden.

Bland halvbloden tror jag det finns en större procent som BLIVIT tuffa på grund av fel uppfostran. Inte att de föds tuffare.

Jag tog med detta också i mitt inlägg...att travarna är hanterade mer på allvar i tidigare ålder än vad halvbloden är och därav också sitt bra psyke.
Men har du ett stabilt travsto som du tar en avkomma på så präglas ju fölungen en hel del på detta.

Givetvis så hänger inte allt på det och visst så är det människorna som gör hästarna vad det blir till...till en stor del, det nekar jag inte till men jag tycker överlag att travarna är bättre i sina huvud än vad halvblodshästarna är...tex.

Det finns inte så många storhästraser i Sverige idag utan det är mest halvblod. Jag har inte funnit det jag söker efter i dessa hästar och tog då fram en som förhoppningsvis passar mig...och jag tror en del tycker likadant som jag.

För övrigt är det skillnad som natt och dag på mitt 2-åriga halvblodssto och min 16-åriga travare.

Min travare kunde flyga i luften av en fågel som flög fram, eller att man fick övertala henne i tio minuter att gå in i stallet om någon sak var flyttad.
Inte av elakhet, absolut inte, men det fanns nerv och explosivitet så det räckte och blev över. Vilket är en egenskap man vill ha hos travare. Guld värt på tävlingsbanan, men kanske inte alltid så kul i vardagen.

Med halvblodet är det bara att gå så följer hon efter. Reagerar inte överhuvudtaget på nya saker, fladdrande plast, konstiga maskiner i stallet.

Milsvid skillnad. Kanske har de fått liknande uppfostran, men travaren hade massor av mer nerv från början.

Senast ändrad:

De va bra sagt Madde. jag är stålt ägare till en 2 årig arab/travare korsning. helt underbar å inte allt bog låst och tripig som de sägt. hon visades som föl med 888 på gånger bland ridhästar. hade även hennes systen som visades med 898 på gången å blev bäst i klassen, men var tyvärr tvungen att sälja henne så jag ej har tid för 2 unghästar. anledningen till att jag satte en arab på mitt vbl sto på 175 cm var att jag ville ha en mindre och äldlare distans häst. Sen kan man tänka så här.. de e många som säger att travar korsningar inte e pengarna värda mm. men tänkt hur många halvblod man fel avlar på, snea ben, triangel märkta, går sönder vid 3 år mm. e de så mkt bättre?? kollar man procenten så e de många fler korsningar som e bättre i huvet å har bättre hållbarhet än var många ren rasiga hbl är. jag har inget imot hbl men som sagt man ska inte smuts kasta en häst... alla älskade en häst på ridskolan. klart den poppuläraste hästen på dressyr tävlingarna. gick ända upp till L:A å de va en trav häst. inget som varken såg eller kände de. så tänk innan ni skriver massa dumt om travare å korsningar
Återigen någon som inte riktigt läst tråden noggrant. Ingen har smutskastat travare eller korsningar, utan enbart ogenomtänkt avel.

*knapplån*

Man måste vara medveten om att det självklart finns korsningar av allehanda slag som ägarna är jättenöjda med. Men det är när man har avkomman framför sig redan... Det går att hitta hur många enstaka exemplar som helst so mhar blivit tillräckligt bra. Dessa ägare är ju dessutom ofta beredda att försvara sin korsning med näbbar och klor för att bevisa hur bra korsningen blev.
Men avel är inte riktigt så enkelt som att "en avkomma med denna korsning blev bra, då måste alla bli det".
Det är ju därför det bildas raser - när man avlar på hästar med liknande egenskaper i tillräckligt många generationer så blir resultatet till slut mer förutsägbart än det är hos förstakorsningarna.

Och för övrigt, varför är det enbart travhästägare som känner sig påhoppade när korsningsavel debatteras?
Själv anser jag att korsningsavel med t.ex shetlandsponnyer är minst lika vansinnigt, där man använder sig av betydligt större hingstar för att få fram en större ponny, men väljer att bortse ifrån det faktum att shetlandsrasen ÄR överrepresenterad när det gäller förlossninghinder. Man väljer att chansa på det som alla säjer, att fostret anpassar sig efter stoets storlek - VET man att det alltid är så eller riskerar man medvetet att fostret blir så stort att stoet inte kommer kunna föda fram det?
JAG skulle inte chansa....

Å andra sidan, avlar man inte för att sälja avkomman, utan som jag för att få en livskamrat, så spelar det ingen roll hur jävla odräglig och värdelös avkomman skulle bli, jag skulle älska hästen iallafall.

Jag tycker hela tankesättet om att avkomman måste vara bra och genomtänkt hör mest hemma inom "professionell" avel.. Vi som "gatu"-avlar och inte har en tanke på att någonsin sälja våra kompisar eller tävla grand prix tänker inte alls på samma sätt och har inte alls samma förväntningar på avkomman, men självklart tänker vi igenom val av hingst och sto efter bästa förmåga. Det är bara tråkigt att varje gång någon ber om råd här så sätter pajkastningen igång.. :(

Jag tycker det är fel att alls försöka jämföra professionell avel med "privat" avel och det är dumt att döma andra som vissa här gör kontinuerligt. Ni verkar utgå från att avkomman ska vara till för att tävla med eller säljas för stora pengar..

Personligen skulle jag inte sälja min 1-åring för alla världens miljoner.. :love:

/ Fredrik

Men om du någongång kommer att bli tvungen att sälja den? Pga ex sjukdom?

Varför inte ta hjälp av dom som avlar "proffessionellt"? Det har iaf jag gjort, det är alltid bra att ha dom som är gamla i gemet att bolla med. Tips och råd osv..

Om pengar och tävling.. Det kan ju vara bra att kunna sälja en häst för en lite större summa, chansen att den hamnar hos en som har det relativt gott ekonomiskt är ju större än hos en som vill ha det billigaste möjliga. Likaså med tävling, de flesta vill ha ett mål med sin häst. Tränar man så kommer förmodligen lusten att tävla upp så småningom. Då kan det ju vara bra att hästen klarar av det och den kommer att slippa flytta just för att hobbyryttaren vill ut på små tävlingar.

Jag förstår att alla människor inte tycker om korsningsavel, men varför ska man i tråd efter tråd där människor söker råd om helt andra saker lägga sej i hur de avlar??
Om människor äger en travare och vill betäcka den med en arabhingst eller liknande, och frågar om råd, varför då istället ge kommentarer om att man inte rekommenderar någon att korsa travare med någonting annat?

För att återgå till ursprungsfrågan.

Det kanske inte går att ge några råd eftersom det är svårt att sia om utfallet.
Jag har själv trots mångårigt propagerande MOT korsningsavel ramlat i korsningsavelsfällan.

Efter att i flera år sökt en bullmastiff (en cool, lugn o speciell hund avseende utseendet och utan jaktinstinkt) panikköpte jag en bullmastiffkorsning (pappan labrador). Stirrade mig blind på att mamman var en trevlig bullmastiff - precis en sån ville jag ha.

Vad fick jag? En labrador i "bullmastiffkostym", högintensiv, energisk o jaktbenägen - precis en sån hund jag aldrig skulle köpt frivilligt eller ens tagit emot till skänks. Nu får jag dras med denna hund, har gjort så i 3 år o lär väl få göra det i minst 7 år till. Det är en mycket söt hund men som sagt inte alls vad jag önskat mig (vi älskar henne naturligtvis ändå o agar henne hejvilt till ingen nytta efter hennes jaktturer). Utfallet på dessa valpar (12 st) var naturligtvis oförutsägbart, kanske några med ett labradorutseende fick sin mors lite loja o ej jaktbenägna temperament o hade passat mig bättre - men jag valde naturligtvis efter utseendet.

Därför förstår jag att folk ger sig in på diskussioner om korsningsavel o inte ens försöker besvara ursprungsfrågan.

050620-01.jpg

För övrigt är det skillnad som natt och dag på mitt 2-åriga halvblodssto och min 16-åriga travare.

Min travare kunde flyga i luften av en fågel som flög fram, eller att man fick övertala henne i tio minuter att gå in i stallet om någon sak var flyttad.
Inte av elakhet, absolut inte, men det fanns nerv och explosivitet så det räckte och blev över. Vilket är en egenskap man vill ha hos travare. Guld värt på tävlingsbanan, men kanske inte alltid så kul i vardagen.

Med halvblodet är det bara att gå så följer hon efter. Reagerar inte överhuvudtaget på nya saker, fladdrande plast, konstiga maskiner i stallet.

Milsvid skillnad. Kanske har de fått liknande uppfostran, men travaren hade massor av mer nerv från början.

Hur kan du ens jämföra en 2-åring med en 16-åring? Det krävs många år av visdom innan en del hästar lär sig vad som är farligt och vad som är ofarligt, dom måste helt enkelt lära sig genom erfarenhet. Hästar är ju flyktdjur och det är deras starkaste instinkt som går före allt annat. Något som däremot motverkar denna flyktinstinkt är deras nyfikenhet vilken är väldigt stark i ung ålder, däremot ser jag ofta att hästar mellan 2-6 är mer "hispiga" än dom yngsta då deras nyfikenhet inte är lika påtaglig längre.. Det är därför man ska försöka passa på att vänja föl/unghästar med så mycket som det bara går i tidig ålder.. Hästar har även lättare att "supa" i sig information ju yngre dom är..

Och som du själv sa att dom kanske har helt olika uppfostran.. Vi kan ju hjälpa hästarna att bli mindre rädda för vardagliga saker genom hur vi utsätter dom för det ena och det andra..

Mitt travarsto, nu 14 år, har jag ofta fått rida före med när jag har ridit ut med kompisar t.ex. när vi red förbi en grävmaskin som höll på att dika, eller en snöskoter osv.. Hon går även under grävmaskinsarmar, under traktorskopor, *I* traktorskopor osv utan att bli rädd.. Jag har sysslat en del med miljöträning och jag tycker det är en underbar känsla när hon följer dit jag vill att hon ska gå trots att det kan vara läskigt men det är då jag märker att hon litar på mig. En viktig sak när man miljötränar sin häst är att det måste få gå i hästens egen takt, man ska inte tvinga hästen till något den inte är redo för utan man måste ha tålamod.

Ojoj nu blev det ett låååångt inlägg igen.. :D Och helt off-topic dessutom.. igen.. :p

/ Fredrik

Men om du någongång kommer att bli tvungen att sälja den? Pga ex sjukdom?

Varför inte ta hjälp av dom som avlar "proffessionellt"? Det har iaf jag gjort, det är alltid bra att ha dom som är gamla i gemet att bolla med. Tips och råd osv..

Om pengar och tävling.. Det kan ju vara bra att kunna sälja en häst för en lite större summa, chansen att den hamnar hos en som har det relativt gott ekonomiskt är ju större än hos en som vill ha det billigaste möjliga. Likaså med tävling, de flesta vill ha ett mål med sin häst. Tränar man så kommer förmodligen lusten att tävla upp så småningom. Då kan det ju vara bra att hästen klarar av det och den kommer att slippa flytta just för att hobbyryttaren vill ut på små tävlingar.

Jag ska nog bli invalid från nacken och neråt innan jag säljer henne, och jag skulle nog ändå ha kvar henne med skötarhjälp då.. :)

Men OM.. Då skulle jag väl göra som alla andra, mitt allra bästa för att hon skulle få ett gott hem...

Jag tänker dock inte på sånt, för jag har inte skaffat mitt föl för samma anledningar som ni andra. Hur det nu har undgått någon vid det här laget efter alla mina inlägg förstår jag inte hehe.. :)

Tävla.. Njae.. Pallar hon inte att tävla om jag skulle vilja göra det så skiter jag i att tävla så enkelt är det.. Hon är mitt kött och blod, och dom säljer man inte.. Fattar inte att det är så svårt att förstå att jag har ett helt annat förhållande till mina hästar än "ni andra" som tydligen skulle kunna sälja era hästar åt höger och vänster.. Kallhjärtade personer är ni hehe :p

/ Fredrik

Jag ska nog bli invalid från nacken och neråt innan jag säljer henne, och jag skulle nog ändå ha kvar henne med skötarhjälp då.. :)

Men OM.. Då skulle jag väl göra som alla andra, mitt allra bästa för att hon skulle få ett gott hem...

Jag tänker dock inte på sånt, för jag har inte skaffat mitt föl för samma anledningar som ni andra. Hur det nu har undgått någon vid det här laget efter alla mina inlägg förstår jag inte hehe.. :)

Tävla.. Njae.. Pallar hon inte att tävla om jag skulle vilja göra det så skiter jag i att tävla så enkelt är det.. Hon är mitt kött och blod, och dom säljer man inte.. Fattar inte att det är så svårt att förstå att jag har ett helt annat förhållande till mina hästar än "ni andra" som tydligen skulle kunna sälja era hästar åt höger och vänster.. Kallhjärtade personer är ni hehe :p

/ Fredrik

Jag må vara kallhjärtad. Men för dom runt omkring skull. Jag håller på med ardenner och lite avel. Även om ett sto skulle få ett föl som inte alltid är hundra, så skulle jag iaf hellre ta bort den än att sälja den eller låta någon annan hålla på med den. Det är starka och kvicka djur.. Mina ligger på mellan 7-800kg och det är krafter som man inte vill ha mot sig. Dessa hästar MÅSTE vara ok annars är det förenat med livsfara. Även en mindre häst, till vikten iaf, kan vara precis lika farlig eftersom dom är många gånger kvickare.

Jag trodde itne heller att jag skulle sälja min NF, men det blev så att när han blev attans opålitlig pga sin roterande testikel, så kände jag att mitt förtroende för honom var borta likaså intresset för honom. Jag sålde honom iaf och han har det jättebra. Hade han inte blivit så snäll av kastreringen hade jag mer än gärna tagit bort honom. Inte bara för min skull utan för hans och ffa omgivningens skull.

Fölen jag har på jäsning nu ska säljas, eftersom jag har 2st mycket bra ston. En med 40p (88798)och en med 41p(99788), skulle jag inte sälja dom så skulle jag inte kunna ta några föl och då skulle alltså dessa bra ston gå till "spillo". MEN visar det sig att någon av dessa ston inte ger tillräckligt bra avkommor så ska dom bort från aveln.

Men OM du nu absolut inte någonsin på några premisser alls tänker sälja din korsning så är ju det jättebra, men dom som avlar på korsningar MÅSTE vara på det klara att det kan gå snett eftersom man aldrig vet vad för raser och egenskaper som slår igenom kos en korsning. En renrasig kan man ju spåra sedan flera generationer och då blir ju inte avvikleserna så stora. MEN man måste alltid tänka efter före!!

Hoppas att din fölunge har ordnat till sig i bakkärran till premieringen. En 6:a och 36p är tyvärr inte nåt toppresultat. En 7:a och iaf 37p, då börjar det likna nåt. :-)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 112
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: ginnies
·
Äldre Jag funderar på vad man kan göra med en släkting som mår riktigt dåligt psykiskt. Jag är en total lekman men det känns verkligen som hen...
Svar
17
· Visningar
1 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka