Detta med korsningsavel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 169
  • Visningar Visningar 11 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Detta med korsningsavel...

Billiga hästar, speciellt av ras som inte står så högt i kurs = större risk för mindre bra hem, vandringspokal etc.
Är detta verkligen fakta? Vart kan vi hitta statistiken på det någonstans?
Jag har inte alls den uppfattningen nämligen. De flesta jag träffat som köpt en billig häst har den kvar en mycket lång tid. Och många av de hästarna som köpts billigt säljs inte eftersom ägaren inte vill att den ska bli någon vandringspokal och den får jättegärna gå kvar som sällskap om de inte använder den aktivt.

De som köpt häst för ett par hundra tusen eller mer däremot säljer den inom en 5-års period för det mesta.
Dessutom är det så att blir det någonting fel på dessa hästar så vill man direkt få dem utdömda så att man kan köpa en ny.
Jag har flera skräckexempel på hur man har kört på fina men just för tillfället skadade tävlingshästar med traktorn, man har ridit sönder dem med vilje (tex longerat en häst med strålbenshälta i 2 timmar varje dag på hårt underlag så att den ska bli värre och man kan få den utdömd), etc.
Försäkringar är bra till mycket, men inte till allt.

Jag tror inte på att ju billigare en häst är ju mer säljs den vidare. Snarare tvärtom. Man resonerar som så att man fick den så billigt så det gör ingenting om man får ha den kvar trots att den inte används.

Connemaran hade inte ont eller blivit felbehandlad?

Ärligt talat så tycker jag inte om att bli fördummad. När du läser mina inlägg här på Bukefalos verkar det som att jag inte har någon koll på hur hästen beter sej och varför.
Nej, denna connemara valacken hade inte ont eller hade blivit felbehandlad. Han var bara en djävel i all hantering. Dock vann han flera MSVA-klasser i hoppning och var en riktig tävlingsmaskin på så vis. Han var supersnäll att rida i alla lägen över huvud taget.

Visst KAN korsningar bli bra, men vill uppfödaren ta ansvaret om korsningen inte blir lyckad?
Vilken uppfödare tar ansvar om det senare i livet visar sej att avkomman inte blir bra? Jag förstår inte hur du menar här.
Vad är det uppfödaren ska göra? Vad är det uppfödare till renrasiga hästar gör när någonting går fel, som korsningsuppfödare inte gör?

Jag är tämligen säker att en tonårstjej/kille inte kan ta bort en häst för att den ex fått för smala ben för sin kropp eller ett russhuvud(psyke) på en maxad ponny. Då blir det ju tråkigt för den som lagt ner pengar och energi på fölet.
Jag är tämligen säker på att det inte sitter i åldern på den som äger djuret, utan på vilket synsätt man har på djuren.
Dessutom är jag tämligen säker på att det oftast inte är tonåringen som bestämmer utan deras föräldrar eller någon annan som har ansvar för dem i ridningen och hästhanteringen.
Har man en ponny som alltid är halt så är det inte ett dugg roligt och man vill göra allt för att den ska bli bra eller för att den ska slippa lida.

Sedan hävdar jag att av alla hästar som föds i Sverige så är dessa "konstiga" korsningar ett fåtal. Problemet är inte så stort som vissa vill tro att det är.

Jag tycker bara det är tråkigt att så många människor inte värderar sitt eget tänkande mer, och inför skaffar sig ett lämpligt avelsto i stället om man vill avla.
Det är absolut inget fel på travare, och dom hästarna har nog varit en inkörnings port för många människor inom olika grenar på rid sidan.

Men man måste ha klart för sig att dessa hästar är fram avlade för trav löp, vilket innebär år av avlande för att nå fram till en stabil och snabb trav har gjort att andra gångarter har blivit åtsidosatta.
Sedan finns det givetvis undantag.
Men det kostar så pass mkt att få fram ett föl idag, så det lönar sig att kolla upp föl priserna och köpa ett föl i stället med en fullständig härstamning än att avla på en travare.

Men det kostar så pass mkt att få fram ett föl idag, så det lönar sig att kolla upp föl priserna och köpa ett föl i stället med en fullständig härstamning än att avla på en travare.
Men nu kommer det argumentet fram igen att det bara handlar om ekonomi när man avlar. Alla tänker inte så. De vill ha en avkomma efter sitt sto oavsett vad priset blir. Varför de just väljer sitt sto är en helt annan femma.
Men att köpa ett föl och sedan ha för resten av livet, är inte alls samma känsla som att vara med och förlösa fölet och sedan ha det resten av livet.

De som inte förlöst ett föl och sedan varit med om inridningen, utbildningen, första tävlingen etc vet inte vad jag pratar om. Men de som varit med från betäckningen av stoet fram tills fölet föds och sedan är med varje dag i hästens utveckling har kanske en helt annan syn på detta med att avla.

Man skall inte gå till ytterligheter, det är inte svart eller vitt i livet.
Utan det handlar om vad som kommer ut när man går in i denna formen av korsningsavel.
Allt blir inte bra...men då är det ju redan försent att ändra på det, när fölet är fött, då får man ju ta det som blev.
Att köpa föl kan du trots leta tills du hittar det du vill ha, eller hur.

Sedan förstår jag att det är något extra när man får vara med i från början, men i denna diskussionen så får man nog hålla sig till verkligheten, och vara realist. Därmed inte menat att travaren på något sätt är sämre än någon annan ras, men dom är framavlade för en speciell tävlingsform.

Var och en får lov och ha sin mening om detta huvudsaken är att man respekterar varandra och själv tror på det man gör.

De som inte förlöst ett föl och sedan varit med om inridningen, utbildningen, första tävlingen etc vet inte vad jag pratar om. Men de som varit med från betäckningen av stoet fram tills fölet föds och sedan är med varje dag i hästens utveckling har kanske en helt annan syn på detta med att avla.

Den som varit med och fött upp och förlöst ett föl som de sedan fått ta bort pga skev benställning eller dålig hållbarhet då?

Men jag är helt med på vad du menar, jag valde ju att betäcka K isf att köpa ett föl (som hade blivit billigare) för att just få vara med från början (precis som jag var med K). Men man må ju för sjutton avla med vett för det.

För som sagt, det är MYCKET enklare och mindre känslomässigt smärtsamt att inte köpa det där inkorrekta fölet än att göra sig av med/tvingas avliva sitt eget inkorrekta föl. Och den risken har man alltid, men varför ÖKA den?

Jag har ett varmblodssto som jag jag varit och betäckt för några dagar sedan, så jag vet inte resultatet ännu......I allafall, den här betäckningen är något jag planerat i 4 år så det är inte något förhastat, jag ska ha fölet själv och det jag är intresserad av är ridning ute i skogen, alltså INTE tävling. Jag tycker att det är trist då många (inte alla) verkar utgå från att man är mindre seriös bara för att man har en travare. Alla vill inte tävla och ställa ut. Varför ska jag ha ett halvblod för 60 000 när mina hästar tar sig fram i skogen lika bra? Och varför ska hästar vara statusgrej? Ska bara de med mycket pengar få chansen att skaffa häst? Jag tycker att det är bra att det finns raser för alla smaker, behov och plånböcker!

Den som varit med och fött upp och förlöst ett föl som de sedan fått ta bort pga skev benställning eller dålig hållbarhet då?
Ärligt talat så tror jag att det händer lika mycket oavsett vilken avel man sysslar med. Eller menar du att korsningshästarna föds med fler problem än vad de renrasiga gör?

Jag har sett en dj-vla massa tyska importer och jag kan inte förstå varför man fortsätter att avla på det viset som de gör. Hästarna är 168 cm höga och har lika stora hovar som en normal c-ponny. Det är inte ok! Jag tror att fler renrasiga hästar har problem med kotor och senor än vad korsningar har ärligt talat.

Nej, jag menar att - precis som jag skrivit men du väljer att inte läsa (?) - risken ÖKAR att få ett föl med skeva ben/inkorrekt exteriör/dålig hållbarhet när man avlar med 'snäll och söt' som kriterier, inte alls tar hänsyn till hur två raser/två rasrepresentanter passar ihop etc.

Jag har som sagt INGENTING emot korsningsavel i sig, sålänge det finns ett avelsmål och kombinationen väljs med förnuft och kunskap.

Av någon väldigt mystisk (eller inte..) anledning så ofta (INTE alltid) när någon 'söta och snälla varmblodssto' ska betäckas så är det mycket fiktion och lite fakta med i hingstvalet. SÄLLAN man ser folk verkligen vara medveten om stoets förtjänster och nackdelar, välja hingst nogrannt både avseende ras och typ. Utan 'snäll, söt och billig' tycks vara ledstjärnan.

Och resultatet riskerar att bli därefter tyvärr..

Men soms agt, jag har inget emot korsningar generellt. Jag var faktiskt och provred en vblkorsning när jag sökte häst i vintras. Trevlig och korrekt exteriört, trevligt temperament etc. Men jag tackade ändå för mig - i galoppen så travade den bak istället för att galoppera när underlaget blev sämre. jag säger ingenting om att den tappade galoppen, underlaget VAR piss och samtliga mina hade mest troligt tyckt 'det här är inte bra' och tappat galoppen/slagit om/etc. Men de hade inte travat bak, utan de kom/mer mest troligt från vblinslaget, och det är något jag inte vill ha, då det kan vara väldigt svårt att träna bort, då det inte är en 'ful ovana', utan ett utslag för vad som är lättast för hästen gångartsmässigt och exteriört. Och det är inte 'hästens fel'.

Men, hade det inte varit den lilla detaljen hade jag mycket väl kunnat köpa hästen, det var som sagt en väldigt trevlig häst i övrigt. De hade dock haft dåligt med spekulanter på den, mest 'tonårsflickor som inte kunde så mycket men ville ha en billig häst (hon var utannonserad för 18 inkl utrustning, utr var dock inte värd mnga tusenlappar..). Och ägarna ville inte sälja till den.

Jag vet inte vad det blev av hästen, den var osåld läääänge, och sen bara 'försvann' den. Min hovis skor där, och jag frågade om den, men det enda svar han fick var 'den är borta'. Så, jag misstänker de tog bort den tillslut när de inte hittade ett vettigt hem till den. Trist, men bättre det än sälja till någon där den riskerade bli vandringspokal/någon det inte kändes bra med för dem.

Ärligt talat så tycker jag inte om att bli fördummad. När du läser mina inlägg här på Bukefalos verkar det som att jag inte har någon koll på hur hästen beter sej och varför.
Nej, denna connemara valacken hade inte ont eller hade blivit felbehandlad. Han var bara en djävel i all hantering. Dock vann han flera MSVA-klasser i hoppning och var en riktig tävlingsmaskin på så vis. Han var supersnäll att rida i alla lägen över huvud taget.

Jag har inte fördummat dig!! Det måste finnas en orsak till att den beteer sig som den gör. Är det inte ärftligt så är det miljöbetingat.

Vilken uppfödare tar ansvar om det senare i livet visar sej att avkomman inte blir bra? Jag förstår inte hur du menar här.
Vad är det uppfödaren ska göra? Vad är det uppfödare till renrasiga hästar gör när någonting går fel, som korsningsuppfödare inte gör?

De flesta seriösa uppfödare hoppas jag.. Får man fram avkommor som inte är bra så hoppas jag verkligen att avelsarbetet ändras. Skulle det visa sig att någon av mina uppfödningar inte blir som tänkt så är det ju äatt ändra hingst eller sto. Eller helt enkelt ta ur hästen ur avel.

Mina ston har diplom båda två, 40p respektive 41p, den ena är lugn och sansad, lite ful i sina framben, men det är miljöbetingat, inte ärftligt. Den lägger jag på en hingst som ser ut som henne, har ett bra temperament och bra framben, Eftersom hon har 8 på typen så vill jag ha en bättre typ och då en med bättre rastyp.

Den adra är lite vassare, hennes mor med, pigg och framåt, bra rastyp, 9:a, men lite inåttåad fram. Då blir det en hingst som har en god rastyp, inte för grov, gärna lite bra steglängd i skritt och trav, och lugn.

Korsningshästar är ytterst sällan visade, folk vet inte riktigt vad dom har för positivt och negativt på sina hästar/ponnyer. Många avlar just bara för att få en avkomma efter sig gulliga och snälla häst/ponny. Eller bara för att den tävlat och gått bra. MEN hästen måste vara ganska korrekt med, man vinner inte något i längden om hästen inte håller.

Jag är tämligen säker på att det inte sitter i åldern på den som äger djuret, utan på vilket synsätt man har på djuren.
Dessutom är jag tämligen säker på att det oftast inte är tonåringen som bestämmer utan deras föräldrar eller någon annan som har ansvar för dem i ridningen och hästhanteringen.
Har man en ponny som alltid är halt så är det inte ett dugg roligt och man vill göra allt för att den ska bli bra eller för att den ska slippa lida.

Sedan hävdar jag att av alla hästar som föds i Sverige så är dessa "konstiga" korsningar ett fåtal. Problemet är inte så stort som vissa vill tro att det är.

Ofta hör man och ser att ofta yngre vill ha en avkomma efter sitt sto bara för att få en större häst eller bara för stoet är ju så snällt och gulligt. Det är inte en tillräcklig anledning, ett sto ska vara i avel om den kan tillföra något. Och så måste den som tar fram hästen/ponnyn se till att det inte blir galet. Det finns så många hästar som inte är värda ett smack och inte håller pga felaktigt avelsarbete.

Nej kanske inte dom som föds i sverige, men folk avlar ju vidare på konstiga och inte så bra korsningar som kommit in hit med.

Men varför är det ditt ansvar att se till att den aveln upphör? Varför inte låta människor göra sina egna misstag?
Är alla de korsningarna så galna att ingen vill ha dem?

Helt ärligt så tror jag inte att det föds flera tusen travare/arab-korsningar på ett år, utan det är några stycken som är en fjärt i rymden om man jämför med allt annat som avlas.

Den är det inte bara just den nämna korsningen som folk hakar upp sej på. Det är allting!! Så fort det är korsningsavel inblandat så ifrågasätter folk varför de avlar istället för att svara på TS ursprungliga fråga.
Har inte påstått att det är "mitt ansvar". Men tycker det är synd om hästar avlas fram som kanske inte kommer kunna säljas, får säljas till slaktpris till ngn som kanske inte kan ett skit o.s.v.. alternativt slaktas för att ingen vill köpa o uppfödaren kanske inte kan ha den kvar... Visst, vet man att man kommer att ha kvar hästen och kommer att kunna ha kvar den hela dens liv om så behövs så FINE. Men det tror jag inte många vet, omständigheter kan förändras väldigt snabbt....

Och vad är det för fel i att försöka hjälpa en hästägare som vill ha en skogsmullehäst men som håller på att avla fram en häst som har stor risk att inte bli så lämplig som det? Jag hoppade inte på TS i den tråden, och har absolut inget emot korsningsavel.

Alla ni som så självsäkert uttalar er om travarkorsningar, hur många har ni sett? På hur stort underlag bildar ni er negativa uppfattning?
Familjens arabhingst har säkert under årens lopp blivit far till minst 25 avkommor med travarmor, och av dom jag sett har ingen varit så katastrofal som ni självutnämnda experter påpekar. Om ni nu blir så upprörda av denna korsning, varför bry er när halva världen står i krig och halva svälter? Detta verkar lite i mina ögon som ett I-landsproblem........../Madde
Har inte påstått med ett ord att alla travarkorsnigar blir dåliga. Absolut inte. Du får nog läsa mitt första inlägg en gång till.. ;) Det jag reagerade på var de skäl hon hade till att välja just den arabhingsten samt att det luktade lite ogenomtänkt rakt igenom. Verkade det som att hon faktiskt hade funderat på hur det skulle kunna bli, vad hon ville ha för resultat och om just de hästarna är de bästa att avla på då, och så vidare, hade jag inte sagt pip.

Anledningen till att halva (90%??) Buke ramaskriker varje gång nån yppar ett ord om att betäcka en travare men nåt annat än travare är väl just för att många (läs: inte alla) som vill betäcka sitt travarsto gör det av anledningen att "hon ju är så söt och snäll" och väljer ofta en hingst dom tycker är snygg och/eller snäll inte alltid en hingst som passar stoet och är lämplig till det man vill ha ut av avkomman.

Sen finns det ju en hög med folk som betäcker sina hbl ston också just för att de är så söta o snälla med de betäcker ju ofta med godkända halvblodshingstar varpå det inte blir sån debatt fastän det stoet knappast har mer än ett travar sto i ridhästavlen att göra.

Jag tycker absolut att man kan betäcka sitt travar sto med målet att få fram en schysst och trevlig ridhäst för lätta klasser men då ska stoet faktiskt ha egenskaper som gör henne till en bra ridhäst själv och hingstvalet ska vara genomtänkt och passande inte bara första bästa/billigaste eller närmsta hingsten.

Men gör man en icke-renrasig häst, oavsett ras, måste man tänka ytterligare ett steg, Går den att sälja om jag måste? Om den inte blir vad jag tänkt vad gör jag då?
Allt går inte som man tänkt sig speciellt inom avel..

/Milla - som själv är delaktig i buskaveln med en travar-arab bebis på jäsning i hagen.

:bow::bow::bow:

Exakt!

Varför använda travarhingstar om man vill ha en ridhäst?

1. Hingstarna är mycket dyrare
2. Avkommorna blir svårare att sälja, och genererar ett lägre pris
3. En travhingst lär i alla fall inte förbättra ridbarheten
4. De travare som går som ridhästar har med största sannolikhet inget att tillföra travaveln ändå, då skulle de inte blivit ridhästar

Sen undrar jag ett par allmäna saker:

Varför förutsätter folk att alla korsningar hamnar i dåliga hem, eller ens att de kommer att säljas? Om någon ber om hingsthjälp så är det genast en massa "ja, men tänk om du måste sälja?". Ja, men så är det för alla.
Och om TS då säger att h*n ska behålla avkomman för eget bruk så är genast en massa där med att "livet är oberäkneligt".

Gäller de bara för de som fött upp en korsning? Hur många halvblodsägare får höra en sån sak när de ska producera en avkomma för, som de säger, eget bruk?

Och för att ännu en gång försöka avsluta diskussionen om att de är svårsålda, jag hade massor av spekulanter på min när han såldes som 8-månaders. Nu i vinter ska han med till mattes utbildning på Flyinge för inridning.
Så nej, det går inte heller illa för alla.

För övrigt citerar jag QuickStars eminenta inlägg:

:bow::bow:
Tror inte man menar att alla korsningar hamnar i dåliga hem... det gör iaf inte jag. Men att risken för att en sämre häst är mer svårsåld är väl ganska självklart? Och då kanske man tvingas sälja till ngn som egentligen inte kan så mkt, som kanske inte ens borde ha häst. Men risken är densamma med renrasiga... men mindre om man tänker igenom sitt hingstval ordentigt, oavsett om man vill ha en renrasig eller korsad fölunge.

På frågan vem som har pratat om att folk inte får göra vad de vill med sina egna pengar och resurser så är det ju just det som är ett av de stora argumenten när man försöker övertala någon att inte betäcka sitt sto.
Jag läser i tråd efter tråd att livet är oberäknerligt och vad som helst kan hända och att det kan vara svårt att sälja hästarna man har om så behövs.
Frågan är varför man bryr sej om andras ekonomi på det viset?

Jag skiter fullständigt i andras ekonomi. Men jag bryr mig väldigt mycket om hästarna. Och ja en sämre häst är mer svårsåld, alltså blir antalet möjliga köpare färre... och sitter man i en svår ekonomisk sits kanske man måste sälja billig till "fel" köpare. Med en bra häst har man nästan alltid fler spekulanter. Sen om man som ägare väljer att kolla på hur de aktuelal köparna faktiskt är, om de är lämpliga att ha häst är också en viktig del i det hela. Men med en sämre häst har man inte alltid ens möjlighet att välja.

Jag tror faktiskt att de mest lättsålda hästarna är "lagom" hästar. Dvs de som går LA/MSV är "lagom" gamla och inte kostar för mycket. Så både de riktigt dyra (utan direkta prestationer) och de riktigt billiga är knepigare.

Fast hästar som går La/Msv brukar ju inte direkt vara billiga. de fleast ligger runt 100 000kr om de nu går msv (130cm)

De lättaste hästarna att sälja är de som går 110cm med placeringar för runt 40 000kr

Jag har inte fördummat dig!! Det måste finnas en orsak till att den beteer sig som den gör. Är det inte ärftligt så är det miljöbetingat.
Den hade dåligt temperament, det är så enkelt. Var e. Abbeyleix Owen. Stoet var efter någon Rebel, men jag kommer inte ihåg vilken. Abbeyleix Owen är känd för sitt goda temperament och sin hoppförmåga. De flesta Rebels är helt ok dem också. Vet inte vart hans dåliga temperament kom ifrån, men han hade ett rejält dåligt sådant. Han kommer från en bra uppfödare, bra hästfolk hela vägen. Hade haft 3 hem innan vi köpte honom som 8-åring.

Får man fram avkommor som inte är bra så hoppas jag verkligen att avelsarbetet ändras. Skulle det visa sig att någon av mina uppfödningar inte blir som tänkt så är det ju äatt ändra hingst eller sto. Eller helt enkelt ta ur hästen ur avel.
Jo, men nu snackar vi ju kontinuerlig avel på ett och samma sto. Oftast är korsningarna den enda avkomman stoet har.

Många avlar just bara för att få en avkomma efter sig gulliga och snälla häst/ponny. Eller bara för att den tävlat och gått bra. MEN hästen måste vara ganska korrekt med, man vinner inte något i längden om hästen inte håller.
Fast har en häst eller ponny tävlat och det har gått jättebra, så innebär det ju också att den hästen eller ponnyn har en bra hållbarhet, eller hur? Annars hade den ju aldrig klarat av att träna och tävla så ofta. Och om vi inte ska avla på djur som presterar, vad ska vi då avla på??
Prestation är en av de viktigaste egenskaperna jag tittar på när jag avlar. Temperament är oerhört viktigt också, även det exteriöra. Men har hästarna inte presterat någonting vill jag verkligen ha en bra anledning till varför man avlar på de individerna.

Senast ändrad:

Men med en sämre häst har man inte alltid ens möjlighet att välja.
Och helt plötsligt har vi kommit in på smak. Vad är en sämre häst??
Det finns massor med människor som vill ha en rutinerad tävlingshäst och ingenting annat duger. Sen finns det dem som jättegärna rider in och till unghästar för att sedan lämna över dem till dessa människor som vill ha en lite mer rutinerad häst.
Och sen finns det dem som helt av allt bara vill skritta ut på långa promenader i skogen. De vill inte tävla, de har inte tid att tävla, de har ingen lust. Men de vill ha en häst med trevligt temperament som funkar i skog och mark, samt är enkelt i hanteringen hemma. Den hästen behöver inte vara exteriört korrekt, den kan dessutom ha en skada som gör att den inte håller för träning och tävling på lite högre nivå.
Tyvärr är det sällan tävlingshästarna får en chans att pensioneras till någon som vill ha en trevlig häst, eftersom man plockar ut försäkringspengarna och köper en ny.

Helt ärligt så är det fler tävlingshästar som inte håller, än vad det är korsningar som inte håller.

Och helt ärligt så tror jag avkommor till de som avlar på sitt sto för att hon är snäll och söt har ett större emotionellt värde på fölet. De fäster sej lättare vid individen och kommer att göra mycket för att den ska få det dunderbra.
Medans jag som avlat en hel del och som dessutom sålt massor med hästar har inte samma emotionella förhållande med hästarna. Jag vill givetvis att de kommer till ett bra hem och säljer enbart till vad jag tycker är bra hem. Men jag är inte så petig i att följa hästarna för resten av deras liv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: ginnies
·
Äldre Jag funderar på vad man kan göra med en släkting som mår riktigt dåligt psykiskt. Jag är en total lekman men det känns verkligen som hen...
Svar
17
· Visningar
1 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka