Detta med korsningsavel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 169
  • Visningar Visningar 11 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Detta med korsningsavel...

Å andra sidan, avlar man inte för att sälja avkomman, utan som jag för att få en livskamrat, så spelar det ingen roll hur jävla odräglig och värdelös avkomman skulle bli, jag skulle älska hästen iallafall.

Jag tycker det är fel att alls försöka jämföra professionell avel med "privat" avel och det är dumt att döma andra som vissa här gör kontinuerligt. Ni verkar utgå från att avkomman ska vara till för att tävla med eller säljas för stora pengar..

Citatså spelar det ingen roll hur jävla odräglig och värdelös avkomman skulle bli
Tur att inte många tänker så:crazy:eller tänker man alls innan man fäller ett sådnat uttalande:confused:

KAN DU GARANTERA ATT DU KAN HA KVAR DIN HÄST I KANSKE 25 ÅR??? Livet hinner ändra sig MÄså spelar det ingen roll hur jävla odräglig och värdelös avkomman skulle MÅNGA gånger under dom åren...

Kruxet är ju, och som flera gånger belysts i tråden, om du någon gång MÅSTE sälja. Finns det då en köpare, eller måste du dumpa priset för att få hästen såld? Nu vet jag inget om din åring, men hur lätt/svårsåld, och hur mkt får man dumpa priset för att bli av med en vbl/arabkorsning med dålig gång och avvikande exteriör t ex?

För, även om man avlar för att behålla, så finns det ju saker som kan göra att man MÅSTE göra sig av med hästen. Och hamnar då hästen för 5000 kr, pris kan diskuteras vid snabb affär, på Bukes radannonser? Eller går den att sälja till ett vettigt pris, som gör att den förhoppningsvis inte blir en vandringspokal?

Och även om man avlar för att behålla, så en inkorrekt häst med dålig hållbarhet, det vill man ju själv inte ha om man kan välja heller..

Om det skulle komma till det att jag skulle bli absolut tvungen att sälja henne så kan jag lova att priset inte spelar någon roll, jag skulle GE bort henne bara jag vet att hon får det bra i ett varaktigt hem.

/ Fredrik

Om det skulle komma till det att jag skulle bli absolut tvungen att sälja henne så kan jag lova att priset inte spelar någon roll, jag skulle GE bort henne bara jag vet att hon får det bra i ett varaktigt hem.

/ Fredrik

Du förstår fortfarande inte poängen riktigt. Naturligtvis är hem viktigare än pris. Men om du läser Bukes radannonser för hästar under 10 000 kr, och gör det under en period, så kommer du se häst efter häst (ofta vbl) som annonseras gång på gång, med ständigt sjunkande pris, utan att bli såld. Helt enkelt för det inte finns någon efterfrågan. 'Ingen' vill ha hästen helt enkelt. Jag är HELT säker på att majoriteten av dessa säljare skulle skänka hästen till ett garanterat gott hem. Men det räcker ju inte om inte någon vill ha hästen.

Och att då avla hästar som löper ökad risk att hamna i den kategorin, det är idioti enligt mig, och därför jag reagerade t ex i tråden där 'sött och snällt' vblsto ska betäckas med en lågpoängs arabhingst för han är 'söt och snäll'.

Tur att inte många tänker så:crazy:eller tänker man alls innan man fäller ett sådnat uttalande:confused:

KAN DU GARANTERA ATT DU KAN HA KVAR DIN HÄST I KANSKE 25 ÅR??? Livet hinner ändra sig MÄså spelar det ingen roll hur jävla odräglig och värdelös avkomman skulle MÅNGA gånger under dom åren...

Jag tror jag har ett litet annat synsätt än dig tror jag.. Electra ser jag som en del av min familj, lite som mitt eget barn.. Skulle du kunna sälja ditt eget barn om betygen inte duger i skolan t.ex.? Eller väljer du partner åt dig själv på samma sätt som du väljer hingst och sto? Nej jag skulle inte tro det.. Det är där en stor skillnad med varför olika folk avlar fram ett föl och det är samma synsätt som om jag satt och snackade om någon och sa t.ex. "Hur fan kan han skaffa barn med den där kvinnan, hon är ju ful och hennes farsa var ju alkoholist"..

Det är fel att döma andra oavsett vad det handlar om.. Den enda som kan döma någon är personen själv!

/ Fredrik

Jag tror jag har ett litet annat synsätt än dig tror jag.. Electra ser jag som en del av min familj, lite som mitt eget barn.. Skulle du kunna sälja ditt eget barn om betygen inte duger i skolan t.ex.? Eller väljer du partner åt dig själv på samma sätt som du väljer hingst och sto? Nej jag skulle inte tro det.. Det är där en stor skillnad med varför olika folk avlar fram ett föl och det är samma synsätt som om jag satt och snackade om någon och sa t.ex. "Hur fan kan han skaffa barn med den där kvinnan, hon är ju ful och hennes farsa var ju alkoholist"..

Om du blir förlamad imorgon, kan du fortfarande ta hand om Electra? Du och jag har samma synsätt - hästarna tillhör familjen. Jag är trots detta FULLT medveten om att det (tyvärr) finns saker som skulle göra att jag är tvungen att göra mig av med hästarna. Om jag bryter ryggen imorgon och blir förlamad är en av de. Om jag dör imorgon är en annan. Om huset brinner ner, mamma dör och jag blir av med jobbet är andra orsaker. Jag kanske får en jättedepression, blir svårt sjuk. Ja du fattar. Jag har häst som INTE kommer säljas den dagen, utan tas bort. Just för att risken är på tok för stor att det blir en vandringspokal/inte får det bra. Och om de som avlar med enda kriteriet 'snäll och söt' gör detsamma med avkomman OM de inte kan ha den kvar så fine.

Det är fel att döma andra oavsett vad det handlar om.. Den enda som kan döma någon är personen själv!

Så det är fel att 'döma' i alla lägen? Inkluderar det folk som förgripit sig på någon? Eller är det bara lagliga saker som är fel att fördöma? Så om min valack varit ett sto, då skulle du inte fördöma om jag betäckte med en 27poängshingst för den är 'snäll och söt', och min häst är snäll och söt (men har för mkt nerv, är T-märkt pga OCD defekt, har kissing spines samt spatt). För ingen kan ju döma utom jag, och tycker jag det är okej att avla så så ska ingen döma?

Du förstår fortfarande inte poängen riktigt. Naturligtvis är hem viktigare än pris. Men om du läser Bukes radannonser för hästar under 10 000 kr, och gör det under en period, så kommer du se häst efter häst (ofta vbl) som annonseras gång på gång, med ständigt sjunkande pris, utan att bli såld. Helt enkelt för det inte finns någon efterfrågan. 'Ingen' vill ha hästen helt enkelt. Jag är HELT säker på att majoriteten av dessa säljare skulle skänka hästen till ett garanterat gott hem. Men det räcker ju inte om inte någon vill ha hästen.

Och att då avla hästar som löper ökad risk att hamna i den kategorin, det är idioti enligt mig, och därför jag reagerade t ex i tråden där 'sött och snällt' vblsto ska betäckas med en lågpoängs arabhingst för han är 'söt och snäll'.

Det finns inga garantier i livet, men ska man låta sig styras av rädsla för allt som kan hända så kan man nog inte leva alls.. Jag försöker bara få fram att det är helt skilda anledningar till varför folk avlar och att det inte går att jämföra, vad hästarna kostar på blocket har inget med saken att göra, det är som sagt inte därför alla avlar.. Jag visste innan jag tog beslutet att betäcka mitt travarsto att jag måste ta det ansvaret att ta hand om fölet i 25 år. Om jag så jag gjorde det enbart för "söt och snäll" är det väl upp till mig att ta konsekvenserna..

Se på trav/galopp-aveln, hur många hästar går inte till slakt där när dom visar sig inte vara bra på banan? Är det rätt sätt att ta konsekvenserna?

Försök istället att på ett konstruktivt sätt hjälpa folk när dom ber om råd och sluta döma andra människor.

/ Fredrik

Se på trav/galopp-aveln, hur många hästar går inte till slakt där när dom visar sig inte vara bra på banan? Är det rätt sätt att ta konsekvenserna?

Försök istället att på ett konstruktivt sätt hjälpa folk när dom ber om råd och sluta döma andra människor.

/ Fredrik

Det ÄR att försöka hjälpa att tala om att det t ex är en stor risk att betäcka ett sto med en hingst med dåliga poäng bara för den är 'snäll och söt'. Men om folk vägrar lyssna, då kan man bara beklaga. Och jag står för att jag beklagar. Om du läser aktuell tråd så ser du att jag har gett råd och försökt hjälpa konstruktivt. Men att TS i den tråden INTE är ett dugg intresserad av konstruktiv kritik, utan bara ute efter medhåll.

Att avliva travare som inte fungerar på banan är faktiskt i många fall bättre än att skänka bort dem till närmsta person - ja. Det gagnar HÄSTEN. Sen är det tragiskt att det ÄR så, och det finns en hel del att invända även mot travaraveln.

Galoppaveln får avsättning för sina hästar ändå än så länge i alla fall. Så länge de är friska. Däremot så när jag ser tvååingar med förslitningsskador BF annonseras ut för 5000 kr, då blir jag ledsen, och JA jag tycker det varit bättre om de avlivat kraken. Allra bäst hade varit om den sluppit hamna där den var (med försl skador etc).

Men fbl som inte fungerar på banan finns det en efterfrågan på. Det är betydligt sämre efterfrågan på travare som inte fungerar. Du tror inte svaret kan ligga i vad de är avlade för?

Om du blir förlamad imorgon, kan du fortfarande ta hand om Electra? Du och jag har samma synsätt - hästarna tillhör familjen. Jag är trots detta FULLT medveten om att det (tyvärr) finns saker som skulle göra att jag är tvungen att göra mig av med hästarna. Om jag bryter ryggen imorgon och blir förlamad är en av de. Om jag dör imorgon är en annan. Om huset brinner ner, mamma dör och jag blir av med jobbet är andra orsaker. Jag kanske får en jättedepression, blir svårt sjuk. Ja du fattar. Jag har häst som INTE kommer säljas den dagen, utan tas bort. Just för att risken är på tok för stor att det blir en vandringspokal/inte får det bra. Och om de som avlar med enda kriteriet 'snäll och söt' gör detsamma med avkomman OM de inte kan ha den kvar så fine.

Om du tror att hästen hellre skulle dö än att vilja leva som en eventuell vandringspokal.. Personligen tror jag dom flesta hästar har en mycket starkare livsvilja än så..

Så det är fel att 'döma' i alla lägen? Inkluderar det folk som förgripit sig på någon? Eller är det bara lagliga saker som är fel att fördöma? Så om min valack varit ett sto, då skulle du inte fördöma om jag betäckte med en 27poängshingst för den är 'snäll och söt', och min häst är snäll och söt (men har för mkt nerv, är T-märkt pga OCD defekt, har kissing spines samt spatt). För ingen kan ju döma utom jag, och tycker jag det är okej att avla så så ska ingen döma?

I grund och botten, ja. Men det är såklart stor skillnad på brottslighet och någonstans måste man dra en gräns för vad som är rätt och fel. Det enda man kan hoppas på är att man har alla fakta innan man dömer någon.. Vissa bryr sig inte ens att fråga vad hästen ska användas till innan dom sätter igång..

27 poäng sa du.. Och vad spelar gångarter och utseende för roll i det stora hela? Jag valde sto och hingst först och främst för att dom var friska och snälla för jag anser det är något otroligt mycket viktigare än att hästen kan hoppa två m rakt upp i luften på ett ben med ögonbindel eller åka konståkning..

Jag tror vi har väldigt olika syn på livet du och jag... :)

/ Fredrik

27 poäng sa du.. Och vad spelar gångarter och utseende för roll i det stora hela? Jag valde sto och hingst först och främst för att dom var friska och snälla för jag anser det är något otroligt mycket viktigare än att hästen kan hoppa två m rakt upp i luften på ett ben med ögonbindel eller åka konståkning..

Exteriören har stor betydelse för hållbarheten. Hästens gångarter har också betydelse i viss mån för hållbarhet, men ffa för ridbarhet.

Om du får välja, vill du ha häst med 4 - 5 i gång, eller 7 - 8? Vad vill en presumtiv framtida köpare ha?

Vi har inte så olika syn förutom när det kommer till att tänka 'ett steg extra'.

De flesta hästarna som slaktas från banan är så skadade att det inte är värt rehabilitering för att hästen ska funka för lättare ridning. Oftast är de hästarna inte de mest lättridna heller, vilket gör att det finns en väldigt begränsad marknad för vem som vill och kan köpa en sådan häst.

Och ja, det är rätt sätt att ta konsekvenserna. En död häst lider inte. Det är bättre att en häst slaktas än att den far illa.

Exteriören har stor betydelse för hållbarheten. Hästens gångarter har också betydelse i viss mån för hållbarhet, men ffa för ridbarhet.

Om du får välja, vill du ha häst med 4 - 5 i gång, eller 7 - 8? Vad vill en presumtiv framtida köpare ha?

Vi har inte så olika syn förutom när det kommer till att tänka 'ett steg extra'.

Skulle jag visa mitt travarsto för en halvblods domare så skulle hon inte få många poäng på sina gångarter det kan jag lova, är hon mindre hållbar som häst för det? Knappast.. För att "bara vara häst" spelar sånt som poäng mindre roll och det jag kommer använda avkomman till är ju inte precis grand prix eller hoppning..

Jag tänkte så långt jag behövde, jag utgick från vad jag tänker ha fölet till.. Hade jag däremot ambitioner för t.ex. nationell hoppning eller dylikt hade jag naturligtvis inte ens funderat på att avla på mitt travarsto, jag är inte korkad.. :)

/ Fredrik

De flesta hästarna som slaktas från banan är så skadade att det inte är värt rehabilitering för att hästen ska funka för lättare ridning. Oftast är de hästarna inte de mest lättridna heller, vilket gör att det finns en väldigt begränsad marknad för vem som vill och kan köpa en sådan häst.

Och ja, det är rätt sätt att ta konsekvenserna. En död häst lider inte. Det är bättre att en häst slaktas än att den far illa.

Kanske jag gjorde mig missförstådd... Jag menade nog mera att om det är rätt att hålla på med sån avel när man vet vad konsekvenserna ofta blir.. En helt annan typ av avel som sagt som inte går att jämföra..

/ Fredrik

Skulle jag visa mitt travarsto för en halvblods domare så skulle hon inte få många poäng på sina gångarter det kan jag lova, är hon mindre hållbar som häst för det? Knappast.. För att "bara vara häst" spelar sånt som poäng mindre roll och det jag kommer använda avkomman till är ju inte precis grand prix eller hoppning..

Nu handlade det om en hingst, renrasig, som fått 29 resp 27 poäng på premiering, dvs inom rasen. Dvs det finns inga ursäkter. Han SÄNKTE dessutom sina gångartspoäng när han visades som vuxen..

Jag tänkte så långt jag behövde, jag utgick från vad jag tänker ha fölet till.. Hade jag däremot ambitioner för t.ex. nationell hoppning eller dylikt hade jag naturligtvis inte ens funderat på att avla på mitt travarsto, jag är inte korkad.. :)

Du har fortfarande inte svarat - vad vill du helst rida på, 4 - 5 mässiga gångarter eller 7 - 8? Inget av dem räcker till Grand Prix dressyr, men som hobbyryttare, vad vill du helst ha? :angel: SOm uppfödare, vad vill du avla mot för gång av de två nämnda? :angel: Och som köpare, vad vill du ha?

See my point..

Nu handlade det om en hingst, renrasig, som fått 29 resp 27 poäng på premiering, dvs inom rasen. Dvs det finns inga ursäkter. Han SÄNKTE dessutom sina gångartspoäng när han visades som vuxen..

Du har fortfarande inte svarat - vad vill du helst rida på, 4 - 5 mässiga gångarter eller 7 - 8? Inget av dem räcker till Grand Prix dressyr, men som hobbyryttare, vad vill du helst ha? :angel: SOm uppfödare, vad vill du avla mot för gång av de två nämnda? :angel: Och som köpare, vad vill du ha?

See my point..

Jag måste erkänna att jag inte har läst den andra tråden som startade allt det här utan jag halkade in här av en slump när jag läste "korsningsavel" och läste all skit i den här tråden där folk fördömde korsningsavel i allmänhet och tyckte att jag måste hoppa in och lägga mig i lite då jag kände mig lite träffad personligen.. ;)

Tja, vad grundar sig poängbedömningen på? En ridstil där några säger att "så ska det se ut".. Så för mig spelar det ingen roll om hästen har 4 eller 10 poäng när själva bedömningen i det stora hela egentligen är totalt oviktig.. Personligen tycker jag att islandstölt ser skitfult och töntigt ut men det är en annan ridstil med en helt annan poängbedömning.. Ingen kan väl egentligen säga vilken gångart/hur en häst ska röra sig för att det ska vara bäst för hästens välmående. Men OM det gick att kontrollera så är det antagligen det jag skulle vilja gå efter..

Jag tror jag börjar spåra ur.. Det blir bara mer och mer filosofiskt tänkande nu för min del.. Jag börjar ha suttit alldeles för mycket på buke dom sista dagarna och jiddrat i min feberyra.. :D

/ Fredrik

Jag måste erkänna att jag inte har läst den andra tråden som startade allt det här utan jag halkade in här av en slump när jag läste "korsningsavel" och läste all skit i den här tråden där folk fördömde korsningsavel i allmänhet och tyckte att jag måste hoppa in och lägga mig i lite då jag kände mig lite träffad personligen.. ;)

Tja, vad grundar sig poängbedömningen på? En ridstil där några säger att "så ska det se ut".. Så för mig spelar det ingen roll om hästen har 4 eller 10 poäng när själva bedömningen i det stora hela egentligen är totalt oviktig.. Personligen tycker jag att islandstölt ser skitfult och töntigt ut men det är en annan ridstil med en helt annan poängbedömning.. Ingen kan väl egentligen säga vilken gångart/hur en häst ska röra sig för att det ska vara bäst för hästens välmående. Men OM det gick att kontrollera så är det antagligen det jag skulle vilja gå efter..

Jag tror jag börjar spåra ur.. Det blir bara mer och mer filosofiskt tänkande nu för min del.. Jag börjar ha suttit alldeles för mycket på buke dom sista dagarna och jiddrat i min feberyra.. :D

/ Fredrik
Om du anser att alla fördömer korsningsavel i den här tråden får du nog läsa den en en gång till. Har inte läst nån som skrivit någonting negativt om korsningsavel, däremot om helt ogenomtänkt avel! Det är vitt skilda saker.

Och bara för att stot & hingsten är friska & snälla så betyder inte det att fölet blir det... T.ex. kan exteriören bli konstig beroende på vilka delar från hingsten & vilka från stoet som fölet får... MEN det kan hända även inom renrasig avel, och därför måste man alltid se till "hur passar mitt sto o hingsten ihop, vad är worst case scenario?" o.s.v..

T.ex. tänk om du korsar ett riktigt tungt kallblod med en riktigt lätt arab. Kan bli jättebra... ELLER så kanske fölet får arabens ben och i övrigt är extremt tung. Hur bra tror du att den hästens ben kommer må?? Oavsett hur friska mamman & pappan är. Om man vill ha just den korsningen så kan man istället välja att korsa en grövre arab med ett lättare kallblod, och risken blir då inte lika stor för helt "omatchade" kroppsdelar. För även om man bara ska ha hästen själv och rida runt i skogen så vill man väl att den ska hålla....? Eller tycker man att "det spelar ingen roll om hästen går sönder och får ont".....?

Jag tycker också det är fel att avliva hästar bara för att de inte "duger". MEN det är bättre för en häst att avlivas än att bli dåligt behandlad och vanskött.

Och så länge det kostar pengar att ha häst så är det inte en säkerhet att man kan få ett bra hem till sin häst även om man skänker bort den. Hade det varit gratis hade jag gladeligen tagit emot alla "oönskade" hästar och hästar som ägaren inte kan ha kvar och gett dem ett garanterat "välskötande" och kärleksfullt hem. Men tyvärr kostar det som sagt pengar.

Jag har betäckt mitt varmblodssto med en halvblodshingst.
Jag gjorde det då jag ville ha en avkomma och en nästa ridhäst.

Vid det tillfället red jag dressyr och avkomman skulle vara till dressyr.....men dock på en "normal" nivå. Jag ville inte ha ett rent halvblod med dess lynne och psyke utan något mitt emellan.
Jag ansåg att mitt sto skulle "åtgärda" detta om det blev "rätt" i genblandningen ;), vilket det hitintills ser ut att ha blivit.

Idag rider jag western och även om han nu är en korsning så kan vi komma mycket bra till här.

Men jag fattar inte detta om att halvblodet ska ha så dåligt lynne. Vad är det för halvblod ni umgås med och framförallt, vem har uppfostrat dem?

Jag har arbetat med både varmblodstravare och varmblodiga ridhästar och det finns givetvis mindre charmerande varelser av bägge raserna, men under de 6 månaderna i travstallet fick jag inte för en sekund lust att byta ut mina halvblod. Det är inte så fantastiskt stor skillnad som travarfolket vill göra sken av. Och under 6 månader i ett travstall på Jägersro fick jag träffat en bunke hästar (stor rotation) och även innan och efter har jag träffat varmbldstravare. Har också jobbat i tävlingsstall för dressyr/hopphästar och även det var hästar i full tävlingskondition, hingstar inför bruks etc..
U

Jag förstår att alla människor inte tycker om korsningsavel, men varför ska man i tråd efter tråd där människor söker råd om helt andra saker lägga sej i hur de avlar??
Om människor äger en travare och vill betäcka den med en arabhingst eller liknande, och frågar om råd, varför då istället ge kommentarer om att man inte rekommenderar någon att korsa travare med någonting annat?

Speciellt med råden att du kommer aldrig att få pengarna tillbaka om du säljer den, den kommer vara enormt svårsåld etc. Allting handlar inte om pengar och alla människor behöver inte sälja sina hästar.

Varför lägger man sej i så fort någon vill betäcka med en travare, när man inte bryr sej om att fråga efter exteriöra bilder på alla ston som det frågas om råd för här på Buke???
Förra sommaren så hAde vi ett fint travarsto här på betäckning till våran arabhingst. Vi skulle aldrig få för oss att diskriminera en människa och säga att ditt sto är inte välkommen till våran hingst. Det är ju i detta fallet människan man sårar och inte stoet. SEN r det skillnad om någon kommer med tex. sjuk hst, vanvårdad eller en liten liten ponny. Då menar jag en liten shettis.

Personligen skulle jag inte sälja min 1-åring för alla världens miljoner.. :love:

/ Fredrik

Det sa jag också om min hemmauppfödda skatt tills hon var 14 år och jag kom in på en skola jag gärna ville gå på, i ett annat land. Efter att ha fått tillbaka stoet från en fodervärd totalt utmärglad, med inbränd gödsel under magen och ett försvunnet föl e Cardento, (stoet såg fint ut vid tidigare besök)blev jag rekomenderad att sälja genom en bekant till en bekant. Hästen såldes, nu fem år senare har köparna fortfarande kvar hästen och verkar absolut inte vilja sälja. Hon blir så bortskämd:love:. Så man vet aldrig vad livet har att ge. Jag hade som sagt mamman till denna, och den här hästen var otroligt speciell för mig. Jag insåg att jag inte våågade lämna ut till fler fodervärdar (hade lämnat ut mina andra och även haft otur där..2 hästar avlivade, och jag lovar att jag har varit och besökt). Betvivlar att det blir fler fodervärdar för min del, folk i allmänhet verkar vara mer rädda om det de har betalt för. Mycket kan hända som man inte rår för. Visst jak hade kunnat strunta i att bli arkitekt för hästens skull, men nu med facit i hand så vet jag att hästen har det minst lika bra hos de nya ägarna som vad jag hade kunnat erbjuda, och det känns bra. Men visst saknar jag..
Sedan kan man bli sjuk, eller andra saker som gör att man inte kan behålla.
U

Om du anser att alla fördömer korsningsavel i den här tråden får du nog läsa den en en gång till. Har inte läst nån som skrivit någonting negativt om korsningsavel, däremot om helt ogenomtänkt avel! Det är vitt skilda saker.

Och bara för att stot & hingsten är friska & snälla så betyder inte det att fölet blir det... T.ex. kan exteriören bli konstig beroende på vilka delar från hingsten & vilka från stoet som fölet får... MEN det kan hända även inom renrasig avel, och därför måste man alltid se till "hur passar mitt sto o hingsten ihop, vad är worst case scenario?" o.s.v..

T.ex. tänk om du korsar ett riktigt tungt kallblod med en riktigt lätt arab. Kan bli jättebra... ELLER så kanske fölet får arabens ben och i övrigt är extremt tung. Hur bra tror du att den hästens ben kommer må?? Oavsett hur friska mamman & pappan är. Om man vill ha just den korsningen så kan man istället välja att korsa en grövre arab med ett lättare kallblod, och risken blir då inte lika stor för helt "omatchade" kroppsdelar. För även om man bara ska ha hästen själv och rida runt i skogen så vill man väl att den ska hålla....? Eller tycker man att "det spelar ingen roll om hästen går sönder och får ont".....?

Jag tycker också det är fel att avliva hästar bara för att de inte "duger". MEN det är bättre för en häst att avlivas än att bli dåligt behandlad och vanskött.

Och så länge det kostar pengar att ha häst så är det inte en säkerhet att man kan få ett bra hem till sin häst även om man skänker bort den. Hade det varit gratis hade jag gladeligen tagit emot alla "oönskade" hästar och hästar som ägaren inte kan ha kvar och gett dem ett garanterat "välskötande" och kärleksfullt hem. Men tyvärr kostar det som sagt pengar.

Det är stor skillnad på trådar som handlar om renrasig avel jämfört med trådar som handlar om korsningsavel.. Ska jag generalisera så påstår jag att många är fördomsfulla mot korsningsavel i allmänhet.. Jag har inte anklagat någon personligen men jag reagerar på vilken storm av reaktioner det alltid blir så fort ordet "korsning" finns med i handlingen.. Se bara på hur lång den här tråden har blivit på så kort tid..?

/ Fredrik

/ Fredrik

Jag kan tycka att många som ber om råd få konstruktiva tips. Många är de som funderar på första bästa skäck/tigrerade i hopp om att den ¨får en rolig färg. Oftast utan att fundera på att olika hingstval kan ha olika betydelser för avkommans framtid.
Jag tillhör dem som absolut hellre ser att man väljer en hingst som visat att han klarat ett bruksprov och veterinärbesiktning på ett tillfredsställande sätt.
Jag är också av åsikten att om man väljer att avla på ett sto är det för att man tycker att stoet av en eller annan anledning bör vara i avel och är frisk och sund. Då behöver man ju inte välja en hingst som kanske är sämre än stoet och som dessutom inte är särskilt korrekt.
Jag är helt övertygad om att det är lättare att hitta ett hem till en vbl.trav.korsning om man valt en godkänd hingst som pappa. Oansett ras. Hellre det än en som har en skäck-pappa(ev. avelsvärderad, men inte alltid) men ändå inte blev skäck..
U

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: ginnies
·
Äldre Jag funderar på vad man kan göra med en släkting som mår riktigt dåligt psykiskt. Jag är en total lekman men det känns verkligen som hen...
Svar
17
· Visningar
1 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka