Detta med korsningsavel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 169
  • Visningar Visningar 11 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Detta med korsningsavel...

Visst är det så, vad som ska vara en "bra" häst varierar med tycker och smak.

Men avlar man fram en häst med slutresultatet i åtanke, som får god exteriör, hög ridbarhet, bra gångarter och bra lynne så kan man plötsligt sälja den till skogsmullar, hobbyryttare, ridskolor, nån som vill tävla o.s.v. Inte bara till skogsmullarna.

Och helt ärligt så tror jag avkommor till de som avlar på sitt sto för att hon är snäll och söt har ett större emotionellt värde på fölet. De fäster sej lättare vid individen och kommer att göra mycket för att den ska få det dunderbra. .

Vilket inte är värt någonting på marknaden den dag oförutsedda saker gör att man måste sälja. Och det är där det oftast börjar gå snett. Jag tror inte de som försöker skänka bort sina vbl på Bukefalos radannonser skiter i sina hästar. Tvärtom, annonstexten vittnar ofta om djup kärlek till hästen, men hur mycket man än älskar hästen och vill ha den kvar, så det finns ett otal anledningar varför man inte KAN ha den kvar. Och dår är emotionellt värde helt ärligt egentligen bara försvårande, det gör definitivt ingenting på utpris, lätt/svårsåld etc.

Men avlar man fram en häst med slutresultatet i åtanke, som får god exteriör, hög ridbarhet, bra gångarter och bra lynne så kan man plötsligt sälja den till skogsmullar, hobbyryttare, ridskolor, nån som vill tävla o.s.v. Inte bara till skogsmullarna.
Fast en individ med god exteriör, bra gångarter och bra temperament säljer man inte för det priset som skogsmullar och eventuella ridskolor köper för.
Det finns en anledning till att skogsmullehästar är billigare!

Fast en individ med god exteriör, bra gångarter och bra temperament säljer man inte för det priset som skogsmullar och eventuella ridskolor köper för.

Du missar poängen.

Om du avlar mot att få en häst med korrekt exteriör, bra gång och bra temperament, och får sen sådan. Och sedan måste du av någon anledning sälja. Då har du inga problem att sälja hästen, du behöver heller inte dumpa priset för att få den såld.

Och den passar de grupper som nämndes, dvs går att sälja till samtliga nämnda grupper.

Nu vet jag inte vad ni har för ridskolor hos er, men här köper INTE ridskolorna inkorrekta hästar, de köper inte fd travare för 5000 kr etc heller. Utan de vill ha korrekta hästar, med hyfsad gång (inte för bra, inte för dålig) och trevligt temperament. Och de brukar röra sig i 30 000 - 40 000 kronosklassen ungefär.

Och de brukar röra sig i 30 000 - 40 000 kronosklassen ungefär.
Hittar du mej en individ som är exteriört korrekt, trevlig att rida på alla sätt och vis och med ett bra steg för det priset du nämner så köper jag den på en gång!!
Sådana individer finns det inte för 30-40.000:-. De ligger på 60-70.000:-.

Ja, men om man som hästägare verkligen vill hitta det bästa hemmet till sin älskling så har man fler att välja på. Skulle hellre sälja billigare till ett bra hem än dyrare till ett sämre.

Hittar du mej en individ som är exteriört korrekt, trevlig att rida på alla sätt och vis och med ett bra steg för det priset du nämner så köper jag den på en gång!!

Jag tror vi har en definitionsskillnad här? Dvs det blir missförstånd, eller så vet jag inte var du letar häst?

En häst som är korrekt exteriört, har trevligt temperament och 7-mässiga gångarter, som är en 'bussig allroundkompis' helt enkelt, med tämligen normal hoppförmåga och så, men ingen 'stjärna' eller 'extratalang' någonstans, de är iaf ridskolorna häromkring väldigt förtjusta i.

Och det finns ett otal sådana korsningar (och renras med iofs), och i nämt prisintervall.

Jag har en vbl travarkorsning, pappa är PRE.

Jag valde att betäcka mitt travarsto för att jag gillar hennes psyke.. Hon HAR nervösa tendenser(suger på tungan ibland o.s.v) Men jag tror mycket av det kommer från hennes bakgrund från travbanan. Sen är att hon är väldigt frisk och har inga exteriöra fel..

Hingsten valde jag på samma grunder, frisk och ett väldigt bra temperament, dessutom passade han mitt sto ganska bra i storlek..

Resultatet blev ett jättefint stoföl som jag premierade förra hösten på fölmönstringen i länet som korsningshäst.

Typ: välproportionerlig med naturlig resning (8)

Huvud, hals, bål, kors: Vackert huvud, välformad något bred hals, djup bog, välformat kors (8)

Extremiteter och rörelsernas korrekthet: Långa kotor, gracil fram, något instabil bak (6)

Rörelsemekanik i skritt: avspänd (7)

Rörelsemekanik i trav: lätt, något kort (7)

Summa 36p

Än så länge har hon visat på ett jättebra temperament, hon är mycket MYCKET lugnare än sin mamma och uppvisar inga som helst tendenser till det nervösa beteendet hennes mor har, så jag är glad att jag verkar ha haft rätt.. :)

Jag visade henne mest för skojs skull, miljöträning o.s.v. men det var jätteroligt att höra när domaren läste upp bedömningen och sa "Man slås av att det är ett så vackert stoföl", då blev pappsen riktigt mallig.. :)

Jag ska även visa henne i år, och hoppas på bättre poäng.. Jag hoppas framförallt att kunna visa hennes fina trav, då det förra året inte gick så bra för att när jag skulle trava med henne så började hon bara hoppa och studsa och busa..(vi hade inte tränat innan).. Men vi får se hur det går, hon kommer hem från flockbete den 1:a sept och premieringen är den 2:a så jag hinner nog inte träna i år heller.. :)

Här är några bilder från premieringen... :)

4041592.jpg

4041594.jpg

4041597.jpg

DSCN2272.jpg

DSCN2290.jpg

DSCN2295.jpg

/ Fredrik

Moderns nervositet är nog mer att hon är lättstressad, vilket avkommor efter hennes pappa kan vara...

Moderns nervositet är nog mer att hon är lättstressad, vilket avkommor efter hennes pappa kan vara...

Inte omöjligt, men hursomhelst verkar det som att hon inte har ärvt något sånt.. :)

/ Fredrik

Jag vill att alla djur ska må bra och jag vill inte att djur ska fara illa, men vet vi verkligen att hästar som sålts billigt mår sämre än hästar som sålts dyrt??

En jämnförelse med katter så är det mycket sällan dyra raskatter som råkar ut för detta öde att bli så kallade sommarkatter, utan gratis/mycket billiga katter.

Vi sålde en sådann nyss för 36.000 kr, korrekt byggd dock bara 160, trevliga gångarter men inte utmärkande, bra hoppteknik men ändå ingen stjärna för större klasser.

Och det finns ett otal sådana korsningar
Men, nu har jag villat bort mej totalt. Var det inte just korsningarna som du ville undvika? Korsningarna hade större risk för att bli både det ena och det andra och sen säger du att det finns vettiga individer med bra temperament, bra steg och hög ridbarhet som är korsningar.

Hur ska du ha det?

Det är nog de OGENOMTÄNKTA korsningarna Alex pratar om, de som görs med enda avelsmål att det ska bli en "söt fölis"...
Där man inte har några större krav på föräldradjuren än att de ska vara snälla (i bästa fall) och söta...

*k-l*
Jag gav mig ur den här diskussionen för länge sedan, när jag märkte att vissa personer alltid stänger sina öron för andra männiksor FUNDERINGAR och ERFARENHETER:angel:

Och just så har den ju fortsatt.

Håller med Ameo- det är väl dom korsningarna som föds för att dom har "gulliga o snälla" föräldrar, eller de som görs "för att stoägaren inte har råd att köpa dyr avelsmärr":eek: - som man vill ha bort.

Vad hästar sedan kostar är ju olika.
Vad en BRA häst är för ngt är ju verkligen olika beroende på vad man ska ha den till.

Att avla fram "skogsmullehästar" med mening är meningslöst, det föds alltid sådana inom vår registrerade avel oxå:angel:och de är inte sämre än de flesta andra, bara lite mindre talanger inom det som tävlingsvärlden vill ha.

Den hade dåligt temperament, det är så enkelt. Var e. Abbeyleix Owen. Stoet var efter någon Rebel, men jag kommer inte ihåg vilken. Abbeyleix Owen är känd för sitt goda temperament och sin hoppförmåga. De flesta Rebels är helt ok dem också. Vet inte vart hans dåliga temperament kom ifrån, men han hade ett rejält dåligt sådant. Han kommer från en bra uppfödare, bra hästfolk hela vägen. Hade haft 3 hem innan vi köpte honom som 8-åring.

Ingen häst föds dum, utan dom blir det allt eftersom. Har dom dumma föräldrar så är ju risken mycket stor, med båda "riskfaktorerna" Min brunas mormorsmor, var tydligen inte att leka med.. Men med tre mycket snälla hingstar är hon hur snäll som helst. MEN det är inte någon som vet vad som hänt med henne osv. Det enda jag vet var att hon gick på lösdrift på gotland och dom som gick in fick se sig för. JAG hade inte avlat på en sån märr, oavsett hur fin hon må vara. Utan hon hade blivit hundmat.. Tävlingshästar har en tendens att kunna bli mycket knepiga, om det är för att dom är avlade så eller miljön, det vet jag inte. Men jag gissar att det har med båda att göra. Avla fram en sån som sedan hamnar i fel händer.. JAG skulle aldrig göra det..

Jo, men nu snackar vi ju kontinuerlig avel på ett och samma sto. Oftast är korsningarna den enda avkomman stoet har.

Ja, tyvärr.. Ytterligare en orsak till varför man inte bör ge sig in på det.. OM man inte vill stå för riskerna som det kan medföra.. Med om nåt går snett, vid ev försäljning, hållbarhet osv.. När jag har sålt hästar så har iaf jag kunnat berätta vilken poäng hästen har, dess föräldrar, ev meriter osv. OM man ska avla på korsningar så tycker iaf jag att stoet ska visas för en domare, likaså avkomman, eftersom "uppfödaren" inte gärna ser svagheterna på sin häst. Likaså hingsten.

Fast har en häst eller ponny tävlat och det har gått jättebra, så innebär det ju också att den hästen eller ponnyn har en bra hållbarhet, eller hur? Annars hade den ju aldrig klarat av att träna och tävla så ofta. Och om vi inte ska avla på djur som presterar, vad ska vi då avla på??
Prestation är en av de viktigaste egenskaperna jag tittar på när jag avlar. Temperament är oerhört viktigt också, även det exteriöra. Men har hästarna inte presterat någonting vill jag verkligen ha en bra anledning till varför man avlar på de individerna.[/QUOTE]

Bara för en viss individ har bra hållbarhet, så är det ju inte säkert att avkomman blir det om man korsar vidare. Du vet ju aldrig vad som kommer fram. Ett bra sto är ett sånt som gjort något bra, som den kan tillföra avkomman, bra temperament och bra exteriör. Tyvärr så vet inte de flesta som håller på med korsningsavel vad dom har för ston, vilka förtjänster, brister osv. Utan bara avlar för att få en avkomma eller en ny häst, eller det värsta exemplet.. För att hästen/ponnyn är sååå gullig och snäll..

Jag tycker att man ska avla fram hästar för alla parter. Det finns fler folk som vill ha en trevlig skogsmulle och träningskompis än vad det finns tävlingsmänniskor som satsar på OS.

Det finns inga fel direkt vad gäller korsningar, så länge uppfödaren vet vad den vill ha ut med det.

Att korsta tex. ett varmblod med en arab är väl inget fel? De som tävlar distans föredrar denna korsningen.

Det finns märkliga uppfödare här som inte förstår att alla inte kan rida på en a la Akribori avkomma. Det finns dom som vill ha en trygg och stabil korsning istället.

Ridskolor varken vill eller har råd att köpa en välstammad halvblodshäst. De använder sig gärna av minst lika bra korsningar för en billigare peng.

Det är väl viktigt och bra att det finns hästar för alla?

Jag tycker att man ska avla fram hästar för alla parter. Det finns fler folk som vill ha en trevlig skogsmulle och träningskompis än vad det finns tävlingsmänniskor som satsar på OS.

Grejen är att om du siktar högt, så kommer du få 'dussinavkommorna' på köpet i alla fall. 'Sikta mot stjärnorna och hoppas på det bästa'.

Om du betäcker bra med bra kommer du inte bara få bra avkommor, tyvärr. Utan du kommer få några riktigt, riktigt bra (förhoppningsvis), en hel del bra, men också en hel del medelmåttiga. Genetiken är inte logisk, utan slår ganska slumpartat. Två helsyskon kan vara otroligt olika på alla plan, beroende på hur generna 'föll'.

Så det finns ingen anledning att avla specifik för skogsmullemarknaden, de kommer på köpet i alla planerad, vettig avel med högt satta mål.

Hur många Robin Z-avkommor te x har du sett på ridskolorna? (Ledtråd: MASSOR). Visst, vissa av dem är säkerligen med ston som var högst medelmåttiga, men det finns också fina, välstammade (på mödernet med), som helt enkelt inte blev vad som tänkt. Men som blev bussiga, medelmåttiga hästar. Utmärkta för ridskolor, skogsmullar, hobbyryttare, lättklassryttare etc.

Det finns inga fel direkt vad gäller korsningar, så länge uppfödaren vet vad den vill ha ut med det.

Exakt, och tycker du TS i den andra tråden vet det?

Att korsta tex. ett varmblod med en arab är väl inget fel? De som tävlar distans föredrar denna korsningen.

VISSA som tävlar distans föredrar det. Vad du också glömmer är at det är SPECIFIKA blodslinjer man korsar. Inte bara 'vilken travare som helst med vilken arab som helst', de är inte mer eftertraktade inom distansen än någon annan sport. Distansen ffa siktar på HÅLLBARA hästar, och där är en exteriör och en gång lämpad för distans av största vikt t ex.

Det finns märkliga uppfödare här som inte förstår att alla inte kan rida på en a la Akribori avkomma. Det finns dom som vill ha en trygg och stabil korsning istället.

Och du menar att det är omöjligt få en trygg och stabil korsning med Akribori som far? Intressant.. Jag lovara tt vi kommer få se medelmåttor efter Akribori. Liksom man ser det efter de flesta andra hingstar.

Ridskolor varken vill eller har råd att köpa en välstammad halvblodshäst. De använder sig gärna av minst lika bra korsningar för en billigare peng.

De tre ridskolor jag av en eller annan anledning hyfsat frekvent besöker så storhästbeståndet består till övervägande del av rent hbl. Dock av 'årgång äldre', de flesta andra är importer, och så någon enstaka fd travare.

Det är väl viktigt och bra att det finns hästar för alla?

Japps, om man ska hårddra det finns det dock en RAS för alla :devil: Jag har som sagt ingenting emot vettig korsningsavel dock. Men om man siktar högt, dvs en exteriört korrekt häst, med trevligt temperament och bra gång och stor kapacitet, så kommer man få medelmåtter (och några rent talanglösa med) på köpet. Så man behöver inte specifikt avla medelmåttor. Då riskerar man att få alldeles för många dåliga.

Sen att det finns en hel del personer som ffa vill ha en BILLIG häst, det är en annan femma. Men återigen inget vi behöver avla för, de dyker upp ändå, och det är ett enormt överskott på dem.

Ingen häst föds dum, utan dom blir det allt eftersom. Har dom dumma föräldrar så är ju risken mycket stor, med båda "riskfaktorerna" Min brunas mormorsmor, var tydligen inte att leka med.. Men med tre mycket snälla hingstar är hon hur snäll som helst. MEN det är inte någon som vet vad som hänt med henne osv. Det enda jag vet var att hon gick på lösdrift på gotland och dom som gick in fick se sig för. JAG hade inte avlat på en sån märr, oavsett hur fin hon må vara. Utan hon hade blivit hundmat.. Tävlingshästar har en tendens att kunna bli mycket knepiga, om det är för att dom är avlade så eller miljön, det vet jag inte. Men jag gissar att det har med båda att göra. Avla fram en sån som sedan hamnar i fel händer.. JAG skulle aldrig göra det..

Åjo, nog finns det hästar som föds med horn, trots att det är idel ädel gott temperament i stammen. På samma sätt som stam med tveksamt temperament all over kan ge en guldavkomma med gloria.

Där är ytterligare en sak att tänka på innan man betäcker sitt sto. TA REDA PÅ mer om stammen och hur de blev! Mitt kallblodstravarsto jag hade var god som guld. Genuint genomsnäll, trots ranghögt sto, skulle inte kröka ett hårstrå på en människa, och var lätthanterlig, okomplicerad etc etc. Hennes mamma var mer eller mindre bäng i huvudet, mammans syskon var ganska 'speciella' de med'. Mitt stos enda avkomma blev inte många år, och när jag forksade i vad som hänt kom svaret - den togs bort för den var inte riktigt klok helt enkelt. Trasslade redan som ung, hade som favorithobby att bråka där det gick att bråka (springa åt fel håll i voltstarterna, käka stallpojkar till frukost osv). Och INGET hade 'hänt'. Den togs bort tillslut, då den inte direkt sprang in några pengar ens. En halvbror till mitt sto erbjöds jag 'få på köpet' när jag öpte henne. Efter att ha talat med kusken avstod jag. Halvbrodern var tydligen god som guld för det mesta, men hux flux sa det TILT i skallen på honom och han kunde t ex skena blint, med vagn och allt, genom granplanteringar och vägbommar och genom staket etc. Sen sa det pling igen och han var gudasnäll att köra igen. Det gick dock aldrig att förutse flipparna. Han hade varit likadan redan som föl.

Min K hade en mor snällare än snällast, och en hingst med mkt gott temperament. Hon kom ut illröd och med ett matchande temperament. Nu blev hon kanon tillslut ändå, men inte förrän hon vid ett års ålder anfallit mig men jag vunnit striden..

Ja, tyvärr.. Ytterligare en orsak till varför man inte bör ge sig in på det.. OM man inte vill stå för riskerna som det kan medföra.. Med om nåt går snett, vid ev försäljning, hållbarhet osv.. När jag har sålt hästar så har iaf jag kunnat berätta vilken poäng hästen har, dess föräldrar, ev meriter osv. OM man ska avla på korsningar så tycker iaf jag att stoet ska visas för en domare, likaså avkomman, eftersom "uppfödaren" inte gärna ser svagheterna på sin häst. Likaså hingsten.

Kan inte hålla med dig mer!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: ginnies
·
Äldre Jag funderar på vad man kan göra med en släkting som mår riktigt dåligt psykiskt. Jag är en total lekman men det känns verkligen som hen...
Svar
17
· Visningar
1 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka